Vårt stallbygge

Sv: Vårt stallbygge

Körde brun lasyr. :)Såhär ser det ut i gången mot hagdörren. Lite tomt utan frontgaller, men dem köper vi nog snart! De är ju inte helt nödvändiga, så vi har fått prioritera lite!

Stallgngmothagdrr.jpg


Shettisboxen, äntligen får hon stå och titta ut precis som de större hästarna. :) :love:

Shettisbox.jpg



Och så en bonusbild på min lilla häst som får prova bli borstad i stallgången för första gången. Hon spanar mot den tomma boxen som inte är byggd än. Vi körde järnet med de boxar hästarna behövde för att komma in.

Ankiblirpremirborstad.jpg
 
Sv: Vårt stallbygge

hur hög är shettis boxdörren? min shettis har länge velat se ut, men hon är en klättrare om hon inte får mat direkt och om hon blir kvarglömd i stallet när man rider de andra hästarna :p
 
Sv: Vårt stallbygge

Skitfint:bow::love:

Ska du ha bäddar?
I såna falla skulle jag borra hål i nederkanterna för att få lite mer luftväxling. Det finns färdiga boxfronter i dag med med liknande eller de schyssta gallerdörrarna:bow:

Jag byggde med mellanrum mellan tjock plank o trodde att det kanske skulle räcka även som fäste för en häst som ligger, men jag satte upp läkt på tvären med 30 cm mellanrum längsgående. de funkar även för att få mindre ätskador på den fasta inredningen.

Har inte haft ngn häst som legat fast sedan jag satte upp hela vägen runt. På dörrarna är det bra om man inte vill få överbelastade gångjärn.
 
Sv: Vårt stallbygge

Jättefint! Men nää, inget galler! Mycket finare och trevligare utan om man nu inte har monsterhästar som äter upp den som står i stallgången eller klättrar ut :angel:
 
Sv: Vårt stallbygge

Det är vanligt regelvirke från byggmax! Fick köpa en liten Elhyvel att dra av en liten fas där de skulle i profilerna, för de var självklart 1-2 mm för smala. :/
 
Sv: Vårt stallbygge

Ja tanken är att vi ska borra med en sån där stor rund borr. Måste bara tänka ut vart så man inte gör nåt förhastat och blir missnöjd med hur det ser ut sen :)
 
Sv: Vårt stallbygge

Har ritat sånadär välvda, ganska lika fåröfronten hos myrby. Så det bara blir en välvd del på vardera sidan om dörren liksom, kan lägga in en bild. Skulle va så kul att ha nåt lite unikt:) men det blir ju rätt öppet ändå, fördelen är att de små rackarna inte kan hålla på och rycka i grimskaftet på hästen som står i gången eller så. Eller gnaga på dörrfoder och annat icke gnagskyddat!
 
Sv: Vårt stallbygge

Det är regelvirke från byggmax, vet inte om de blandar gran och tall eller om det är bara gran:) är det inte bra?
 
Sv: Vårt stallbygge

Ok. Hur menar du inte bra? Är nog mer en smaksak och budgetfråga. Sen finns det ju andra material om man vill ha underhållsfritt och mer hållbart.
 
Sv: Vårt stallbygge

Jättefint! Men nää, inget galler! Mycket finare och trevligare utan om man nu inte har monsterhästar som äter upp den som står i stallgången eller klättrar ut :angel:

Vi har monster! :devil: Iaf mina tre (eller det är bara två hemma för tillfället). Jag är heidimarias syrra så mina sabotörhästar är inneboende i det där vackra stallet. Min unghäst har redan saboterat två saker i stallet, plus uppmärksammat oss på att vi råkat fästa ett boxlås fel :p
 
Sv: Vårt stallbygge

Vi ska alltså inte ha "burar" och galler runtom hela utan det blir bara fina små välvda galler som gör stallgången lite lättare att använda :)

Tänkte att jag skulle fota och lägga upp fler bilder men kameran är på vift utomlands för tillfället...
 
Sv: Vårt stallbygge

Det kommer nog bli jättefint :) Galler är så tråkigt både för hästar och människor tycker jag, men finns såklart fördelar med monsterhästar ;)
 
Sv: Vårt stallbygge

Bönen det var två redan som frågat om det var gran, så jag tänkte om det var nåt negativt med att använda gran som jag missat! :)

Hehe jo vi får se hur det blir med gallren. Ska bygga klart det mesta först som kostar pengar. Vi behöver ju en sisådär tio lass grus till, plus en massa grejer till att dra fram vatten i boxarna och en massa andra viktiga saker.
 
Sv: Vårt stallbygge

Oj då! Missade att någon redan frågat dig det. Men nej du behöver inte va orolig. Mest av nyfikenhet jag undrade. Gran har ju sina för- och nackdelar precis som vilket annat material som helst. Snyggt vart det iaf :)!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 799
Senast: shia
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 047
Senast: lady_vip
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 277
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 725
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp