tävlingsgrenar på skojtävling?

kvandi

Trådstartare
Under påskhelgen tänkte kompisen och jag ordna en heldag i stallet med samvaro och små skojtävlingar för de hästtokiga barnen i området . Det kommer vara barn med ponnysar av olika storlek och troligtvis även barn utan egen häst, men som då får låna häst. Föräldrarna kommer givetvis vara med o får sköta markservice, fika m.m.

Har ni tips eller erfarenheter av kul tävlingar som barn från 9-16 kan vara med i?

Påskäggsletning är det stora för dagen (vi hade en klassisk sådan förra året och barnen tjatar om iår igen). Funderar dock på att göra en alternativ Påskäggsletning där alla barnen måste leta ihop och gå efter olika ledtrådar, ta sig till olika platser och göra olika uppdrag för att tillslut hitta äggen. Kanske uppdelat i olika åldersgrupper med anpassade uppdrag...

Funderar på om man kan ha en hopptävling (40cm eller markbommar), enkel dressyr med hinderbana -typ rida slalom runt konor, stanna mellan bommar etc. Har ni fler idéer?

Inget barn kommer vinna utan alla får rosett/påskägg såklart.
 
Sv: tävlingsgrenar på skojtävling?

Hade en skojtävling med min klubb för ett par år sedan. Vi var på ovalbanan så allt utfördes på den.

*Öltölt. Fast vi hade vatten i stora plastglas och det lag som hade mest vatten kvar när alla gått i mål vann.
*Ägglopp. Kokta ägg på en matsked och rida runt banan så fort som möjligt. Tappade man ägget fick man hoppa av och springa bredvid hästen i mål.
*Stafett. Tror vi hade ett spö som stafettpinne och det var på tid.
*Tipspromenad till häst.

Tror ni kommer få superkul oavsett vad ni hittar på :)
 
Sv: tävlingsgrenar på skojtävling?

Jag tycker gymkanaliknande grenar alltid är roligt, att få lösa olika uppgifter till häst.
Gymkana behöver inte innebära full fräs fram och tillbaka, utan på en låg nivå där man i lag ska utföra olika uppgifter eller ta sig runt banor på olika sätt, kan vara både med och utan häst i de olika momenten.

Ska det vara "skoj" tycker jag man kan lämna hopp eller dressyr åt sidan och istället bara göra roliga lekar eller moment helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp