Vårt stallbygge

Sv: Vårt stallbygge

Boxar är det tänkt att vi ska bygga själv. Har ritat egna välvda galler till frónterna, men måste tänka igenom vad allt kommer kosta innan jag bestämmer fullt ut om jag ska köra på dem eller färdiga boxar. Färgsättningen inne blir vitlaserade tak och väggar. Boxinredning i brunlaserat trä med galvade galler. :)
 
Sv: Vårt stallbygge

Åhh vad spännande och kul att följa! Och så fint det blir! :love:

Gör ni allt själva? Om inte, vad har ni anställt folk till?
Och vad ligger hela kalaset på just nu? :)
 
Sv: Vårt stallbygge

Bygger allt själv, utom grävning! Allt från armering och att lägga ut isolering och gjutform. Tog ut betongbil och samla ihop ett gäng vänner och fixade plattan. Skulle aldrig klarat mig såhär långt utan mamma och pappa :P

Vågar inte riktigt räkna så noga, men runt trehundra tusen tror jag. :crazy:
 
Sv: Vårt stallbygge

Fast det var ju inte så farligt med tanke på hur fint det blivit :D Ni som hjälper till, jobbar ni med sånt eller kan "vem som helst" göra det här? Tänker bara OM det blir aktuellt i framtiden så kan jag ju inte ett smack om att bygga saker :crazy: Mamma och pappa har byggt ett hus dock, så de borde väl veta lite kanske...
 
Sv: Vårt stallbygge

Just det, de engelska boxdörrarna slopades till förmån för en dörr ut till hagen. Kände att med nordlig riktning på den stallväggen är det lättare att skotta fram en dörr istället för fem stycken halv sju före jobbet. Dessutom blev stallet helt isolerat, så det blev bättre med ordentliga fönster och isolerade portar.

En stor fläkt genom take och luftintag i varje box så bli luften bra trots att det inte kommer vara lika öppet ut som planen var från början.

Spolruta blir det utomhus, ej iordning ännu. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vårt stallbygge

knapplån

Här kommer lite bilder :)

Här har vi förråden/sadelkamrarna! Och "byggherren" själv.


Hela stallet. Boxarna är inte byggda än!


Här kommer det snart vara boxar! Dörren till vänster går ut till hagarna.


Stallet utanför. Till höger kommer det finnas hagar.
 
Sv: Vårt stallbygge

Jag har tur som har en pappa som är före detta ventilationsgubbe, och har viss elbehörighet. Sen är han jättebra på att snickra. :)

Min ena syrras kille jobbar med betonggjutning, så vi fick jättebra råd av honom när det gäller det. Den andra syrrans killes pappa har grävmaskin och har hjälpt till med det.

Så det är mycket man måste kunna men när man börjar leta lite hittar man folk som kan som man kan fråga om hjälp. Sen är det bara att fråga, söka på nätet, och snacka med länsstyrelsen när det gäller hästhållningsbiten. Man får plocka både här och där liksom.:bow:
 
Sv: Vårt stallbygge

Jag har tur som har en pappa som är före detta ventilationsgubbe, och har viss elbehörighet. Sen är han jättebra på att snickra. :)

Min ena syrras kille jobbar med betonggjutning, så vi fick jättebra råd av honom när det gäller det. Den andra syrrans killes pappa har grävmaskin och har hjälpt till med det.

Så det är mycket man måste kunna men när man börjar leta lite hittar man folk som kan som man kan fråga om hjälp. Sen är det bara att fråga, söka på nätet, och snacka med länsstyrelsen när det gäller hästhållningsbiten. Man får plocka både här och där liksom.:bow:

Jättefint blir det!! Hoppas du får vara med och lära dig om ventilation, el, snickeri, gjutning osv, om du inte kunde redan. Jag har lärt mig massor genom att hjälpa sådana som sitter inne med kunskap, medan kompisen som fått sig ett skitfint stall inte fick vara med någonstans... :mad:
 
Sv: Vårt stallbygge

Jadå, jag är högst involverad i bygget, allt från gjutning, ritningar och bygglov och snickeri till målning. Det är morgon till kväll på helgerna och varje kväll efter jobbet. Rätt slut om kvällarna kan jag säga. Men nu är det slutspurt, hästarna ska flytta in om ca 2 veckor! :) :) :)

Nya bilder kommer snart.
 
Sv: Vårt stallbygge

I helgen målade vi i stallet och här kommer några bilder från det!

Stallet utanför. Vi har hunnit måla en hel del tycker jag ändå!
7830690644


Nästan färdigmålat vid förråden!
7830690424


Hörnet med dörren ut mot gödselstacken. I högra hörnet kommer shettisboxen (dvs min hästs box) att vara! Och till vänster har vi väggen till ett av förråden.
7830690184


Mamma målar fasaden.
7830689996


Färgen i själva boxarna är "mellanbrun" lasyr. Den såg helt lila ut i burken så vi var minst sagt oroliga men när den torkat blev den ganska bra tycker jag!
7830689790
 
Sv: Vårt stallbygge

Verkligen skitsnyggt :D!

Du ska göra själva boxarna själv. Är det inte svårt? Undrar hur mkt du gjort själv av detta bygge, ser mest ut som kunniga ämbetsmän varit i farten. Skulle aldrig få det sådär fint annars själv :p. Och är det så att jobbet + marerialet ingår (du/ni inte har gjort bygget/grunden själv). Vilken prislapp ligger det på i nuläget?
 
Sv: Vårt stallbygge

En granne grävde och fyllde grus. Sen köpte vi en begagnad sån vibrerande grej vi körde med för att få det hårt. Sen byggde vi en skitstor träform att gjuta i. Lade isolering under och armering och det och gjöt med en betongbil vi beställde. Sen murade vi ett varv leca, och putsade det. Stomme och panel och takstolar köpte vi färdiga. Billigare och ont om tid!

Sen är resten från byggmax! Takplåt, isolering, byggskivor, måååånga kilometer spontat virke, fönster osv.. Till boxarna åkte vi i fredags och köpte lite u- profiler från en känd boxtillverkares fyndhörna, samt kontaktgaller till mellanväggar. De var billigare än att få svetsade enligt min ritning. Frontens galler skall vi beställa enligt min ritning när vi samlat ihop mer pengar. :p blandat med färdigköpt och egenbyggt alltså, men har inte lejt ut nåt jobb annat än grävning och det.

Nu är planen att hästarna ska flytta in på onsdag, så mer bilder kommer under helgen när vi satt upp boxarna. Och målat klart. Och byggt hage. Och fått klart elen. Och ventilationen. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vårt stallbygge

Ser fram emot nya bilder!:bump:

Själva så är taket på och idag kommer de och gräver fram vatten. Men det dröjer innan det blir färdigt för det är mitt i skörden nu...
 
Sv: Vårt stallbygge

*kl*

Helt otroligt fantastiskt, men hästarna flyttade in för en timme sen!!! :) Min syster lägger nog in nya bilder imorgon. Det som återstår är att måla fronterna, samt köpa galler till dem. Målningen fixar vi tidigt imorgon bitti när hästarna gått ut.

Har varit tungt nu mot slutet. Har gått upp mellan fem och sex för att bygga hage och boxdörrar och sånt före jobbet, för att få allt klart i tid. Men nu står de där!!!:o:D:banana::bump:
 
Sv: Vårt stallbygge

Vad underbart! :D Efter allt jobb ni lagt ner så måste ju känslan vara obeskrivlig!

Härligt! :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 799
Senast: shia
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 048
Senast: lady_vip
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 288
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 725
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp