Svenska - användandet av "dem"

Förutom om nån skriver "Vi gick hem och åt hos de. Dem var jättetrevliga". såklart :p.

Det skrivna språket behöver ju inte vara 100 procent korrekt alltid, men det gäller ju att undvika missförstånd. Det är därför objektsformen finns och skiljer sig från subjektet.

Jag blir bedrövad när meningar börjar med "dem" i stället för "de".
 
Fast @mandalaki menade väl lil-sis? Oavsett är det jättevanligt och texten du la in @Smulan75 tycker inte jag innehåller tecken på att författaren har svenska som sitt andraspråk utan mer ett otränat svenskt förstaspråk.

För mig blev det det första intrycket när jag skummade igenom texten första gången. Men när jag läste igenom det en gång till mer noggrant så kan man se att ordvalet och den i övrigt korrekta texten tyder på precis som du säger att det är någon som antingen har lagt sig till med en "ovana" att använda en grammatik som inte är helt korrekt eller är otränad i att skriva.
 
När jag väljer mellan de/dem så är det sällan jag följer grammatiska regler, det är mer en känsla. Antagligen något man tränat sig sedan barnsben.

Konstigt för jag har aldrig hittils sett annorlunda val av de/dem så genomgående hos någon i min egen generation. Kanske någon gång i en hel text, vilket man inte noterar riktigt på samma sätt. Men att börja sätta in dem i princip överallt, det är första gången jag sett. - obs inte ens här på Buke ;)
 
Det skrivna språket behöver ju inte vara 100 procent korrekt alltid, men det gäller ju att undvika missförstånd. Det är därför objektsformen finns och skiljer sig från subjektet.

Jag blir bedrövad när meningar börjar med "dem" i stället för "de".
Ja, alltså jag reagerar också när nån skriver sådär.
 
Har ni märkt följande, att "ungdomar" använder Dem, på ett märkligt sätt när de skriver?

Jag har tvärtom blivit osäkrare med åren. Som ung var jag stensäker på grammatik, men nu tvekar jag ganska ofta gällande bl a de/dem. (Finns ett färskt exempel i en annan tråd.) Tror att det till viss del inte är lika viktigt för mig längre.

(Tillägg: Man får gärna säga till mig om/när jag skriver fel. Men inte om det är ett engagerande och allvarligt ämne jag diskuterar ;)... Då ska fokus ligga på det tråden handlar om, inte grammatik :up:)
 
@aprilmaj Jag blir också osäker ibland (fast jag är svensklärare) men det händer oftast i samband med att jag läst elevtexter författade av de som har svenska som andraspråk. Då brukar jag gå på det jag tänkte först eftersom det oftast är rätt. I övrigt tycker jag det är bättre med dom om man är osäker på de och dem.
 
Jag har tvärtom blivit osäkrare med åren. Som ung var jag stensäker på grammatik, men nu tvekar jag ganska ofta gällande bl a de/dem. (Finns ett färskt exempel i en annan tråd.) Tror att det till viss del inte är lika viktigt för mig längre.

(Tillägg: Man får gärna säga till mig om/när jag skriver fel. Men inte om det är ett engagerande och allvarligt ämne jag diskuterar ;)... Då ska fokus ligga på det tråden handlar om, inte grammatik :up:)

Jag kände mig säker på De/Dem ända tills jag tog det där testet och jag var lite lagom halvkass, mitt självförtroende fick sig en törn och jag säkrar rätt ofta med "dom" nuförtiden
 
@Cilva och @cirkus Angående dom: Då måste man väl bestämma sig och konsekvent använda dom? Jag är inte riktigt där än. Vill fortsätta traggla ett tag till. Ni får säga till när gränsen är nådd!
 
Så det är bara jag som inte hängt med, det är inte så ofta att jag ser & läser "vardagstext" skrivna av 90 generationen. Men skulle jag se något liknande i ex tidningen eller på jobbet så skulle jag nog anse att de fick skriva om ;)

Dom - var mer vanligt när jag var "yngre" att det användes "fel". Fy nu är jag gammal, jag hoppas att detta inte blir standard ;)
Det där felet Tycker jag att jag ser varje dag jag är inne och läser på Buke, så jag tror det är vanligt förekommande även redan hos en del som är födda på 70-talet.
 
@aprilmaj Jag skulle vilja säga att man då bör vara konsekvent i samma text. Till exempel kan det ju vara enkelt när man skriver på forum att använda dom genomgående eftersom man då ofta skriver snabbt och utan att läsa igenom. Det är ju ingen här som vet om du använder de/dem i en akademisk text samtidigt som du här skriver dom :D
 
Jag var tvungen att leta rätt på de/dem-testet, 8 av 10 rätt fick jag :o Jag som tycker att jag är ganska säker på de/dem. Det var två meningar där båda alternativen var rätt som jag missade, så då hade jag halvrätt ändå ;)

För övrigt tror jag att mycket av felskrivningarna beror på hur man får lära sig i skolan. När jag gick i låg- och mellanstadiet fick jag lära mig skillnaden på de och dem. I högstadiet och gymnasiet hette det att "det går lika bra med dom!". Jag tror att om man får lära sig att dom är okej, och sedan vill skriva på ett mer "avancerat" språk, kan de och dem hoppa in på fel ställen.
 
Jag blir bara sorgsen av alla dessa felskrivningar. Min fundering: Hur kommer det sig att 99 procent av alla unga gör detta fel, och vad säger svensklärarna som har till uppgift att lära barnen att skriva? Är det verkligen omöjligt att lära ut denna egentligen ganska enkla grammatiska regel?

Det är väl kanske inte jättekonstigt egentligen, om de läser för lite böcker på svenska tex. Hur ofta lämnar man egentligen in en text till läraren för rättning -kanske inte tillräckligt ofta för att det ska fastna även om läraren rättar vartenda gång. Om böcker lästes skulle det bara fastna automatiskt.

Jmf han och honom, tror snart inte det finns en enda människa kvar som säger honom, man blir ju lite av ett original. Det bara måste vara pga att folk inte läser så mycket som den dialekten sprider sig så snabbt.

Dessutom finns det väl en del svenskalärare som får föräldrarna att fullkomligt rysa när veckomailet kommer in :D
 
Jag var oxå tvungen att leta upp testet! :) Hade oxå 8 av 10 rätt :)

Får man länka?
http://quiz.svd.se/default.aspx?sTid=871

Jag tror att jag har lärt mig mycket av "svenskan" genom att jag läst mycket själv, bokslukare som barn och då lär man sig vad som "låter rätt" i olika sammanhang. Repetition dvs :p Den kunskapen man lär sig på en lektion är ju ofta som att skrapa på ytan.
 
Jag tror att dels har de inte fått lära sig/förstått grammatiken, dels så känner de sig duktigare som använder dem istället för dom.
 
Dessutom finns det väl en del svenskalärare som får föräldrarna att fullkomligt rysa när veckomailet kommer in :D


Innan tråden får orgasm av det där inlägget tänkte jag försöka hinna citera språkrådet:

fråga
Är det accepterat att skriva svenskalärare?
svar
Vi bedömer former som svenskalärare och tyskatimme som vardagliga i stilläge, men inte felaktiga.

;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 061
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 163
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 228
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp