Täta koppling

Fick du det tätt??

Jag hade inte tid att fixa med det igår då jag hade annat inbokat. Så det blir väl tredje (eller fjärde) gången gillt med den där pumpen idag. Det har varit det ena efter det andra med den och dessemellan behöver jag göra annat.
 
Det går troll i det här. I förmiddags avbröt jag installationen p.g.a. regn och nu är en packning försvunnen :arghh:. Jag har inga reserver hemma.
 
Beställ på nätet? Antagligen kan de skicka i vanligt kuvert med A-post?

Jag var helt inställd på att hitta det lokalt nu på en gång, med detsamma. Typ. Jag ville inte vänta på frakten. Sen är jag lite slö och vill inte köra 2 mil för bara en O-ring så jag kollade inte förrän i fredags i några butiker före stängning och i helgen har andra butiker haft stängt. Tråkigt nog har jag börjat jobba nu vilket innebär att jag jobbar när de butikerna har öppet. Det blir lite svårt med logistiken då om jag inte åker till Örebro en helg (eller beställer genom nätet då.)

Jag är lite less på skiten faktiskt. Det är så mycket motstånd i det här att jag tvivlar på att det är meningen att jag ska ha en bevattningspump kopplad till brunnen. Sen upptäckte jag även att brunnen inte var så djup som jag trodde, bara knappt 2 meter.
 
Jag är lite less på skiten faktiskt. Det är så mycket motstånd i det här att jag tvivlar på att det är meningen att jag ska ha en bevattningspump kopplad till brunnen. Sen upptäckte jag även att brunnen inte var så djup som jag trodde, bara knappt 2 meter.

Att den inte är djup behöver inte betyda att den inte räcker till. Min källa har två ringar och är väl max 120 från marknivå till botten. Den har hållit vatten bra i hundra år men nu står det ca 5-20 stora popplar alldeles invid den så de tar lejonparten av vattnet....
 
Att den inte är djup behöver inte betyda att den inte räcker till. Min källa har två ringar och är väl max 120 från marknivå till botten. Den har hållit vatten bra i hundra år men nu står det ca 5-20 stora popplar alldeles invid den så de tar lejonparten av vattnet....
Jag har några björkar intill. I våras nådde vattnet nästan ända upp, nu är det kanske lite drygt halva brunnen full. Men det hör väl till årstiden. Även sjöar brukar få lägre vattenstånd så här års. En granne sa att det inte tar slut i den brunnen. Jag får väl hoppas på det.
 
Halvt OT men - Är det inte så lite överlag tycker jag :meh: Det spelar ingen roll vilken affär det gäller så måste man vara insatt själv, för dom som jobbar där gör just bara det - jobbar där... :cautious:
(Det gäller alltså dom "större" varuhusliknande affärerna typ Bauhaus, K-rauta m.fl)
Jodå, mer regel än undantag att man måste veta vad man själv ska ha. Förresten så är gängtejp skit, lin och linolja ska det vara. Jag har aldrig använt gängtejp till vvs och hydraulik av den anledningen att det blir sällan tätt alt. att gängtejpen följt med ut när grejerna gängats ihop. Kopplingar som suttit hopskruvade sen 30-talet går fortfarande att demontera som varit tätade med lingarn. Det är sällan jag använt gängtejp och då har det varit i applikationer där syrgas varit inblandat för annars kan det bli en syrgas-oljeexplosion. Gäller i allra högsta grad mineralolja men även linoljan kan sönderdelas av syrgas.

Vill du testa lin och linolja eller lin och gängpasta (inte lika smetigt) så har Biltema.
 
Biltema har hela satser, både tum och mm. Köp en av varje så räcker det ett bra tag och dom är inte så dyra. :idea:

Biltema ligger tyvärr en timmes bilresa bort. Jag hinner inte dit på vardagarna och dessutom är det sjukt drygt att åka så långt för en O-ring. Jag måste ha större anledning än så för att åka dit. Den lokala vvs-firman har också säkert men de har bara öppet under kontorstid när jag jobbar. Enda chansen att besöka dem är klockan 7 när de öppnar och jag inte börjat jobba än. Sannolikheten att jag masar mig iväg är rätt liten då. En annan butik som också kanske har O-ringar, har också bara öppet under kontorstid men jag har en pyttemarginal efter jobbet om jag åker direkt.

Vill du testa lin och linolja eller lin och gängpasta (inte lika smetigt) så har Biltema.

Linolja har jag hemma, både rå och kokt. Däremot inte lin. Men nu har jag ju den där gängtejpen så jag kör på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
770
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
547
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
899
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp