Svenska - användandet av "dem"

Innan tråden får orgasm av det där inlägget tänkte jag försöka hinna citera språkrådet:

fråga
Är det accepterat att skriva svenskalärare?
svar
Vi bedömer former som svenskalärare och tyskatimme som vardagliga i stilläge, men inte felaktiga.

;)
Jag säger inte att jag skriver perfekt själv ;) jag läser mest böcker på engelska numera och det är en klar brist i min svenska, jag borde skämmas men lyckas inte uppbringa energi nog att hitta en bok jag vill läsa, Eld har inte kommit på pocket :D. Svenskalärare har jag nog haft i bakhuvudet att det finns bättre sätt att säga, men alltid använt ändå. Det är väl svensklärare som är korrekt? men det låter så hårt.

De veckobrev jag pratade om som jag läst från bekanta som skickat vidare (de kanske borde låtit bli :) ) har varit nära nog helt obegripliga med felsyftningar. I klass med när första kommentaren på ett bukeinlägg är -jag begriper inte vad du menar.
 
Jag fick aldrig lära mig när man använder "de" eller "dem" i skolan utan det var mest tack vare @Anna som jag faktiskt lärde mig hur man använde det även om det finns fall där jag är osäker på vad som används.
 
Jag var tvungen att leta rätt på de/dem-testet, 8 av 10 rätt fick jag :o Jag som tycker att jag är ganska säker på de/dem. Det var två meningar där båda alternativen var rätt som jag missade, så då hade jag halvrätt ändå ;)

För övrigt tror jag att mycket av felskrivningarna beror på hur man får lära sig i skolan. När jag gick i låg- och mellanstadiet fick jag lära mig skillnaden på de och dem. I högstadiet och gymnasiet hette det att "det går lika bra med dom!". Jag tror att om man får lära sig att dom är okej, och sedan vill skriva på ett mer "avancerat" språk, kan de och dem hoppa in på fel ställen.

9 av 10

Man kan tydligen säga både De som hjälpt mig så bra litar jag inte längre på och Dem som hjälpt mig så bra litar jag inte längre på. Det senare låter konstigt för mig ändå. Skulle vilja vrida på det till Jag litar inte längre på dem som hjälpt mig så bra tidigare eller ngt. Eller blev det etter värre.

Nåja. Jag har ingen aning om grammatiken bakom faktiskt, är en katastrof på (svensk) grammatik, ingenting fastnade av teorin (den engelska fastnade lite bättre, var riktigt bra på satsdelar en kort period när jag pluggade engelska, nu glömt såklart).
 
Jag säger inte att jag skriver perfekt själv ;)

Fast jag menade inte att kritisera dig. Bara att språktrådar brukar älska att någon just skrev svenskalärare istället för svensklärare.

(Vilket för övrigt är en typisk grej för språktrådar: väldigt många språkpoliser har fel, för de tror att det de lärde sig i skolan fortfarande gäller)
 
Fast jag menade inte att kritisera dig. Bara att språktrådar brukar älska att någon just skrev svenskalärare istället för svensklärare.

(Vilket för övrigt är en typisk grej för språktrådar: väldigt många språkpoliser har fel, för de tror att det de lärde sig i skolan fortfarande gäller)
Aha :)

(Bott i korridor med språknördar, de rättade allting, alla lappar som satt uppe, även städerskans, vilket känns lite orättvist eftersom hon kanske inte hade svenska som förstaspråk (träffade henne inte men lapparna gav den känslan). Jupp det fanns städerskor som utrotade de värsta basiluskhärdarna i köket någon gång ibland.)
 
Fast de är ju rätt i olika sammanhang ... Kolla lil-sis länk till Språkrådet.

Nu förstår jag inte riktigt. Jag undrade - eftersom du taggade mig - om du syftade på ett inlägg som jag skrev en gång angående "de som/dem som" (där användningen av "de" och "dem" är valfritt i objektsform eller efter preposition). :)
 
Man skulle kunna se de/dem/dom-frågan som en fråga om språklig förnying och utveckling, och i så fall borde flera skribenter i denna tråd vara odelat positiva till denna nyordning - som kommer ha tagit över inom 25 år.
 
Nu förstår jag inte riktigt. Jag undrade - eftersom du taggade mig - om du syftade på ett inlägg som jag skrev en gång angående "de som/dem som" (där användningen av "de" och "dem" är valfritt i objektsform eller efter preposition). :)
Jag kom inte ihåg exakt vad du skrivit ... Men jag vet att du höjde kunskapsnivån på oss andra rejält med det inlägget ;)

Det du skrev nu misstolkade jag kanske.
 
Jag kom inte ihåg exakt vad du skrivit ... Men jag vet att du höjde kunskapsnivån på oss andra rejält med det inlägget ;)

Det du skrev nu misstolkade jag kanske.

Den här gången verkar jag mest ha orsakat förvirring, så min eventuella briljans den förra gången tycks nu ha jämnat ut sig. :)
 
På ett annat ställe på internet som jag är på så är det extremt vanligt att skriva dem överallt, trots att flera som skriver det vet att det är fel. Sådana här trådar har varit uppe flera gånger och en gång så var det en som skrev att hon skrev dem hela tiden för att hon inte orkade att skriva dom :banghead:
 
På ett annat ställe på internet som jag är på så är det extremt vanligt att skriva dem överallt, trots att flera som skriver det vet att det är fel. Sådana här trådar har varit uppe flera gånger och en gång så var det en som skrev att hon skrev dem hela tiden för att hon inte orkade att skriva dom :banghead:

Informera dem om att de är en bokstav mindre att skriva ;)
 
Informera dem om att de är en bokstav mindre att skriva ;)

Det var andra som gjorde det men utan resultat. Jag brukar försöka strunta i det trots att det svider i ögonen, men det är grymt irriterande när folk skriver dem bara för att de vet att det är många som blir irriterade. Snacka om att fördumma sig själv :grin:
 
Jag fick aldrig lära mig när man använder "de" eller "dem" i skolan utan det var mest tack vare @Anna som jag faktiskt lärde mig hur man använde det även om det finns fall där jag är osäker på vad som används.

Det enklaste är att bara läsa högt för sig själv. "Jag såg dem" går att läsa och uttalas som "dem" utan att det låter tokigt.

"Dem kom och såg oss" låter väldigt konstigt när man läser dem och uttalar det med e:et.

"De kom och såg oss" låter betydligt bättre.
 
Det var andra som gjorde det men utan resultat. Jag brukar försöka strunta i det trots att det svider i ögonen, men det är grymt irriterande när folk skriver dem bara för att de vet att det är många som blir irriterade. Snacka om att fördumma sig själv :grin:

Jag har svårt att tro att man skriver för att irritera? :confused:

Felet att överanvända "dem", kallas hyperkorrigering. Oftast handlar det om att personen ifråga vill göra rätt och tar det säkra före det osäkra, så att säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 159
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 228
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp