Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Oj, vilken jobbig sits!

Själv känner ju jag, att oprovocerat hugg mot barn = hund ur huset, punkt! Skulle det vara så att vi föräldrar brustit i vårat ansvar att freda hunden som då fått freda sig själv, är sitsen annorlunda för min del och inte lika självklar.

Nu är både jag och maken överens på den punkten, och jag skulle bli tokig om han inte ville inse problemet, känns faktiskt ytterst märkligt att han riskerar att hans egna son blir biten?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Nej, jag gick över vägen då det är enda stället sonen kan leka och då går vi förbi hundgården.

Well du skrev att du tog son att hälsa på stor hund


Nu räcker det ju oftast med doft för att trigga så om son måste leka vid stor hunds hundgård skulle jag inte ta med liten hund alt flytta stor hunds hundgård
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Om du hade sett hur vi bodde hade du förstått att det är inte så simpelt. Kan varken flytta hundgård eller vägen förbi.
Leker vid hundgården gör han inte, men vill oftast hälsa på hunden så han går gärna dit. Jag är hellre på andra ställen på gården.
(vi bor på en lantgård med en 70 väg genom gården som ställer till det massor och stora hunden har innerdel i sin hundgård som är över 100kvm utedel)

(sen skrev jag att jag lät sonen hälsa på hunden, inte att jag tog dit honom)
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Men du far val ha din lilla i koppel da? Den lyder ju uppenbarligen inte och triggar den stora hunden.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Den lyder till 90% faktiskt, jag vill dock ha typ 99% så jag kan bli löjligt irriterad på honom vilket han inte förtjänar.
Den lilla hunden går inte fram till hundgården så länge vi inte är där och att de har träffats utanför har nog hänt tre gånger på detta året.
Helt ärligt ser jag inte den lilla hunden som problemet, då han helst håller sig undan för den stora utom i dessa tre fallen. Den stora hunden kan lika gärna reagera aggressivt mot mig på samma håll.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Men det är ingen mer som har n ågot tips om hur jag ska göra med sambon istället för hundarna? För hundarna är egentligen inte problemet, bara roten till det.

Gick f.ö skitkass att ta upp det och ingen som helst respons bara att han är snäll när jag inte är där.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Men det är väl bara att inte ta dit hund och son tillsammans? Hund kan ju vara hemma?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Men det är ingen mer som har n ågot tips om hur jag ska göra med sambon istället för hundarna? För hundarna är egentligen inte problemet, bara roten till det.

Gick f.ö skitkass att ta upp det och ingen som helst respons bara att han är snäll när jag inte är där.

Gör slut? Ni tycker ju uppenbarligen väldigt olika....
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

En hund som redan både huggit och hotat?
jag kan inte se hur någon förälder med normalt vett och ansvarskännande skulle kunna ta ett annat beslut än att avlägsna hunden från barnet, oavsett hur mycket man tycker om den.

Jag har själv tagit ett sådant beslut, då vår älskade hund inte längre var säker att ha bland barn. Minns mycket väl den sorg vi kände då han huggit efter barnet eftersom vi då förstod vilket beslut vi måste ta. Någon tvekan var det dock inte tal om. En hund som oprovocerat huggit efter ett barn ska enligt min mening inte få vistas bland barn igen, någonsin...hur gullig och älskad den än är i övrigt.
Vår hund fick somna in...och även om han är sörjd och saknad har vi aldrig ångrat det beslutet.
Om vi däremot viftat bort riskerna, behållit honom och han bitit igen, kanske skadat ett barn allvarligt...jag vill inte ens tänka på ångesten och skuldkänslorna man varit tvungen att leva med :(
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

TS skriver ju att det inte är hundarna i sig som är problemet


Jag kan mycket väl se att två handjur så nära i ålder inte kan funka när det väl skurit sig. Men ingen verkar vilja lösa det

Och som du säger, hur ska man kunna lämna över barnet med gott samvete.

Hedinn, nej varför skulle det var mitt tips till alla par med problem?

TS vill ha tips på hur hon ska få sin sambo att åka o avliva sin hund, kan han själv inte se problemet så är det väl ingen annan lösning kvar än flytta?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Ta med mannen och hundarna till en hundpsykolog eller person som kan utvärdera hundens beteende och därmed bedöma om hunden är farlig för barnet eller ej?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

*kl*

För att en förändring ska kunna ske behöver båda parter ha en vilja, en motivering till att genomföra förändringen.

Ts, du har en..men din partner upplever jag saknar. Du känner honom bäst. Vad motiverar honom till förändring? Vad skulle han vinna på att förändra situationen? För honom funkar den juh, han ser det som att det finns inget att förändra. Det finns ingen vinst där för honom.

Blev det rörigt o svårförstått?
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Ett problem i situationen verkar ju vara att ni är sambos men verkar vara mycket "mitt liv och ditt liv".

Du beskriver "hans hund och min hund". Det kanske hade varit bättre med "våra hundar"...

och det är nog inte enbart den större hundens fel. Den lilla hunden har säkert sin roll i hela situationen genom att provocera den större hunden.

Ditt ansvar i det hela handlar om att du köpte den mindre hunden (huruvida du och sambon hade diskuterat igenom det beslutet framkommer inte, men det ser inte ut som om det var något gemensamt beslut) vilket aggraverade situationen.

Jag får nog hålla med dem som föreslår omplacering av en eller båda hundarna.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

Det jag ser som ett problem är att du vill ha bort sambons hund och hela tiden försvarar sin egna. Jag kan förstå om sambon blir anti allt när det bara är hans hund som får skiten. Att ta kritik från någon som inte själv anser sig göra fel i en situation som den här är väldigt svårt. Du borde försöka hitta en vinkel på det hela som sambon kan acceptera utan att du lägger all skuld på hans hund.
 
Sv: Ta tag i en riktigt jobbig konflikt

... men vill oftast hälsa på hunden så han går gärna dit. Jag är hellre på andra ställen på gården.

Lilla hunden, om jag förstår saken rätt? Men det här är ju inte OK! Du kan ju lite låta en hund vara instängd i hundgård, medan den andre tillåts löpa fritt och trigga igång den inlåsta - när du vet att de inte går ihop.

Förstår om den store tar varje chans att skada den lille med det upplägget du iscensätter.

Föreslår faktiskt att du gör dig av med den lilla hunden, vad jag förstår har jakthunden inga problem att bo i hundgård. Verkar läge att ha hundfritt i hemmet under de förutsättningar du beskriver (att barnet inte är så stort att ögon, öron etc på hunden inte är fredade).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 698
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 178
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Idag när jag la min dotter för middagsluren hörde jag plötsligt ett morr och sen ett illtjut. Min son som är fem år hade blivit biten...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 654
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Igår blev min hund biten av vår grannes hund. Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och...
2
Svar
35
· Visningar
3 067
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp