Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

ojj vad underbar!! kan du beskriva lite hur du kom igång och varifrån du fått mall?.. jag skulle gärna vilja sy en sån men kommer int riktigt igång :bump:

Tack :D
Det finns en lååång tråd i det här forumet om tillverkning av barbackapaddar, med många bra beskrivningar. Det är inte särskilt svårt, bara lite pilligt.

Kortfattat: det är lättast att utgå från en gammal vojlock eller schabrak, så det blir stadigt. Jag tog en ful gammal vojlock, klippte till lite skumgummi och sydde på:
kamel2.jpg

mest för att skona häststackarn från min beniga rumpa ;)
Sydde även dit ett par gjordstroppar.
Sen sydde jag på ett lager vadd täcke för att få det lite tjockare:
kamel3.jpg


Har tyvärr inga bilder på fortsättningen...men man gör två stadiga rullar av tex gamla handdukar, och syr på den ena i framkant. Sen lägger du dit den andra i bakkant medan du sitter på padden med tex en stol + kuddar som 'häst', så du får rätt storlek, du ska sitta stadigt mellan fram- och bakstöd. Sy fast bakstödet och så klä över hela härligheten i valfritt tyg. Jag tog brun 'sammet'. En del har använt teddy, fleece och andra tyger...teddy är bra på så sätt att det inte syns lika väl om man tex syr lite snett ;)

Den är jätteskön att rida i, man sitter som berget även om pållen bockar!
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Man kan stoppa med halm istället för handdukar :P Gjorde jag på min.. :idea:
Får bara se till att halmen är torr och att padden inte ligger och är fuktig utan att torka ordentligt.. men det gäller ju tyget med.. :angel:
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

tack för förklaringen! jag fattar mycket bättre nu.. :bump:
nu blev jag riktigt sugen på att börja syy :rofl:
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

*kl*
Ni som är hajj på sånt här, hur funkar det att sy i neopren?

Jag har Globus stallskydd på natten på pållen och häromnatten har den ena glidit ner så han har trampat av hela den långa, nedersta fliken. Rätt av, ca 1 dm långt. Min fundering är om man kan sy ihop det med bred sicksack över och sen förstärka med ett extra bans som man syr på runt? Eller är det reklamation? Har bara haft den en dryg månad...
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

prova att reklamera, går inte det så kan du försöka sy. men då blir det nog för hand om du inte har en stark symaskin
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Har en gammal husqvarna, den klarar det mesta! Vet inte om jag orkar åka 6 mil för reklamation...

Men vad tror du om mitt lagningssätt?
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

ja jisses säger ja bara. :love: här ska sys ny barbackapad, ja lovar er det!!! :idea:
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

att kanta med ett mjukt eller glatt band (för att minska skavrisken) borde räcka, men du kan ju sicksacka under för säkerhets skull
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Har aldrig provat, men det kan nog gå om du har en hyfsat stark maskin och stärker upp med band. Berätta gärna hur det gick, kan vara bra att veta :)
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Jopp, lovar att berätta. Men ikväll får symaskinen stå, det är ju dubbelavsnitt av Grey's Anatomy! ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

men det är ju pauser i det, och dom finns till för att man ska hinna sy lite då :angel:
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Asså från och med nu är du min idol hur kan man sy så bra och fint!!:love::love:
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

slänger in bilderna på det som jag har gjort

Omklätt schabrak:

före:
fore1.jpg


efter:
efter.jpg


Sel- och bröstunderlägg av fleece:
Namnlst-1.jpg


Fleecetäcke:
fleecetacke.jpg


Mamma har sytt ett regntäcke:
regntacke2.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Eqetan: Var har du fått tag på det under bara döskalletyget :love: och regntäcketyget :bump:

Vad fint alla gör :bump: Jag vill också kunna... Får väll ta lite kort på sånt man har hemma, men mycket följde med shettisen...
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Döskalletyget köpte jag på metervara i tyg/sybehörsaffären här i Borlänge.
Dom har jättebra utbud, massa roliga tyger och grejjer.
Allt utom regntätt tyg verkar dom ha.

Så tyget till regntäcket köpte mamma på en hantverksmarknad.

Ett tips är att leta efter begagnade täcken osv. som man kan sy om eller "slakta" och ta delar ifrån.:devil:

Här hemma har vi en halv ICA kasse med spännen, karbinhakar och liknande från gammal utrustning.:D
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

*kl*

Nu är jag snart klar med mitt schabrak :D
ska bara sy dit kantband och ett fäste där fram.. men var bara tvungen o testa på pållen :p
är inte speciellt duktig på att sy så de får bli som de blir :angel:

DSC05045.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

KL.

Om ingen har skrivit det innan kommer här...
För er som vill göra egna grejer hittade jag den här sidan med spännen, skummaterial, gelpadmaterial, allt möjligt användbart :d

Håll till godo!

http://www.abbeysaddlery.co.uk/
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

*kl*

Nu ahr jag lagat skydden och det var inga som helst problem att sy i neopren! Jag limmade ihop bitarna först, med vanligt lim, bara för att få lite styrsel. Sen nålade jag fast en bit av en gammal kryssgjord och sydde fast. Det klurigaste var att få dit kantbandet igen men när jag tog en sida i taget så gick det ganska bra!

Sen när jag ändå var igång så fixade jag till ett fleecetäcke som bara snurrar på pållan. Sprättade loss gjordarna från rentäcket som hon demolerade i måndags och sydde fast dessa på fleecet. Ska prova imorn och hoppas att det sitter bättre med dem! :)
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Det tar dock väldigt lång tid att få hem sina saker från det företaget....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
156 738
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp