Tack, Sveriges kvinnor

Hur kan det vara så stor skillnad?

Förutom att de kvinnor som kanske sympatiserar med SD är så tillbakadragna att de inte röstar och att SD har väldigt socialkonservativa värderingar; kan det bidra något att SD bara har män i de högre positionerna? Jag har inte sett någon slipad kvinnlig SD-politiker alls, de enda jag sett är de som tabbat sig i någon lokal nyhetssändning. Och hon som papegojade sig om räkneexempel, har glömt hennes namn.
 
Jag tror tyvärr inte att kvinnorna har koll på SD's kvinnosyn, undrar hur många av SD's väljare som ens läst deras partiprogram? Eller det heter väl inte ens partiprogram hos SD?
Precis så tror jag också.
Att de som säger sig sympatisera med SD vet väldigt lite om vad de står för.

Det är så lätt att ta saker för givna att man inte inser när de är på väg att förloras. (Brexit, Trump). Man utgår från givna parametrar och tror att det fortsätter så fastän agendan är annorlunda.

Inte kan väl ett svenskt parti..... Inte kommer det att hända.... Det är bara snack...

En stor del av kritiken mot Trump är ju att han faktiskt försöker genomföra sina vallöften. Om SD får genomföra sitt partiprogram så ändras mycket i det svenska välfärdssamhälle vi tar för givet.
 
Förutom att de kvinnor som kanske sympatiserar med SD är så tillbakadragna att de inte röstar och att SD har väldigt socialkonservativa värderingar; kan det bidra något att SD bara har män i de högre positionerna? Jag har inte sett någon slipad kvinnlig SD-politiker alls, de enda jag sett är de som tabbat sig i någon lokal nyhetssändning. Och hon som papegojade sig om räkneexempel, har glömt hennes namn.
Sant! De enda gånger man ser sd-s kvinnor är när de gör bort sig.

Och partiets kvinnorepresentation är ju också jättedålig. Vilket inte är så konstigt om 92,9 proc av kvinnorna inte ens kan tänka sig att rösta på dem.
 
Precis så tror jag också.
Att de som säger sig sympatisera med SD vet väldigt lite om vad de står för.

Det är så lätt att ta saker för givna att man inte inser när de är på väg att förloras. (Brexit, Trump). Man utgår från givna parametrar och tror att det fortsätter så fastän agendan är annorlunda.

Inte kan väl ett svenskt parti..... Inte kommer det att hända.... Det är bara snack...

En stor del av kritiken mot Trump är ju att han faktiskt försöker genomföra sina vallöften. Om SD får genomföra sitt partiprogram så ändras mycket i det svenska välfärdssamhälle vi tar för givet.
Håller helt med om allt det där.

Efter brexitomröstningen såg man ju till och med folk som ångrade sin röst - hoppsan, ska vi gå ur nu, det var ju inte meningen.

Med Trumps väljare tror jag att det är likadant. Och sd-s. Vilken grupp skulle få det bättre med deras politik? Jag har ingen aning.
 
Håller helt med om allt det där.

Efter brexitomröstningen såg man ju till och med folk som ångrade sin röst - hoppsan, ska vi gå ur nu, det var ju inte meningen.

Med Trumps väljare tror jag att det är likadant. Och sd-s. Vilken grupp skulle få det bättre med deras politik? Jag har ingen aning.

Den grupp vita män som ser det romantiserade patriarkatet på 1800-talet som sitt absoluta ideal, där kvinnor och svarta var rejält underordnade.

Bättre i praktiken? Ingen såklart , konservatism , nationalism och isolationism har aldrig gynnat någon.
 
Men hur missnöjd jag än är kan jag ju inte rösta på ett parti som är främlingsfientligt
Alltså, när SD-sympatisörer (bl.a. här på forumet) hävdar att det inte handlar om ideologier så tror jag det är enklare att kunna rösta på SD. "Dom tänker så bra saker om farbror Göstas pension och vi måste ju faktisk reglera invandringen, det är ju bra saker. Ideologier är bara något mossigt begrepp som inte existerar i verkligheten (eller så är det sk alternativ fakta) så SD är inte rasister". Typ :crazy:
 
Alltså, när SD-sympatisörer (bl.a. här på forumet) hävdar att det inte handlar om ideologier så tror jag det är enklare att kunna rösta på SD. "Dom tänker så bra saker om farbror Göstas pension och vi måste ju faktisk reglera invandringen, det är ju bra saker. Ideologier är bara något mossigt begrepp som inte existerar i verkligheten (eller så är det sk alternativ fakta) så SD är inte rasister". Typ :crazy:
Tror du att någon VET något om hur sd ser på farbror Göstas pension?

Jag inser att jag tror att enbart missnöje med andra partier + främlingsfientlighet ligger bakom. Främlingsfientlighet ofta maskerat i "de är de enda som vågar göra nåt åt invandringspolitiken" (vilket är en lögn, de flesta partier tävlar ju om hårdast nypor på det området nu)
 
... Eller Vad är det för fel på Sveriges män?

Läser att i senaste Sifon skulle 7,1 proc av kvinnorna rösta på SD om det vore val i dag.

Och 25,9 proc av männen. 25,9 procent!

Hur kan det vara så stor skillnad?

Själv kommer jag att rösta på det parti som föreslår en begränsning av rösträtten för män. :arghh:

Jag har läst övriga inlägg också, och jag uppfattar att du till viss del verkar se det som att de som inte röstar på SD gör ett aktivt val att just inte rösta på SD. Jag tror snarare att det är ytterst få som aktivt väljer bort partier att rösta på, istället letar man efter det som passar en bäst. Därför tror jag inte att färre kvinnor röstar på SD för att de är mer medvetna om deras politik. Istället är det andra partier som har ett program som är mer tilltalande för kvinnor. Kvinnor ser de problem i samhället som kvinnor råkar ut för, enbart på grund av att de är kvinnor, och söker efter partier som också uppmärksammar dessa problem.
 
Jag har läst övriga inlägg också, och jag uppfattar att du till viss del verkar se det som att de som inte röstar på SD gör ett aktivt val att just inte rösta på SD. Jag tror snarare att det är ytterst få som aktivt väljer bort partier att rösta på, istället letar man efter det som passar en bäst. Därför tror jag inte att färre kvinnor röstar på SD för att de är mer medvetna om deras politik. Istället är det andra partier som har ett program som är mer tilltalande för kvinnor. Kvinnor ser de problem i samhället som kvinnor råkar ut för, enbart på grund av att de är kvinnor, och söker efter partier som också uppmärksammar dessa problem.
Ja, det är klart att det är så. (Även om jag personligen rentav är stolt över att inte rösta på sd).

Fast jag tror inte att kvinnor röstar på partier för att de har en särskilt bra politik för kvinnor. Jag tror snarare att de har en annan samhällssyn än män.
 
Jag har läst övriga inlägg också, och jag uppfattar att du till viss del verkar se det som att de som inte röstar på SD gör ett aktivt val att just inte rösta på SD. Jag tror snarare att det är ytterst få som aktivt väljer bort partier att rösta på, istället letar man efter det som passar en bäst. Därför tror jag inte att färre kvinnor röstar på SD för att de är mer medvetna om deras politik. Istället är det andra partier som har ett program som är mer tilltalande för kvinnor. Kvinnor ser de problem i samhället som kvinnor råkar ut för, enbart på grund av att de är kvinnor, och söker efter partier som också uppmärksammar dessa problem.

För få, men inte ytterst få, tror jag. Ganska många sorterar först bort det som är otänkbart. Som rasism, nationalism, konservatism, företagarfientlighet och religiösa partier.

Sedan gör man en bedömning mellan det som kvarstår.

Att SD lägger ett smart förslag på pensionsområdet kan liksom aldrig väga upp främlingsfientlighet, rasism, kvinnoförakt och alternativ fakta.
 
Ja, det är klart att det är så. (Även om jag personligen rentav är stolt över att inte rösta på sd).

Fast jag tror inte att kvinnor röstar på partier för att de har en särskilt bra politik för kvinnor. Jag tror snarare att de har en annan samhällssyn än män.

Jo det håller jag med om. Att vi har olika samhällssyn beror ju dock mycket på att vi behandlas olika i samhället.
 
Tror du att någon VET något om hur sd ser på farbror Göstas pension?
Troligtvis vet väl ingen, om avsikten är att ge farbror Gösta högre pension kan det lika gärna vara ett räkneexempel :up:

Men det jag menar är att vissa saker tydligen låter bra i mångas öron, som "invandringskritisk" "värna våra traditioner" osv och då blir ideologin något ovesäntligt för det är bara något uttryck som PK-eliten slänger sig med. Alltså verkar folk aktivt selektera bort SDs ideologi
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 955
Samhälle Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 274
Senast: Thaliaste
·
Kultur Jag är mycket historie- och arkeologintresserad på hobbynivå, och har precis läst boken Vikingatidens härskare av arkeologen Anna...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 820
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 173
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp