Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köp kudden SLÅN från Ikea, slakta och fyll din orm :p Folk använder mellan 1.5-3 st till ett nest, vet inte hur många som går åt till en orm. Men när jag gjorde 4 st kuddar (ca 34x34 cm) så räckte strax under 2 kuddar att stoppa upp dom med.
Åh Tack! Vad smart. Det ska jag komma ihåg. :)
 
Juste. Hur gör man med stoppning? Jag köpte inget utan tänker att jag tar det sen när jag vet hur stor den blir. En förpackning var 1kg, är det mycket? Eller behövs det mer?
Jag använde 2,5 kudde från Ikea till min orm, den blev lite drygt två meter. Sen beror det ju på hur hårt stoppad man vill ha, jag ville ha ganska böjlig och mjuk.
Nu ska jag sy klänning!
 
Jag använde 2,5 kudde från Ikea till min orm, den blev lite drygt två meter. Sen beror det ju på hur hårt stoppad man vill ha, jag ville ha ganska böjlig och mjuk.
Nu ska jag sy klänning!
Tack! Min blir nog lite längre än 2m så då kanske 3 räcker till min :)
 
Jag har lämnat in min 15 år gamla Bernette på service igen. Inget större fel men sedan jag fick henne oavsett serviceintervall fastnar övertråden och går av eller så syr hon inte på vissa tyger (stretchiga) utan fastnar. Mannen i butiken menar att det är en modell för människor som inte syr så mycket och att de problem jag upplever följer med modellen vilket gör att man inte blir sugen på att sy mer. Jag har alltid varit periodare med sömnad men har dragit mig för vissa projekt utifrån att hon är jobbig att sy med. Dock är jag inte säker på att jag kommer att sy så mycket mer om jag får en bättre maskin då jag har familj, latmask och andra intressen också.
Symaskinsmannen förespråkar en Jenome som tydligen är den enda produkt som inte tillverkas i Kina.
Vad ska jag göra? Vill ju inte skaffa en ny maskin och sedan ha dåligt samvete för att jag inte använder den tillräckligt. Tilläggas ska att jag fyller jämnt snart och kan önska mig bidrag till en ny.
 
Jag har lämnat in min 15 år gamla Bernette på service igen. Inget större fel men sedan jag fick henne oavsett serviceintervall fastnar övertråden och går av eller så syr hon inte på vissa tyger (stretchiga) utan fastnar. Mannen i butiken menar att det är en modell för människor som inte syr så mycket och att de problem jag upplever följer med modellen vilket gör att man inte blir sugen på att sy mer. Jag har alltid varit periodare med sömnad men har dragit mig för vissa projekt utifrån att hon är jobbig att sy med. Dock är jag inte säker på att jag kommer att sy så mycket mer om jag får en bättre maskin då jag har familj, latmask och andra intressen också.
Symaskinsmannen förespråkar en Jenome som tydligen är den enda produkt som inte tillverkas i Kina.
Vad ska jag göra? Vill ju inte skaffa en ny maskin och sedan ha dåligt samvete för att jag inte använder den tillräckligt. Tilläggas ska att jag fyller jämnt snart och kan önska mig bidrag till en ny.
Jag hade bytt maskin.
Jag hade en jättedyr (10 000 kr) som jag fick när jag fyllde 18. Jag hatade den. Vi kom inte alls överens och jag drog mig för att sy på den oavsett vad jag skulle göra. Jag utbildade mig inom sömnad, och inte ens då fick jag den att gå som jag ville. För ca 1 år sedan (då hade jag haft första maskinen i nästan 10 år) fick jag nog och kände att jag måste ha något annat om jag ska orka med att sy så mycket som jag gör (jag har eget företag och syr i perioder upp till 20-25 timmar i veckan) så jag köpte mig en ny i en helt annan modell och nu är sömnaden ROLIG. Jag har alltid gillat att sy, men med en maskin som går som den ska och som man kommer överens med gör det hela så himla mycket roligare! Har du en maskin som går bra, kommer du säkert att sy mer också :)
Och lita inte för mycket på symaskinssnubben, dom försöker oftast sälja "sitt" märke. Jag har en Pfaff nu, en går som klockan. Kolla gärna i en butik som har många märken och provsy inom din budget. Finns många bra märken, Juki, Brother, Janome, Husqvarna, Pfaff, Singer (inget märke jag själv gillar dock), det finns alltid bra och dåligt inom allt :)
 
Osäker om det blev "för mycket" att ha en långklänning i det här tyget :confused:

21200560_10159215445290114_5796405010785298197_o.jpg
 
Osäker om det blev "för mycket" att ha en långklänning i det här tyget :confused:

21200560_10159215445290114_5796405010785298197_o.jpg
Jättefin! Vad använder du för mönster?

Jag har nu sytt klart min prov-klänning... sydde av tyg från secondhand, testade ett mönster jag inte gjort tidigare. Och det är bara att konstatera att mina skills inte är på klönningnivå än :cool:
Så nu funderar jag på vad jag ska göra som nästa projekt, vill lyckas få till något som jag faktiskt kan tänka mig att använda :grin:
 
Jättefin! Vad använder du för mönster?

Jag har nu sytt klart min prov-klänning... sydde av tyg från secondhand, testade ett mönster jag inte gjort tidigare. Och det är bara att konstatera att mina skills inte är på klönningnivå än :cool:
Så nu funderar jag på vad jag ska göra som nästa projekt, vill lyckas få till något som jag faktiskt kan tänka mig att använda :grin:
Tack! Det är date dress från Runi :)
Syr du i trikå eller i vävt tyg? Jag tycker trikå är roligare att sy i, mer förlåtande :angel:

@sthu Tack!
 
Tack! Det är date dress från Runi :)
Syr du i trikå eller i vävt tyg? Jag tycker trikå är roligare att sy i, mer förlåtande :angel:

@sthu Tack!
Den här klänningen var i vävt tyg. Har ett trikåtyg (stuv från Olssons tyger) som jag skulle vilja sy en klänning av,, men har inte hittat något mönster jag vågat prova med än... har både vävda tyger och trikå liggande och svår beslutsångest :o :p

Skulle vilja hitta ett klänningsmönster som är enkelt, lagom kroppsnära, utan dragkedja, lagom urringning... och sa jag enkelt?? Mitt sy-självförtroende är rätt lågt just nu :(
 
Den här klänningen var i vävt tyg. Har ett trikåtyg (stuv från Olssons tyger) som jag skulle vilja sy en klänning av,, men har inte hittat något mönster jag vågat prova med än... har både vävda tyger och trikå liggande och svår beslutsångest :o :p

Skulle vilja hitta ett klänningsmönster som är enkelt, lagom kroppsnära, utan dragkedja, lagom urringning... och sa jag enkelt?? Mitt sy-självförtroende är rätt lågt just nu :(
Kolla every day dress från Runi eller smartdress från omgbananas. Dom är jättebra och enkla! Dom är för trikå.
 
Kolla every day dress från Runi eller smartdress från omgbananas. Dom är jättebra och enkla! Dom är för trikå.

Tänkte säga dom jag också :D har inte testat smartdress själv dock.

Love notions Laundry day tee är enkel och snygg finns som top och tunika/klänning, en av mina favoriter. I deras facebookgrupp står det hur man får mönstret gratis ;)
 
Det måste ju nästan vara nåt sånt, finns liksom inte ens ett förslag på placering eller längd eller nåt :p men fasen, då känns det ju enklare att sy ihop skiten så pass att jag kan prova och ev nåla direkt... på mönstret ser det ut som om det kanske inte behövs alls :cautious:
Jag öppnade copyshop-filen jag fick med A4-filen(pdf-mönster alltså), där fanns benen på vecken utritade :p går från "notches" i midjan ner till en liten prick. Ser på mitt utskrivna mönster nu att jag faktiskt har slutpunkterna, men iom att benen fattas så lade jag inte ihop två och två, tänkte att notchen skulle matchas mot linningen. :cautious: Nåja, ska bara sätta i dragkedjan nu så ska jag nypa ut vecken sen. Superlätta att sy i alla fall :up:
 
Jag syr mest mössor åt företaget just nu. Får se om jag gör en klänning imorgon åt mig, i samma modell som den förra jag visade. Skönt att ha någon långklänning nu till vintern, det värmer ju ändå lite mer.
Har beställt hem tyg så jag ska sy en "Snövit-klänning". Halloweenfest i oktober, så jag tänkte vara en död Snövit :p
 
Idag har jag varit på mässa, hade inga höga förväntningar men blev ändå lite besviken. Kom hem med en skärmarna, en Ottobre och vinyl iaf. £10 För en matta i A1 storlek kändes helt ok :D beställde en fiskars rullkniv ikväll, bör jag köpa hem plåster också tror ni? :nailbiting::D
 
Idag har jag varit på mässa, hade inga höga förväntningar men blev ändå lite besviken. Kom hem med en skärmarna, en Ottobre och vinyl iaf. £10 För en matta i A1 storlek kändes helt ok :D beställde en fiskars rullkniv ikväll, bör jag köpa hem plåster också tror ni? :nailbiting::D
Plåster rekommenderas, jag skar mig på min senast i förmiddags. :p
 
Jag hade inte en tanke på att man behöver mönsterpassa rutigt tyg :D tur det blev skapligt i fram och bak ändå.
3img_6647.jpg

3img_6649.jpg

(Skitkatt som klöser på min fåtölj :arghh:)
Tyget är inte det ljuvligaste jag sett, men jag gillar verkligen modellen!
Tjusigt! Och riktigt snyggt mönsterpassat bak även om det inte var "meningen" :up: Fram ser också bra ut :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 005
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 470
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp