Täcke på blöt häst

Habina

Trådstartare
Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har.

Men lilla prinsessponnyn AVSKYR att bli blöt och vill bli torr direkt. Okunnig som jag är kring täcken behöver jag därför hjälp.

Hon har: stalltäcke 250 g, fleecetäcke, vintertäcke 200 g x 2, vintertäcke 300 g, regntäcke.

Vad är bäst att lägga på när hon redan är blöt? Spontant tänker jag fleece + regntäcke, men måste inte regntäcket andas då? :confused:

Hon går ute dygnet runt, ihop med en täckesmarodör, men jag kan ta in henne ca tre timmar i varmstall varje kväll om det är bättre.

Hon fryser inte, men är irriterad (eh, djupt kränkt) när hon blir blöt.
 
Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har.

Men lilla prinsessponnyn AVSKYR att bli blöt och vill bli torr direkt. Okunnig som jag är kring täcken behöver jag därför hjälp.

Hon har: stalltäcke 250 g, fleecetäcke, vintertäcke 200 g x 2, vintertäcke 300 g, regntäcke.

Vad är bäst att lägga på när hon redan är blöt? Spontant tänker jag fleece + regntäcke, men måste inte regntäcket andas då? :confused:

Hon går ute dygnet runt, ihop med en täckesmarodör, men jag kan ta in henne ca tre timmar i varmstall varje kväll om det är bättre.

Hon fryser inte, men är irriterad (eh, djupt kränkt) när hon blir blöt.

Jag hade inte lagt på något av de täckena utan skaffat ett utetäcke med 50g foder som andas. Ett sådant funkar att lägga på en blöt häst i hagen. Regntäcke utan foder använder jag inte alls då jag upplever att de bara blir kalla av det. 200g och 300 använder jag knappt alls då de är så tjocka. Igår bytte jag från 50g till 100g för att det var -23. Den tunnpälsade hästen var nöjd med det.
 
Jag hade inte lagt på något av de täckena utan skaffat ett utetäcke med 50g foder som andas. Ett sådant funkar att lägga på en blöt häst i hagen. Regntäcke utan foder använder jag inte alls då jag upplever att de bara blir kalla av det. 200g och 300 använder jag knappt alls då de är så tjocka. Igår bytte jag från 50g till 100g för att det var -23. Den tunnpälsade hästen var nöjd med det.

De tjockare täckena är ju för när det blir kallt eg, upplever att täcken plattar till pälsen och då behöver de vara tjockare.

Har du tips på nåt bra andastäcke? Kikar jag på hööks finns inget tunnare än 100 g.
 
hade inte lagt fleece under något annat täcke utan hellre ett typ 50-100g direkt på, om hästen är oklippt.

Nästan alla täcken idag har minst 3000mvp vilket gör att de andas helt ok. även våra billiga från ullared för 5år sedan andas mycket nog föratt hästarna skatorka under om man varit för långsam med att täcka inför regn
 
hade inte lagt fleece under något annat täcke utan hellre ett typ 50-100g direkt på, om hästen är oklippt.

Nästan alla täcken idag har minst 3000mvp vilket gör att de andas helt ok. även våra billiga från ullared för 5år sedan andas mycket nog föratt hästarna skatorka under om man varit för långsam med att täcka inför regn

I det här fallet var det snö under natten, då sover jag. ;)
 
De tjockare täckena är ju för när det blir kallt eg, upplever att täcken plattar till pälsen och då behöver de vara tjockare.

Har du tips på nåt bra andastäcke? Kikar jag på hööks finns inget tunnare än 100 g.

Som sagt var, jag kommer inte ens ihåg när jag använde ett täcke med 300g foder senast. Tog fram ett med 200g foder när det var -35 i januari och det räckte alldeles utmärkt på min häst som knappt har någon päls under vintern.

Jag har just nu bara Amigo-täcken. Ett som är så gammalt att det bara hette Amigo (det är det som har 200g foder) och så Amigo Mio och Amigo Bravo. Funkar i mitt tyckte utmärkt och då används mina mycket dygnet runt (lösdrift).
 
Som sagt var, jag kommer inte ens ihåg när jag använde ett täcke med 300g foder senast. Tog fram ett med 200g foder när det var -35 i januari och det räckte alldeles utmärkt på min häst som knappt har någon päls under vintern.

Jag har just nu bara Amigo-täcken. Ett som är så gammalt att det bara hette Amigo (det är det som har 200g foder) och så Amigo Mio och Amigo Bravo. Funkar i mitt tyckte utmärkt och då används mina mycket dygnet runt (lösdrift).

Tack! Ska kika på amigo. Misstänker dock att de är dyra och då får jag kanske stå ut med frustrerad blöt ponny...

Alla hästar är olika och behöver olika tjocklek på täcken. Så pass mkt har jag lärt mig från förra ponnyn, som inte alls var van vid minusgrader och snö. Hon behövde 300 g täcke för att inte frysa. Dock bara första vintern, till andra hade hon anpassat sin päls och behövde inga täcken alls.
 
@Habina fast i ditt fall som jag fattat det handlar det om att du vill lägga på ngt lämpligt någon del av dygnet/några timmar för att hästen ska torka när den blivit blöt?
Eller menar du att du vill täcka henne permanent för att undvika att hon blir blöt vid nederbörd ?

Den lär ju inte behöva 200+ gram när den har pälsen och aldrig generellt är täckad typ?

Jag har enbart Horseware Amigo till mitt nu vintertid filtklippta fullblod. Såhär i de regniga plusgradiga väder vi har går man i ett 50 g fodrat Amigotäcke och är ”neutralljummen” över oklippta rygg och rumpan när man sticker in handen.
 
Jag har shires täcken till mina. Dom torkar fint under och det regnar aldrig igenom. Bra kvalité till vettig peng! Dessutom sitter dom väldigt bra och jag har aldrig fått skav av dom oavsett typ på häst. Jag har 100gr att lägga på vid behov på dom oklippta om det behövs. En av dom är precis som din och vill inte bli blöt över ryggen och då funkar 100gr perfekt. Upplevde att 50 gr inte alls fungerade lika bra eftersom täcket tynger ner pälsen och minskar möjligheten att hålla kvar värmen så krävdes 100gr för att hästen inte skulle finna obehag. Det är ju väldigt olika häst till häst men jag hade inte varit rädd för att lägga ett 100gr på en oklippt häst. Hästen i mitt fall är en isis med mammutpäls ;)
 
@Habina fast i ditt fall som jag fattat det handlar det om att du vill lägga på ngt lämpligt någon del av dygnet/några timmar för att hästen ska torka när den blivit blöt?
Eller menar du att du vill täcka henne permanent för att undvika att hon blir blöt vid nederbörd ?

Den lär ju inte behöva 200+ gram när den har pälsen och aldrig generellt är täckad typ?

Jag har enbart Horseware Amigo till mitt nu vintertid filtklippta fullblod. Såhär i de regniga plusgradiga väder vi har går man i ett 50 g fodrat Amigotäcke och är ”neutralljummen” över oklippta rygg och rumpan när man sticker in handen.

Nä, det var ett svar till Cilva, hon skrev att 200 g typ aldrig behövdes. Jag har en annan erfarenhet av det. :)

Just nu är det för att hon ska slippa vara blöt, dvs torka upp ifall det regnat/snöat när hon varit utan täcke, alternativt inte hinna bli blöt om jag vet att det kommer bli regn/snö en viss dag.

Det var en mkt nöjd ponny redan efter en dag med regntäcke på sig, så det behövs helt klart inhandlas ett tunnare utetäcke.
 
Jag lägger på fleece plus regntäcke tills hästen torkat, byter sen till ett torrt 50gr. :)

Den möjligheten har jag tyvärr inte så ofta, blir att jag lägger på täcket på morgonen och tar av på kvällen, om det (som idag) slutat snöa.
 
Skulle ändå lägga på fleece och regntäcke. Tycker dom torkar fortast. :)
Upplever du inte att fleece stramat åt kring bogen, hamnar fel på manken och i värsta fall lämnat skav om du släpper ut i hagen under ett regntäcke?
O_o

Jag har nämligen alltid upplevt ovanstående och en annan häst i det stallet (inte min) som alltid fick det konceptet fick till slut ont o bogen av allt stramande.

Men kanske inte är så för alla? :cautious:
 
Upplever du inte att fleece stramat åt kring bogen, hamnar fel på manken och i värsta fall lämnat skav om du släpper ut i hagen under ett regntäcke?
O_o

Jag har nämligen alltid upplevt ovanstående och en annan häst i det stallet (inte min) som alltid fick det konceptet fick till slut ont o bogen av allt stramande.

Men kanske inte är så för alla? :cautious:
Jag tror det beror på vilket fleece, men ja, nog åker det bakåt och stramar lite. Har dock aldrig upplevt skav eller besvärad häst, men har sällan på det, tror det kanske blir en gång varannan månad, max. Och oftast så lägger jag på det någon timme för att torka, har hänt över natten.

Hade ett jättefint fleece förut som inte stramade, från Börjes faktiskt.. oklart varför jag sålde det dock.. har ett Rambo som inte åker iväg så långt också.
 
Fleece hade jag aldrig lagt på en blöt häst, speciellt inte under ett annat täcke, av två anledningar;
1. Fleece kan bara glida bakåt (i hårens riktning). Denna effekt förstärks om man slänger på ett täcke till. Alltså kan det strama rejält om hästens bogar. Det finns säkert något superbra fleecetäcke som inte gör det, dock :)
2. När fleece blir blött värmer det inte längre. Det blir alltså som en kall, blöt trasa på hästens rygg. En "normal" häst fixar kanske det, men min gör inte det har jag märkt :angel:

Jag hade slängt på ett 50-100 g som andas istället.
 
Fleece hade jag aldrig lagt på en blöt häst, speciellt inte under ett annat täcke, av två anledningar;
1. Fleece kan bara glida bakåt (i hårens riktning). Denna effekt förstärks om man slänger på ett täcke till. Alltså kan det strama rejält om hästens bogar. Det finns säkert något superbra fleecetäcke som inte gör det, dock :)
2. När fleece blir blött värmer det inte längre. Det blir alltså som en kall, blöt trasa på hästens rygg. En "normal" häst fixar kanske det, men min gör inte det har jag märkt :angel:

Jag hade slängt på ett 50-100 g som andas istället.

Jag misstänker även att täckeshuliganen skulle gilla att bita sönder spännena på bogen och sedan dra av fleecetäcket för att massakrera det i väntan på nåt roligare. :angel:

Ovanstående baserar jag på den enda gång min förra valack hade dubbla täcken (fleece + regn) då jag inte hittade hans övergångstäcke. Nämnda huligan var då 1 1/2 år, men har fortfarande samma "humor". ;)
 
Jag har ett regntäcke med inbyggt fleecefoder som jag använder till den känsliga när han är blöt redan (svett eller regn) det fungerar otippat bra tycker jag. Då slipper man ju två täcken och att det ena kasar bakåt.
 
Fleece blir ju kallt när det är blött så jag hade valt ulltäcke. Men ska hon gå ut så hade jag försökt torka henne innan iaf.

I värsta fall hade jag lagt på något bra utetäcke som andas i typ 50 g.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 591
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 010
Senast: mackan
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 367
Senast: Camigween
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 442
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp