Sy egna hästgrejer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Ah shit vad snyggt!!:eek: :D Vart fick du tag på materialet?? Jag gissar på att det är ett fleecetäcke??;)

Hmm.. sadelöverdrag låter också kul:p men barbackasadel måste man köpa dyra grejer till va?? jag är skapligt pank nämligen..:cool: Hur ser ett skydd till selen ut?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

1546723.jpg

detta har jag sytt lite snabbt...
har spännen fram som är köpta på blt*ma
skulle vara rött runt om men jag orkde inte göra klart det..
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Vad häftigt:p Du och jag har lite power för det ser ut som min nordis som står där:D
Ser att du har "band" runt magen istället för kryssgjordar... Fungerar det bra?? Jag funderar på att sätta lösgjord runt istället för kryssgjordar.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

det funkar perfekt att ha en stäckesgjord..
dock har du ett litet fel det är en ardenner=)
jag köpte billigt fleccetyg på en tygaffär o fick sy det dubbelt eller jag tog ena delaen i mitten så det blev 3 delar slipper det bli en söm på ryggraden...
finns fler bilder här www.fotogalleriet.se/alb55272
dock har jan lyckats att få fsönder det lite fram vid bogen nu så det blir att sy om det..
 
Sv: Sy egna hästgrejer

ahaa...vad smart:idea: Hehem sorry, men dom är j*kligt lika ändå:p dom har samma grimma till och med:P och hade mitt täcker vart ett fleecetäcke eller om ditt hade varit ett regntäcke hade det varit riktigt skrämmande :http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Skulemedtcke051023.jpg

Vad tog du som mått på täcket föresten? Hade du ett annat täcke som mall eller något annat fiffigt?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

japp det var dom han hade lite grått i pannluggen ser det ut som... hur gamal är han/hon?

jag tog ett sommartäcke som jag hade o fick måttena ifrån o sen gjorde jag täket lite större i bogen o "runt" magen... sen så sydde jag det mesta för hand(maskin)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

ahaaa, smart:idea: Du hade gjort sadelöverdrag också va?

Han är 15 i april:smirk: 'din' kuse då?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag har två böcker med beskrivningar på olika hästsaker man kan sy. Tyvärr är böckerna skrivna på engelska men för den som är duktig på språket är den jättebra.
Böckerna heter "Make your own Horse Cloting" och "Make your own Horse Equipment" skriva av Jean Perry.
Det finns beskrivningar och bilder på hur man syr, mäter t.ex. ett täcke, hjälmöverdrag, transportskydd, kapson, grimmor, ridbyxor, ja allt nästan.
Jag vet inte var man kan hitta böckerna men jag vann 2 st Tra**ra-auktioner på internet så där hittade jag mina i alla fall.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

LYCKOOST!!!:eek::D Tror du man kan få slänga iväg till bibloteket och fråga om dom kan få tag på dom böckerna?? Eller verkar dom väldigt sällsynta??
 
Sv: Sy egna hästgrejer

ojjejojj, då kan han köpa ut vin till sig o polar´n:p
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag sydde lite innan i skolan schabrak, ländtäcke, flecetäcke (till shettis), dessutom lagat ett täcke.
Och nu ska jag ta mig i nacken och sy ett ländtäcke av ett gammalt trasigt ylletäcke. :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Hehe, det vill jags e bilder på när du är klar sen! Jag kan sätta ut bild på mitt skrittäcke som jag påbörjade igår:idea: Jag gjorde om ett ridtäcke till ett ländtäcke en gång och det blev mycket bättre än sånt man köper (tycker jag då:angel)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Har man bara viljan och kunskapen blir det ofta lite bättre då man får det exakt som man vill ha.
Vad tycker du? Borde man inte kunna göra kantband av jeanstyg?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Hmmm.. Joo, det borde man kunna. Vad ska du ha för tyg för övrigt (tyg färg asså?)

Jag har en fråga oxå... Skittäcket som jag håller på med nu är gjort av en fleecefillt från I*ea och den har på kortsidan klippta kanter.
Tänk dig den högra bilden här, men det är inte helt samma kanter utan istället för märket vid varje "kulle" så är det ett hål istället....http://www.ikea.com/PIAimages/53393_PE156490_S4.jpg
Nu är frågan om jag ska ha kvar dom här kanterna eller ta bort dom?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Det är svart ylle med gråa kantband. Fast kom även på att det kanske går att ta dom gamla mag-gjordarna och göra till kantband så det blir i rätt färg. Fast vet inte hur jag ska fästa i sadeln för har inget kardborr. :crazy:

Jag tror nog det blir snyggast att ta bort dom.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag har under mina dagar sytt följande:

Nosluddar i alla möjliga färger
Vitt schabrak i lapptäcksteknik (var temat i syslöjden just då)
Transportskydd till svansen i ett hemskt gult tyg
Svart ridkavaj..den tog evigheter men blev ganska snygg! Mitt slutprov i slöjden i 9:an
Bomullstäcke till shettisen
Sadelöverdrag
Ryktpåse

Det mesta sydde jag när jag bodde hemma och fortfarande gick i skolan och inte hade råd att köpa allt jag ville ha till mina hästar.
Nuförtiden är jag för lat för att sy sånt som jag kan köpa i stället...har lite dåligt med tid över till synöjen!

Men kul att se att andra har orken och viljan att faktiskt göra egna saker! :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag fick tag i ett fleecetäcke som var lagat ca 100ggr och sydde om det till ett ländtäcke. Jag är inte så himla duktig på att sy, men jag la på sadeln och sedan täcket bakom och målade av mönstret av sadeln och sedan var det bara att klippa och sy fast "hållare" till sadeln (jag tog karborre från ett par gamla elastiska lindor och det fungerade bra).

Som grädde på moset har jag broderat hjärtan på sidan och broderat MG (Miss Glory) i dem.
Det blev inte jättesnyggt men fullt funktionsdugligt...

//Lillan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag skulle vilja ha ett par thermoshortchaps att ha som komplement till mina klumpiga vinterridstövlar. Vet att det finns eller har...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: moster_punk
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 026
Senast: Totola
·
S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
156 642
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Tjockistråden 3
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp