Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!
Jag har en ambition om att lyckas knåpa ihop en dyna till min barnvagn. Tänker att det inte kan vara så himla svårt och om jag gör det långsamt och noggrant.
Ska kolla på symaskinerna ni nämner. Fast 8000 känns lite väl saftigt för mig hehe. Får låna min mammas symaskin såhär i början så tänkte jag att jag kan önska mig i julklapp. :)
Ja jag köpte ju min för att ha den i företaget, jag syr mycket grytlappar och lite sånt och vill då ha en rejälare maskin som klarar av det, vilket min gör :) Den har till och med fått ihop en bävermössa i riktig bäverpäls :p Så den kan helt klart vara lite over the top :p Och nu ljög jag för dig, det är ju för tusan en pfaff jag har :)

Och ja, sovorm är nog en bra start :)
 
Ja jag köpte ju min för att ha den i företaget, jag syr mycket grytlappar och lite sånt och vill då ha en rejälare maskin som klarar av det, vilket min gör :) Den har till och med fått ihop en bävermössa i riktig bäverpäls :p Så den kan helt klart vara lite over the top :p Och nu ljög jag för dig, det är ju för tusan en pfaff jag har :)

Och ja, sovorm är nog en bra start :)
Ja då förstår jag att du behöver en ordentlig. :)

Vad inspirerad jag har blivit. Ska bli jättekul det här :)
 
Tack!
Jag har en ambition om att lyckas knåpa ihop en dyna till min barnvagn. Tänker att det inte kan vara så himla svårt och om jag gör det långsamt och noggrant.
Ska kolla på symaskinerna ni nämner. Fast 8000 känns lite väl saftigt för mig hehe. Får låna min mammas symaskin såhär i början så tänkte jag att jag kan önska mig i julklapp. :)
Så gjorde jag och sedan fick jag en i födelsedagspresent.
 
Hur gick det med din klänning? :)
Jadu..
Den passade på morgonen men sen ville flisan inte äta så brösten växte och växte
Och växte...

Urringningen blev minst sagt exotisk :o och jag varierade att ha sjalen för och flisans filt. Kusinen frågade skrattande om jag tänkte börja jobba som strippa :nailbiting:

Och då hade jag ändå sytt dit genomski miga tryckknappar men de gick upp en efter en...
Nej den kommer inte användas vid amning igen och jag kommer dessutom sy ihop urringningen istället.

Men snygg var den :p
 
Jag har en symaskinskrångelfråga.

Jag får inte till trådspänningen med raksöm. Att problemet är att övertråden är för hårt spänd det begriper jag. Undertråden kommer uppsyn öglor och övertråden är som ett streck.

Men problemet är att det är så oavsett hur jag vrider trådspänningsratten. Det ser bättre ut när den ratten står på 1, men är fortfarande inte bra.

Vad skulle det annars kunna vara? Nålen är ny.
 
Jag har en symaskinskrångelfråga.

Jag får inte till trådspänningen med raksöm. Att problemet är att övertråden är för hårt spänd det begriper jag. Undertråden kommer uppsyn öglor och övertråden är som ett streck.

Men problemet är att det är så oavsett hur jag vrider trådspänningsratten. Det ser bättre ut när den ratten står på 1, men är fortfarande inte bra.

Vad skulle det annars kunna vara? Nålen är ny.
Om undertråden följer med upp så skulle jag gissa på att det är spänningen på undertråden som är fel. Brukar finnas en liten skruv att justera nånstans, beror lite på vad du har för modell, om du har spolkaspsel som du sätter spolen i och sen in i maskinen eller så att du lägger ner spolen "i maskinen" så att säga.
 
Om undertråden följer med upp så skulle jag gissa på att det är spänningen på undertråden som är fel. Brukar finnas en liten skruv att justera nånstans, beror lite på vad du har för modell, om du har spolkaspsel som du sätter spolen i och sen in i maskinen eller så att du lägger ner spolen "i maskinen" så att säga.

Har spolkapsel med en liten skruv på så får börja skruva! Tror du att det behöver bli trögare eller lättare för undertråden att rulla?
 
Har spolkapsel med en liten skruv på så får börja skruva! Tror du att det behöver bli trögare eller lättare för undertråden att rulla?
jag gissar på att den behöver bli lite trögare. brukar inte behövas så mycket. Tror man ska kunna trä kaspseln, sen hålla i tråden och liksom "knycka till" och då blir tråden lite längre, utan att den dras ut för mycket, då ska det vara lagom. Om du förstår hur jag menar :p
 
jag gissar på att den behöver bli lite trögare. brukar inte behövas så mycket. Tror man ska kunna trä kaspseln, sen hålla i tråden och liksom "knycka till" och då blir tråden lite längre, utan att den dras ut för mycket, då ska det vara lagom. Om du förstår hur jag menar :p

Jag förstod :D

Men det blev inte så mycket bättre. Undertråden är definitivt mer spänd och "korvar till" tyget. Övertråden är lika mycket streck som förut..
 
Den kanske behöver en sväng till doktorn då :(

Ja finns väl risk för det :( Det är verkligen ingen kvalitetsmaskin (typ den billigaste Singer man kan hitta) som jag fick i present en gång. Så frågan är väl om servicepriset är värt jämfört med inköpspriset.

Men mest irriterande är att jag vill börja sy typ igår :p
 
Ja finns väl risk för det :( Det är verkligen ingen kvalitetsmaskin (typ den billigaste Singer man kan hitta) som jag fick i present en gång. Så frågan är väl om servicepriset är värt jämfört med inköpspriset.

Men mest irriterande är att jag vill börja sy typ igår :p
Ja då är det ju knepigare. Jag lämnade ju in min singer ol och kostade på den 900 kr (köptes för 1500 kr) innan jag tröttnade när den gick sönder och köpte en s15 istället för 4000 kr. Hade jag vart smart hade jag skippat singern och gått direkt på s15, då hade jag sparat lite pengar :meh:
 
Ja då är det ju knepigare. Jag lämnade ju in min singer ol och kostade på den 900 kr (köptes för 1500 kr) innan jag tröttnade när den gick sönder och köpte en s15 istället för 4000 kr. Hade jag vart smart hade jag skippat singern och gått direkt på s15, då hade jag sparat lite pengar :meh:

Ja men exakt. Jag har en Singer 1409 som enligt prisjakt kostar 899:-, lämna på service hos närmsta ställe kostar 1055:-, känns ju inte riktigt helt värt :p
 
Äsch min jacka blev för smal i ärmarna.. nåja. Jag gör klart den ändå, som sagt är det bra träning. Bild på underverket kommer så fort jag fållar, gjort knapphål och sytt i knappar. Just nu känner jag mest för att starta ett nytt projekt.
 
:arghh: Höstterminen är i full gång och jag hinner inte sy :arghh::arghh::turd:
Dagarna på jobbet, kvällar och helger fullproppade med hästar, hundar, katter, släkt, vänner och familj :heart Inget jag verken kan eller vill välja bort, jag vill bara ha fler timmar per dygn :banghead:
 
Har köpt tyg och sytråd nu. Ska få symaskinen i helgen och sen är det igång med min sovorm.

Fick totalt hjärnsläpp när skulle skulle försöka komma på hur lång den ska vara så jag googlade upp några mått en annan haft och tog samma. Hoppas verkligen att det blir bra :D
 
Juste. Hur gör man med stoppning? Jag köpte inget utan tänker att jag tar det sen när jag vet hur stor den blir. En förpackning var 1kg, är det mycket? Eller behövs det mer?
 
Juste. Hur gör man med stoppning? Jag köpte inget utan tänker att jag tar det sen när jag vet hur stor den blir. En förpackning var 1kg, är det mycket? Eller behövs det mer?
Köp kudden SLÅN från Ikea, slakta och fyll din orm :p Folk använder mellan 1.5-3 st till ett nest, vet inte hur många som går åt till en orm. Men när jag gjorde 4 st kuddar (ca 34x34 cm) så räckte strax under 2 kuddar att stoppa upp dom med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 155
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
995
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp