Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

AgentCarter

Trådstartare
Detta är en tråd som lika gärna kunde hamna på förälder, hund eller ÄU så blev här:p

Jag och sambon har precis som många andra våra gräl, men en sak är återkommande: Hundarna. Det är verkligen "mina och dina barn" över det hela.
Men för att dra historien kort (finns trådar om det på hund) så flyttade jag och sambon ihop för tre år sedan med varsin hund, min hund (äldre tik) gick bort hösten 11 då jag var gravid vilket ledde till att vår hane blev skum och bla. morrade åt mig när jag skulle lägga mig i sängen.

Vi fick barnet och jag skaffade en till hund (sådant där köp som både är genomtänkt och helt fel) en liten hane som är ett år yngre än den andra hanen.
Bråk redan första kvällen (blodvite på lilla, som varken säger bu eller bä). Lugnar ner sig och funkar ett tag för att bara blir värre. Efter bråk bredvid barnet på golvet kemiskt kastrerar vi äldre hanen och fungerar tills han hugger mig i händerna oprovocerat. Efter det flyttar han ut till annat ställe på gården.

Detta med hundarna har då blivit ett extremt känsligt ämne här hemma, jag skulle gärna se äldre hanen död helt ärligt (alternativt extremt mycket mera veterinär kollad och satt på metacan) men sambon tycker att min hund är dum i huvudet, förstört allt och har dåligt hundspråk (jo tjena, han har nog ett ovanligt bra språk)
Lite låst läge som sagt.

I denna soppa har vi då en son, som älskar hundar. Men som de flesta 1,5 åringar är han inte helt haj på det där med att inte peta ögon, ta snällt osv (blir bättre och bättre såklart och vi tränar) pga detta och den tidigare historiken vill jag egentligen inte ha sonen nära den äldre hunden, men tro fan att sambon lyssnar på det:rage:
Utan han har fått vara inne i hundgården tillsammans med sambon och äldre hunden osv. "Men han är alltid snäll när jag är med" säger sambon.

Idag såg jag rött när vi var ute vid hundgården och jag lät sonen hälsa utanför grinden samtidigt som jag hade koll så inte min skulle fram (då det leder till morr och aggressioner från äldre hunden) och då sätter han igång.
Fast lilla hunden är en bit ifrån. Springer självklart den lilla biten (vi snackar 1-2 meter) och hugger tag i sonen som inte blivit biten.
Enligt svärfar var inte uppmärksamheten på sonen utan något annat men det skiter jag i helt ärligt. Kunde lika väl slagit över mot sonen.
Tur nog blev sonen rädd så nu hoppas jag han håller sig borta därifrån frivilligt.

Men nu till själva saken jag behöver tankar runt. Hur ska jag fatta att sambon inte låter sonen så mycket som titta på den hunden? Den är labil och har tom bitit sambon så tror inte för en sekund att han skulle låta bli sonen.
Men som sagt, hunden är ju snäll när sambon är med....

Trycka upp bilder på bitna barn i ansiktet? Har förklarat att jag tänker inte stanna om hans hund biter och att jag förväntar mig en avlivning på stört och om inte gör jag det själv

Ursäkta för att det är fumligt och långt
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Eftersom det är barn i bilden förstår jag absolut din(a) reaktioner. Förstår ärligt inte hur din sambo vill ta sitt egna barn till en sådan hund. Hur tänker man där?! Den är "alltid" snäll när sambon är med. Okej... så varför har den bitit honom då?

Hunden aggressiva beteende började ju när du var gravid, inte när den nya hunden kom in i bilden, utan vad jag förstår så började tendenserna redan innan?

Varför vill han inte kolla igenom hunden?:crazy: Menar om han nu bryr sig om sin hund borde han också bry sig om att den visar att något är fel.

När vår DSG tik plötsligt började bli aggressiv mot min nuvarande hund så började vi undra vad som var fel. Vi hade flyttat till lägenhet (istället för hus) och de hade mindre yta, men de har alltid legat och sovit ihop innan. Vår äldre hund blev avlivad i samband med flytten. Så vi tänkte att det kanske blev lite för mycket för DSG tiken på 5 år som alltid haft gård/hus och den äldre hunden i sitt liv. Vi försökte ge det många chanser.

DSG tiken blev även väldigt aggressiv mot andra hundar, och nu pratar vi skälla tills det skummar ur munnen och försöka anfalla upprepade gånger.
Vi tog henne till vår veterinär som vi alltid haft och vi har god relation med, han kände hunden sedan innan och trodde inte det bara var flytt och bortgång av den äldre hunden som var problemet. Utan att hon faktiskt hade ont/var sjuk. Visade sig att hon hade cancer, det hade dessutom spridit sig så hon hade inte "långt kvar"

Nu fick min mammas ex man ta över hunden i flytten (vi hade henne i 2 månader medan det skulle bråkas om tillgångar och vems hundarna var mm) Så vitt vi vet är hunden avlivad (har kontakt med folk där ex mannen bor, och de har inte sett till hunden på år)

Det kan ju faktiskt vara så att din sambos hund faktiskt har ont eller är sjuk. Djur blir inte plötsligt aggressiva, vad man nu än vill skylla det på så är det bättre att faktiskt kolla upp dem!
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Vad hindrar dig att ta hans hund till veterinär och kolla upp.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Det där med att hundens beteende började när jag var gravid är något som verkar vara permanent utraderat ur sambons skalle.
Hunden går faktiskt ihop med de flesta andra hundar numera, utan min. Det händer något där som gör att det klappar ihop fullständigt.
Hunden är ordentligt kollad av duktig veterinär när det hela börja utan någon anmärkning, därför jag funderar i banorna om metacan.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Så enkelt som pengar, jag har knappt råd att ha min hund varför ska jag lägga ut det på hans? Som jag numera avskyr dessutom.
En gång älskade jag den hunden och gör fortfarande. Men bara den han var då och inte den han är nu.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

hmm okej, men som du säger. Kan fortfarande vara att den han ont någonstans. En veterinär kan inte se allt.

Metacam är väl mot inflammationer och smärta eller (inte haft många sjuka djur):p

Och det är ju bra att den går ihop med andra hundar. Men den har trots allt visa aggressivt beteende mot människor. Där tycker jag om något att man ska reagera.

Min mamma hade en Labbe/rottis när hon blev gravid (med mig i magen) hunden började visa aggressiva tecken mot henne och mot min pappa. Det tog inte många veckor innan hunden var avlivad (denna var 4 år vi tillfället)

Hennes beslut var baserat på att hon inte ville riskera att verken hon, min pappa eller jag skulle bli skadad. Det är inte värt det. Trots att en hund är en familjemedlem.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Mitt dåliga minne säger att metacam är mot det:p Därför det kunde vara värt att prova.

Hunden bor inte hos oss idag, men på samma gård så sambon har fortfarande hand om honom. Om vi inte hade haft den möjligheten hade han inte levt idag.


kl
Ingen som har någon idé på hur jag ska ta tag i detta utan att det blir totalt låst?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Vad säger hans föräldrar om det då? De borde väl vara rädda om sitt barnbarn? Tänker att han kanske har lättare för att ta åt sig om det kommer från dem eftersom han uppenbarligen inte lyssnar på din åsikt i det här fallet.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Det har jag inte tänkt på att ta det så, vore kanske vettigt. Skulle kanske funka med svärmor iallafall som anser att sonen är av porslin.
För jag orkar verkligen inte bråka om hundarna en gång till.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Fattar jag det rätt nu?

Din sambo tycker att lilla hunden triggar stora hunden att bita er son?

Omplacera båda, man kan inte riskera barns liv. Finns inget som säger att lilla hunden i te snappat upp beteendet.

Vad är det för hundar?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

KL

stckars ig, vilken jobbig sitution!!
jag hade tagit *min hund* o ungen o flyttat därifrån ett tag (kanske det drastiska får upp ögonen på honom??) annars är han nte mkt att ha ;)...men det är jag. mitt liv o mina ungars liv är mer värt än så. den mentala biten för dig själv måste vara oerhört jobbig. och att sen liksom dessutom, tvingas att bo ihop med en person som inte bryr sig?? eller inte har vett nog?? ... osv osv om en 2bent barns liv, skulle ha mkt mkt svårt för et...
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Min sambo tycker den lilla hunden triggar den stora hunden att bli aggressiv. Förstår inte hur du menar med att omplacera båda bara för att en är dum dock.

Dv. schnauzer (snäll) och stövare.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Är inte alls lätt att bara flytta ifrån ett tag, långt från släkt och vänner med plats för en. Dessutom jobbet jag har är inte dagisvänligt och sambon är föräldraledig.
Så vill helst lösa det smidigt och enkelt utan att behöva ta till något sådant drastiskt (hade ändå inte fått lägenhet förrns i oktober ändå:p)

Jag tror det är vett och insikt som saknat, han bryr sig om sonen men eftersom det brukar gå bra med hunden varför ska det inte gå bra nästa gång? typ
(kan tillägga att han har mycket starka band till hunden, skaffades efter kompis självmord och jag förstår att det är tufft för honom att se honom som något annat än sin gosiga älskling)
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Min sambo tycker den lilla hunden triggar den stora hunden att bli aggressiv. Förstår inte hur du menar med att omplacera båda bara för att en är dum dock.

Dv. schnauzer (snäll) och stövare.

Flytta båda djuren från hemmet

Det är mycket möjligt att lilla triggar den stora, dom är ju i princip jämngamla. Vad görs med djuren nu? Kan ju vara svårt att hinna med att stimulera hundar när man har barn. Har ni prövat egna gårdar?

Du vill ha tips på hur du ska kunna övertala sambon att ta bort sin hund?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Om du läser så ser du att de inte bor i samma hem längre sedan nästan ett år, bara samma gård.
De har varsin hundgård.

Han cyklar och går med sin, mest fys innan jakten börjar. Min hänger mest med och jag svär över att han aldrig lär sig något (lite grinig idag för att han inte slutar ge sig över vägen utan okej kommando och dessutom vägrade komma tillbaka)

Jag vill ha tips på att få sambon förstå att han inte låter barnet umgås med hunden och helst går till vet eller fysioterapeut
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Idag hade du med son och hund ner till stora hunds hundgårdar för att hälsa?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Nej, jag gick över vägen då det är enda stället sonen kan leka och då går vi förbi hundgården.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Jag hade inte tagit med lilla hunden i närheten av stora hunden öht, när man vet att den stora hunden ogillar den lille så mkt. Då är det ju bättre om DS. får vara kvar hemma om ni måste passera den stora hundens hundgård.

I övrigt vet jag nog inte riktigt vad jag hade gjort, jag förstår att du är rädd för sonens skull..
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Alltså, om jag lät mig begränsas utav att vi måste gå förbi hundgården hade jag knappt kommit till dörren;) Men jag ser till att lilla inte behöver gå i närheten och vi är aldrig där inne.
Låter dem inte vara ihop heller, men om den lilla är lös springer han gärna fram och hälsar, oftast går det bra, ibland inte. Men den stora är alltid i koppel så lilla kan alltid komma undan och anledningen till att han kommer fram är helt enkelt att han slår dövörat till när jag ropar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 698
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 178
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Idag när jag la min dotter för middagsluren hörde jag plötsligt ett morr och sen ett illtjut. Min son som är fem år hade blivit biten...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 652
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Igår blev min hund biten av vår grannes hund. Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och...
2
Svar
35
· Visningar
3 067
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp