Bukefalos 28 år!

Tävla triangelmärkt

Har du sett journalerna då? Kan berätta om dem?
För annars tycker jag inte du ska prata så högt om att du vet en massa fall där T-Märkta hästar efter några år tillfrisknat..
Tillfriskna är det att vara symtomfri eller att skadan är utläkt och tillbaka gången? Förstår du skillnaden och vad jag menar?
Alla hästar med T är inte kronikt halta och jag kan förstå om ägaren gärna ser den som frisk och säger det till allt och alla! Men skillnaden är ju att hästen inte är frisk bara för att den är symtomfri...

Så vad manar du med tillfrisknade hästar?
 
tillfrisknade hästar

En häst som är lika frisk som innan skadan. Och detta med efter kontroll av samma vet.

Nu går detta inte att hävda så dessa hästar är ju fortfarande t-märkta.
 
Jag kan berätta om min häst. Diagnosticerad 1997 för strålbenshälta. Veterinären OCH försäkringbolaget (det är ju en veterinär som gör bedömningen) bedömer att hästen nog inte kan klara framtida ridning. Det är dock helt ok om jag vill prova se om han klarar lättare promenadridning från båda parter.

Hästen skos med sjukbeslag (PG) och sätts mycket försiktigt igång. Efter 6 månader är vi så igång att vi både travar och galopperar ute på rakt spår. Åker till klinik för kontroll. Hästen är ohalt på rakt och böjt spår. Han tar dock olika långa steg på böjt spår men har ingen smärta.

Fortsätter att rida honom 3-4 ggr i veckan ute i skog och mark i 3 år till. Hästen är varje år in på klinik för kontroll. Till samma veterinär som dömde ut honom då jag ville han skulle titta som minns hur hästen såg ut när den dömdes ut. Veterinären är lika glad varje gång att det går så pass bra.

Efter 3 år börjar min häst bli farlig att rida ut på. (Han har aldrig gillat uteridning så värst och fick väl nog efter 3 år) så jag lägger in ETT dressyrpass i veckan för att få lite lydnad och variation. Vid kontroll är hästen fortfarande ohalt.

Så där fortsätter det och nu efter sju år är vi uppe i 2 dressyrpass (på normal nivå) i veckan, vi hopptränar på lång nivå (50 cm) 2 ggr i månaden, rider ut 1-2 ggr i veckan och löshoppar nån gång per år. Han är fortfarande ohalt.

Håller dock med om att en sådan häst inte ska tävlas. Och plockade jag av PG-skorna skulle han ju bli halt. Frisk blir dom aldrig från strålbenshälta men rätt många kan faktiskt bli SYMPTOMFRIA.

Att jag rider dressyr på denna häst är för att han tycker om det. Han avskyr fortfarande uteritter men nu när det är i mindre mängd så står han ut. Nu har jag flyttat sedan 2 år så numera är det en ny veterinär som ser hästen varje år och än så länge är han ohalt vid varje kontroll.

Kanske ska nämna att vid utdömningstillfället så var hästen ohalt på rakt och böjt spår, ohalt efter böjning och röntgen visade inget. Däremot lös båda strålbenen efter scint. Jag är nog mest förvånad över att han ens blev utdömd!

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF!!
 
Men jösses!
Vilket avsnitt i TR hänvisar du till?
Som du ju skrivit själv finns det ju grå-zoner öppna för viss tolkning även av TR.
Man kan tex arrangera 'träning under tävlingslika former'
vilket ju gör att det blir upp till arrangören att avgöra om T-märkta hästar är startberättigade.

Det du skriver handlar ju inte om att frångå TR! :smirk:

I vår klubb har överårig ryttare startat ponny på lokal ponnytävling. Ryttaren fick helt enkelt rida utom tävlan.

Alltså kan man i teorin tänka sig att arrangören låter en T-märt häst (på klubbtävlin) rida utom tävlan och få en CR-rosett.
Man kan då fråga sig om det ärmindre 'tävling' än att få rida om en blågul rosett? :angel:
 
Den har haft en skada som gör att den blivit triangelmärkt. Denna skada kan ha läkt ut.

När man T-märker hästen så gör man det för att skadan anses som permanent, och har alltså inte möjlighet att läka ut. Ridbarheten anses så nedsatt, att hästen endast duger till sällskap/promenad utan onödigt lidande.

Varför tror du att många triangelmärkta hästar rids idag?

Och det är precis detta som vetrinärerna ställer avogt emot, därför att ägarna i regel av ren okunskap fortsätter att rida sina hästar som sen återvänder till kliniken med samma skada.
 
Jag fick erbjudande från vet och försäkringsbolag om att t-märka min fd tävlingsponny. Hon hade fått en relativt kraftig senskada, och eftersom det var mycket osäkert om hon skulle hålla för hoppning i fortsättningen ansåg de att jag kunde t-märka. Nu blev det inte så, utan hon fick det 1,5 år som krävdes innan hon kunde ridas igen, efter ytterligare ett år var hon startklar lätta klasser, vet anser att hästen totalt sett är i bättre skick än innan skadan. Nu är hon 22, med lite ålderskrämpor, men av senskadan har vi aldrig haft minsta problem...
 
okej, det var ju lite synd det, vill att hon ska vänja sig vid att hoppa och ha publik runt om kring sig som stojar och stimmar, innan man försöker på någonting större. håller ju på att vänja min vid hoppning, stod på ridskola förut och dom vande inte henne vid hinder eller bommar utan hadde med henne på lektioner på en gång och tvingade henne över dom så om det låg markbommar på marken en tre fyra stycken så hoppade hon över allihopa istället för att trava över dom. har kommit bra långt med henne nu, hon kan skritta å trava å lungt över bommar och hoppa över mindre hinder lungt i traven, hon uppför sig ganska bra med bara bommar i galoppen men är fortfarande stressad och försöker fortfarande i galoppen att ta hindren så fort som möjligt och så hoppar hon av väldigt tidigt oxå.
desvärre så kan jag inte träna hinder just nu eftersom att jag inte har någon tillgång till ridhus :(
så man kan inte ens få vara med om man säger att det är för utbildningen av hästens skull?
 
Jag T-Märkte min förra häst, ett fullblod som hade pålagrningar i 3 leder..
Denna häst höll inte, då den nya ägaren trots att hon visste hästen var T-Märkt red och tränade relativt hårt..

Och han fick oxå vila och var UA på böjprov och vet. godkännde igångsättningen..
 
När sådana erbjudanen ges, beror det på att hästen behöver en lång rehabilitering samt att kostnaderna inte kanske blir försvarbara då utgången ses som osäker.

Senskador är svåra att bedöma, vissa blir helt återställda efter en lång rehabilitering. Sen fins där hästar som haft em lång vila, men är fortfarande inte ok för ridning. Merparten av hästar med senskador, blir aldrig återställda så prognosen på den skadan ses inte som gynnsam.

Vilket inte innebär att hästen inte kan bli frisk från en sådan.
 
jag har inte gjort ngt med hans bäcken det var snett när jag fick han.
nej kotor är ej röntgade men det var borta till 99% när jag hämtade han.

han bäcken ansogs obotligt, men jag har musklat han försiktigt enligt den akademiska läran.
veterinären har kollat på han tre ggr senast i januari och sa att han inte kunde hitta ngn smärta på han längre. han var fint musklad och i bra kondition, han kunde inte förstå hur han kunde vara t-märkt om han inte hade fått se han från början.

jag vill inte ha ngt utlåtande från dig eftersom jag redan fått det av veterinärer och kvalificerade tränare.
 
Varför skulle jag ge dig ett utlåtande? Hur skulle jag kunna göra det när jag inte sett hästen?

Det jag frågade var vad han hade för skada och varför han var märkt..
Jag har fortfarande inte fått svar på frågan varför han är T-Märkt! Är det kotorna? Eller?
 
han kunde inte förstå hur han kunde vara t-märkt om han inte hade fått se han från början.
Kan det vara så att han då gjorde bedömmningen att hästen med de skador den har mycket väl kan klara av livet som prommenadhäst...
Att hästen idag är haltfri och mår fint, behöver inte betyda att den fortsätter göra det om man tränar den hårt... Vilket antagligen var vad veterinären ansåg från början?

Nu pratar jag inte om din häst utan generellt... eftersom de flesta verkar uppfatta det som att hästen är felaktigt T-Märkt för att den idag är symtomfri....
Man T-Märker en häst för att den har en skada som anses obotlig och hästen är därmed skörare och har lättare att gå sönder... En sådan här häst kan självklart fungera i vardagslivet som prommenadhäst för lättare träning, men är av veterinär undersökt och har en SKADA!De flesta verkar tro att bara för att hästen idag inte haltar, är den frisk!
I lika många fall som den faktiskt inte är frisk, men ryttaren känner/uppfattar inte hältan är den idag en häst som kan leva symtomfritt och inte ha några problem av den skada den faktiskt har...

Förstår du vad jag menar?
Detta är återigen inget som är riktat mot dig och din häst... utan till allmänheten! :)
 
Det är jag också medveten om, och i mitt fall hade vi verkligen de aboslut bäst förutsättningarna för att kunna hålla en konvalecent (jag hade låneponny med kapacitet långt över min, egen gård, och föräldrar som ansåg att det var karaktärsdanande att ta hand om en skadad ponny)

Vad jag vill visa är att det finns fall där en t-märkt häst mycket väl håller för träning, utan att man är en hänsynslös eller okunnig hästägare(och jag känner till iaf två hästar som märks och efer ett par år varit i träningsskick igen). Men har man skaffat en t-märkt häst får man ju faktiskt acceptera att den inte FÅR tävlas, även om den skulle klara det...
 
Aha! :idea: Det läste jag inte ordentligt... :)

Och idag tycker veterinären att bäckenet är jämnt och borde inte orsaka hästen några problem, eller?
Vill förstå detta :)
 
Visst är det ofta så, att en skadad häst aldrig klarar av att komma tillbaks igen, men för den skull måste man ju acceptera att det finns hästar som repar sig, och som klarar träning för lättare klasser. Det är svårt att bedöma hur en häst kommer läka, och sen beror det ju på hur man tränar den efteråt, men många hästar skulle hålla bättre om de dressyrtränades regelbundet, än om de bara kliver rakt fram ute i skogen.

Det behöver inte vara någon som gjort fel om en t-märkt häst återhämtar sig. Veterinären har gjort en korrekt bedömning, då den typen av skada brukar ge men för livet, ägaren har uppenbarligen gjort helt rätt, som lyckats rehabilitera hästen (många skador beror ju på felaktig träning, inte träning på för hög nivå...), och att då döma ut hästägaren som okunnig och hänsynslös anser jag vara trångsynt..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: MalanMjöl
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 308
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp