Status
Stängd för vidare inlägg.
För att jag vill ha bodyn bredare än vad den är i original :) Då lägger jag till 2 cm. Men behövs det även på längden (mot axeln till) på ärmen eller räcker det att lägga till 2 cm på bredden?
Aha så du ska inte sy bort dom, då är det ju lite mer logiskt. Tja, beror ju på, är bebisen längre än mönstret?
Du behöver ju bredda armen, så du måste ju lägga till lika mycket på sömmen som du syr ihop som på sidostyckena. om du behöver förlänga mönstret hade jag nog delat bodyn i maghöjd och dragit isär så mycket som behövs.
 
Aha så du ska inte sy bort dom, då är det ju lite mer logiskt. Tja, beror ju på, är bebisen längre än mönstret?
Du behöver ju bredda armen, så du måste ju lägga till lika mycket på sömmen som du syr ihop som på sidostyckena. om du behöver förlänga mönstret hade jag nog delat bodyn i maghöjd och dragit isär så mycket som behövs.

Bebis är inte född än :) Men har sytt fler saker av hallonsmula (och hon säger själv att storlekarna är lite mindre) och upplever att de är smala på bredden.

Okej men då räcker det med att jag lägger till 2 cm på armens sidosöm för längden tror jag inte blir nått problem, annars får jag la sy dit en mudd :angel:

Tack!
 
Blir lite konstigt att gilla :D

Och det där jättelätta nålträdningssystemet som jag kostade på mig. Jag är VÄLDIGT blond tydligen...

Alltså, jag är mer gråmelerad än blond, men jag har ALDRIG fått min nålträdning på min Janome att funka. Min syrra (som har två Janome) fnissar glatt och säger att det är så enkelt, så enkelt... numera erkänner jag inte att jag inte fixar det, utan trär manuellt och låtsas som att det regnar.

Jag gillar min Janome, men jag ska erkänna att jag blir lite avundsjuk när du skriver om att sy i massor av lager, där får jag erkänna att Janomen är lite smågnällig.
 
Sydde bodyn ikväll. Väldigt nöjd över resultatet men nästa gång ska jag ha kortare kantband på nederdelen.

dHwAiQ7.jpg


Fick även hem tygerna jag beställde från tygdrömmar. En av tygerna var inte riktigt vad jag tänkte mig men den kan vi göra nått kul av ändå. Bäst är det ljusblå tyget med isbjörnar på :love:
 
När jag äntligen kommer i gång med sömnaden igen går strykjärnet sönder :banghead:
Det läcker vatten.. har inte råd att köpa ett nytt just nu :banghead:
 
När jag äntligen kommer i gång med sömnaden igen går strykjärnet sönder :banghead:
Det läcker vatten.. har inte råd att köpa ett nytt just nu :banghead:

Jag stryker typ aldrig :o men då syr jag mest trikå sist jag strök var när jag sydde gardiner för nån månad sen (som tog ett år att sy)
 
När jag äntligen kommer i gång med sömnaden igen går strykjärnet sönder :banghead:
Det läcker vatten.. har inte råd att köpa ett nytt just nu :banghead:
Töm det på vatten så kan du stryka gammaldags. :)
Dänka vatten direkt på tyget eller våt trasa ifall du verkligen behöver ångan.
För att pressa sömmar tycker jag det går bra utan på de flesta tyger.
 
Jag stryker typ aldrig :o men då syr jag mest trikå sist jag strök var när jag sydde gardiner för nån månad sen (som tog ett år att sy)

Har inte heller ångfunktion på mitt strykjärn (eller jag har men det är så medeltida att min moderna hjärna fattar inte HUR man ska kunna fylla den med vatten). Syr mest trikå och har pressar lite sömmar och kantband.
 
Jag lämnade in min over-/coverlock på reparation i mitten av augusti. Häromdagen fick jag reda på att den sannolikt är heltrasig. Eventuellt kanske möjligen att de kunde få styrsel på overlocken, men coverlocken helkörd. Kul. :mad:

Utan strykjärn skulle jag nog inte kunna leva, och absolut inte sy. :eek: Jag stryker typ hela tiden medan jag syr. Fattar inte hur man kan få det snyggt annars? Men jag har förvisso en strykmani (som jag kämpar för att ta mig ur, det har blivit mycket bättre...)
 
Jag stryker typ aldrig :o men då syr jag mest trikå sist jag strök var när jag sydde gardiner för nån månad sen (som tog ett år att sy)

Jag syr ju mest i vävt tyg så det blir mycket strykning.

Töm det på vatten så kan du stryka gammaldags. :)
Dänka vatten direkt på tyget eller våt trasa ifall du verkligen behöver ångan.
För att pressa sömmar tycker jag det går bra utan på de flesta tyger.

Men jag vill ju ha ånga :arghh: Tror inte det gör någon större skillnad, jag bara tycker om det :D
Men nu funkar järnet igen, fattar inte vad som hände. Det räckte med att jag hotade med att nytt så skärpte det till sig.
 
Tips på "prinsessiga" klänningar i vävt tyg? Till treåring. Hittar bara i trikå..
Hittade ett så fint glänsande rosa tyg på secondhand son jag tänkte sy en fin klänning av.
 
HJÄLP!

Jag är dålig på att sy men har nu hittat ett kanonfint tyg som jag vill göra hissgardiner av. Vad ska jag tänka på?

Tyget är redan kantat på sidorna så behöver inte göra något extra där. Förbannat att jag hittade en textilaffär/outlet bara ett stenkast fårn där jag bor. Blev väldigt sysugen på allt trots att jag inte är bra på det...

Någon som vet hur man bäst syr en hissgardin?
 
HJÄLP!

Jag är dålig på att sy men har nu hittat ett kanonfint tyg som jag vill göra hissgardiner av. Vad ska jag tänka på?

Tyget är redan kantat på sidorna så behöver inte göra något extra där. Förbannat att jag hittade en textilaffär/outlet bara ett stenkast fårn där jag bor. Blev väldigt sysugen på allt trots att jag inte är bra på det...

Någon som vet hur man bäst syr en hissgardin?
En kanal uppe för stången och en längre ner,sen kan man välja om man vill sy in snören eller ta det enklare alt.o sätt knytband för att kunna hissa den.
 
Sylusten är tillbaka! Sytt två klänningar, en handduk, en tygkasse och en gardin sen i lördags. Nu är motivationen på topp! Frågan är vad som står på tur.
Fick en jättefin bok i födelsedagspresent, Gerties ultimate Book of dresses. Massor med fint!
 
Alla era fina alster gör mig så sugen på att sy men då min kombo snart flyttar så är typ hela lägenheten belamrad med kartonger, finns ingen plats att sy :arghh: Så jag roar mig med att planera nästa projekt, det enda som är kvar på mitt nuvarande är att sätta in öljetter. Har typ 15 olika mönster jag funderar på och nu funderar jag på att sy nåt till min lillasyster istället... Tur kartongerna försvinner till helgen så jag kan börja beta av alla framtida projekt :D
 
Sylusten är tillbaka! Sytt två klänningar, en handduk, en tygkasse och en gardin sen i lördags. Nu är motivationen på topp! Frågan är vad som står på tur.
Fick en jättefin bok i födelsedagspresent, Gerties ultimate Book of dresses. Massor med fint!
Du kan komma hit o sy klart mina saker,för min lust har jag tappat o hittar den inte.
 
Gick bananas på second handaffärerna i helgen. Den ena hade 50% på allt så jag kom ut med dragkedjor, en bok om barnkläder, ett mönster, lite spets och några gamla gardiner som ska bli kläder. Allt för 31 kronor. Älskar second hand!

Det här blev resultatet av helgens shopping:
4fZO5i4.jpg


Både tyg och mönster är från second hand. Det ser ut som en nedtonad Hawaiiskjorta, men den är bekväm!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 356
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp