Bukefalos 28 år!

Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Jag har tre hästar i hagen som alla har väldigt flockbundna beteenden, av olika anledningar. Två av dem för att de är mor och son som knappt varit ifrån varandra sen han föddes, och för att det mestadels bara varit de två. De har inte blivit särskilt mycket ridna eller hanterade på flera år, så det har varit grymt svårt att skilja dem åt! Den tredje är min egen, som jag bara haft en månad och som därför söker trygghet hos de andra två.

Nu är jag verkligen ingen expert på området, och hästar är ju som bekant olika, men jag har tagit till en del knep:
1. Ta in alla tre i stallet även om bara två ska ridas, och ge den tredje kraftfoder att sysselsätta sig med när de andra två rider ut så att separationen blir mindre jobbig.
2. Låta dem gå ihop i olika konstellationer. Ta in två ibland, en ibland, och variera.
3. Rida i närheten av hagen där de kan se varandra. Helt opretentiöst till en början, för att sedan öka avståndet successivt och börja kräva mer.
4. Ha tålamod, för eftersom de är vanedjur så gäller det att nöta detta tills de förstår att de kommer få gå ihop igen när vi människor haft vårt roliga.

Detta funkar allt bättre för mig. Nu vet jag ju inte om det bara är de två hästar du nämnt som kommer att gå ihop, eller om det finns fler? Jag tror att fler än två hästar är bra för gruppdynamiken om såna här tendenser finns.... Så du får väl skaffa en till i så fall ;)

Jag har två hästar och så har jag två inhyrningar. ena stoet som är ledaren kan vara rätt så elak så hon och mitt varmblod (som går bra ihop) får gå i en hage nu när vinterhagarna är mindre än sommarhagarna.
Valackerna (min nya + en till) går i hagen brevid och de går också väldigt bra ihop.

På sommaren ska alla få gå tillsammans för då har de en stor hage att springa på + inga brodd på som kan ge sår..

Jag har ridit ut på honom och det gick jätte bra. Han blir mest orolig om jag tar ut honom sist av alla, vilket jag gör + att jag väntar tills han har lugnat ner sig innan han får komma ut. (Jag sätter på honom grimman o grimskaft, öppnar dörren och står där tills han lugnat sig. När han gjort det så blir det ett Braaa o så går vi ut till hagen.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Om inte du ska ha den fina hästen vill jag ha den!!! ååå vilken sötnos!!!
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Om inte du ska ha den fina hästen vill jag ha den!!! ååå vilken sötnos!!!

Hihi javisst är han fin :D Han behöver lite uppfostran bara (man skriker inte i stallgången hela tiden, man står relativt still, man puffar inte hårt mot människan etc) men det går åt rätt håll ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 162
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
26
· Visningar
3 174
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 494
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp