Synpunkter på stallskiss

S

Sharonne

Jag ska bygga stall och behöver synpunkter på min skiss och mina tankar kring stallet. Jag ska ha lösdrift och till det ett skötselstall med sadelkammare. Just nu finns tre ponnyer, men om något år blir det troligtvis en shettis, en B-ponny och två stora hästar (varav en inackordering). Skulle gärna vilja ha större lösdrift än så här, men har inte råd med större. Skulle ni prioritera utrymmena annorlunda storleksmässigt?

eb92010123322ea23.jpg


Takhöjd 3 m öppet upp i nock. Innertak till en början bara i sadelkammare som är det enda isolerade utrymmet. Håller på att ta in offerter, vill gärna ha murat stall (putsade lecablock) upp till 2 m och resten träpanel.

Av kostnadsskäl blir det inget gjutet golv till en början, utan det blir något slags grus under halmbädden i lösdriften, och även grus (vilket?) i stallet, men det ska sen gå att gjuta här. Vi kommer tyvärr få klara oss utan vatten och avlopp ett tag också (känns lite jobbigt), men med tanke på att det idag bara finns en lösdrift så är det ett lyft.

Lösdriften ska gå att mocka ut med traktor (permanentbädd av halm).
Intill ska stå en container 6 x 2,40 för hö och halmförvaring, och mellan container och lösdrift ska göras ett tak där jag kan förvara rockard, skottkärror och redskap. Funderar också på att göra hål i väggarna och sätta in vippkrubbor för utfodring och så att även icke-hästmänniskor kan utfodra om det behövs någon gång.

Någonstans ska stå en vagn för gödsel. Jag hoppas att jag får plats med en ridbana alldeles vid stallet (smidigt och här är det lä pga berg runtom).
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Var har du tänkt dig vårdplatsen för ev. sjuk häst?

Tänker på den här bestämmelsen:
---
Utrymme för sjuka hästar
Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För häs- tar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box. Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi beskriver här ovanför går det också bra.

Om hästarna hålls i grupp eller står uppbundna i spilta måste stor- leken på utrymmet för sjuka djur anpassas till antalet hästar. Utrymmet bör vara stort nog att hysa var 25:e häst.
---
källa: jordbruksverket.se
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Gäller inte det om man har fler än 10 hästar? Det står ju inte det i texten som du klippt in, men det hade jag i bakhuvudet. Jag hade hursomhelst tänkt att man kan avdela skötselplats 1 till sjukbox genom att spika upp två slanor. Det går ju snabbt att göra om det händer något akut. Har haft funderingar på att bygga en utebox för ändamålet (har gammal boxinredning liggande) men slipper ju göra det om jag istället använder skötselplatsen till det.
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Det står ju 1 plats/25 hästar, i den skrift jag läser finns inga undantag ö h t.

Värme kanske kan fixas med värmelampa?
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Menar du värme vid sköselplatserna när man sköter om hästarna? Alltså att man fixar snabb värme genom strålning på skötplatsen?
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Jag ser att du tänkt i byggmått på hela bygget- det är ju smart :)
Varför bygger du inte sadelkammaren lite mindre? Så får du ju en möjlighet att ha 2 boxar med fullgott mått till dina halvblod om du skulle ändra dig... Hur viktigt är det eg med ett fikabord där inne?
Eftersom du bygger 3 m högt kommer du ha gott om förvaring till täcken o så ändå där.
Jag misstänker att det är 3 gardrober du tänkt dig där inne och så är det foder på andra väggen va?
Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att sadelkammardörren måste öppnas utåt i brandrisksammanhang- som sagt- ett rykte...
Varför inte bygga en skjutport eller dörr utmellan lösdrift/stalldel? Då slipper du gå runt... Eller du har hage på ena sidan och din framsida på andra så att du vill ha de båda andra dörrarna?
Ska du gjuta golv i stalldelen och inte i lösdriften eller har jag missförstått dig? OM du ska gräva och schakta är det ju smart att lägga avloppsrör och vatten nu innan. Precis som en elkabel i marken. Det blir ju väldigt mkt mer jobb att göra det sedan.
Bor du på ett berg kan det ju vara mkt tråkigt att gräva till ledningar men annars är det ju inte speciellt dyrt om du inte har väldigt långa sträckor från el, vtn i huset. Var bor du? Finns det mkt annonser om byggvaror ute på blocket kanske?
Trista pengar är ju armeringsjärn i väggarna... Vad har du tänkt för tak?
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Tack för svar Emelie. Jo, jag har tänkt i byggmått, därför de udda måtten. Vårt hus ligger ju väldigt nära intill, så det kanske är onödigt med fikabord, eller kanske åtminstone så stort. Men jag tänkte att det vore trevligt om man nu har en inackordering, kanske vill man fika tillsammans men inte dra in i huset hos familjen, och så slippa ta in veterinär (de vill ju ofta skriva) och kanske kan man få hovslagaren att slå ner baken en minut för en kopp kaffe om det finns möjlighet så nära.

Jag tänkte om det skulle bli aktuellt med boxar istället för lösdrift så får det inredas i lösdriften istället, eller så får det plats i skötselstallet om man river sadelkammaren (fast det är ju tokigt iof) om man lägger boxarna längs "långsidan" så får man en stallgång famför. Fast du tänker att man skulle minska sadelkammaren helt enkelt och få plats med 2 boxar där skötselplatserna ligger antar jag. Fast jag har nog mkt svårt att tro att jag skulle vilja frångå systemet med lösdrift som jag har idag. Jag tycker det verkar som om hästarna verkligen gillar att kunna gå in och ut som de vill, vila när de vill och så är det himla tidsbesparande och jag lägger heller tid på hästarna än på mockning.

Jo, det är 3 garderober intritade, det andra var 3 sadlar som syns, och tänkt att tre får plats i höjdled om det skulle behövas, annars två. Nä, foder är inte inritat för. Idag har jag bara hö eftersom jag har ponnyer, men jag tänkte att några tunnor måste få plats någonstans i sadelkammaren... det finns ju lite golvyta som inte är täckt. Såg i en tråd om sadelkammare någon som hade en stolpe i mitten med sadlar på, vet inte om det finns plats i den här sadelkammaren, då kan man ju utnyttja golvyta mitt i ett rum som annars bara är tomt.

Skjutport eller dörr mellan lösdrift och stall, ja det är ju en idé. Det enda jag har tänkt är att då släpar man in massa halm i stallet i onödan, och att det blir lite sjå med att hålla borta halmstrån från dörren, och så bygger en permanentbädd på i höjd och det blir höjdskillnad. Eller målar jag upp onödiga problem nu? Det ska ju vara så smidigt som möjligt det dagliga arbetet. Jag har tänkt att man kommer till stallet genom dörren på framsidan, hämtar sin grimma som hänger i stallgången och går ut genom bakre stalldörren, öppnar grind till hagen och hämtar häst. Då får man iof passera både grind och stalldörr på detta sätt, men eftersom stallet är oisolerat är väl stalldörren många ggr redan öppen och då blir det bara haggrinden i praktiken att passera.

Klokt, jag måste absolut förbereda för vatten och avloppsrör redan nu. Elen går i luften mellan våra byggnader idag, men det kanske borde grävas ner istället. (vad mkt det är att tänka på).

Jag tror inte att det är berg under där jag tänker bygga, utan jag hoppas att det är på betryggande avstånd, exakt hur berget ser ut får vi reda på först när grävmaskinen kommer, hoppas, hoppas ridbana får plats, det vore så smidigt att ha det alldeles intill.

Jag bor utanför Eskilstuna. Jag hade tänkt plåttak tp20, det vanliga alltså, men med kondensskydd. Skulle gärna vilja ha det ärggröna, men det verkar inte finnas så det får bli svart istället. Fönster har vi sedan vår lada rasade i vintras, i gammal stil med många spröjs, ska antingen renovera själv eller lämna in. Sen måste väl galler till specialbeställas så det blir dyrare istället, om inte svärfar tycker ett sånt jobb är kul...

Har inte kollat blocket för varor än, men min sambo bor där nästan, så får väl sätta honom att kolla om det finns något användbart där.
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Jag tror ändå att det hade varit smidigt med dörr imellan ;) Men visst det är kanske inte bara praktiskt ;) En snurrbar sadelhängarpelare hade u varit ultimat i hörnan :) Funderar nog på den idén till mig själv med nu.. hihihi
Har ni bra kontakter med byggfirmor o grävnissar? elektriker?
Det bästa är ju om man kan byta lite tjänster ;)
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Jag hade tänkt dra igång bygget nu i höst, men då kunde inte bygdens snickare. Han har byggt min kompis stall och honom litar jag på. Det är murat och det skulle jag också helst vilja ha, och enl den snickaren skulle det inte behöva bli dyrare. Får se om han har tid i vår. Men jag håller på att begära in offerter från andra nu så länge. Annars har vi väl inga kontakter, det skulle vara svärfar då som drog elen i vårt hus, och har grävmaskin men vet inte om den är alltför liten för det här jobbet. Men jag vet inte om svärfar ställer upp...

Jag tror jag skippar dörr emellan lösdrift och stall, i så fall måste det bli tre dörrar in i stallet och det tycker jag börjar bli överdrivet mycket. Man måste kunna komma ut på baksidan också eftersom ridbanan ligger där, och att bara kunna ta sig ut genom lösdriften och trampa runt i en hög permanentbädd tycker jag inte känns så smidigt.

Men jag kan ändra mig om någon kan övertyga mig.
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Tycker ni att 2,75 breda skötselplatser är lagom? Jag tycker att 3 m breda är onödigt brett, 2 m måste man flytta hästen i sidled, men skulle det räcka med 2,5 i skötplats 1 och på så sätt få några cm till i sadelkammaren?
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Nä- det var som jag skrev kanske bättre behov av de andra två dörrarna så jag förstår dig precis :)
Du vet ju bäst om hur där ser ut :)
Ang bygga i leca- trä så vet jag faktiskt inte alls om ngn prisskillnad. Jag har byggt mitt i leca- isolerad leca vissa delar och är lite sur på mig själv för att jag inte byggde gavlarna också i leca. Nu står de ofärdiga istället ;) Tråkigt och måla är det också. Men visst. Det var tungt på slutet att lyfta...
Hur hade du tänkt göra med dagvattnet? Lutar tomten så att det riner iväg av sig själv?
Jag har lagt mkt pengar och tid på att gräva detta. Samtidigt behöver jag inte göra det fler ggr nu hoppas jag ;)
Hur skulle du göra med gången- skulle det gjutas inne?
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Har du byggt ditt själv? Finns det olika sorters leca, du skriver isolerad leca. Om man bortser för ev prisskillnad leca - trä så vad är snyggast tro, jag har i mina trakter aldrig sett ett stall helt i puts, utan bara med träpanel upptill.

Jag måste nog lägga ner dränering på stallplan och under den tänkta paddocken så det rinner ner i ett dike ner mot gräshagarna på baksidan av stallet.

Till en början ska inget gjutas, men det ska gå att gjuta i framtiden är det tänkt. Kanske känner jag inget behov av att ha gjutet golv. Får se om jag lyckas välja ett bra grus (har tänkt ha Paddex i paddocken och det kanske funkar bra inne i stallet också - har aldrig sett Paddex på nära håll). Tycker jag inte att det funkar utan spolspilta så får jag väl fixa det då. Idag med bara ponnyer så har jag i princip ingen lera alls i hagarna. Har grusat upp en del där det behövts.

Har du börjat använda ditt stall trots gavlar som fattas? Jag har för mig att det finns någon slags anordning som man drar träpanelsplankor igenom så man inte behöver stå och handstryka.
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

jag hade krympt sadelkammare med 25 cm åt varje håll för att kunna ha 2 godkända boxar precis som nån här ovan skrev. Annars verkar de vara en smart planering. Nåt ni skulle kunna fundera på är att ha en "halvvägg" mot lösdriften. Då kan ni ha krubbor där o då blir det lättare för den som fodrar. Rent ergonomiskt. Sen skulle jag göra boxarna "kortare" så att man kan ha tvåboxar o sen göra sadelkammardörren på det sneddade "hörnet". Tycker att du ska tänka att världen kan förändras. Lösdrift idag men kanske nåt annat om 5 år? När du ändå bygger nytt :)
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Bra - flera synpunkter! Jo, jag vet att man ska bygga för framtiden också, och det är ju en avvägningsfråga om man ska tulla på hur man faktiskt vill ha det och hur man tror att man själv eller någon annan ev. skulle vilja ha det i framtiden. Men jag ska rita om efter hur jag tror att ni menar och känna efter om jag tycker att det är bra. Menar ni alltså att sadelkammaren ska ligga där den är ritad i dag, bara krympt? Någon kan ju i framtiden inte alls vilja ha det som stall heller, kanske garage, men det orkar jag inte tänka på.

Halvvägg mot lösdriften kanske är mycket smart just ur fodringssynpunkt. Ibland har jag ickehästmänniskor som hjälper mig och hursomhelst är det smidigt att inte alltid behöva kliva in till hästarna när man ska slänga åt dem hö. Nackdelen med halvvägg är att man inte kan värma upp skötselstallet och även om man inte gör det så lär det bli dragigare eftersom lösdriften är öppen nästan hela 7 meter. Jag har ju varit inne på att ha öppningar dels på den väggen och dels på långsidan åt baksidan till för vippkrubbor som man även kan lägga hö i. Om man någon gång skulle vilja göra om i stallet kanske det är smart att inte ha denna avdelningsvägg murad för jag antar att det är svårare att riva en murad vägg än en trävägg, eller?
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

ja, jag tror de. Nackdelen med vippkrubbor istället för öppen vägg är att den hästen som är ranghög antagligen äter allt! Med en öppen vägg så finns de möjlighet att kunna knäppa fast hästarna vid just kraftfoderutfodring för att undvika att hästarna inte får det de ska ha. Krubborna bör sitta rätt långt långt ifrån varandra med, alternativ ha nån form av skiljevägg. Den kanske kan börja 1 meter från marken för att man fortfarande ska kunna mocka ut med traktor. Men ändå göra jobbet?

bild

44473_423055865747_747485747_4994267_3100357_n.jpg
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Jag har inte godkänt stallet ännu men de har smygbott i det ;)
Jag ska måla utsidan och dra el o vatten så fort som möjligt. Gavlarna har jag inte jättebråttom med- jag fick en liten bäbis som jag vill umgås med om dagarna i maj :)
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

Oj, vilket engagemang - en skiss! När jag nu provar att skissa med riktiga mått och drar ner på strlk på sadelkammaren så får jag inte ihop det, även "boxarnas" strlk blir ju mindre när jag drar ner på sadelkammaren, för att kompensera det måste man göra boxarna längre ut i stallgången och oregelbundet formade för att nå sadelkammaren. Det blir alltså en konstig gång fram till sadelkammardörren. Så än så länge håller jag mig till min skiss.

Ingen som har reagerat på att man måste bocka sig under kedjor/rep som häst i skötplats nr 2 är uppbunden i för att ta sig in i sadelkammaren. Kommer jag bli vansinnig på det?


Här är en ny skiss för att undvika att gå under repen, men då blir skötselplatserna kortare, den ena så kort som 2,75 och då lär det bli svårt att kratsa hovar, vilket jag tycker är knöligt redan vid 3 m. För att hovslagaren ska få plats lär man få använda stallgången på ett annat sätt.



Maria, har du egen erfarenhet med det här med halvvägg och knäppa fast hästar vid krubbor? Har du alltså grimmor på hästarna jämt då och sträcker dig över halvväggen när de kommit fram till krubban och knäpper fast dem? Jag hade kanske främst tänkt utfodra hö i vippkrubborna och kanske bara när jag behöver hjälp av andra (har inte tänkt igenom fodringen än ordentligt). Ingen av ponnyerna (A och B) behöver kraftfoder, så det lär bara bli två stora som behöver det. Har inte än funderat på hur jag ska lösa det, kanske ta in dem i skötselstallet och kunna hänga en krubba på väggen där. Fast det kanske blir för bökigt att göra det flera ggr per dag, då är det väl smidigare att göra det i lösdriften.
 
Sv: Synpunkter på stallskiss

ja, på sätt o vis. Har varit på större lösdrift för unga travhästar. Då hade dem en gång längs ena väggen där de hade höhäckar. Sen hade de krubbor utplacerade med ca 5-6 meter emellan varje, där var även uppbindningsplats. Det är bra för att även vänja den unga hsäten vid att bli uppbunden. Om du har en halvvägg kan du kanske slippa o anordna ettventilationssystem. JAg ser det dessutom som en fördel att kunna se hästarna hela tiden. Efter ett tag skulle de nog kännas omständigt om man var tvungen o springa runt jämt!

Du har nästan fattat vad jag menade! Men, Om du krymper sadelkammaren med 25 cm på iaf den väggen vars skötselplats heter "skötplats 2" så har du en 3x3 box. Skulle tro att den andra boxen funkar för endamålet "tillfällig uppstallning". Men har inte kollat upp de måtten.
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 762
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Varning för långt inlägg: Har nyligen (äntligen:D:laugh:) köpt ett litet ställe på landet där det finns möjlighet att bygga stall...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
27 719
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 831
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp