Bukefalos 28 år!

Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Men ah så melodramatisk man kan vara då! :devil:
Don't shoot the messenger, är ett ganska fiffigt citat i sammanhanget.
Buke står inte och faller med några användare. Ge dig på källan istället. Det här börjar bli patetiskt.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag är faktiskt tacksam. Min arbetsgivare är nog ännu mer tacksam. Nu kanske jag kan få nåt gjort om dagarna istället för att hänga på Buke. :D
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag är faktiskt tacksam. Min arbetsgivare är nog ännu mer tacksam. Nu kanske jag kan få nåt gjort om dagarna istället för att hänga på Buke. :D

Det kanske är Advokatbyrå ' Deweycheatumnhowe' som ligger bakom bannern? :cool:
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Nu jobbar inte jag för Djurens Rätt, jag är bara en vanlig dödlig medlem ;), och kan inte svara för exakt hur de har arbetat fram materialet osv och jag kan egentligen heller inte uttala mig å Djurens Rätts vägnar, men;


T ex så hade väl 53% av tränarna i Sverige i en undersökning svarat att det bästa för hästar som lämnar travet är att slaktas. Förvisso beror det väl på vad man anser som "många", men nog lär det vara fler friska travhästar som slaktas än vad det slaktas friska ridhästar?


Djurens Rätt skriver att

Källa: Hamlin M. J. et al. (2003) Retrospective trainer-reported incidence
and predictors of health and training-related problems in standardbred
racehorses. Equine Veterinary Science: 23: 443–452.

Så helt taget ur luften är det inte.

Fast det stämmer ju inte heller:
"Undersökningen genomfördes via e-post till de 246
travtränare som angett en e-postadress i personregistret
för professionella travtränare.6 Av dessa var det 208 som
nådde mottagaren och 64 som svarade. Svarsfrekvens var
31 procent, men då några svar returnerades tomma var
den slutgiltiga svarsfrekvensen 28 procent."

58 svarade på enkäten och det betyder då att Alltså 29 (?) stycken av landets 385 proffisionella travtränare tycker det är bättre slakat än sälja.

De jag känner som hellre slaktar än säljer vidare som ridhäst gör det just för att de inte ska hamna på slakttransporter eller i felaktiga händer. Dessa hästar har ju självklart inget att göra i avel heller.

Jag sa inte att inga hästar blev skadade eller slaktade, jag sa att det inte fanns nån statestik o därmed går det faktiskt inte att avgöra om det är många eller inte.

Så vi kan nog vara överrens om att varken du, jag eller DR har nån son helst koll på hur många unga friska hästar som slaktas i sverige överhuvudtaget.


Jag har inte speciellt stor insyn i det och jag vet inte heller hur stor insyn DR har. Men är det inte ett välkänt faktum att billiga hästar löper stor risk att hamna på slakttransport till Italien? Det var väl ett par år sedan man gick ut och varnade för att sälja sina hästar för billigt osv. Och nog kan vi vara överrens om att det är just "uttjänta" travare som oftast hamnar i kategorin billiga hästar?
Och där kan du ju genast dra anledningen till att vissa väljer slakta hästen hemma för att inte riskare lidande att åka till italien.

När italientransporterna var ett aktuellt o debatterat ämne, så gick STC ut med rekomendation att inte sälja travare för under 10 000:- sen var det oxå kännt att det åkte runt folk (bulvaner?) med små tjejer i släptåg och lurade till sig hästar, där säljaren i god tro sålde hästen till en tjej och hästen skulle få det bra, men då istället vart lurad o hästen åkte till italien.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Så vi kan nog vara överrens om att varken du, jag eller DR har nån son helst koll på hur många unga friska hästar som slaktas i sverige överhuvudtaget.

Visst. Men vi kan väl också komma överens om ATT det sker?

Och mina personliga erfarenheter säger att det sker i större utsträckning med travhästar än med ridhästar.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Visst. Men vi kan väl också komma överens om ATT det sker?

Och mina personliga erfarenheter säger att det sker i större utsträckning med travhästar än med ridhästar.

Jag har då aldrig sagt att det inte sker, det kan du läsa i mitt tidigre inlägg.

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av att slakta unga friska hästar alls, varken inom trav eller ridning.

Men är din personliga erfarenhet att folk i din närhet slaktar unga friska hästar så säger jag inte emot alls.
Men jag ställer mig tveksam att dina erfarenheter är så stora att du kan lägga ett statistiskt underlag o är det ändå så tycker jag bestämt du ska byta umgängeskrets :crazy:
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag har aldrig utgett mig för att kunna lägga ett tillräckligt stort statistiskt underlag.

Nu tycker jag dock att vi kanske diskuterar detaljer lite för mycket. Istället för att fokusera på helheten.

Det spelar ju liksom egentligen inte så stor roll om det är "de flesta", "många" eller "några" friska hästar som slaktas varje år. Huvudproblemet är ju att det sker över huvud taget. Eller snarare att det ska behöva ske.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag har aldrig utgett mig för att kunna lägga ett tillräckligt stort statistiskt underlag.

Nu tycker jag dock att vi kanske diskuterar detaljer lite för mycket. Istället för att fokusera på helheten.

Det spelar ju liksom egentligen inte så stor roll om det är "de flesta", "många" eller "några" friska hästar som slaktas varje år. Huvudproblemet är ju att det sker över huvud taget. Eller snarare att det ska behöva ske.

Så vi spånar vidare på detta då, att inte slakta friska djur? Vart ska alla ta vägen?
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Jag har aldrig utgett mig för att kunna lägga ett tillräckligt stort statistiskt underlag.

Nu tycker jag dock att vi kanske diskuterar detaljer lite för mycket. Istället för att fokusera på helheten.

Det spelar ju liksom egentligen inte så stor roll om det är "de flesta", "många" eller "några" friska hästar som slaktas varje år. Huvudproblemet är ju att det sker över huvud taget. Eller snarare att det ska behöva ske.

Jo, men du anväder det som argument mot travsporten.

Men visst kan vi sitta här o diskutera att det ev. slaktas unga friska hästar i sverige o vad vi ska göra för att det inte ska ske.
Men då har det ju inget med just travsport att göra.

Jag tycker alla ska ha rätt till ett bra liv för individen, finns inte den förutsättningen så tycker jag det är bättre att avliva en häst än att låta den leva bara för att...

Har jag en häst som inte passar för trav, har inte exteriör för ridning, har inget i avel att göra och skulle inte trivas att knalla runt i en hage, ja vad ska jag då göra tycker du?
Ska vi släppa ut dem i skogen o hoppas de överlever?
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Också till lobysalice:

Det är ju det jag har försökt säga i flera inlägg; problemet med vart man ska göra av dessa hästar ska inte finnas över huvud taget!

Visst finns det tillfällen då avlivning är det allra bästa, ibland även för (fysiskt) friska individer. Men detta är ju något som ska undvikas så långt det går.

Har jag en häst som inte passar för trav, har inte exteriör för ridning, har inget i avel att göra och skulle inte trivas att knalla runt i en hage, ja vad ska jag då göra tycker du?
Ska vi släppa ut dem i skogen o hoppas de överlever?
Då får du ta ditt ansvar och ta hand om den på bästa sätt, dvs bl a genom att aktivera den på lämpligt vis.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Också till lobysalice:

Det är ju det jag har försökt säga i flera inlägg; problemet med vart man ska göra av dessa hästar ska inte finnas över huvud taget!

Visst finns det tillfällen då avlivning är det allra bästa, ibland även för (fysiskt) friska individer. Men detta är ju något som ska undvikas så långt det går.


Då får du ta ditt ansvar och ta hand om den på bästa sätt, dvs bl a genom att aktivera den på lämpligt vis.

I en perfekt o svart/vit värld skulle det funka utmärkt, tyvärr är dte inte så.

Enligt dig skulle vi inte kunna bedriva djurhållning oavsett, för människan kan inte se in i framtiden och därmed inte veta att de kan ta hand om ett djur o uppfylla alla deras individuella krav för all framtid.
Människan kan drabbas av både sjukdom o ekonomiska problem etc som gör de omöjligt att ha djuret på de för djuret bästa sätt.
Så ingen skulel alltså kunna ta på sig ansvaret för ett djur helt enkelt.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Nu drar du det lite för långt.

När presterande djur och pengar blandas så blir det oundvikligen så att det finns djur som inte presterar tillräckligt bra. Om det så gäller trav, galopp eller hundkapp. I takt med att industrin blir större och mer vinstdrivande och aktörerna större, rikare och får större omsättning så blir dessa djur alltmer ett problem i och med deras olönsamhet.

Det är DETTA som är problemet. Det ska över huvud taget inte finnas något som heter "olönsamma djur". Vare sig det gäller livsmedelsindustri, klädindustri eller spelindustri.

Är du med?
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Nu drar du det lite för långt.

När presterande djur och pengar blandas så blir det oundvikligen så att det finns djur som inte presterar tillräckligt bra. Om det så gäller trav, galopp eller hundkapp. I takt med att industrin blir större och mer vinstdrivande och aktörerna större, rikare och får större omsättning så blir dessa djur alltmer ett problem i och med deras olönsamhet.

Det är DETTA som är problemet. Det ska över huvud taget inte finnas något som heter "olönsamma djur". Vare sig det gäller livsmedelsindustri, klädindustri eller spelindustri.

Är du med?

Jajjemen jag är med :)

Men hur hårt du än drar saken eller inte så hamnar du ändå på samma punkt.
Hästar kostar pengar oavsett vart ditt intresse för dem ligger.
Man kan aldrig garantera något o i slutänden fungerar inte djurhållning.

Problemet med just travhästarna är ju att de inte har något andrahandsvärde, alltså som ridhästar, vilket många fungerar utmärkt som.
Räcker med att läsa alla ridtravar trådar på forumet så ser man fördommar, åsikter osv..

Men jag tror, att i takt med att ridtravarna visar framfötter som ridhästar så kommer deras värde öka.
STC har gjort en undersökning om travhästen efter karriär och vad den används till.
Jag tycker det är på väg åt rätt håll där o hoppas fler ridfolk får upp ögonen för travhästens egenskaper.

Men rom byggdes inte på en dag, jag är dock positiv. :)
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Det är synd att travsporten ska var på det sättet att så många hästar "kasseras" och hamnar på en andrahandsmarknad. I vilken annan hästsport (förutom galopp) ser man detta fenomen i samma utsträckning?

Det är en alldeles utmärkt början att travarnas andrahandsvärde ökar! Skönt att höra att du (som ser mer) tycker att det går åt rätt håll och är positiv!

(Se så fint vi fick ihop den här diskussionen :D)
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Det är synd att travsporten ska var på det sättet att så många hästar "kasseras" och hamnar på en andrahandsmarknad. I vilken annan hästsport (förutom galopp) ser man detta fenomen i samma utsträckning?

Det är en alldeles utmärkt början att travarnas andrahandsvärde ökar! Skönt att höra att du tycker att det går åt rätt håll och är positiv!

(Se så fint vi knöt ihop den här diskussionen :D)

Joo då, det ser man inom alla grenar.

Skillnande är att travets lägsta nivå är en hög nivå, det finns inga blårbärs ligor eller lätta klasser på samma sätt som i ridningen.
Travet är ju elitidrott redan på noll kronor om man säger så.

Men det finnsa mssor av ridhästar som hade ambitionen/kapaciteten att komma längre, men av olika anledningar blev de "kasserade" för elit o stannade på en lägre nivå.. skillnanden är att de har högt värde där oxå.

Anledeningarna till att många blir "kasserade" är ju att de helt enkelt inte vill eller kan springa fort i trav.
Då känns det bra att det finns en andra marknad för dessa som passar dem bättre än travet än att fortsätta med dem trost att de inte vill/kan.

Idag finns ju ridtravar föreningen som hjälper dem med ridtravare och jag tycker succesivt synen på travhästen som ridhäst ändras mot det bättre.
För som sagt, alla hästar som kasseras gör de inte pga. av skador utan de flesta för att de varken kan eller vill. Då är det ju klart bättre de gör något som passar dem bättre :)
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Min personliga åsikt är att sporten kan hållas på ren hobbynivå och inget mer.

Tack och lov så finns det pengar och resurser här och där i hästsporten. Inom trav, ridning och avel. Hur skulle vi annars få resurser till utveckling av veterinärvård, avel, osv? Alla på hobbynivå ska nog vara tacksamma att travet drar in pengar och hoppas på att vi kan få spel på ridgrenarna i framtiden.
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

***Ja just det, vi har avlat fram dom. Precis som vi har avlat fram travhästar som lever för att springa. Dom gör det för att de älskar det. ***

StigH sa en gång i en intervjuv i tv - När jag kommer till stallet så blir hästarna griniga, för då vet dom att de måste jobba :crazy:

Dessa ord har ettsat sig fast i mitt minne....
 
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Citat: Man kan inte jämföra dagens hästar med vildhästar

Nej det gör det inte.
Men man måste försöka följa deras natur så mycket det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

***Ja just det, vi har avlat fram dom. Precis som vi har avlat fram travhästar som lever för att springa. Dom gör det för att de älskar det. ***

StigH sa en gång i en intervjuv i tv - När jag kommer till stallet så blir hästarna griniga, för då vet dom att de måste jobba :crazy:

Dessa ord har ettsat sig fast i mitt minne....

Det är ganska så intressant.:)
Men jag tror inte det betyder att hästen inte tycker om att springa, utan mer att Stig H innebär mer pondus och har högre krav. Springer gör de ju med skötaren oxå.
Han kommer i stort sett bara till hästen när den ska köras fort, han gosar inte, sköter inte om, myser och kör inte långsamt.

Annars vet många hästar att det är allvar när Husse (tränaren) sitter upp bakom... De kan lajja runt med hästskötaren, men med Husse är det fokus och allvar.

Kan ta min Humlan som ex, hon blir svart i blicken ´när hon hör min veterinär, hon blir inte glad när hon ser min kusk.
Men hon älskar att springa, det är det roligaste som finns.:D
Jag tror det helt enkelt beror på att kusken har mer aktoritet än mig, han tolererar inte flams på samma sätt.
Hon gillar inte män överhuvudtaget och det tror jag oxå beror på att de har större ponud, mörkare röst osv. Hon har aldrig blivit illa behandlad av en man.

Jag tror inte alla hästar reagerar så, utan mer ston med mycket egen vilja.. men det är min teori :)

Stig H är ju annars den vars röst för just att få fram glada o löpvilliga individer som hörts högst och enligt han springer inte en häst som inte vill.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

A
  • Låst
Trav Är det trevligt att få den här reklambannern i ansiktet när man går in på Buke Trav? Om det är subtilt ställningstagande så känner jag...
Svar
14
· Visningar
1 465
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp