Vårt stallbygge

Sv: Vårt stallbygge

Åh vad kul att kolla tillbaka på mina planer från början och hur det till slut blev!

Nu är hästarna på bete och jag håller på att byta ut lite provisoriska elstängsel mot lite bättre trästaket runt gårdsplanen :) ska försöka få syrran att fota lite och lägga upp. Ridbana/ longervolt ska också hinnas med före hösten.
 
Sv: Vårt stallbygge

Planlösningen blev bäst så att det blev ett långsmalt utrymme kvar för sadelkammaren. Sen är det jag och mina två syrror som har hästarna i stallet så det blev varsin :) ca 1,5x 2 m. Perfekt för ett par sadlar, tränshängare och några stora hyllor för täcken och sånt. Får man hålla ordning bäst man vill utan att vara i vägen för nån annan. Ska ut och städa min sadelkammaren nu :p
 
Sv: Vårt stallbygge

Fiffigt sätt att minimera risken för bråk om ordning/oordning i sadelkammaren.
 
Sv: Vårt stallbygge

Planlösningen blev bäst så att det blev ett långsmalt utrymme kvar för sadelkammaren. Sen är det jag och mina två syrror som har hästarna i stallet så det blev varsin :) ca 1,5x 2 m. Perfekt för ett par sadlar, tränshängare och några stora hyllor för täcken och sånt. Får man hålla ordning bäst man vill utan att vara i vägen för nån annan. Ska ut och städa min sadelkammaren nu :p


Tänk om fler stall som har inhyrningar kunde ha det så:d. fy så bra slipper bråket om vem som ska städa sadelkammaren, vem som inte städar och vem som slarvstädar och vem som skitar ner mest och vem som sprider ut sig mest osv=)
 
Sv: Vårt stallbygge

Du vill inte lägga in en bild på din sadelkammare? hade varit intressant att se den lösningen :)
 
Sv: Vårt stallbygge

Tänk om fler stall som har inhyrningar kunde ha det så:d. fy så bra slipper bråket om vem som ska städa sadelkammaren, vem som inte städar och vem som slarvstädar och vem som skitar ner mest och vem som sprider ut sig mest osv=)

Det handlar väl om platsbrist, istället för 5 sadelkammare får man kanske in en extra box. Dessutom inte helt enkelt att värma upp, behövs 5 lampor i stället för en osv.

Själv skulle jag iaf vilja ha en egen sadelkammare till mig och en till inackorderingar.
 
Sv: Vårt stallbygge

Hej hopp va fint.
Var lite försiktiga med boxlåsen. Den del som har hål sticker ut och bör skyddas så dom inte när dom tar svängen för tight fastnar med täcken eller i värsta fall med bakknät.
Vi löste det med snesågade träklossar.
 
Sv: Vårt stallbygge

Vad härligt med nybygge! O Grattis till gårdsköp!

Gällande grus, fuska inte! Att lägga grus rätt på jord/gräs kan funka bra på höglänta väldränerade områden. Men annars gräv ur matjorden, lägg markduk och sen på med grus. Leran/jorden blandar sig lätt med gruset där det är hög belastning och så är allt ogjort. Markduken hindrar det.

Vi lägger alltid 10-15cm 0-18 på markduk och det blir jättebra. Ett lager 0-8 på så blir det mindre stenigt om man vill ha barfotahästar där t.ex.

Jag hade nog sökt förprövning hos länsstyrelsen ändå för säkerhetens skull. Taskigt om ni bygger utan, o när du vill bygga den femte boxen så kommer dom med invändningar mot något du redan byggt. O bygg hellre större än minimåtten för att inte ligga på gränsen ifall de ändrar reglerna i framtiden.


Nu ser vi fram emot bilder från din gård! Och fler planer! Jätteroligt att få planera o bygga precis som man vill! Lycka till!
 
Sv: Vårt stallbygge

Som tur är ligger hagen och gården på en kulle, så vi körde 0-18 direkt på. Höll kanonbra iaf första vintern IOM att vi lade så tjockt att inga hovar gick igenom. Första gången jag kunnat gå in i en hage med finskor och delat ut morgonhö :) :)

Körde förprövning och hela kittet, så det är godkännt av länsstyrelsen .

Min dator hemma är crap, så jag har skrivit från mobilen. Därav dåligt med bilder. Men har kanonmycket nya Grejer att visa bild på. Budgetgjort men känns ändå jäkla lyxigt. Det är ju liksom mitt!! :eek:
 
Sv: Vårt stallbygge

Ok, fått upp två bilder. Sadelkammare, innan jag köpte mer täcken och stökade runt!

sadelkammare.jpg


Grushage. Grinden är inte upphängd än och det har kommit lite gräs där inne nu medan hästarna är på bete, men tror det kommer bli finfint! Den är nerför slänten har de fri passage ut på åkern.

grushage.jpg
 
Sv: Vårt stallbygge

Vad fint!
Vad har ni använt för plank och stolpar till hagarna?
Tycker ni har gjort riktigt fint:-)
 
Sv: Vårt stallbygge

Tack för snälla ord :). Det är åttkantiga tryckimpregnerade stolpar, tror 10x180 cm . Planket är också impat, 120x28 mm. 3m mellan stolpen och ca 1,35 högt.
 
Sv: Vårt stallbygge

Det handlar väl om platsbrist, istället för 5 sadelkammare får man kanske in en extra box. Dessutom inte helt enkelt att värma upp, behövs 5 lampor i stället för en osv.

Fast jag undrar om det inte mer handlar om oförmåga att tänka utanför lådan..?

Fiffigt TS! Och så får ni ju mer väggar att ha krokar och hyllor på dessutom!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 799
Senast: shia
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 047
Senast: lady_vip
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 275
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 725
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp