svimfärdig....

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Jag BARA klagar den här graviditeten, förra mådde jag så enormt bra, men den här.. gisses..
För det första håller jag på och svimmar fram och tillbaka, stod och bakade i förmiddags och fick snabbt avsluta för svetten började spruta ur pannan och det bara svartnade, vilade ett tag och kunde sedan fortsätta...
Men är det vanligt att man blir yr och "svimmig", är ju ändå i v.15 så jag tycker att jag borde ha passerat det värsta...
Det svåraste är att förklara för gubben att man mår skit, jag SER ju ganska välmående ut, men jag mår piss hela tiden känns det som...
Har nån dag då och då som är ok.
Får tvinga mig att göra allt..
Upplevde som sagt aldrig det här sist, det var tungt att göra saker på slutet, men jag mådde aldrig dåligt...

En kompis föreslog att jag skulle träna, för det hjälpte för henne, men jag kan inte för mitt liv ens förstå hur jag ska hinna med att träna, skulle jag få tid över känner jag att vila är något jag måste prioritera...
Jag sliter väl inte häcken av mig här hemma direkt, men gubben jobbar med huset, bygger om, så jag har hand om sonen och resten av hushållet (tvätt, son, städning, matlagning, handling, trädgården.. ja ni vet, hushållet ;) ) och det tar verkligen tid och ork!
Dessutom vill jag ju hinna med och orka med sonen och sen gärna en tur med hästarna, men även de känns som en heljobbig sak och jag motionerar dem enbart för att jag "måste"...
:smirk:
BARA klagar. Jag är så trist att höra på så jag har tröttnat på mig själv nu.... Har köpt järntabletter för att jag tänkte att de kanske hjälper, men än märker jag ingen skillnad (började med dem i måndags) men jag får kanske vänta ett par dagar till innan de gör någon skillnad...

Var bara orolig för svimningsanfallen egentligen, är det normalt att man kan ha sådana?
Det var egentligen bara det jag funderade på och så tänkte jag att det var lika bra att klaga av sig här så gubben slipper höra allt idag ;) .
 
Sv: svimfärdig....

Har hört många som har det värre andra garviditeten. Den tiden du kunde krypa undan och vila på förr måste du nu ge till din son. Gissa varför älgarna stöter bort sina fjolårskalvar... ;)
 
Sv: svimfärdig....

Jag orkade oxå mycket mindre den här graviditen än förra, eller oxå anser jag att jag ska orka/klara så mycket mera... Det är jobbigare när man har ett barn hemma att hålla reda på, man kan inte lägga sig och vila de där fem - tio minuterna man kanske skulle behöva även om man inte ens hinner känna efter att man faktiskt behöver...

Det enda som har varit bättre den här gången är att jag inte har gått upp lika mycket i vikt och inte fyllt upp med så mycket vätska i kroppen, annars har det mesta kännst värre... Jo illmående var bättre oxå förestän, eller bättre, jag mådde illa men mest hela tiden och det hjälpte att äta, förra vändan kunde jag enbart ligga stilla hela fm och sen åt som en häst på kvällen...

Och jag är mycket gnälligare den här gången... Fråga dem på raderat tråden... :angel:
 
Sv: svimfärdig....

Har kommit fram till att det är när jag står still som jag svimmar!
Stod i kön i affären i förrgår och blev alldeles yr.
Bakade ju imorse och nu på kvällen stod jag i gatuköket och skulle köpa mat, gubben och sonen satt kvar i bilen, det gick bra tills jag skulle sträcka fram kortet, alltså kände ju länge att det snurrade, fick snabbt vinka fram maken och vinglade snabbt till bilen, så nära att svimma har jag inte varit på flera år, herregud så hemskt det var och vilket TUR att jag inte var själv, nu vågar jag ju inte åka och handla mer själv ju!! Tänk om jag skulle svimma i affären och sonen med, han blev ju livrädd bara idag av att se mig...
Mamma (som ja just det, också var med i bilen) blev i det närmste hysterisk och ville köra upp mig till akuten, fick dyrt och heligt lova alla att jag skulle ringa mvc imorgon, men vad sjutton ska DE göra åt det??
Jag har ju bra blodtryck mellan anfallet så att säga...
Frågan är ju hur jag ska kunna jobba om det fortsätter såhär, vi får hoppas att det går över....

Skönt att höra att det inte bara är jag som är gnällig :smirk: !!
 
Sv: svimfärdig....

Känner du dig stressad? Jag har haft stress-yrsel, så det behöver inte ha med grav. att göra det kan bara vara för mycket just nu! Yrsel blir värre av att lägga sig ner, eller som du beskriver när man står still. Bra är att röra sig lite måttligt. Försök att slappna av och när yrseln kommer, tänka att oj, nu har jag nog tagit i lite för mycket igen, slappna av och ta det lugnt!
 
Sv: svimfärdig....

Ringde mvc imorse och de sa att det var helt normalt att få svimningsanfall efter att man stått stilla ett tag, barnet trycker på blodkärl nere i kroppen och när blodet ska ner till fötterna och sedan upp tillbaka går det för tungt när inte vaderna (typ) hjälper till att pumpa upp blodet tillbaka och därför ska man se till att gå lite på stället. Ett tips till alla gravida :bump:
 
Sv: svimfärdig....

*aha*, bra tips. Ett annat tips från mig är att använda stödstrumpor från apoteket :idea: , de utför de där arbetet som din BM pratade om, känns skönt i benen och man blir inte så svullen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 776
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 636
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 746
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp