Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag kan ju börja med en grej på listan då:p

Måttlista


Ca 3-4 gånger pannbandets längd är ett bra mått på banden man ska fläta med. Ju smalare band desto längre.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Tror du tyll håller insekter borta? Av vad jag vet så är det ju rätt stora hål i tyget?? :confused:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

dagens pannband:

diverse113.jpg

diverse114.jpg

diverse110.jpg

diverse112.jpg


och så piffade jag till rosetten, på ett som jag redan visat här, med en strassten:
diverse099.jpg


sen har jag blingat sporrar också:

diverse108.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Håller med :bow: Cili är superduktig. :idea:
Har satt stenar i form av ett hjärta på min pullarnosgrimma. Måste klura ut hur man lägger ut kort, så lägger jag upp den sen.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Nu har du överträffat dig själv igen! :bow:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

KL

Jag har ett gammalt fleecetäcke och ett läckert kossemönstrat tyg. Har funderat på att sy ett ländtäcke eller liknande, men ser inte det kollosalt töntigt ut till en westernsadel :D Vet inte vad jag ska göra med grejerna annars, något vill jag ju slänga ihop!
Tror jag ska spejsa till ett träns lite med såna där pannbandsrosetter av paketsnöre :D Pysslet börjar så fort jag är klar med kemin imorgon, måste plugga.. Gah! Varför sitter jag här när jag har slutprov i kemi och inte fattar ett dugg?! Kanske måste pyssla lite för att lugna ner mej igen :angel:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*

Nån som vet hur långt ett schabrak ska vara för att passa allround/hoppsadlar? Alltså långt i lodrät riktning. På ett ungefär räcker.

Jag tänkte göra ett allround/hoppschabrak i den här stilen fast jag har ingen sadel att mäta på.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

tack alla tre :love:

behöver jag ens säga att hyllan där jag förvarar mina pannband börjar bli full?
borde tradera ut dom som inte passar min häst, frågan är bara om man tjänar något på det?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

lånar en knapp

jag syr ganska mycket.
och jag kan säga att tyll är mycket ömtåligt. jag skulle i stället föreslå att man köper myggnät till utepaviljongerna, blir billigare oxå. det är följsammare o hållbarare.

mitt flugtäcke är gjort i en typ av organza, lite stelare och tar även bort 70 % av uv strålar.

funderade på att göra en matchande flughuva...
lycka ill med knåpandet
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag kan ju börja med en grej på listan då:p

Måttlista


Ca 3-4 gånger pannbandets längd är ett bra mått på banden man ska fläta med. Ju smalare band desto längre.

Det är bra, Sparf!
Jag har inga mått att komma med, för jag har ingen egen häst och utrustning att mäta på, men jag hejar på alla andra:)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

lånar en knapp

jag syr ganska mycket.
och jag kan säga att tyll är mycket ömtåligt. jag skulle i stället föreslå att man köper myggnät till utepaviljongerna, blir billigare oxå. det är följsammare o hållbarare.

mitt flugtäcke är gjort i en typ av organza, lite stelare och tar även bort 70 % av uv strålar.

funderade på att göra en matchande flughuva...
lycka ill med knåpandet

Vad hittar man det.
Heter det organza?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

lånar en knapp

jag syr ganska mycket.
och jag kan säga att tyll är mycket ömtåligt. jag skulle i stället föreslå att man köper myggnät till utepaviljongerna, blir billigare oxå. det är följsammare o hållbarare.

mitt flugtäcke är gjort i en typ av organza, lite stelare och tar även bort 70 % av uv strålar.

funderade på att göra en matchande flughuva...
lycka ill med knåpandet

Aah, cu vet inte vart man kan få tag på sånt? Pris? Bild?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

KL

Jag har fått värsta idén! Såg på en sida att man kunde måttbeställa betesreducerare, tänkte att det kanske jag kan sy en själv! :idea: Tror ni det här funkar:
Man tar köldridå i "botten" närmast gräset så att säga, en rund platta med ett hål i som på Globus-modellen. Sen syr man som ett nät av nylonband och fäster i plattan. Sen slaktar man en gammal grimma och använder den som fäste på hästen, ja som en grmma helt enkelt :D
Var det begripligt? Jag tror banne mig jag ska testa! Var kan man få tag i nylonband och köldridå..? Hmmm..
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

nylonband borde finnas i närmsta tygaffär. Köldridå vet jag inte om man kan köpa enskilt "per meter", men hör med någon som redan har köldridå. Dom kanske kan kapa en bit åt dig om det finns över.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Tackar!
Det är tre olika band, rött, vitt och tunt guldband.
Stenarna kommer från ett slags "band" i metervara, som jag köpt på min sybehörsaffär. Jättepraktiska! Jag använder dem till allt möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 853
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
355 963
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
59 782
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp