Sy egna shortchaps (thermochaps)?

moster_punk

Trådstartare
Jag skulle vilja ha ett par thermoshortchaps att ha som komplement till mina klumpiga vinterridstövlar. Vet att det finns eller har funnits sådana att köpa på sina ställen, men som vanligt är det ett problem med att hitta rätt size när man som jag har långa vader.

Har funderat lite på om man skulle kunna sy ett par egna shortchaps i nåt thermotyg. Är det någon som har gjort nåt liknande eller har något tips?


(Jag vet att det finns en Vi-som-syr-våra-egna-hästgrejer-tråd, men visste inte om det skulle vara trådkap att placera min fråga där, så jag gjorde en egen tråd. Flytta den gärna om det är fel:-)!)
 
Sv: Sy egna shortchaps (thermochaps)?

det låter superenkelt och smart!

Jag har hellånga thermochaps álá "galopp".

Du kan nog gå till vilken syaffär somhelst och be om tyg och foder och få råd om vad du kan använda. Dom har redan färdiga fodervarianter och jag skulle använda bävernylon på utsidan om jag var du. Hur många lager foder du vill ha avgör du själv.

Istället för dragkedja skulle jag ta kraftig kardborre, det har jag på mina chaps. Fungerar utmärkt! :)

enda dåliga bilden jag har tyvärr hehe
PB276927.jpg
 
Sv: Sy egna shortchaps (thermochaps)?

Tack för svaret och tipsen:)!

Ja, det känns som att typ bävernylontyg vore bäst att ha ytterst. Jag kikade lite i mina gömmor idag och hittade lite gamla thermobyxor som man eventuellt skulle kunna använda material från. Annars blir det en tur till syaffären!

Det låter smart med kardborre istället för dragkedja:). Det kanske blir lite lättare att sy också.

Frågan är om man ska sy på någon förstärkning på insidan, alltså där skänkeln ligger an mot hästen? Om jag använder bävernylontyg eller liknande lär det väl dels bli rätt "halt" och dels nött efter ett tag, kan jag tänka. Är det någon som har nåt tips på vilket material man kan avända isåfall?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 843
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp