Vårt stallbygge

heidi maria

Trådstartare
Varning för långt inlägg:
Har nyligen (äntligen:D:laugh:) köpt ett litet ställe på landet där det finns möjlighet att bygga stall. Därför tänkte jag posta en tråd med lite bilder och inspiration! Och hoppas förstås på lite input från er bukare! Det är ett gammalt utbyggt torp från början av 1900-talet, med två äldre lador på tomten. ligger en bit norr om sthlm. :)

Stallet ska byggas i en befintlig lada. Den är oisolerad, behöver ny panel på utsidan samt en platta inuti, så det blir en del jobb! Innermåtten i ladan är ca 6x14,5 m.

Det är meningen att vi ska ha 4 st normalstora boxar på 3x3 m, och ev en shettisbox på 2x3 m om allt går väl. Vill man senare ha färre hästar och större boxar kan man ju lätt flytta runt boxväggarna.

Alla boxarna ska vara i en rad, så vi får en stallgång på 3 m. Vi är tre personer som rider på hästarna, så pga utrymmesskäl kom vi på ideen att alla skulle få en liten sadelkammare var på ett några kvm. Då kan var och en inreda som man vill med ett par sadelhängare, nån hylla och tränshängare.

Höförvaring sker i andra ladan som ligger ett par meter ifrån. Där kan man även förvara saker man inte behöver för säsongen.

Varje box ska ha en engelsk boxdörr rakt ut i en fålla ansluten till hagen. Både denna del och en ridbanestor del av riktiga hagen skall anläggas med grus. Utanför finns en avlång hage på en vall som löper längs ett skogsbryn så de kan röra sig ordentligt.

Lunchautomater tänkte jag göra själv, och om de fungerar bra även lägga in såna i boxarna så är man inte så låst kvällstid.

Några fler ideer?:laugh:
 
Sv: Vårt stallbygge

Tänkte även göra en lite enklare ridbana. Exakt storlek som får plats har jag inte mätt, men på satellitkarta ser ca 32x18 m inte omöjligt ut. Tänker att det räcker för lite tömkörning och enklare dressyr, kanske nåt enstaka skutt ibland. Sen har vi en del av en vall att rida på också, ca 30x80 m på ett sammanhängande område där vi kan bygga hinder och köra.

Men: man har ju inte oändligt med resurser, så jag har läst att man kan lägga hyffsat fint grus i ett tjockt lager direkt på gräsmattan? Funkar detta?
 
Sv: Vårt stallbygge

Åh tack!!

Jag tänkte göra på samma sätt som lunchgrindarna funkar fast med lucka istället för grind. Dvs en låda som man förstärker med lite metallbeslag så inga bävrar tar sig in.:P Sen en lucka i botten som sitter uppe med en elektromagenet. Seriekoppla alla automaterna och sätt en timer på elen, sen trillar luckan helt enkelt ner när det är dags. Påfyllninglucka uppifrån som stängs med tex boxlås eller nåt liknande.

Inne i boxen är man ju då inte låst att behöva fodra så tidigt, så kvällsmålet behöver inte längre vara "det stora" målet. Tänkte att var och en kan ge så mycket de vill på intagsmålet, så räcker det med en nätt och fin automat i boxen som inte tar så mkt plats.
 
Sv: Vårt stallbygge

grattis till gården! härligt med eget stall ^_^

tror du inte att det är bättre att göra stallgången lite mindre och få lite större boxar? en box på 3*3 är inte mycket även om det är godkänt för 170 hästsar, gör stallgången 2 eller 2,5m bred så får hästarna lite extra plats :D.
 
Sv: Vårt stallbygge

Vad har ni för hästar?

3x3 m är egt olämpligt för annat än ponny... Du borde kunne göra gången kortare och låta innersta boxarna ta hela bredden?

Ang grus, så räkna med att det kostar multum! Jag har gjort en liten grushage nu, kanske 20x10, det gick på 10.000 kr.... :crazy: Två lass 16-32 och två 0-8. Jag skulle INTE lägga fint grus (dvs 0-8, stenmjöl) på gräset, det gjorde vi i somras och där är det helt förstört nu, jättelerigt! Bortkastade pengar alltså. Så gör det ordentligt redan från början.
 
Sv: Vårt stallbygge

Svar till alla om boxarna: Vi har i princip ponnyer, den största är ca 153 cm hög. (2 d-ponnyer, en shettis och två små stora hästar, varav den ena förmodligen ska leasas ut till avel). Det ser väldigt luftigt ut när de står i standardstora 3x3-boxar. Så jag tänkte att det skulle vara skönt med bred stallgång istället! Läste råden om stallgångsbredd, och 3 m verkade ju rekommenderat även om 2,5 var ok mellan boxrad och vägg.

Sen tänkte vi göra mellanväggarna själva, så vi kan fritt välja längder. Man kanske skulle göra boxen längst bort lite större om nån i framtiden vill ha en jättehäst? Eller göra alla typ 3x3,2? Är lite allergisk mot för smala stallgångar. Tänke dessutom ha ganska öppna fronter men med rätt höga dörrar så de inte når att störa hästen som står där för rykt och det. Typ som modellen Fårö från Myrby, fast egengjorda hos nån svetsare.
 
Sv: Vårt stallbygge

Hur ofta behöver man 3 meter bred gång?
De är ju inte där hästarna ska vistas.
Jag skulle krympa gången hur små hästar jag än hade...

* Jenny *
 
Sv: Vårt stallbygge

Ok, ni bukare verkar eniga:P Jag ska mäta lite mer där ute och se hur mkt jag kan bredda boxarna. 3,3x3 m kanske är ok? så blir stallgången knappt 2,7 m.

Det som lockar med bred stallgång är att man skulle kunna spänna för körhästen i gången då, väldigt smidigtg om man är själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårt stallbygge

Dvs en låda som man förstärker med lite metallbeslag så inga bävrar tar sig in.
Då gäller det att förstärka...om de där bävrarna har hovar...
Vi gjorde en låda med timer. Det dröjde inte många dagar innan åtminstone den ena hästen listat ut hur man öppnade den.....så de åt lunch strax efter att morgonmaten tagit slut....
Vi fick hissa upp lådan i en stång så att hästarna inte nådde den. Då fungerade det.
 
Sv: Vårt stallbygge

Tänk på attmed alla de hästarna så krävs det förprövning av stallet. Kostar inget numera och man får lov att använda det även innan besiktning. Gör inte förprövning och de kommer på en så kostar det däremot massor.
 
Sv: Vårt stallbygge

Jag har 2,5 m stallgång och det räcker gott och väl även till stora hästar. Så gör boxarna större är mitt råd. :)
 
Sv: Vårt stallbygge

Yes förprövning skall göras. Ska bygga ett stall för fyra hästar, och OM allt godkänns lägga till den femte boxen. Ska man göra fem på en gång får man inte ens börja bygga fick jag höra. Så länge vi bygger till punkt och pricka enligt rekommendationerna borde det inte vara ett problem.
 
Sv: Vårt stallbygge

Tänkte göra så den undre luckans kanter är helt täckta av lådans sidor liksom, då kommer de inte åt den nånstans. Sen får man köra tjock virke och fixera den i 3 eller fyra staketstplåar tänkte jag.

Hur såg er låda ut?
 
Sv: Vårt stallbygge

En sak att kanske fundera på är om du någon gång har ett sto och vill ta föl och kanske flytta någon boxvägg för att göra om till fölbox att du då får en box där ingen sida är mindre än lagligt mått. Dvs om du har stora hästar så bör du göra boxarna lite djupare än 3m (minsta fölboxmått för riktigt stor häst är ju 3,20m, vilket i mitt tycke är rätt trångt). Det kanske inte alls känns aktuellt nu, men vem vet om 5 år? ;)

Jag håller med övriga och skulle nog också försöka göra större boxar och 2,5 stallgång.
Skall du spänna för inne på stallgången är det ju iaf 3,5m stallgång som gäller enligt sjv.
"mellan två boxrader när anspänning sker i stallgången 3,5m"

Lycka till! Det är hur kul som helst att bygga eget stall (och skitjobbigt! ;) )
 
Sv: Vårt stallbygge

*KL*

Ändrade planer! Det blir rivning av ladan, och nybygge! Lite längre tid tar det, men blir nog bäst så. Nu är det bara att vänta på rvingslov och bygglov i....10 veckor!!:o

Bygglovsritningar och det ska in denna vecka, så nu pratar jag med länsstyrelsen om hur jag ska fördela boxarna. Byggnaden ska bli 12x8,4 m, med takhöjd på 3m vid väggslutet är det tänkt. Lite spontana ritningsförslag vore kul! :)

Det som önskas är 3 små sadelkammare i rad, typ 2x2 m. 4 lite större boxar och en shettisbox. Utång till hage i norr, gödselstack i söder och stallplan i öst. Inget höförråd då vi har det i andra ladan.

Imorgon får jag nyckalrna till huset:P
 
Sv: Vårt stallbygge

Grattis och vad spännande det låter! Jag håller helt med de övriga ifråga om stallgången, tänk också över möjligheten till duschspilta när du lika bygger nytt!

Oavsett om man själv har små hästar är det bra att ta till när det gäller boxstorlek, är man av någon anledning tvungen att sälja så är stället mycket mer attraktivt om även den nya ägaren rymmer hästarna!!!
 
Sv: Vårt stallbygge

Ååh vad jag längtar efter ett eget stall... Du får lägga upp många bilder så vi får se hur det blir!!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 799
Senast: shia
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 046
Senast: lady_vip
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 269
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 725
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp