Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cili det jag inte förstår med kardborre är om det är sådan man har på skor eller? och var sätter man den, kanske är en dum fråga med någon som vet?
 
@cili det jag inte förstår med kardborre är om det är sådan man har på skor eller? och var sätter man den, kanske är en dum fråga med någon som vet?
Kardborre (vanliga kardborrband) finns att köpa lite varstans. I nackstycket blir det en kort bit mellan ringen och spännet som bestämmer nackstyckets längd, där sätter du kardborren. Dvs i ringen fäster du ena kardborrebandet och i spännet sätter du det andra, när dom sitter ihop syns det knappt
 
Här kommer en väska som jag sydde till min dotter när hon gick på dagis. Den är perfekt för att förvara benlidor i.
478454253.JPG

Och här kommer en ytterligare en väska :-p som jag har sytt. Det var ursprungligen en hjälmväska, men nu är det lite alltialloväska.
Hjälmväskan är quiltad i botten och på sidorna, två-tredjedels upp. Därefter är det endast enkeltyg. I överkant har jag satt en dragsko i så att jag kan dra ihop för att stänga om hjälmen.
1234959623.JPG

503722766.JPG

Det bästa med att sy hästväskor är att jag kan tvätta dem obegränsat:-)
 
Fina pannband! Tycker om att du använt rosor istället för bara vanliga runda pärlor, det ser väldigt lyxigt ut nu :)

Jag ska ge mig på att sy ett hinköverdrag tänkte jag. Måste bara skaffa resår först. Tänkte ta snöre först och använda dragsko eller liknande, men funderar på om det inte blir lite bökigt. Fast å andra sidan töjs det inte ut och lär sitta bättre. Samtidigt går det inte bara dra av det, man måste ju lossa på bandet först.
Ja, vi får se vad jag kommer fram till! Ska sy i blåvitrandigt kraftigt tyg, nästan som vaxduk men mjukare. Sen är tanken att brodera hästens namn så alla vet vems hink det är :D
Först ska alla eksemtäcken lagas bara..
 
Har gjort en hel del nya saker senaste månaden. Här kommer några av de :)

Träns med pärlor på pannband och nosgrimma:


Närbild pannband:


Flätat pannband:


Pärlpannband:
 
puttar upp tråden med en liten fråga:
hur skulle ni lättast blinga ett par boots på ett bra sätt och ändå så att dem tål litegrann? :)
 
Tvåkomponentslim funkar alltid :D

Jag såg en bild för ett tag sen på ett sidepull i rep som jag tyckte var fint. Har ett par meter blått rep här hemma som jag skulle vilja göra något med.
Någon som har sett ett sånt sidepull och/eller vet hur man kan göra? Det känns som att det borde vara enkelt.
 
Efter ett besök hos tandläkaren som inkluderade en rotfyllning så roade jag mig med att sy ett väldigt indiskret pannband till mina ponnys :)

Så här i efterhand stör jag mig tyvärr på den lilla repan i ytlädret, jag ångrar att jag var snål och använde en spillbit istället för att skära till en ny bit läder :(

10404517_10152890959554428_9088253602253973020_n.jpg
 
Funderar lite på vad jag ska göra...
Kanske göra om ett spö eller pannband lite.
Men var köper ni alla såna här enkla läderpannband billigt?
Letat överallt.
 
Ja, ska kolla på den!
Nu har jag bestämt att jag ska testa omvandla en filt till ett fleecetäcke.
Hoppas det funkar.
Har sytt ett schabrak o lite andra diverse småprylar.
 
Finns det beskrivning nånstans hur man gör en repgrimmma?
Eller vart hittar man material (metalldelarna) till en vanlig grimma?
 
Vill försöka sy en grimma i läder.
Kollade nu vad det skulle kosta o köpa in alla utrustning...
Närmare 600 för syl, tråd, nål och läder.
Vet inte om det är värt det.
 
@alehajo en ny tråd kanske är behövlig :)

Angående dina frågor.
1) Det är super lätt att sy ett täcke av exempelvis en fleecefilt :). Har gjort flera stycken. Har dock inga bilder :(. Lättast är nog att ta ett täcke som passar hästen som mall.

2) Här kommer länk till beskrivning av repgrimma :)
http://sadelmakeriet.com/annat-roligt/gor-din-egen-repgrimma?acr=1

3) Billigast om du vill sy en egen vanlig grimma är nog att du köper en billig färdig grimma på exempelvis Hööks och tar metalldelarna därifrån :). Då får du även en bra mall för att kunna sy en ny :)

4) Det är ganska svårt att sy och få det bra och hållbart i läder så jag rekommenderar dig att prova något mindre som dessutom är mindre belastning på som exempelvis ett pannband innan du ger dig på att sy en hel grimma i läder :)
 
Ja, ska nog åka o köpa lite pannband o grimmor att göra om:)
Får se hur det blir.
Lägger upp lite bilder sen.
Ska vi skapa nån ny tråd eller?
Verkar inte va så supermånga aktiva här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 877
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 912
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 997
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 280
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp