Bukefalos 28 år!

Tävla triangelmärkt

Men snälla du ta och läs och tänk efter!
Du beskriver 1 fall där din häst fick en senskada... denna hästen klara idag av att gå lätta klasser? Jaha?!
Vad vill du ha sagt med det då??

Jag bryr mig inte om i vilken klass du tävlar eller tränar.. Har du en T-Märkt häst ska du inte tävla! Punkt!

Din häst är skadad... och om den idag inte har ont av sin skada, så är det lätt att den går upp igen om du tränar hästen hårt... Vilket du ju nästan bör göra för att klara av att tävla den...

Det behöver inte vara någon som gjort fel om en t-märkt häst återhämtar sig. Veterinären har gjort en korrekt bedömning, då den typen av skada brukar ge men för livet, ägaren har uppenbarligen gjort helt rätt, som lyckats rehabilitera hästen (många skador beror ju på felaktig träning, inte träning på för hög nivå...), och att då döma ut hästägaren som okunnig och hänsynslös anser jag vara trångsynt..

I hur många av dessa fall har veterinären gjort en undersökning med röntgen osv... Och sen sagt! Denna hästen är frisk och kommer hålla för hård träning och tävling på hög nivå??

Många hör nog det de vill höra..
Och ja, jag anser hästägaren som okunnig och respektlös om man åker till tävlingsbanan med en T-Märkt häst... i vilken kondis den än må vara!
 
han har satt såna muskler på rumpan att det har stabiliserat sig o lyft sig. du kan få se kort på hur han ser ut idag om du vill?
 
Men du.. det kan ju vara så att en häst tränas hårt och tävlas i svår klass och det visar sig att den av någon anledning inte klarar det och hästen blir triangelmärkt. Detta för att hästen inte längre klarar av att tränas och tävlas för SVÅR klass.
Det behöver faktiskt INTE betyda att hästen inte klarar av att ridas som "promenadhäst" och tränas på en nivå som motsvarar lätta tävlingsklasser.
Antagligen så skulle jag tro att de flesta hästar mår bättre av att ridas på ett sådant sätt att de behåller/sätter muskler och får psykisk stimulans..

Själv har jag haft en kuse som iof inte var triangelmärkt, men hon fick som unghäst en sådan skada på ett bakben att det var osäkert om hon ens skulle klara sig. Nu visade det sig att hon överlevde, sen reds hon och tränades på en nivå motsvarande lätt klass ungefär. Hade det varit aktuellt är jag säker på att hon skulle ha blivit triangelmärkt direkt och det var egentligen tveksamt om hon överhuvudtaget skulle kunna ridas! Men hur som hellst så satte vi igång henne. Detta gjorde att hon satte muskler, blev mer smidig och gymnastiserad plus att hon fick psykisk stimulans som hon verkligen behövde för att trivas.
På hela tiden jag hade henne märkte vi aldrig av hennes skada utan det var snarare så att hon blev bättre och rörligare ju mer hon reds i takt med att hon musklades osv..
Sen var tyvärr olyckan framme i hagen och hon halkade och trampade snett och tyvärr påverkade det hennes gamla skada så att vi var tvugna att ta bort henne, men vi fick ändå många fina år tillsamans.
 
Det bästa vore väl att länka HELA tråden som ligger på tävling, där finns ALLA svar och tankar om det hela och inte bara ett enda citat :mad:
 
Återigen kommer det ett inlägg om att det behöver inte vara si eller så... nej, det behöver det inte.. men nu är det så att de flesta T-Märks för att de har en skada... en skada som gör dem sköra... Vilket betyder att vererinär har sagt att denna häst skall inte tränas hårt... Punkt!
 
Jag bara svarar på ett inlägg i högen, det är inte riktat till den vars inlägg jags varar på utan till 'alla':

Det jag inte fattar är det här jäkla att både HA kakan kvar OCH att ÄTA upp den.

Man kan inte få allt, utan endera T-märker man och får ut livvärdet minus 10 000 kr och kan köpa en NY tävlingshäst. Meningen med LIVförsäkringen är just detta, att de pengarna ska räcka för att kunna köpa en likvärdig, NY häst.

Eller så triangelmärker man INTE och säljer sin häst som lättklasshoppare och tar den ekonomiska smällen, eller så får man ha kvar hästen på lättklassnivå och själv gå ner i ambition och senare när/om hästen inte klarar det helelr döma ut den, få ut hela försäkringsbeloppet och kunna köpa en ny häst.

Men man kan INTE få behålla sin häst och tävla på, även om man går ner i klass, och dessutom få ut pengarna så man kan köpa en ny. Det blir ju en VINST att göra så och en försäkring ska ALDRIG ge vinst.

Och hur många skulle tycka det vore självklart att när bilen börjar bli lite trött och motorn inte är i tiptop längre få behålla bilen som bruksbil men få ut värdet den hade som 'ny' och kunna köpa en ny bil också?

De hästar som inte klarar att tävla på hög nivå, men kan tävla på lätt nivå ska enligt min mening INTE T_märkas. Där rä det bättre om man kan få ersättning med värdeminskningen. Säg att hästen är värd 100 000 kr och försäkrad för det, sen får den en skada/sjukdom som gör att den aldrig mer kan tävla på hög nivå, men däremot lägre. Som lättklasshäst är den värd 50 000 kr. Då skulle man kunna få ut 50 000 kr på försäkringen och behålla hästen. Utan T-märkning utan isf någon annan form av märkning, och då inget tävlingsförbu i lätta klasser, men väl svåra klasser (det hästen inte bedöms klara).

Annars kan man T-märka sin häst, få ut 90 000 kr i livvärde, och sen säljer man den som läromästare och lättklasshoppare för 50 000 kr. Och vips så har man tjänat 40 000 kr på det. Och det är det som INTE ska gå, och det är därför det (avelsston undantagna) i princip är omöjligt (och det md rätta) att sälja en T-märkt häst för mer än 10 000 kr. De går inte att försäkra högre heller. Just för att man inte ska kunna TJÄNA på att slå ut den.

Och, jag fattar inte det här med att både ha kakan och äta upp den.

Min valack blir högst troligt T-märkt. När jag säger ja till detta (det är ju JAG som bestämmer, jag kan ju säga nej) så VET jag ju att han aldrig mer kommer tävla. Och då får ju jag alltså bedöma hur mycket det betyder, och betyder det såpass mycket för mig att jag inte kan tänka mig att avstå så får jag ju strunta i att T-märka.

Och om min valack nu övht kommer tillbaka såpass att han kan bli promenadhäst, och T-märks, och om fem år så visar det sig att han som genom ett mirakel hålelr för träning motsvarande lätta klasser dressyr, så visst kommer det kännas lite 'synd' att vi inte kan tävla, men det var jag ju FULLT medveten om när jag märkte. Om jag verkligen till varje pris VILL tävla så får jag ju strunta i att T-märka och se om jag kan få honom tävlingsbar ändå, och visar han sen inte hålla för det likförbaskat får jag väl märka då och få ut pengarna DÅ.

Men jag anser det översniket att man både ska ha hästen som tävlingsindivid och få ut försäkringspengarna..
 
Vem är det som ska tänka efter?

Nu är 1. Inte min häst min längre, eftersom det var många år sedan jag hade ponny. 2. Jag skrev aldrig att hon t-märktes. Eftersom det redan på akut stadium fanns en chans att hon skulle bli helt frisk valde jag att ta den chansen, trots att jag kunde ha fått ut mina pengar...

Som sagt, vissa försäkringbolag godkänner t-märkning av hästar som kan gå lättare klasser efteråt, och då bedömer veterinären efter försäkringsbolagets kriterier...

Lätta klasser i dressyr innebär att hästen ska kunna skritta, trava och galoppera i en trevlig form, vilket de allra flesta promenadhästar faktiskt kan. Det innebär inte någon hård träning. Att man sedan begår ett regelbrott, och vad som kan klassas som försäkringsbedrägeri om man tävlar en t-märkt häst är ju en helt annan sak. Regler är regler, dem får man acceptera.
 
Jösses! Vad jag vill säga är att det inte är försäkringsbolagen som undersöker och rekommenderar T-Märkning.... Utan det är Veterinärer...

Jo, men det är ju faktiskt försäkringsbolagen som avgör om en triangelmärkning går igenom eller inte. Och om det nu är så att de olika bolagen har olika kriterier för vad som ska kunna triangelmärkas, och ett av de större bolagen tillåter - märkning av hästar som inte kan gå på högre nivå, men däremot inte motsätter sig klubbtävlande, då ÄR det ju så. Sedan får ju inte T- märkta hästar starta på lokaltävling eller högre iaf, men tydligen har bolagen olika syn på hur pass obrukbar hästen måste vara för att bli T - märkt. Hos Agria får du lova att aldrig mer tävla, If tycker klubbtävling på VÄLMÅENDE häst är OK. IF menar att man ska kunna få ut delersättning om hästen inte funkar till det den köpts för, hos Agria ska den vara i det närmsta obrukbar.


Och, snälla, sluta uttrycka dig så väldigt otrevligt. Vem tjänar på det? Allt är, som någon skrev, inte svart eller vitt, och bara för att en häst inte fixar att tävla på högre nivå behöver det inte betyda att allt över promenadridning är elakt och fel emot den. Den kan mycket väl klara att tränas på lägre nivå. Man måste se till individen.

Till KaZa: Om din ponny är så pass pigg som det låter, tror du att vet vill slå ut den till T- märkning? Bara en fundering. Förstår ditt dilemma i allra högsta grad: Tror dock ponnyn skulle kunna vara lycklig även om den "bara" fick åka på små träningar o skutta pinnar hemma. DEN vet ju inte när det kallas "tävling" eller "hopplektion". Lycka till!

Funderar fortfarande på om det inte borde finnas "T- märkning light" av något slag.Se mitt tidigare inlägg
 
Funderar på en sak du skrev (o orkar inte plöja hela TR). Är det verkligen så att det är regelvidrigt att låta någon starta utom tävlan på en klubbtävling (t ex för att som i ditt fall bara får en bedömning)? Tycker det låter mycket märkligt. Var det inte bara så att din klubb beslutat att inte ta in några ryttare utom tävlan (p g a exempelvis mga starter el likn)?

Har varit med på klubbis utom tävlan i både hoppning o dressyr hos flera klubbar (har flyttat flera ggr sen jag fyllde 18) med mitt gamla D-ponnysto, och det har inte varit några problem. OBS att hon inte är T- märkt, men jag är numera överårig o har inte velat ta upp henne som stor häst av flera anledningar, b la att jag ville låta fler ryttare under 18 få chansen att tävla och ha roligt med och lära sig av henne. De gånger jag har startat henne utom tävlan på klubbis har varit under perioder när hon inte haft någon tävlande "extramatte".
 
Så du menar att ett försäkringsbolag kan T-Märka en häst utan en veterinär... ??
Ja, försäkringsbolagen avgör i slutänden, men på VETERINÄRENS REKOMMENDATION..

Och, snälla, sluta uttrycka dig så väldigt otrevligt. Vem tjänar på det? Allt är, som någon skrev, inte svart eller vitt, och bara för att en häst inte fixar att tävla på högre nivå behöver det inte betyda att allt över promenadridning är elakt och fel emot den. Den kan mycket väl klara att tränas på lägre nivå. Man måste se till individen.
Snälla! Läs hela tråden innan du uttalar dig...

Och ja man måste se till individen, ffa individens skada...
Som jag tidigare påpekat är det för mig ok, om veterinären friskförklarat hästen att hålla för hård träning... då efter en djupgående koll med röngen osv..
Men som jag tidigare påpekat, tolkar man gärna veterinären lite som man själv vill...
 
Lätta klasser i dressyr innebär att hästen ska kunna skritta, trava och galoppera i en trevlig form, vilket de allra flesta promenadhästar faktiskt kan.

Det här kan jag inte hålla med om. Det är inte många promenadhästar som skulle kunna gå ett LB och ännu mindre ett LA program med godkända poäng.

Det finns många ekipage på min ridklubb som inte klarar det trots mycket träning.

mvh Jessica
 
Jag har läst hela tråden, och jag vidhåller att jag tycker att du uttrycker dig onödigt ilsket och otrevligt.

Och, nej, jag anser inte heller att NÅGON häst som har ont på något sätt ska utsättas för träning. T- märkt eller ej spelar ingen roll.

Huruvida vet föreslår T- märkning torde ju också till viss del ha att göra med hur kriteriaérna för att få t- märka ser ut, eller hur?

Både jag och någon mer här var lite inne på att det kanske skulle kunna finnas någon annan form av delersättning (ej T- märkn)för hästar som betingar högt ekonomiskt värde, och klarar att tränas o tävlas på lättklassnivå, men inte högre. För trots allt köper ju ingen ae häst med meriter i 140 för 300 000 kronor för att sedan bara kunna hoppa enmetershoppning. Försäkringen handlar ju trots allt till stor del om att trygga sin ekonomi.
 
Och jag anser att de flesta, även många promenadhästar, borde hålla för att gå en LC. LC-LA är ett relativt stort steg, och visst är det många som inte kan få godkänt (däribland jag just nu :o) men de allra flesta hästar håller ändå för det. (Beroende på hur man tränar givetvis, sitt och harva på volten, i tungt underlag och på bogarna, så kan du nog knäcka en och annan häst, men det är väl knappast målet)

Jag sällar mig till skaran som anser att eftersom pengar i så många fall styr borde det finnas ett "mellanting". En värdesänkning behöver ju inte alltid innebära att hästen enbart håller för skrittpromenader, och mellan svårklass och LC-LB är det milsvid skillnad...
 
Nu lånar jag knappen på ursprungstråden, så detta är alltså inte riktat till någon speciell.

Man kan bara konstatera detta, hästar är ingen investering och gör man en vinst på dom så grattis till den. Man måste också räkna med att ta vissa ekonomiska smällar, man kan alltså inte både ha och äta kakan samtidigt som någon skrev.

Tänk på att i slutändan måste någon betala för människans snikenhet, och det blir den hästen som måste ställa upp och stå ut med vad vi önskar. Kan dom verkligen det?
 
Funderar på en sak du skrev (o orkar inte plöja hela TR). Är det verkligen så att det är regelvidrigt att låta någon starta utom tävlan på en klubbtävling (t ex för att som i ditt fall bara får en bedömning)? Tycker det låter mycket märkligt. Var det inte bara så att din klubb beslutat att inte ta in några ryttare utom tävlan (p g a exempelvis mga starter el likn)?

Nej, det är INTE regelvidrigt TR-mässigt sett. På klubbtävling får man VÄLJA BORT delar av TR. (Vilket jag också skrev). Ofta väljer man ju bort klädselkraven etc. Men man får välja bort alla delar som inte har med säkerhet att göra.

Så ut TR synpunkt så är det inte regelvidrigt att låta T-märkt häst starta. Ut TR-synpunkt kan de låta överårig starta ponny med.

Jag har startat utom tävlan mer än en gång, men det är många år sen, och nu verkar de ha skärpt kraven iaf härikring för även de små pytteklubbarna håller hårt på TR. Jag har ju som sagt få starta min ponny utan tävlan (jag är överårig) men fått blankt nej överallt, med hänvisning till att de följer TR i sin helhet =/

Men iaf här så håkker klubbarna strikt på TR även på klubbtävling.

Sne är det ALLTID regelvidrigt att tävla T-märkt häst (om man inte har märkt hos IF då tydligen) eftersom man då lovat försäkringsbolaget att hästen INTE ska tävla mer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 308
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 848
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp