Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

shampiz skrev:
Självklart vet förhoppningsvis hingstägaren att det är ett stort ansvar och jobbigare att tävla med en hingst, som man inte ger sig iväg med om man inte klarar av det.

Men detta fenomen märker jag ofta av här, av alla "experter" som tydligen kan allt och förutsätter att många inte kan något.


Jag önskar dig lycka till med din hingst och hoppas att även andra ryttare kan visa hänsyn till hingstar på samma sätt jag vet att många hingstägare försöker vissa hänsyn till andra ryttare.

Åh tack ! ÄNTLIGEN en seriös människa i ett forum ! Jag tycker att ALLA som rider på samma bana som andra ska visa hänsyn, lämna utrymme, och vara uppmärksamma på varandra, oavsett hästens kön, ålder och ras.

Alltför ofta har man snabbt fått byta väg eller nitat pga av att en annan ryttare sitter med blicken ner över sin egen häst, i sin egen värld, omedveten/ointresserad av sin omgivning. Kanske skulle man börja med ett grönt kort för ryttare i allmän vardagshyfs ?! och till trådskaparen. Blå rosett är "dresscoden" för hingst, men många vet inte ens vad det betyder, och ännu fler vet inte någonting om hur en hingst fungerar.. Återigen, ett grönt kort för ryttare, anyone ?
 
Sv: Tävla med hingst

I England är det regel att hingstar har en liten bricka, som en nummerlapp där det står "stallion". Kanske något att lägga in som motion till förbundet?
 
Sv: Tävla med hingst

workaholic skrev:
I England är det regel att hingstar har en liten bricka, som en nummerlapp där det står "stallion". Kanske något att lägga in som motion till förbundet?
Ja, det kanske kunde vara en god idé !
 
Sv: Tävla med hingst

Hon ställer en enkel fråga och ni kommer med så dumma svar så man undrar vad fan ni tänker med.

Jag har ingen hingst själv, men en väldigt sur valack (bara sur i närheten av främmande hästar), och jag brukar ha röd rosett i svansen. Jag håller mig alltid undan dom andra hästarna så gott som möjligt, och rider de för nära får dom fan skylla sig själva om han sparkar eller biter. Jag har ju redan varnat dom. Förövrigt klarar jag av min häst alldeles perfekt, om ni undrar. Det är bara så att sparkar han, så kan jag inte förhindra det i den sekunden. Det är ett faktum, och det gäller även Notorius hingst.
 
Sv: Tävla med hingst

Tycker absolut inte att här är någon som har kommit med dumma svar!

Du skriver ju själv det som andra menar, och då är väll även det ett dumt svar???

Jag och många andra håller med dig om att ALLA msåte vissa varandra respekt på en tävlingsbana, och man kan inte göra mer än att sätta en rosett i svansen på sin häst för att varna andra att var lite extra försiktiga.
Men sedan så skiljer det sig på en häst som inte tycker om andra främande hästar närma inpå sig, och på ouppfostrade hästar!
 
Sv: Tävla med hingst

det är svårt det där... man tycker ju att om man är mån om sin/sina egna hästar - håller man sig undan andra hästar, framförallt hingstar för att undvika skador...
 
Sv: Tävla med hingst

Splittan skrev:
Tycker absolut inte att här är någon som har kommit med dumma svar!

Du skriver ju själv det som andra menar, och då är väll även det ett dumt svar???

Jag och många andra håller med dig om att ALLA msåte vissa varandra respekt på en tävlingsbana, och man kan inte göra mer än att sätta en rosett i svansen på sin häst för att varna andra att var lite extra försiktiga.
Men sedan så skiljer det sig på en häst som inte tycker om andra främande hästar närma inpå sig, och på ouppfostrade hästar!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Tävla med hingst

SpjutboAlbin skrev:
Hon ställer en enkel fråga och ni kommer med så dumma svar så man undrar vad fan ni tänker med.

Jag har ingen hingst själv, men en väldigt sur valack (bara sur i närheten av främmande hästar), och jag brukar ha röd rosett i svansen. Jag håller mig alltid undan dom andra hästarna så gott som möjligt, och rider de för nära får dom fan skylla sig själva om han sparkar eller biter. Jag har ju redan varnat dom. Förövrigt klarar jag av min häst alldeles perfekt, om ni undrar. Det är bara så att sparkar han, så kan jag inte förhindra det i den sekunden. Det är ett faktum, och det gäller även Notorius hingst.
Varför svarar vi dumt?
¨Jag har ifrågasatt varför man måste varna för att det är just en hingst? Har man en häst som din, som sparkas eller bits, så varnar man ju för det- oavsätt hästen kön....
Jag anser att måste man varna för att det är en hingst- så klarar man inte av sin hingst och den vet inte skillnaden på arbete och fritid- tills den gör det har den inget på en tävlingsbana att göra!

Som tidigare tycker jag alla ryttare ska respektera varnadras utrymme- en häst är en häst och även den snällaste kan reagera på ett trängt utrymme....
 
Sv: Tävla med hingst

Kanske borde du ha en röd rosett i svansen, det har man om hästarna sparkas och då brukar andra ryttare hålla sig på ännu längre avstånd än vanligt.
MVH
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: athena
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 119
Senast: Jerseyite
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 319
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp