Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

Lady_S skrev:
Och var har du fått informationen ifrån?
Flera domare och liknande har berömmt mig för att ha en grön rosett i svansen. Om jag inte är helt ute och cyklar så står det i tr att hingstar ska ha det. Själv har jag fått den erfarenheten då en domare på min första tävling sa åt mig...
 
Sv: Tävla med hingst

Tja... Jag vet inte var domarna har fått informationen från, men det finns inte med i någon regelbok och såvitt jag vet är det inte heller officiellt rekomenderat någonstans.
 
Sv: Tävla med hingst

Någonstans måste man ju börja tävla sin hingst och antagligen blir det på mindre, lokala tävlingar. Ska man verkligen kunna förvänta sig att en hingst sköter sig exemplariskt på de första tävlingarna?? Den kan vara hur snäll och lugn som helst hemma, men när det blir tävlingsdax kan det bli helt annorlunda! Det enda som hjälper sådana hingstar är träning på tävlingsplats, och då måste det ju finnas folk som visar respekt! Jag skulle INTE gå i närheten av en hingst (eller annan häst för den delen) som verkar lite "stökig" (gnäggar, uppstimmad osv) för min egen skull. Jag är inte sugen på att hamna mitt emellan två hästar oavsett kön... Har blivit sparkad av en annan häst när jag satt på min, och det vill jag inte vara med om igen (jag var inte för nära och hästarna kände dessutom varandra). Tycker att man ska låtsas att alla främmande hästar är hingstar, då borde folk inte gå så nära varandra med sina pållar......
 
Sv: Tävla med hingst

Ett hett tips är att man har såpass ordning på sin hingst att man kan hantera den, det är aldrig fråga om att vara starkare än hästen, det håller jag med dig om. Däremot är det LEDARSKAP! Din hingst ska se DIG som sin ledare innan du börjar ut med den bland folk. Sen kan det ju vara läge att börja träna den socialt för att befästa din ledarrroll och hästens uppförande. Detta görs lämpligast på träning!!!!!!! Då kan man även passa på att be sina medryttare på träning provocera under ordnade former. Men som sagt, LEDARSKAP! Det får man vare sig genom styrka eller att ge hästen stryk. Sen håller jag med tidigare talare att folk inte visar hänsyn på tävlingar utan mest blir griniga om man säger något. Har hört om grön rosett, men skulle nog rekommendera en röd för det vet åtminstone de flesta vad det betyder, i lägre klasser kan folk lätt tro att en grön/vit är prydnad.
 
Sv: Tävla med hingst

lite off-topic, men den här tråden har haft över 2000 besök :)
 
Sv: Tävla med hingst

men snälla du. en hings är en hingst och de blir ofta "till sig" när det kommer ston i närheten! det har inget med kontroll att göra. Man kan ju inte kontrollera hingstens könsdrift.
 
Sv: Tävla med hingst

lånar knappen -

Jag har hingst som ofta är ute och tävlar. Man behöver inte ha någon rosett i svansen för att det är en hingst.
 
Sv: Tävla med hingst

alltså en hingst kan faktiskt inte vi styra, vi kan inte bestämma om han ska bli helt galen eller inte på framridningen och därför vill ju trådskaparen ha hjälp med att kunna kanske rädda er någon gång, för tänk om det är kanske ni som möter henne sen och hennes hingst blir helt galen och sparkar eran häst utan någon rosett i svansen, är det kanske inte bara bäst att nu då säga, du kan sätta en röd rosett i svansen????Istället för att gå på henne och anklaga henne för at inte kunna hantera sin häst? Man måste faktiskt aceptera att hästar är INDIVIDER, inte någon jävla maskin.
 
Sv: Tävla med hingst

Qyenn97 skrev:
alltså en hingst kan faktiskt inte vi styra, vi kan inte bestämma om han ska bli helt galen eller inte på framridningen och därför vill ju trådskaparen ha hjälp med att kunna kanske rädda er någon gång, för tänk om det är kanske ni som möter henne sen och hennes hingst blir helt galen och sparkar eran häst utan någon rosett i svansen, är det kanske inte bara bäst att nu då säga, du kan sätta en röd rosett i svansen????Istället för att gå på henne och anklaga henne för at inte kunna hantera sin häst? Man måste faktiskt aceptera att hästar är INDIVIDER, inte någon jävla maskin.
Har man en hingst som uppför sig enligt din beskrivning så KLARAR man inte av den och har inget på en tävlingsbana att göra!
 
Sv: Tävla med hingst

Jaha okej så om din häst som du alltid har klarat av helt plötsligt får ett spel och bockar av dig och blir helt galen så klarar du inte av den helt plötsligt. Hästar upopför sig inte bra alltid så hon som äger denna hingsten tycker jag är väldigt ansvarsfull som vill varna alla andra om att hon har en hingst o dess sexualdrift kan inte hon bestämma över. Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.
 
Sv: Tävla med hingst

Qyenn97 skrev:
Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.

Kan hon inte bestämma det så ska hon inte ut och tävla hingsten.

Om det är någon här som behöver mera hästvetande så är det du. :smirk:
 
Sv: Tävla med hingst

*Lånar knapp*
Hingstar ska helt klart veta vad det är de ska göra när de är på en tävling. Alltså inte roa sig med att försöka charmera alla galanta damer eller slåss med alla andra valacker och hingstar. Så bra koll ska man ha på sin hingst om man ska tävla. MEN! En hingst är en hingst och hingstar brukar vara lite vassare än ston och valacker och därför vore det bra om omgivningen visste om att hingsten var en hingst. Helt klart ska man hålla avstånd till alla hästar men eftersom det inte fungerar vore det ju bra om övriga ryttare i alla fall kunde hålla avståndet till hingstarna. Det behövs inte på alla hingstar och ibland behövs det mer till ston och valacker... Men än dock, ibland behövs det rätt mycket även med en i normala fall helt kontrollerbar hingst och då vore det bra om omgivningen visste vilken som var hingst så att de åtminstone kunde hålla avstånd till den, precis som man håller avstånd till den häst som har en röd rosett i svansen. Eller ska hästar som slår inte heller få tävla? Då är det ju kört för Flippan...
 
Sv: Tävla med hingst

Okej så jag måste bara fråga dig detaa, bestämmer du vad DIN häst ska ha för känslor? LÅTER LITE LÅNGSÖKT.
 
Sv: Tävla med hingst

Lady_S skrev:
*Lånar knapp*
Hingstar ska helt klart veta vad det är de ska göra när de är på en tävling. Alltså inte roa sig med att försöka charmera alla galanta damer eller slåss med alla andra valacker och hingstar. Så bra koll ska man ha på sin hingst om man ska tävla. MEN! En hingst är en hingst och hingstar brukar vara lite vassare än ston och valacker och därför vore det bra om omgivningen visste om att hingsten var en hingst. Helt klart ska man hålla avstånd till alla hästar men eftersom det inte fungerar vore det ju bra om övriga ryttare i alla fall kunde hålla avståndet till hingstarna. Det behövs inte på alla hingstar och ibland behövs det mer till ston och valacker... Men än dock, ibland behövs det rätt mycket även med en i normala fall helt kontrollerbar hingst och då vore det bra om omgivningen visste vilken som var hingst så att de åtminstone kunde hålla avstånd till den, precis som man håller avstånd till den häst som har en röd rosett i svansen. Eller ska hästar som slår inte heller få tävla? Då är det ju kört för Flippan...

:bow: Du är den enda som fattar vad jag menar, tack och lov.
 
Sv: Tävla med hingst

Jag bestämmer att min häst ska koppla bort de känslorna när han är på tävlingsbanan genom att övertyga honom om att det är mycket roligare att jobba än att flirta.

Var sak har sin tid.
 
Sv: Tävla med hingst

Qyenn97 skrev:
Jaha okej så om din häst som du alltid har klarat av helt plötsligt får ett spel och bockar av dig och blir helt galen så klarar du inte av den helt plötsligt. Hästar upopför sig inte bra alltid så hon som äger denna hingsten tycker jag är väldigt ansvarsfull som vill varna alla andra om att hon har en hingst o dess sexualdrift kan inte hon bestämma över. Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.


En häst oavsätt om det är en hingst eller inte ska INTE få spel! Då är den dåligt fostrad! Jag acepterar inte sådan beetende på min hästar och de få lära sig redan som unga vad det är som gäller. Man lär dem inte genom våld, utan bestämt visa vad som är acceptabelt eller inte!
Har man sedan en hingst så måste man vara ennu tydligare i sina regler, och en lös hingst är inte att leka med. Jag hade blivit inte blivit glad om jag hade sätt någon ute på en tävling som INTE har en uppfostrad hingst.
Naldningen till att det är så viktigt är att de kan ställa till med mkt skada.
Jag var på en tävling där en unghingst slet sig, och den gick till attack mot den andra hingsten! Dock var det erfarna hästskötare /hingst skötare som viste hur de skulle hantera siturationen. Men det är en mkt farligt läge. Samt att det finns många som inte vet hur man ska göra när något sådant häder, och tänk om hingsten hade gått till attack mot någon annan häst??!!

Jag har tävlat en hingst, han var väldigt väluppfostrad och en fröjd att rida och sköta. Dock får man alltid passa dem och påmmina dem om vad som gäller.
Denna hingsten behövdes det dock bara en liten påminelse med rösten när han börja locka med små gnäggningar.

Det jag tycker är att ni borde bege er till en tävlingsryttare som har hingstar ute på tävling, så kan de visa er hur man fostrar en hingts och hur man hanterar en hingst.
Fast igentligen så borde ni lära er att fostra en häst över huvud taget, för jag annser forfarande att de inte är acceptabelt för en häst att någon gång, oavsätt var den är att den ska "flippa ur"!!
 
Sv: Tävla med hingst

Qyenn97 skrev:
Jaha okej så om din häst som du alltid har klarat av helt plötsligt får ett spel och bockar av dig och blir helt galen så klarar du inte av den helt plötsligt. Hästar upopför sig inte bra alltid så hon som äger denna hingsten tycker jag är väldigt ansvarsfull som vill varna alla andra om att hon har en hingst o dess sexualdrift kan inte hon bestämma över. Hon kan väl inte säga tills in häst, du ska inte titta på detta stoet eller du ska inte göra så eller så för det kan ju inte hon bestämma, men det krävs kanske lite mera hästvetande för att förstå det jag vill meddela.
Varför skulle min häst bli häst galen o kasta av mig?? :confused:
Jo, jag kan tala om för mina hästar vad de ska/får göra vid vilket tillfälle... och en tävlingsbana är inte ett ställe de tillåts kika på andra hästar..
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: athena
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 119
Senast: Jerseyite
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 321
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Jag gpr sönder
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp