Bukefalos 28 år!

"Ta tillbaka köp" second hand

Wysiwyg

Trådstartare
Säg att jag sålt något i en second hand-butik och köparna bor en bit bort. Dessa får vid köpet information om att vi inte kör varorna till deras adress men att vi kan vara behjälpliga med emballage och lastning när transportfirma (som de får ordna) kommer. När köparna kollat upp transportfirmor tycker de transportkostnaden är för dyr och vill återlämna varorna de redan köpt.

Kan de göra så? Vad gäller rent lagligt?
 
Ångerrättslagen bör gälla, spelar ingen roll hur köpet är gjord så länge återlämnande/ånger sker inom tidsfristen. Vet inte hur lång ångerrätt man har i detta fall, men normalt är det väl 14 dagar har jag för mig.
Googla ångerrätt så får du nog svar vad som gäller.
 
Ångerrättslagen bör gälla, spelar ingen roll hur köpet är gjord så länge återlämnande/ånger sker inom tidsfristen. Vet inte hur lång ångerrätt man har i detta fall, men normalt är det väl 14 dagar har jag för mig.
Googla ångerrätt så får du nog svar vad som gäller.

Den gäller inte vid köp i butik. Det är enbart vid distansavtal och avtal som träffats utanför en fysisk, permanent butik.

Så skedde köpet på plats i butiken finns ingen ångerrätt.

TS - vad exakt har avtalats eller inte? Har de betalt varan? Skedde köpet i butik? Vad sas kring det med transport etc?
Det är för lite info för att ge ett säkert svar, men generellt så var de in i butiken och köpte en vara utan löfte om transport eller utan att en förutsättning för köpet var att de hittade en transportör först etc så gäller köpet och de kan inte ångras om inte butiken tillämpar öppet köp (vilket är ett frivilligt åtagande)
 
TS - vad exakt har avtalats eller inte? Har de betalt varan? Skedde köpet i butik? Vad sas kring det med transport etc?
Det är för lite info för att ge ett säkert svar, men generellt så var de in i butiken och köpte en vara utan löfte om transport eller utan att en förutsättning för köpet var att de hittade en transportör först etc så gäller köpet och de kan inte ångras om inte butiken tillämpar öppet köp (vilket är ett frivilligt åtagande)

Varan är betald och köpet skedde i butik. Det som sades var att vi inte kör ut till deras adress men att vi kan hjälpa till med emballage och vara behjälpliga när deras egenbokade transport kom. Att transporten fick de ordna med själv.

Men då förstår jag att de inte kan ha några returkrav eftersom köpet skedde i butik?
 
Varan är betald och köpet skedde i butik. Det som sades var att vi inte kör ut till deras adress men att vi kan hjälpa till med emballage och vara behjälpliga när deras egenbokade transport kom. Att transporten fick de ordna med själv.

Men då förstår jag att de inte kan ha några returkrav eftersom köpet skedde i butik?

Ingen rätt att fritt ångra köpet om ni inte erbjudit öppet köp. Däremot så butiken är näringsidkare och är kunden privatperson har denne enligt konsumentköplagen rätt att avbeställa en vara innan den avlämnats. Dock har säljaren då rätt till skadestånd om det medför extra kostnader för säljaren.

Om köparen inte betalar är alt för säljaren att kräva betalning eller häva köpet pga köparens dröjsmål. Även då har säljaren rätt till skadestånd för extra kostnader.

Tillägg. Är varan betald är det du kan kräva ju att de hämtar varan.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 399
Senast: Jeps
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 360
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 567
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Har nyligen fått veta att ett stall nära min skola (bor på internat) har otroligt billig stallhyra (1000kr, inkl. boxplats, strö och...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: _Charlotte_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp