Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dropdead

Ett par nyfikna frågor - svär era barn?

Om så är fallet - tillåter ni dem att svära? Är några svordomar isf värre än andra? vad är tillåtet och vad är inte tillåtet?

svär ni själva?

/Anna, som just hörde sin son säga f*n för att han inte klarade en bana i nintendospelet.
 
Sv: Svordomar

Dropdead skrev:
Ett par nyfikna frågor - svär era barn?

Om så är fallet - tillåter ni dem att svära? Är några svordomar isf värre än andra? vad är tillåtet och vad är inte tillåtet?

svär ni själva?

/Anna, som just hörde sin son säga f*n för att han inte klarade en bana i nintendospelet.

Beror väl på hur gamla ungarna är tycker jag, men små barn som inte börjat skolan tycker jag inte om att höra svära. Jag försöker få min son att fatta att det är helt OK att svära om man slagit sej eller råkat ut för något rikigt jä*kligt :cool: , men inte i var och varannan mening, för det tycker jag låter illa även när vuxna gör.
 
Sv: Svordomar

Dropdead skrev:
Ett par nyfikna frågor - svär era barn?

Om så är fallet - tillåter ni dem att svära? Är några svordomar isf värre än andra? vad är tillåtet och vad är inte tillåtet?

svär ni själva?

/Anna, som just hörde sin son säga f*n för att han inte klarade en bana i nintendospelet.
:angel:
Min äldsta son svor när han var runt 3 år. Då sa han fan i varenda mening. Jag svär, men tror inte att jag gör det så ofta egentligen ( inget jag funderat över ), men barnen får inte svära. Varje gång han svor så talade jag om för honom att det var fel att säga så och nu svära han inte. Just när han svor som värst började han på dagis..ett kristet dagis och gissa vem som skämdes när de påpekade at han svor mycket och högt? :o :D
 
Sv: Svordomar

Jag svär jätte mycket, jag vet, det är hemskt, men jag föröker låta bli.

Favorit uttrycket är : Förbannade pucko om allting.
Självklart lär jag min son att svära, men tack och lov har han en far som inte svär.

Så, numer så använder sonen uttryck som "fanken", "pucko" eller "damn it".
Det tycker jag är ok.
 
Sv: Svordomar

När dom var små slände dom väl ur sig nån svordom nån enstaka gång, varpå jag slentrianmässigt sa ifrån-"inte svära" o de svarade -"nej mamma och höll det...till nästa gång!

Nu när dom är stora gör dom precis som jag; svär lite bland sina kompisar men inte med vuxna eller på arbetsplatser. Andra tycker nog det är väluppfostrade barn jag har. Jäkla ögontjänare är vad de är :p .

Fast folk som svär i var och varannan mening är inte kul att lyssna på och det är bra att lära dom kunna prata utan svordomar. Kan ju vara bra att kunna låta bli svordomar vid anställningsintervjuer om inte annat. Fast dina barn är väl inte där än och en del smågrabbar som just spelar spel vid datorerna kan utveckla ett hiskeligt språk så pass upp lite!
 
Sv: Svordomar

Har ju inge egna barn och är 19 själv och reglerna hemma hos oss var att vi "fick" svära när vi fyllde 18 och det höll min föräldrar på hårt!! Iaf till vi fyllde 16-17... Dom tycker inte om att jag svär nu men säger inget om jag typ säger f*n, he***te lr så... Men om man drar en riktig ramsa (typ när man slår i lilltån) så kan dom säga till.

Vilket jag tycker är bra, för jag tycker heller inte om när barn svär... Och det sa jag alltid till ungarna i stallet och det hade ju större effekt när jag sa det som är ung än när deras föräldrar tjata
 
Sv: Svordomar

Enya skrev:
:angel:
Just när han svor som värst började han på dagis..ett kristet dagis och gissa vem som skämdes när de påpekade at han svor mycket och högt? :o :D

Fick mig att tänka på min gamle svärfar som är kristen och därför begränsad när han blir arg. Han säger alltid "järnvägar" då, undrar varför just det ordet är jämställt med vårat jävlar? Om han ändå sagt SJ men järnvägar i största allmänhet?

Sonens dagis kanske har alternativa förslag på osande ord?
 
Sv: Svordomar

jaca skrev:
Fick mig att tänka på min gamle svärfar som är kristen och därför begränsad när han blir arg. Han säger alltid "järnvägar" då, undrar varför just det ordet är jämställt med vårat jävlar? Om han ändå sagt SJ men järnvägar i största allmänhet?

Sonens dagis kanske har alternativa förslag på osande ord?
:rofl: :rofl:
Nej, jag tror inte att de har något bra ord på lager. De sa inget, bara påpekade at han ju faktiskt svor och gjorde det så ofta det inte gick som planerat och så högt att de andra barnen började ta efter...Jag sa bara att vi försökte få honom att sluta..... :o
 
Sv: Svordomar

Har han slutat svära nu då, eller slutat på det dagiset kanske? En liten person jag kände sa alltid Gävle för det fick han säga och det var ju nästan en svordom.....kan ju vara så att din son tycker det är spännande för han inte får svära?
 
Sv: Svordomar

jaca skrev:
Har han slutat svära nu då, eller slutat på det dagiset kanske? En liten person jag kände sa alltid Gävle för det fick han säga och det var ju nästan en svordom.....kan ju vara så att din son tycker det är spännande för han inte får svära?
Han svär inte och han går inte på det dagiset mer. Hans svordomar bara slutade plötsligt, lika plötsligt som de kom faktiskt.
 
Sv: Svordomar

Vi svär inte hos oss (försöker åtminstone hålla den linjen). Sonen (snart 8) har haft några perioder då han provat allt möjligt men jag tycker det är så fult när småbarn svär så det har vi satt stopp för. Vi bor i Finland och om finska språket är rikt på nåt så är det svordomar av kraftig kaliber :o :crazy: ....nu talar vi ju svenska men ofta blir det så att man tar till finska om man vill ha riktiga kraftuttryck!

Vi försöker använda ord som "sjutton också", "attans" och liknande istället för svärord.
 
Sv: Svordomar

Min gosse som är 10 år svär som en borstbindare när han är på det humöret. Det hra han gjort sen han var liten. Han har varit mycket arg i sona dagar och då kan svordomar behövas. Han kan säga fullkomligt vidriga saker. Könsord använder han inte och skulle aldrig göra det heller.

Eftersom jag svär ganska mycket så försöker jag begränsa både mitt och hans svärande till de tillfällen "när det behövs" och det tycks funka bättre än bara ett allmnt svordomsförbud.
 
Sv: Svordomar

Usch det där är inte kul. Jag svär alldeles för mycket och det präglas ju tyvärr på barnen. Men en dag kom lillskrutten, 4,5 år och sa f*ttunge och det hade han inte lärt sig hemma :crazy:
 
Sv: Svordomar

Sönerna som är 11 resp 13 svär ibland. På något konstigt vis tycker jag att det är mer ok att 13-åringen svär. Det är det ju inte egentligen...
Flickan på 8 får inte svära, men ibland kommer det något ur munnen. Om jag hör det så räcker det med att titta strängt på henne så skäms hon och hasplar ur sig ett "förlåt" och sedan ett ersättande ord för svordomen.

Jag svär lite själv, försöker dock att göra det så lite som möjligt.
Det värsta jag vet är små barn som svär, det är väl kanske därför jag låter dom äldre barnen svära lite grann. Framför allt KÄNNS det mera ok när 13-åringen svär ibland än dom andra.

Konstigt formulerat och lite rörigt blev det här, känner jag, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar..

Yamaha - som själv skäms ibland när jag svär..
 
Sv: Svordomar

Ett litet tillägg bara: könsord och liknande, som till exempel Basilikas sons "f*ttunge" får öht inte förekomma. Det har det aldrig gjort heller, jag tror att barnen förstår att det är en oskriven regel här hemma.

Sedan vad dom säger ute är ju en helt annan sak. Jag vet ju att dom flesta barn är ögontjänare..

Yamaha - som också har varit liten.. Men när då egentligen? känns det som ibland.. :confused:
 
Sv: Svordomar

för ett tag sen för jag med några kompisar i en lekpark(lekte inte utan av någon anledning satt vi i klätterställningen?)
Då kom det några småbarn och av ngn anledning började dom säga/skrika ord som fittcp , cpnörd , horapa osv ? och det här är från barn 6-10 års åldern ! :confused:

stöter mer och mer på barn som säger sånna ord !?

tkr det är sorgligt.
 
Sv: Svordomar

Min äldsta (11 år) svär ibland.(lite för ofta) Det får hon inte.
försöker få henne att vårda språket lite mer
Min näst äldsta (4 år) upprepar saker som hon hört. En gång sa hon "Fan" då sa jag till henne att hon inte skulle göra det varpå hon gjorde det omedlbart igen, Då var det läggdags för henne helt plötsligt ;) sen har hon aldrig sagt det igen.
Däremot kan hon kläcka ur sig diverse andra konstiga ord ibland, som bajskorv, griskulting och liknande
lillen (2 år)nja han har väl vad jag kommer på inte svurit.
Det känns värre när dom riktar fula ord mot någon annan än när dom säger det bara för att testa att säga det.

Själv svär jag mkt sällan..

med vänliga hälsningar herr präktig :p
 
Sv: Svordomar

Hannyy skrev:
för ett tag sen för jag med några kompisar i en lekpark(lekte inte utan av någon anledning satt vi i klätterställningen?)
Då kom det några småbarn och av ngn anledning började dom säga/skrika ord som fittcp , cpnörd , horapa osv ? och det här är från barn 6-10 års åldern ! :confused:

stöter mer och mer på barn som säger sånna ord !?

tkr det är sorgligt.
Jo det känns jättetråkigt, håller med..
 
Sv: Svordomar

jag själv har alltid svurit mycket..min son svor faktiskt aldrig så jag har hört det iallafall...och om han hade gjort det så beror det på hur han gjort det, att svära TILL/MOT människor är totalt förbjudet, däremot kan en dörrjä**l vara ivägen :angel: typ....

En gång sa han Jä**a kärring tyst för sig själv när han gick uppför trappan....:devil: ...det sa han aldrig mer om :angel:
Vad han tänker o tycker om människor i familjen kan jag inte påverka, han får gärna önska oss i döden om han vill...men man uttalar inte sånt högt direkt emot en person...som sagt så svär jag mycket själv, men sällan mycket sällan direkt till en person...
 
Sv: Svordomar

Min dotter svär mycket sällan och ibland när hon ska berätta någon lite oskyldig svordom som någon i skolan har sagt så vågar hon inte säga det utan blir jätte generad, vet inte om det har att göra med en gång när hon var tre och mycket sömnigt sa: Mamma jag är så jävla trött. Jag :rofl: i flera minuter när hon sa det!!! Själv svär jag hela tiden men hon är jätte pryd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 882
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 038
Senast: Milosari
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 151
Senast: Niyama
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp