Bukefalos 28 år!

Tävla triangelmärkt

Vet inte hur man gör. :crazy: Men jag antar att du står för vad du skriver och då anser jag att man kan plocka ett citat. :smirk:
 
De hästar som inte klarar att tävla på hög nivå, men kan tävla på lätt nivå ska enligt min mening INTE T_märkas. Där rä det bättre om man kan få ersättning med värdeminskningen. Säg att hästen är värd 100 000 kr och försäkrad för det, sen får den en skada/sjukdom som gör att den aldrig mer kan tävla på hög nivå, men däremot lägre. Som lättklasshäst är den värd 50 000 kr. Då skulle man kunna få ut 50 000 kr på försäkringen och behålla hästen. Utan T-märkning utan isf någon annan form av märkning, och då inget tävlingsförbu i lätta klasser, men väl svåra klasser (det hästen inte bedöms klara).

:bow: :bow: :bow: Exakt så jag menar. Värdeminskningen kan tom vara högre. Försäkrad för 100.000:- när den går svår klass och minskas ner till 40.000:- i värde om den fortfarande kan gå lätt klass. Helt OK!!


Eller så triangelmärker man INTE och säljer sin häst som lättklasshoppare

Något jag ALDRIG kommer att göra. Då har man inte längre någon kontroll över vad som händer med hästen. Nya ägaren kanske säljer vidare till någon som inte informeras om "skadan". Därav har jag valt att inte lämna på foder eller sälja honom till någon som kan tävla på lägre nivå. Hur vet jag att de inte sätter igång och tränar på en nivå som han inte klarar. :crazy: Han ska vara kvar hos mig oavsett hur det blir med t-märkning eller inte. Lämnar aldrig iväg honom, även om han så vore helt frisk.
 
Till KaZa: Om din ponny är så pass pigg som det låter, tror du att vet vill slå ut den till T- märkning?

Har redan ett papper som är underskrivet och är bara till att skicka in till försäkringsbolaget. :crazy:


Denna vet. är MKT bra, men jag har råkat ut för en annan vet med min andra ponny. Han var grining och skenade då och då under träning. jag hävdade att det var något fel på honom och ville ha honom röntgad och rejält undersökt av en klinik. Jag hade endast talat om att han var lite grinig och att han skenade, så sa vet. att jag skulle få honom utdömd. :crazy: Enda undersökningen de gjorde var böjprov och det utan negativt resultat. :crazy:

Självklart gick jag till en annan vet. Som kunde konstatera att ponnyn hade en medfödd skada på rullkammen. :cry:
 
Då var det ungefär som jag trodde :) . O visst är det skumt att de olika boalgen har olika kriterier för T- märkning...
 
Heja humlan!
Önskar att jag va lika rak som du! Håller med om ALLT du skriver!
Go,go, go!! :banana:
 
Rullkammen heter det ben som knäskålen rullar på. Vissa vet. kallar det något annat *minns inte vad*

Ponnyn som jag blev tvungen att ta bort hade en ojämn/hackig rullkam (saknades ben på vissa ställen) så knäskålen hackade sig över denna rullkam.

Ponnyn var aldrig halt.
 
Det finns rullkammar i andra leder med ;)

Min herre har ju en defekt på tallusrullkammen, dvs den i hasleden. Det är en stor defekt där det saknas en stor bit ben. Så det 'hakar'/'hackar'. Nu är dock hans defekt av sådan art att vet aldrig sett liknande *sucka*

Men vad har ni provat för behandling av ponnyn? Är det fram eller bak? är det röntgat "bara" eller artropskoperat med? Hur lång tid har ni känt till den och vad har ni försökt med som sagt? Aldrig halt skrev du, men har den reagerat på böjprov?

Jag är ju nyfiken eftersom jag försöker få min valack att hålla åtminstone som promenadhäst..

Många frågr blir det, men vore jättesnällt om du orkar svara =)
 
Btw, om defekten på rullkammen i knäet så skulle jag faktiskt inte hoppa ponnyn alls (för att återvända till ursprungstråden) med tanke på hur mycket knäet böjs och rätas ut då..
 
Misstänkte att folk inte skulle läsa inläggen ordentligt! :smirk: Ponnyn som hade problem med rullkammen är avlivad pga skadan och har ingenting med ponnyn som inlägget handlar om.
 
Tråden har ju legat still ett tag, ochd et som väckte mitt intresse var rullkammen. och jag skrev OM.

Men kan du istället svara på frågorna är du snäll?
 
Ponnyn som jag tyvärr blev tvungen att avliva (ej ponnyn som ursprungstråden handlar om) * tillägg för säkerhets skull* Ponnyn tog jag på foder när han var 7 år. Då hade han en mycket kraftig övervikt och jag tog honom på foder för att se vad som "kom fram" när han gått ner till normalhull. Att jag tog ponnyn var för att han var jättefin och hade mkt bra stam. Han var inte mkt hanterad, men var tydligen "inriden". Han var lite grinig i humöret, men med hans övervikt, brist på motion och skötsel så ansåg jag att det skulle gå över. Han vet.besiktigades med u.a

Som jag trodde så efter ca 1 års "bantning" med skrittpromenader och bra foder så började formen av en mkt fin häst ta form. Humöret blev bättre efter bara en kort tid. Han var lite grinig i början, för att testa. Men han blev en riktigt riktigt mysig och personlig kille. Jag började tömköra och så småningom blev han inkörd. Allt gick väldigt bra. Jag tränade honom framför vagn och allt gick över förväntan. Då bestämde jag mig för att be ägaren om att få köpa honom. Hon nekade. :( Hästen betydde för mkt för henne sa hon. Skitsnack!! Hon hade varken ringt eller hälsat på och med tanke på hur hästen såg ut när jag hämtade honom så var det ren lögn.

Då jag blivit så väldigt fäst vid hästen och han hade hittat livsgnistan igen så ville jag verkligen inte lämna tillbaka honom. Jag köpte honom till ett pris han absolut inte var värd. I mina ögon var han värd det dubbla.

Jag fortsatte i lugn takt med hans träning och skulle snart ut på lätt klass tävling. Allt gick jättebra. Både träningar och tävlingar.

Vi kvalade till m.sv men innan dess hade han börjat bita tag i bettet och dra lite. Några gånger skenade han och blödde efter varje gång i munnen. Så jag tog honom ned till Torbjörn (tandläkaren) som bor 35 mil enkel hemifrån. Han hittade ingenting förutom ett litet sår efter den sista skenturen.

Jag bokade tid hos en vet. som tittade och hittade inget. Trots böjprov. Trots att inga fel hittades frågade hon om jag ville ha honom utdömd. :mad:

Jag tog ut en euqiterapuet som såg inte hittade något.

En kiropraktor som såg att han var lite sned i en nackkota. Behandlades och fick kolla upp honom efter ytterligare en tid. ALlt såg bra ut.

Hästen gick under denna tid i lugn träning, med en blandning av jättebra resultat och skenturer.

Jag bokade in honom på Ultuna för en helkoll. Inkl. böjprov utan resultat. Han var helfrisk! Jag krävde röntgen av rygg men vägrades då det inte fanns en anledning enligt dem. Ben röntgades och det såg fint ut.

Han fick vila under sommaren trots detta. Han fick korta promenader vid hand. Efter det smög jag igång honom igen. Efter en tid så började han dra igen.

Bokade tid på nytt och återigen blev jag dumförklarad för att jag "letar" fel på en frisk häst som inte visade vare sig hälta eller orenheter.

Jag åkte till Mälaren hästklinik, där jag kom i kontakt med A och han trodde mig. Han lovade mig en rygg- och höftröntgen, dock var det inget fel på den. Vi tömkörde, longerade och böjde utan resultat. Blodprov utan resultat. Till slut röntgade vi knäna. Och det A såg så var det ett under att hästen inte varit halt! Det var inte mkt kvar av den rullkammen. Detta var ju en medfödd skada som hästen har lärt sig leva med. Han var lite karprygg, enligt vet. troligen pga av knät.

Det fanns inget att göra för hästen. Jag hade ett helsike att besluta om jag skulle ha han kvar eller om jag skulle avliva honom. Då han haft skadan i hela sitt liv så visste jag inte om han lärt sig leva med sin smärta eller om han inte hade ont. Han var en så enormt tapper kille och vet kunde inte säga om han hade ont. Efter diagnosen hade jag honom kvar i 3 månader. Under denna tid mådde jag väldigt dåligt över att inte kunna fatta ett beslut. Jag valde att ta bort honom för att jag vill inte riskera att han går och har ont. Tänk om han gått i sitt 10-åriga liv utan att en enda dag varit smärtfri. :cry:
 
De hästar som inte klarar att tävla på hög nivå, men kan tävla på lätt nivå ska enligt min mening INTE T_märkas. Där rä det bättre om man kan få ersättning med värdeminskningen. Säg att hästen är värd 100 000 kr och försäkrad för det, sen får den en skada/sjukdom som gör att den aldrig mer kan tävla på hög nivå, men däremot lägre. Som lättklasshäst är den värd 50 000 kr. Då skulle man kunna få ut 50 000 kr på försäkringen och behålla hästen. Utan T-märkning utan isf någon annan form av märkning, och då inget tävlingsförbu i lätta klasser, men väl svåra klasser (det hästen inte bedöms klara).

:bow: :bow: :bow: Exakt så jag menar. Värdeminskningen kan tom vara högre. Försäkrad för 100.000:- när den går svår klass och minskas ner till 40.000:- i värde om den fortfarande kan gå lätt klass. Helt OK!!


Eller så triangelmärker man INTE och säljer sin häst som lättklasshoppare

Något jag ALDRIG kommer att göra. Då har man inte längre någon kontroll över vad som händer med hästen. Nya ägaren kanske säljer vidare till någon som inte informeras om "skadan". Därav har jag valt att inte lämna på foder eller sälja honom till någon som kan tävla på lägre nivå. Hur vet jag att de inte sätter igång och tränar på en nivå som han inte klarar. :crazy: Han ska vara kvar hos mig oavsett hur det blir med t-märkning eller inte. Lämnar aldrig iväg honom, även om han så vore helt frisk.





















Men herregud, Det skulle kunna vara praktiskt genomförbart om premien kostade 100.000kr om året!!!

Skall försäkringsbolagen nu betala ännu mer för att folk rider sönder sina hästar eller ännu värre blir för gamla eller vad det nu kan vara.

Visst går ni med på att betala 100.000kr om året så varsegod för det är ungefär den summan som krävs när alla halvt skadade hästar som inte håller måttet längre men är inte skadade nog för att Tr märkas skall utförsäkras.
 
Sv: Tävla triangelmärkt

Pallas_Athena, du har absolut rätt gällande triangelmärkning. Jag tycker att den enda begränsningen gällande T-märkning borde vara överhårt arbete och krävande tävlingar t ex MSVA, en T-märkt häst är ingen halt krake som stapplar runt på tre ben... Folk verkar ha helt fel bild av T-märkning, på min ridskola står ett D-ponnysto, som är T-märkt. Och hon är en ypperlig ridskolehäst, definitivt en av de bästa i stallet, en riktig favorit hos alla. Fantastiskt välutbildad, lätt och mjuk att rida i dressyr och underbar (och het :) i hoppning. Hon får tävla på klubben, vi har endast ungefärlig Lätt D - Lätt C- nivå. Och hon stormtrivs, ser alltid superglad ut och är ett riktigt kap att rida. Så det är en ypperlig lösning både för ridskolan och henne själv.

Ridskolan hade ju aldrig haft råd att köpa en sådan här häst om hon inte var T-märkt. Och hon får ju ridas på olika nivåer på ridskolan och är en fantastisk ridskolehäst. Så jag tycker lugnt att en T-märkt häst är en häst som alla andra. Man får bara känna av när det blir 'överkurs'. Så alla andra som tjatar om djurplågeri kan skaffa mer information om saken!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävla triangelmärkt

Ziri skrev:
en T-märkt häst är ingen halt krake som stapplar runt på tre ben... Folk verkar ha helt fel bild av T-märkning,

En T-märkt häst kan mycket väl vara en halt krake OM den ansträngs..

Sen, en T-märkt häst ska enligt t ex Agria 'VARAKTIGT förlorat sina förmåga att utföra arbete motsvarande lätt klass' (inte ordagrant citerat, men kan ta fram det ordagranna citatet om det finns intresse.

Så, en häst som fungerar som den på ridskolan du nämner skulle aldrig ha T-märkts egentligen..
 
Sv: Tävla triangelmärkt

triangelmärk ponnyn och låna ut den som läromästare-ungarna måste väl inte tävla
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: MalanMjöl
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 308
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp