Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Var har du lärt dig sy i läder?
Skulle jättegärna vilja lära mig hur man gör, men behöver lite hjäkp för att komma igång.
Ska (så fort tenta-p) är över ta mig till bilbblan och leta, samt googla lite, men alla tips på lädersömnad mottages tacksamt.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

jag har aldrig orkat använda det (det enda jag sytt de senaste 5 åren är iofs en simpel tvättkorg så då behövdes det inte :D ) men jag lärde mig det på tv4+ sånt här syprogram.. :D tycker det verkar skitbra för då ser man ju hur det ligger på, men man slipper sprätta i det fina tyget...
 
Sv: Sy egna hästgrejer

joo, det är klart :D Fast i det här fallet så tror jag lakarnet kostar mer än fleecet jag ska använda:D Men då kan jag ju använda det som mall flera gånger för jag planerar att göra ett fleecetäcke á La Svett någon gång oxå:p Hälften svettäcke/hälften fleece (titta i höökskatalogen):D
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Yeah:p Jag är klar med mitt nu!!
jag tänkte lägga upp bilder på täcket:p det här var nog en av dom lättaste grejer jag har gjort:D
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Här kommer bilderna, men snälla, kolla inte på den broderade bokstaven för nära för den vart inte så bra ..:o :

Hela filten, 130 * 170 cm, köpt från Ikea:
http://photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Skrittacke/?action=view&current=Helaskrittcket.jpg

Här är en närmare titt på bakdelen. Jag klapp bort en bit eftersom länden lutar lite och när täcket ligger på så hänger det vågrätt så att säga... istället för sin ett V.. jag tror inte jag förstog vad jag skrev nu men iallafall ...:
http://photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Skrittacke/?action=view&current=Bakdelpskrittcke.jpg

Sen klapp jag bort "franskanten" på bakdelen och sydde dit svansrem, inte så tydligt men ni får se ändå:
http://photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Skrittacke/?action=view&current=Svansremvidbakdel.jpg

Sen broderade jag på ett R (för Rachill) :
http://photobucket.com/albums/b32/S...current=Broderibookstavprumpanochsvansrem.jpg

Och här är resultated:D :
http://photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Skrittacke/?action=view&current=Skrittckefrnv.jpg
http://photobucket.com/albums/b32/S...tion=view&current=SkrittckepRachill060315.jpg
http://photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Skrittacke/?action=view&current=Skrittckefrnh.jpg
http://photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Skrittacke/?action=view&current=Skrittckebakifrn.jpg

et ända som fattas är sadeln eller lösgjord som håller fast det också. Jag måste erkänna att det var lätt men jag är väldigt nöjd med den:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sy egna hästgrejer

Niki skrev:
Tack:bow:

Japp, det är ett fleece täcke - glömde visst skriva det. Materialet köpte jag i en vanlig tygaffär när de hade lite fleece rea. Tyget blev kanske billigare än att köpa ett täcke, men hade jag köpt de spännen som behövdes istället för att återanvända hade det nog gått på ungefär ett ut.. (totalt kostade nog tyget 200, och det finns ju fleectäcken till det priset)
Att använda en täckesgjor fungerar alldeldes utmärkt förresten (just detta brukar jag ha utan eftersom det mest är till "svett och fint")

Seleskyddet är en mycket underlig variant som jag saknar bild på, men det är en påse som man kan öppna i båda sidor och där man kan hänga selen på ena sidan av en galge som jag gjort om lite extra och tömmarna kan hänga på andra sidan...(bröstsele) Vet inte hur de "ska" se ur så det blev en väldans improvisation.

Barbackasadeln har jag inte betalat ett öre för, tog en gammal vojlock som bas, fäst ett "bak och ett framvalv" i typ skumgummit, testred och fäste ordentligt. Använde ett par läderremmar under sitsten för att kunna fästa sadelgjorden i och så täckte jag allt med en gammal filt...Bara en dressyrgjord behövdes...Dessutom försökte jag fästa någon form av skummgummibossor under som jag är tvekasm om de har någon effekt. Förhoppningsvis är min uppfinning inte värre än att rida barbacka och till våren ska jag testa hur bra den verkligen blev genom att rida dressyr i den (vilket var min ursprungstanke, vill sitta nära, men få lite mer stöd en barbacka)

vore kul o se bild på barbacka sadeln, jag håller på med något liknande nämligen ..
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Nu är jag klar med mitt efter att krabbat jättemycket med min symaskin som är sån där billig skit som inte vill som jag vill alltid.

Nu är det endast brodyr som saknas.
Ska den vara på vänster eller höger sida?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Ohja:p det är jättelätt men det blåste ändå inte iväg förut när jag tog kortet... det kom en riktig vind där ett tag:p kanske för att fleecen grabbade tag i rachens päls eller nåt:p
Hmm, ta på vänster sida:idea:

Våran förra symaskin lät och betedde sig som en skördetröska:rofl:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Ditt långa inlägg har inte jag sett förut:o måste ha klickat över till tredje sidan direkt utan att ha tittad efter. jag undrade vart fjordinhanna hade hittat det ifrån:p

Jag köper tyg pån ikea och dubblar det liksom.
Sen när jag skaffar sele så kanske jag ska ta o göra ett sånt där selskydd men då får jag nog, som du säger, improvisera en hel del efter just den selen jag har då.

Alla kan göra sånna där stora grejer förutom jag:crazy: om jag skulle börja med en bomlös skulle det bara bli ojämt och för smalt eller nåt ....:mad:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Sparf skrev:
Vad häftigt:p Du och jag har lite power för det ser ut som min nordis som står där:D
Ser att du har "band" runt magen istället för kryssgjordar... Fungerar det bra?? Jag funderar på att sätta lösgjord runt istället för kryssgjordar.

Det ha rjag ibland under regntäcket när det är lite kallare, dock gjider det bort lite. Stallägaren brukar ibland sätta täckgjord runt vanliga utetäcken som av någon anledning saknar gjordar.

Nu fick jag en ide som innefattar fleecetäcke och täckgjordar... Ska testa i helgen :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer

*KL*
Jag är heelt överimponerad av allt folk lyckas sy i tyg till sina hästar.
Själv syr jag bara i läder och är en fullständig katastrof när det kommer till att sy i tyg. :eek: :o
Bidrar med en hemmasnickrad förbygel:
IMG_0505.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer

ååhhh vad snyggt skulle också vilja kunna sy i läder då det knappt finns nåt i xfull som passar
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Sparf skrev:
Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister:idea:

Jag är pågång att börja sy ett fleecetäcke till varmblodet men jag behöver lite råd ..kan man rita av ett vanligt utetäcke fast sedan minskta lite på storleken eller hur kan man på annat sätt mäta så att det blir rätt? Han har storlek 145 i vanliga täcken.

Vad har ni sytt för något själva och hur har ni gjort det? Material, mall osv...

Något som jag inte kan sy är vanliga schabrak då jag har bomlös sadel som behöver tryckavlastande pad, men jag tycker att det borde gå att köpa dom tryckavlastande paddarna för sig och sy ett eget "padfodral". Någon som kanske har gjort det?

Och till sist... Vad tycker ni om att göra fleecesaker av vanliga fleecefiltar med häftiga tryck på??;)

Vet inte vad alla andra har svarat, men ett tips när det gäller egna saker är reflexer! Går att göra jätte fina och funktionella reflextäcken! :idea:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

apocalypsen skrev:
*KL*
Jag är heelt överimponerad av allt folk lyckas sy i tyg till sina hästar.
Själv syr jag bara i läder och är en fullständig katastrof när det kommer till att sy i tyg. :eek: :o
Bidrar med en hemmasnickrad förbygel:
IMG_0505.jpg


Jag kan faktiskt sy lite grann i läder, har lyckats göra hundhalsband och änden på ett par gamla tömmar! Det är jätteroligt att sy i läder och man kan göra hur fräna grejer som helst!
Ett tips är att gå en kurs om ni får möjlighet!
Min kompis sydde bla. ett träns med pullargrimma. Pannbandet är smyckat med en fläta i läder!


Mitt ländtäcke ja... Jag sydde ett sånt som är utskuret efter sadeln och TYVÄRR är jag en sån männsika som inte orkar hålla på och mäta o greja så det blev lite ojämnt. Men det är som sagt fullt fungerande.

Jag sydde in MG (Miss Glory) Ville inte ha mitt eget namn eftersom jaghar medryttare och så.

//Lillan
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag har syslöjd i 1 o ½ timme varje fredag och men behöver inte göra svåra saker för hon ger betyg på hur kreativ man är o vad man kommer på för bra saker :D

Jag tänkte sy lite hästsaker.. Nosludd, benreflexer och sånnt. Det som är bra är ju att i slöjden har hon ju kardborreband, resår, massa olika tyger o trådar med olika färger o nyanser. Så allt finns ju! Sen så kostar det ju inte mig nånting, så det är ju bara att sy på. Massproduktion :angel:

Men har ni tips på saker jag kan sy? Syr just nu en sport-bag där k
jag kan ha saker till tävling o så och den kan jag bli klar med imorron. Kan ju sy nosludd o reflexer medans jag kommer på något roligare o mer avancerat..! För jag har värsta möjligheten ju! Tips?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Om jag bara kommer ihåg att ta kameran till stallet så...men det blir nog efter helgen...
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Och VAR hittar man dessa kurser????

Jag letar och letar, men i bästa fall hittar jag något för 3000 30 mil härifrån... eller något som hölls för typ tre år sedan...

Skulle gärna vilja lära mig sy enkalre saker i läder!
 
Sv: Sy egna hästgrejer

*KL*

Idag var det avgörande ögonblicket då ländtäcket skulle provas. På med sadel och på med täcke och det satt jätte bra. Fick beröm av stallkompisarna att det var fint och såg ut som ett köpt. :D Sånt blir man glad för att höra! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 353
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag skulle vilja ha ett par thermoshortchaps att ha som komplement till mina klumpiga vinterridstövlar. Vet att det finns eller har...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: moster_punk
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 030
Senast: Totola
·
S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
156 725
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp