Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
3img_6649.jpg

(Skitkatt som klöser på min fåtölj :arghh:)

Jag tänker snarare...vilken talande bild. Ryggen emot på båda.
 
Jag hade bytt maskin.
Jag hade en jättedyr (10 000 kr) som jag fick när jag fyllde 18. Jag hatade den. Vi kom inte alls överens och jag drog mig för att sy på den oavsett vad jag skulle göra. Jag utbildade mig inom sömnad, och inte ens då fick jag den att gå som jag ville. För ca 1 år sedan (då hade jag haft första maskinen i nästan 10 år) fick jag nog och kände att jag måste ha något annat om jag ska orka med att sy så mycket som jag gör (jag har eget företag och syr i perioder upp till 20-25 timmar i veckan) så jag köpte mig en ny i en helt annan modell och nu är sömnaden ROLIG. Jag har alltid gillat att sy, men med en maskin som går som den ska och som man kommer överens med gör det hela så himla mycket roligare! Har du en maskin som går bra, kommer du säkert att sy mer också :)
Och lita inte för mycket på symaskinssnubben, dom försöker oftast sälja "sitt" märke. Jag har en Pfaff nu, en går som klockan. Kolla gärna i en butik som har många märken och provsy inom din budget. Finns många bra märken, Juki, Brother, Janome, Husqvarna, Pfaff, Singer (inget märke jag själv gillar dock), det finns alltid bra och dåligt inom allt :)

Tack för svaret! Jag fick provsy två mekaniska och två elektroniska Janome. Ska försöka hinna prova ett par andra märken också. Blev helt såld på elektroniska maskinen. Vad syr ni på? Mekanisk eller elektronisk. För- och nackdelar?
 
Tack för svaret! Jag fick provsy två mekaniska och två elektroniska Janome. Ska försöka hinna prova ett par andra märken också. Blev helt såld på elektroniska maskinen. Vad syr ni på? Mekanisk eller elektronisk. För- och nackdelar?

Jag kör på mekanisk. Ser inga nackdelar alls faktiskt :) relativt lätt att laga om något går sönder, mycket kan jag göra själv utan att lämna in.
 
Min Fifi-pyjamas blev för stor :p
3img_6693.jpg

Tog in 6 cm i varje sida, armhåla ner till midja ungefär. Avsmalnande veck liksom. Fortfarande för stor. :cautious: Den är skuren på skrådden enligt mönster men det kändes som mycket jobb för liten vinning så nästa gång tror jag att jag skiter i det.
Edit: bilden tagen innan jag tog in i sidorna.
 
Senast ändrad:
Vad är standardinställning för sick-sack? Och om maskinen liksom hoppar över något stygn här och där i sick-sack vad beror det på? Beror det på att jag drar i tyget för snabbt eller kan det vara fel på maskinen?
Nu spelar det inte så stor roll för jag sick-sackar bara kanterna så det kommer inte att synas men det är ju lite irriterande och blir inte så himla snyggt.

Edit. Jag att alltså med en maskin där man ställer in bredd och längd på stygnen själv. Det kanske man inte gör på nya maskiner.
 
Hej ni kunniga! Jag tänkte sy en Darth Maul-dräkt till min kille och en Dart Sidious- dräkt till mig själv till halloween. Jag har fått inse att jag inte har kunskaperna som krävs för att välja ut tyg.. Kan ni hjälpa mig med förslag/tankar?
Jag var inne på en stor sybutik men jag kände mig så obekväm att jag gick utan att fråga :o
 
4ICl42H.jpg


Färdig. Lite nybörjarmisstag men har man inte sytt sen nian så har man inte. Blev missnöjd med huvudet så sydde om det tre gånger. Skulle jag göra en ny sovorm skulle jag göra i en lite annan ordning. Men har fått mersmak och kommet definitivt sy något mer.
 
Hej ni kunniga! Jag tänkte sy en Darth Maul-dräkt till min kille och en Dart Sidious- dräkt till mig själv till halloween. Jag har fått inse att jag inte har kunskaperna som krävs för att välja ut tyg.. Kan ni hjälpa mig med förslag/tankar?
Jag var inne på en stor sybutik men jag kände mig så obekväm att jag gick utan att fråga :o

Tror det bästa är att fråga i butiken ändå. De har säkert inget emot att hjälpa till! :)
Ta med bild på vad du ska göra bara så det blir lätt för dem att förstå!
 
Började sy idag, kunde inte hålla mig och satte igång med en mössa.

Gick inte så bra som jag hade tänkt.

Jag har inte fått hem mina nålar med trubbig spets (syr mest i jersey) och körde på med mina vanliga nålar med spets. Tyget fastnade i maskinen :banghead: Snälla säg nu att detta är för att den vassa nålen tar sönder fibrerna i tyget som i sin tur då fastnar i maskinen? Testade lite kvickt med ett tyg av lin och det gick utan problem så verkar ju inte vara fel på maskinen.
 
Inspirationen är på noll. Försökte sy klart en tröja nu på morgonen men det gick inte alls bra. Så den hamnade i "det gör jag sen"högen. Den högen är rätt stor nu..

Har massor med tyger men inga idéer!
 
Jag fick hem mina jerseynålar här om dagen och igår testade jag dom. Blev en mössa (i typ dockstorlek ehh...) och en dregellapp. Förutom att maskinen surade när jag klickade på trådfästningsknappen så gick det bra och idag har jag köpt mönster från hallonsmula :banana:
 
Min bästa stoppnål är borta :arghh: Den var helt perfekt på alla sätt, men nu är den borta. Fattar inte hur, jag satte den i nåldynan som vanligt när jag var klar men den är inte där nu. Fattar verkligen inte.. Så nu måste jag skaffa ny nål. Var hittar man bra synålar, med stora ögon och inte för långa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 458
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp