Bukefalos 28 år!

Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag arbetar just med muskler och ligament på hästar och många hästar har problem med alla remmar som håller dem i onaturlig ställning. Nu menar jag inte enbart travhästen. Men travhästar har mycket problem i höger sida vid nacken och ner mot bogen, samt i länd, kors och bakdel.
Detta pga att de ofta hålls låsta i vissa ställningar.
Även pga oliksidig träning.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Men vad är i såfall mer naturligt som gren än att hästen får springa i en flock?

Nej men allvarligt, nu skämtar du väl:crazy:

Frånsett det så tycker jag det är lite väl lynnigt, sen när bryr man sig så över andras åsikter? Att DR har sin åsikt ger dem inte i handen att det har rätt, men det har rätt till sin åsikt.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Tack och lov så finns det pengar och resurser här och där i hästsporten. Inom trav, ridning och avel. Hur skulle vi annars få resurser till utveckling av veterinärvård, avel, osv? Alla på hobbynivå ska nog vara tacksamma att travet drar in pengar och hoppas på att vi kan få spel på ridgrenarna i framtiden.

Hur kommer det då sig att det finns oerhört mycket kunskap inom vård av smådjur? Inte beror det på att vi har en lång tradition av spel på hundkapp iaf..

Nej det där är helt och hållet svepskäl. Nog tusan ska vi kunna vårda och ta hand om våra djur och avla fram friska individer utan att de ska behöva användas i någon typ av vinstdrivande verksamhet.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag arbetar just med muskler och ligament på hästar och många hästar har problem med alla remmar som håller dem i onaturlig ställning. Nu menar jag inte enbart travhästen. Men travhästar har mycket problem i höger sida vid nacken och ner mot bogen, samt i länd, kors och bakdel.
Detta pga att de ofta hålls låsta i vissa ställningar.
Även pga oliksidig träning.

Travhästen kan även ha mycket problem i VÄNSTER sida nacke och bog. Men allvarligt, det är sällan "remmarna" som gör att de blir sneda om det inte är dåligt inpassad utrustning. Ensidig träning eller trauma ligger absolut i topp tillsammans med icke passande utrustning (i de flesta fall selen).

Tror det finns flera som arbetar med muskler och ligament i den här tråden... :idea:
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Tror det finns flera som arbetar med muskler och ligament i den här tråden... :idea:

*räcker upp handen* arbetar väl inte aktivt med det men har ett stort intresse o ifrågasätter mkt när jag träffar veterinär, ET, massör mm inom häst.

Kan gå till min Alice, 10 år & nästan 286´ tusen kr inspr. rekord 14,4ak.
Finns inte en krämpa i hennes kropp! Rund & jämnt musklad. Haft hovbensfraktur pga olycka i hagen 2006 annars inte en skada. Benen ser ut som en unghäst.
Jag strechar rygg, ben r.o., svans, hals/nacke före & efter var jobb, masserar för hand & med thrumper'n 2 ggr/v.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Nej inte här i Sverige men hundkapp är mer utbrett i andra länder och inte tror du väl att all veterinärkunskap forskas fram här i landet?
Och inte är smådjursmedicinen (utbildningar, forskning, djursjukhus) helt isolerad från de större djuren.
Och det finns väl bara hobbyuppfödare av smådjur som hundar till exempel. Eller?
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag arbetar just med muskler och ligament på hästar och många hästar har problem med alla remmar som håller dem i onaturlig ställning. Nu menar jag inte enbart travhästen. Men travhästar har mycket problem i höger sida vid nacken och ner mot bogen, samt i länd, kors och bakdel.
Detta pga att de ofta hålls låsta i vissa ställningar.
Även pga oliksidig träning.

Tänka sig, det gör jag oxå..

Och eftersom vi inte kör ofta med käk i jobben så ställer jag mig mycket tveksam till det du påstår.
Jag tycker snarare se ett samband mellan nacken o de som naturligt springer med högt huvud. De springer o spänner sig i nacken för att hålla upp huvudet, dessa skulle nog ha hjälp av en käk o därmed våga slappna av i nacke.

Oliksidig träning? En travare springer på raka spår o oftast utan mer än långsamhuvudlag, sele o vagn i träning. Så vilka remmar du talar om vet jag inte?

Annars tycker jag travare ofta har problem med bog, S-I leden o ryggmuskulaturen.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Nej men allvarligt, nu skämtar du väl:crazy:

Frånsett det så tycker jag det är lite väl lynnigt, sen när bryr man sig så över andras åsikter? Att DR har sin åsikt ger dem inte i handen att det har rätt, men det har rätt till sin åsikt.

Nej. Jag anser att det är rätt naturligt för en häst springa i en flock.

Ja alla har rätt till en åsikt, konstigt att travfolket inte få ha rätt till sin? :grin:
Och tråden handlar ju faktist inte alls om DR´s egentliga åsikter, utan något helt annat.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Okej, men när jag har varit ute och jobbat så är det 98% alltid i höger sida från atlaskotan, ner mot bogen. Ländrygg och kors, samt semintendinosus..
När detta är löst så brukar hästarna orka bättre ett tag men problemen har alltid kommit tillbaka.
Har diskuterat detta med många tränare som själva kommit på att det är utrustningen..samt att hästarna behöver mer variation..
Vilket en del tränare har blivit väldigt duktiga på och det märks också på hästarna:)
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Travhästen kan även ha mycket problem i VÄNSTER sida nacke och bog. Men allvarligt, det är sällan "remmarna" som gör att de blir sneda om det inte är dåligt inpassad utrustning. Ensidig träning eller trauma ligger absolut i topp tillsammans med icke passande utrustning (i de flesta fall selen).

Tror det finns flera som arbetar med muskler och ligament i den här tråden... :idea:

Men snälla nån, tog du det så hårt.:grin:
Tror verkligen inte jag är ensam om detta, ville bara förklara, min version och varför jag känner till om travhästarsproblem.
Sen är jag öppen för att lyssna, men jag känner ju vad jag gör med fingrarna och hästens rörelse berättar en hel del..
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Nej. Jag anser att det är rätt naturligt för en häst springa i en flock.

Ja alla har rätt till en åsikt, konstigt att travfolket inte få ha rätt till sin? :grin:
Och tråden handlar ju faktist inte alls om DR´s egentliga åsikter, utan något helt annat.

Jaha, då måste jag ha missuppfattat hela överskriften.

Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Eftersom man kände sig som en djurplågare när bannern fanns där.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Okej, men när jag har varit ute och jobbat så är det 98% alltid i höger sida från atlaskotan, ner mot bogen. Ländrygg och kors, samt semintendinosus.
När detta är löst så brukar hästarna orka bättre ett tag men problemen har alltid kommit tillbaka.
Har diskuterat detta med många tränare som själva kommit på att det är utrustningen..samt att hästarna behöver mer variation..
Vilket en del tränare har blivit väldigt duktiga på och det märks också på hästarna:)

Jag vill klargöra att jag sa inte att du hade fel.. :)

Jag upplever ofta olika problem hos olika tränare, alltså att vissa har problem med samma sak på flera hästar.

NU vet ju inte jag för utrustning du direkt talar om, men att just käk skulle ge den typ av problem du beskriver tycker jag är konstigt?
Känns mer som om hästarna tränas enformigt på bana? Eller är allmänt stressade o kusken kör dem med sned huvudställning istället för att sträva efter raka hästar.
Variationen är ju viktig som du säger.

De flesta jag vet använder sig ju knappt av käk annat än vid tävling eller träning i tävlingstempo, vilket ju är så sällan att det inte borde ge ett så genomgående problem som hos de tränare du behandlat hos?
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Ja precis. Tråden handlar om att vi känner oss som utpekade djurplågare när vi går in på bukefalos och vi vill att annonsen ska blockeras.

Sen får djurens rätt tycka va fasen de vill. De står inte särskilt högt i kurs hos mig.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jaha, då måste jag ha missuppfattat hela överskriften.

Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Eftersom man kände sig som en djurplågare när bannern fanns där.

Nej, det kändes som en paj i ansiktet i dörren när det första man får läsa är just det. och flera tyckte det var otrevligt!
Och anledningen till att travfolket inte får känna och tycka så är? :confused:

Tror du reaktionen varit lika om det stått:
Djurensrätt granskar travsporten...
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Asch det var jag som tolkade fel..
Svårt ibland när man skriver..
Man vill ju väl..:laugh:
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

*kl*
Vilken tråd detta har blivit!! Mamma mia:crazy:
Men, ganska kul att läsa alla mer eller mindre fantastiska inlägg :D

Hoppas i alla fall att vi alla, oavsett gren, medlem i DR eller inte etc, kommer att verka för en bra hästhållning i framtiden med hållbara hästar som trivs med livet :idea:
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Men snälla nån, tog du det så hårt.:grin:
Tror verkligen inte jag är ensam om detta, ville bara förklara, min version och varför jag känner till om travhästarsproblem.
Sen är jag öppen för att lyssna, men jag känner ju vad jag gör med fingrarna och hästens rörelse berättar en hel del..


Hårt?

jag skrev travhästen KAN också och så beskrev jag några orsaker, jag tror minsann att någon försöker trigga igång mig... :angel:

Varför du känner till om travhästarsproblem? Fattar inte. Som alternativare är det rätt naturligt att kunden kan vara travtränare.

Eftersom vi inte ens är på trav längre ville jag belysa att travhästar även kan ha problem på andra ställen. jag har en hemma nu som faktiskt blivit fastspänd i huvudet och inte fått hjälp i kurvorna hemma. Kan du gissa var problemen satt? Förutom överallt eftersom hon var dåligt underhållen så fanns det några ställen som stack ut. :cool:
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

*KL*
NU har jag tröttnat på att hela tiden få skit.
Det är väl så då.
Trav är djurplågeri.
Och jag vill inte syssla med sånt.
Jag slår ihjäl dom.
 

Liknande trådar

A
  • Låst
Trav Är det trevligt att få den här reklambannern i ansiktet när man går in på Buke Trav? Om det är subtilt ställningstagande så känner jag...
Svar
14
· Visningar
1 465
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp