Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Nytt och fräscht, härligt! :D

Håller på och syr ett dubbelsidigt schabrak, lite tjockare som en pad typ.
Ena sidan är grå (ser brunt ut på bilden) och andra blå/svart rutigt.
vfzd76.jpg

28247sl.jpg

Kantband på

Har använt ett vanligt schabrak som mall. Och funderar på om jag ska ha stroppar eller ej.
Ursäkta för dåliga mobilbilder :p
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tack båda :D

Espirit: Du har ingen tillgång att sy på nån slöjd eller så? Vet ju inte om du går i skolan :D
Eller kan köpa nån billig ny/begagnad? Kolla på bl*cket :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag går i skolan, men har träslöjd tyvärr :(
Har några ridtäcken, men det skulle ju vara kul att göra ett eget :d
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Det borde gå att sy för hand också, även om det tar längre tid och blir jobbigt. Har du en tillräckligt stor filt behöver du ju bara klippa ut, sy på kantband och kardborre! (man kanske tom kan limma fast kardborren!) :idea:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Smart, vart köper jag kantband och kardborrar?
Kan jag göra ett ridtäcke utan sadelutskärning? :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Oj det har blivit många trådar! Helt underbart att se allt som alla duktiga människor tillverkar!

Hängde lite på denn första tråden, men tror bara jag skrev typ ett inlägg..

Ska sätta igång och sy ett ländtäcke hade jag tänkt á la Toruns draktäcke (finns i första tråden :D), ska tvinga henne att ta fram det när jag träffar på henne imorgon:devil:, så att inspirationen riktigt tar fart :laugh:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Närmaste syaffär :laugh:

Darwin: Kräver bildbevis på startad och färdig produkt :devil: :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Det borde gå att sy för hand också, även om det tar längre tid och blir jobbigt. Har du en tillräckligt stor filt behöver du ju bara klippa ut, sy på kantband och kardborre! (man kanske tom kan limma fast kardborren!) :idea:

Att limma på filt med dess fibrer blir inte bra då limmet liks flyter ut och minskar vidhäftningsförmågan speciellt på det hårda underlag som just kardborreband har. På fleece och filt blir det snyggast att sy.

./.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Har skissat på några ridtäcken nu, blev faktiskt nöjd med ett.
Synd att jag inte kan sy :crazy:
Mobilbilder:
DSC02331.jpg

DSC02332.jpg

DSC02333.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tjusigt, börjar att klia i fingrarna när man läser alla inlägg och tittar på bilderna.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Man tackar :laugh:
Joo, om man nu kan sy ett täcke för hand.
Får se om det blir nåt av det haha :crazy:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

det ör inte så svårt som du tror! :idea:

nu är mitt med utskärning för sdelan, vet inte varför du ska vara utan utskärning för sadeln, du kommer bara att förstöra delen som ligger under sadeln, och det kommer att slitas ganska mycket just där sadelns kant ligger mot ridtäcket...

men ta ett ländtäcke du gillar, lägg på hästen och markera med knappnålar är du vill ändra och lägg det på de tyg(lager) du vill göra ländtäcke av, rita av och fortsätt därifrån..


ritat och klippt på innertyget..
19861928.jpg


sytt "rumprundningen" på inner och yttertyg och nålat kanten och ryggbiten..
19861929.jpg


sytt kanten..
19861930.jpg


sytt på kantband och band på ryggdelen för att dölja söm och för att förstärka ryggdelen..
19861931.jpg


provar täcket :)
19861932.jpg


rumpsnöre och band framför sadeln ska jag sy dit när jag får tid, det duger änsålänge :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*dubbelpostat*


jag kan säga att jag aldrig någonsin haft något mönster att sy efter, jag syr allt på impuls :p har sytt nån tröja och några täcken till hunden och sytt ut några jeans (hatar stuprör) sy ut jeans är skitdrygt, man bryter av så många symaskinsnålar, men skam den som ger sig :p

ha en vision! du klarar av det! var envis!


de är ju bara lite tyg som ska ihop, eller hur ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 883
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 940
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 010
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 301
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp