Bukefalos 28 år!

SY-tråden, (maskin?)broderier

Vad heter boken? Jag har klurat på att bygga en sådan, provat att leka mig fram till något vettigt men det slutar bara med att jag repar upp. :rage:
Den heter "virkarens stora mönsterbok " av Sarah hazell. Och mönstret jag virkar heter bågar i nät. Typ 200 mönster i boken :eek:
 
Pollenkoma.... Blä. :wtf:

Måste sy en ny dw-sele till Monster, men det blir inte av. Sitter mest bara och undrar var dagen tog vägen. :arghh:

Jäkla kallvår, allting tar så mycket längre tid att blomma över!

Men snygg klänning, @Trott ! :up:
 
Det har varit lite för tyst här i tråden på sistone, så jag tänkte bara säga att jag har sytt mig en klänning igår (i ett sånt där härligt tyg med massa mönster ;) ) Lägger in bild ikväll :) Har även lånat en suverän bok på bibblan, om virkning. Så jag har påbörjat nått slags bågmönster som ska bli en väska, kan lägga upp bild på det med. Hur går det för er andra? @Monstermom @Mia_R @Klara @Blacksmithfarm (har kanske glömt nån :o)
Åh, här händer det massor, mekar gräsklippare, klipper gräs, tar ner alla nät runt fruktträden, snickrar staket, lagar och rensar i växthuset inför morgondagens planteringar .. men inget syprojekt så långt ögat når. Jag köpte ju två solsängar så jag klarar mig så länge. ;) :p
 
Hörni, ni som kan - jag behöver hilfe.
Jag ska sy fast en muddkant vid benslut på ett par av ongens brallor. Hur gör jag bäst?

Vilken söm ska jag använda?
 
Hörni, ni som kan - jag behöver hilfe.
Jag ska sy fast en muddkant vid benslut på ett par av ongens brallor. Hur gör jag bäst?

Vilken söm ska jag använda?
Nu är det länge sedan jag sydde öht, men jag sydde muddar med vanlig raksöm, fast det beror väl på vilken typ av muddar som sys antar jag?
 
Hörni, ni som kan - jag behöver hilfe.
Jag ska sy fast en muddkant vid benslut på ett par av ongens brallor. Hur gör jag bäst?

Vilken söm ska jag använda?
Sicksack är bra. Dem blir lite stretchig så att den inte spricker när man drar i den. Raksöm kan fungera också eftersom man sträcker mudden när man syr på den, men sicksack är bättre.
 
Det är väl något helt magiskt. För det mesta måste man söka upp tonåringen på hennes rum för att överhuvudtaget få se henne under dagen, men så fort jag sätter mig i syrummet för att göra något pilligt och koncentrationskrävande blir jag avbruten med max fem minuters mellanrum. :banghead:
 
Det är väl något helt magiskt. För det mesta måste man söka upp tonåringen på hennes rum för att överhuvudtaget få se henne under dagen, men så fort jag sätter mig i syrummet för att göra något pilligt och koncentrationskrävande blir jag avbruten med max fem minuters mellanrum. :banghead:

Aha! Du ska med andra ord alltid sy o pyssla...för vips får du "tillgång" till tonåringen. :)
 
Äntligen händer det lite med mima lapptäcke igen. Kanske för att deadline närmar sig, barndop nästa lördag och då tänkte jag att dom ska ges bort som presenter. Hoppas jag hinner klart.

20150722_183356.jpg

20150723_201701.jpg
 
Äntligen händer det lite med mima lapptäcke igen. Kanske för att deadline närmar sig, barndop nästa lördag och då tänkte jag att dom ska ges bort som presenter. Hoppas jag hinner klart.

20150722_183356.jpg

20150723_201701.jpg
Dina ugglor är så söta! Jag har tänkt börja göra lite lapptäcken å sånt, men hur gör du med dina ugglor? Har du nått sånt stryka på på baksidan så du "sätter fast" ugglorna innan du syr runt om dom eller är dom lösa? (Hopas du förstår hur jag menar)
 
Här står det verkligen still på sy-fronten. Det enda som sys är trasiga eksemtäcken, och fy faen vad tråkigt det är! Bara sy ihop små hål och lägga laglappar.. Har slutat bry mig om att använda rätt färg på tråd och lappar, så nu tar jag bara första bästa lagbit och syr på med den tråd som sitter i maskinen. Snyggt blir det verkligen inte, men det funkar och går snabbt.

Har startat ett lite broderi-projekt. Ska brodera hästarnas namn i någon fin kursiv stil och sätta i en stor ram tillsammans med några av de finaste rosetterna vi vunnit. Lite taskigt mot gamlingen kanske, han kommer inte få några nya priser (förmodligen).
Har stora förhoppningar på detta projekt! Gammelman heter Ferguson, så där är färg och typsnitt enkelt (klart han ska ha sin namne traktorns gamla logga i rött!) men den andra får jag klura lite på. Vad passar till en fux (de säger att hon är fux, men hon ser typ chokladbrun ut) som heter Noreena? Ska jag köra samma stil som på Fergus eller en helt annan? De kommer bo i samma stora ram.
images

Alltså, får jag till den i korsstygn tror jag det kommer bli fiiint!
 
Dina ugglor är så söta! Jag har tänkt börja göra lite lapptäcken å sånt, men hur gör du med dina ugglor? Har du nått sånt stryka på på baksidan så du "sätter fast" ugglorna innan du syr runt om dom eller är dom lösa? (Hopas du förstår hur jag menar)
Jag använder vlisofix. Dubbelhäftande vliselin.
 
Dina ugglor är så söta! Jag har tänkt börja göra lite lapptäcken å sånt, men hur gör du med dina ugglor? Har du nått sånt stryka på på baksidan så du "sätter fast" ugglorna innan du syr runt om dom eller är dom lösa? (Hopas du förstår hur jag menar)
Och tack. Förståss. :D
 
Jag använder vlisofix. Dubbelhäftande vliselin.
Bra då sålde tygaffären på mig rätt ;) har aldrig gjort applikationer även om jag syr en hel del till och från :) har köpt mig 4 tygpaket (3 tyger på 50×110-140 i varje paket) på panduro outleten i ullared igår, så ska försöka passa ihop dom med det befintliga lagret här hemma :angel:
 
Bra då sålde tygaffären på mig rätt ;) har aldrig gjort applikationer även om jag syr en hel del till och från :) har köpt mig 4 tygpaket (3 tyger på 50×110-140 i varje paket) på panduro outleten i ullared igår, så ska försöka passa ihop dom med det befintliga lagret här hemma :angel:
Vilken tur att dom inte lurade dig. :D Applikationer är kul tycker jag. Både på mjuka och på vävda tyger.

Panduro outlet i Ullared tänkte jag besöka på torsdag eller fredag. :up:
 
Vilken tur att dom inte lurade dig. :D Applikationer är kul tycker jag. Både på mjuka och på vävda tyger.

Panduro outlet i Ullared tänkte jag besöka på torsdag eller fredag. :up:
Ja det sr så kul ut, men av nån anledning har det inte blivit av här.

Där ser man :up: dom hade tygpaket med tilda-tyger också, 79 kr st, samma mängd tyg som i de jag köpte, menjag tog dom billigare med vanliga tyger, för 49 kr förpackningen :)
 
Ja det sr så kul ut, men av nån anledning har det inte blivit av här.

Där ser man :up: dom hade tygpaket med tilda-tyger också, 79 kr st, samma mängd tyg som i de jag köpte, menjag tog dom billigare med vanliga tyger, för 49 kr förpackningen :)
Inte för att jag behöver något tyg, men något slinker säkert med. :D Har fått flera idéer till andra lapptäcken jag vill göra medans jag arbetat med dom här.
 
Det börjar bli besvärligt med fotograferandet nu. Men det är väldigt kul att se hur dom växer fram. Har varit hemskt nervös inför monteringen, att allt skulle stämma. Men än då länge funkar det! :up:

20150725_150901.jpg


Jag syr två, parallellt. Insåg tidigt att det inte är någon idé att göra ett i taget, skulle nog aldrig få tummen ur att göra nummer två.

20150725_150716.jpg

Och lite hjälp har jag. Någon måste ju hålla koll på att jag gör rätt. ;)

20150725_113126.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp