Tävla med hingst

Sv: Tävla med hingst

Splittan skrev:
"Hur får jag andra ryttare att respektera min hästs "utrymme""

Själv så tycker jag inte att andra ska respektera ens egna häst, utan att ALLA ska respektera varrandra!
Man håller avstånd till varrandras hästar!
Ja? Det var det jag försökte säga! :o
 
Sv: Tävla med hingst

Hei! Her i Norge må alle hingster ha skilt i hodelaget på begge sider hvor det står hingst når de er ute på arrangementer. Dette fungerer veldig fint ;)
Rød sløyfe i halen betyr her at hesten sparker. :eek:
 
Sv: Tävla med hingst

Meeennn Guuuuuuuuuuud! allt hon frågade var hur man skulle visa att man hade en hingst, åsså håller nästan alla på å tjatar om att hon inte klarar av sin häst! fy va löjligt! Men du notorius! jag tycker den iden om att ha blå rosett låter ganska käck! '
så om man har en häst som kan sparka m.m om någon går för nära, SKA MAN STANNA HEMMA DÅ???? å e man en kass ryttare if hästen sparkar m.m om någon är klantig och rider på en? va???????? gud va dumma ni är !
 
Sv: Tävla med hingst

hallonkakan skrev:
Meeennn Guuuuuuuuuuud! allt hon frågade var hur man skulle visa att man hade en hingst, åsså håller nästan alla på å tjatar om att hon inte klarar av sin häst! fy va löjligt! Men du notorius! jag tycker den iden om att ha blå rosett låter ganska käck! '
så om man har en häst som kan sparka m.m om någon går för nära, SKA MAN STANNA HEMMA DÅ???? å e man en kass ryttare if hästen sparkar m.m om någon är klantig och rider på en? va???????? gud va dumma ni är !
Tycker mest det är du som verkar var dum... :angel:
 
Sv: Tävla med hingst

Problemet med ryttare som faller av häst när det är hingstar inblandade har ventilerats här nere i skåne i sommar. Oftast så släpper man ju in nästa ponny på banan redan under förra startandes ritt. I somras satt en tjej med en hingst och travade fram i kanten av banan då föregående ryttare trillade av och hennes häst genast galopperar fram till hingsten. Som tur är hade tjejen på hingsten sans nog att ge den andra ponnyn några rejäla rapp med spöet så han backade och en funktionär kunde hjälpa henne innan det small rejält.

Ett steg i rätt riktning är väl att inte släppa in en hingst samtidigt som annan ponny/häst på banan.
 
Sv: Tävla med hingst

Jag tycker det alltid borde vara så att den ene fick gå ut innan den andra kommer in...oavsett vad man rider för häst...det måste ju vara en vettig säkerhetsregel...
 
Sv: Tävla med hingst

Fast har man långa startfält så går det väldigt mycket snabbare om man kan släppa in ekipagen lite tidigare. Sen är det ju en ekonomisk fråga också, ju snabbare tävlingen går desto kortare tid måste veterinären vara närvarande (gäller förstås de tävlingar där veterinären måste stanna) och då blir veterinäravgiften också lägre. Som alla vet är det ju inte direkt billigt att tävla. Dessutom får man ju tid att visa hinder eller känna på underlaget om man inte får startsignalen direkt då man kommer in på banan. Sen kan man ju alltid diskutera på vilken nivå man ska börja släppa in innan föregående ekipage ridit färdigt. Regional? Nationell? Elit?
 
Sv: Tävla med hingst

det är nog mest på de "vanliga" tävlingarna det händer olyckor. Det händer ju sällan på elitnivå då de slutat hoppa. så upplever i alla fall jag det... :smirk:
 
Sv: Tävla med hingst

Det går jättebra att släppa in nästa ekipage när man är typ halvvägs genom banan. Som LadeS skriver så finns det många fördelar med att göra så. Det är bara när det är hingstar man kanske skulle låta bli.
 
Sv: Tävla med hingst

en hingst SKA HA en grön rosett i svansen...
 
Sv: Tävla med hingst

Enligt vem/vad då? Finns inget "ska" såvitt jag vet. Dessutom har jag lärt mig vit rosett på hingstar.
 
Sv: Tävla med hingst

Av egen erfarenhet VET JAG att hingsten SKA HA en grönrosett lr band i svansen om dom inte nu har ändrat i tr...
 
Sv: Tävla med hingst

Så vitt jag vet så står det INGENSTANS i TR att en hingst ska ha en rosett!!! Och har aldrig varit med om det heller, i alla fall inte på hopp/dressyr eller FT!!

Men om du nu är så säker på det, så kans du ju slå upp vart det står i TR och meddela det till oss.

Men som sagt, jag är väldigt säker på att det INTE står något sådant i TR!!
 
Sv: Tävla med hingst

Humelibumlan skrev:
Är det? varför heter det då " Tävla med hingst"?

Återigen tycker jag att man ska lära sin hingst att se skillnad på arbete och fritid...
Jag vet ingen som har problem att tävla sina hingstar trots brunstiga ston... :confused:
Dessutom känner hingstar doften av brunstiga ston bra mycket längre än att de ska behöva komma nära!

Kan man inte klara av sin hingst, har man inget på tävling att göra! Och faktorer som att någon kommer nära hör ju lixom till tävlingsbanor osv...

Ingen kan välklara av sin häst när den väl bestämt sig? Men du kankse inte visste att en häst är lite starkare än en människa!
 
Sv: Tävla med hingst

Har ni glömt vad tråden handlar om från början? :confused:
 
Sv: Tävla med hingst

MizzBellie skrev:
Av egen erfarenhet VET JAG att hingsten SKA HA en grönrosett lr band i svansen om dom inte nu har ändrat i tr...

Håller med MizzBellie en hingst ska ha en grön rosett el ett band i svansen vid tävling...
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: athena
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 119
Senast: Jerseyite
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 320
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp