svullna ben o lösa i magen= dåligt hösilage..

Penny_Lane

Trådstartare
Nu har vi fodrat med hösilage i ca 2 månader o nu har de först problemen börjat komma. Ett flertal hästar har diarrer o är lösa i magen. Tre av hästarna har fått lymfangitliknande uppsvullna bakben. En häst hade feber. MIn fråga är kan dett bero på det hösilage som vi fodrar med? Är det i så fall så att det är för br, dåligt eller har det någon betydelse om det är fruset? Eller ger vi helt enkelt för lite hösilage??? :confused:
Bonden som ridskolan köper av har två olika hösilage. Ett som vi får med lite sämre näringsvärden. Dock ett väldigt bra hösilage sägs det. (själv är jag tveksam det är torrt som hö) och ett som är bättre som mång travkillar köper. Kan det helt enkelt vara så att vi fått några balar BRA hösilage o det är därför som dom mår dåligt eller kan det vara en boutolism variant?
/Penny
 
Är du säker på att det kommer från ensilaget..? Vi hade likande symptom på våra hästar för ung 1.5 månad sen, och många hästar häromkring. Det var någonting som gick. Det gick över efter ca 2 veckor. Svullna bakben, feber och dålig i magen.
Vet. kunde bara säga att dom hade dåliga blodvärden men inte sätta tummen på riktigt vad det var. Nu är dom friska igen.
Har du kollat febern ??
 
Min häst hade ingen feber. Dock hade en av de andra hästarna feber. En av dom kunda knappt gå och fick antibiotika. Vi har även tagit bort hösilagen på de hästar som mår dåligt.
Funderar på att ge filmjölk i betforn till min häst som e dålig. Vad tror ni om det? :confused:
 
Vi hade också hästar som har haft liknande symptom. Gissade på att det kunde bero på att de åt av gräset som fanns kvar i hagen. Blöt mark och så här sent på året så börjar väl gräset förruttna.
I vilket fall en vecka senare och hage utan en massa blött gräs så är alla hästar bra igen.
 
tror inte det är blött gräs eftersom vi har 2 dm snö och -10 grader ca.. men fruset gräs kanske.. :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har för ca 2 veckor sedan bytt från hö till hösilage utan invänjningsperiod. En häst blev dålig och lös i magen (svans och bakben är...
Svar
8
· Visningar
963
Senast: Sparksfly
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 330
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tänkte först vara anonym men de flesta i min närhet vet redan allt.. Vart ska jag börja? Jag vet inte hur jag ska lösa saker i mitt liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 858
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 657
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp