Svenska - användandet av "dem"

Tack vare Buke fick jag 10/10 på DNs test. Det trodde jag inte!

PS. Det var när @mandalaki i en av otaliga tidigare trådar på ämnet nämnde hur hon uppmärksammat hur även användare med ett i övrigt korrekt språk tenderade att underanvända dem som jag började granska mitt eget bruk mer noggrant.:p
 
Jag har svårt att tro att man skriver för att irritera? :confused:

Felet att överanvända "dem", kallas hyperkorrigering. Oftast handlar det om att personen ifråga vill göra rätt och tar det säkra före det osäkra, så att säga.

Minst en kan jag garantera att hen gör det, de andra kan jag bara gissa på. Hen som skrev att hen inte orkade skriva dom istället för dem borde ju också göra det för att irritera för jag kan inte tänka mig att man gör sig så korkad utan anledning så i så fall blir det två som gör det för att irritera. Och om man nu vill ta det säkra före det osäkra så borde man ju i så fall skriva de överallt eftersom det är vanligare att det ska skrivas de istället för dem och även detta har tagits upp i de trådar som varit aktuella så det borde inte ha gått obemärkt förbi för dem (de?) som varit aktiv i trådarna. Och som synes så är inte heller jag perfekt ;)
 
Jag är 25 år gammal, hade MVG i svenska B, men har inte den blekaste om när de, det, dem, dom osv ska användas... Använder nog aldrig "dem"!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 159
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 228
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp