Tandproblem

För att den ligger runt tänderna i överkäken. Den jag har titttat på ligger mot underkäken och utan belastning alls på övre framtänder.

Tandis kan ju slipa till din skena så att den belastar bara där det känns ok.
Ihop med att den är tunn nog, sitter fast ordentligt iom gjuten för dig och slipad i undersidan sas för att glida bra i de vinklar just dina käkar ska röra sig i.
Det får du aldrig annat än hos tandis.
 
Det där är tyvärr inte alls så ovanligt som man kan tro. Rätt många reagerar med smärta efter lagning och särskilt om man använder plast. Säga vad man vill om amalgam, men det var inte alls lika många som reagerade när man lagade med det.
Enligt tandläkaren jag arbetade med (jag är tandsköterska i botten) så är en reaktion som din en typ av allergi. Tänder är levande och kan också bli allergiska kan man säga.

Jag gissar att det är många år sedan du var tandsköterska. För 20 år sedan var det vanligt att man kunde få ont efter en lagning när man gick från amalgam till komposit och det berodde på att plasten krympte när den härdade så att det blev ”dragningar” i tanden. Dagens material är krympningen nästan obefintlig så det problemet är i princip borta. Reaktioner efter lagningar beror oftast på att den är för hög, tanden har varit trasig en tid innan lagning, lagningen är stor och eventuellt nära tandpulpan, det finns sprickor i tanden (eller att man bara har en känslig tand eftersom det ändå är så att man retar upp den stackars nerven i tanden när man borrar i tanden men det går över snabbt.)

Tänder i sig lever inte, det enda som lever är pulpan som är blod och nerv. Allergi förekommer inte i tänderna utan då är det allergi i slemhinna/tunga pga tex nickel eller andra material.
 
Tandis kan ju slipa till din skena så att den belastar bara där det känns ok.
Ihop med att den är tunn nog, sitter fast ordentligt iom gjuten för dig och slipad i undersidan sas för att glida bra i de vinklar just dina käkar ska röra sig i.
Det får du aldrig annat än hos tandis.
Krasst har jag heller inte råd med 3000kr för en skena. Så även om dom kan lösa det så får det alternativet bort.
 
Krasst har jag heller inte råd med 3000kr för en skena. Så även om dom kan lösa det så får det alternativet bort.

Jag vet ju inte alls. Men det går inte att få bidrag för tandvård/skena med din smärtproblematik. Har för mig att det gått förr med vissa smärtdiagnoser.

Enligt min tandis så stjälpte ofta de icke gjorda hos tandis mer än de hjälpte. Så då var det som jag fattade det lika bra att skita i dem helt.
 
Jag gissar att det är många år sedan du var tandsköterska. För 20 år sedan var det vanligt att man kunde få ont efter en lagning när man gick från amalgam till komposit och det berodde på att plasten krympte när den härdade så att det blev ”dragningar” i tanden. Dagens material är krympningen nästan obefintlig så det problemet är i princip borta. Reaktioner efter lagningar beror oftast på att den är för hög, tanden har varit trasig en tid innan lagning, lagningen är stor och eventuellt nära tandpulpan, det finns sprickor i tanden (eller att man bara har en känslig tand eftersom det ändå är så att man retar upp den stackars nerven i tanden när man borrar i tanden men det går över snabbt.)

Tänder i sig lever inte, det enda som lever är pulpan som är blod och nerv. Allergi förekommer inte i tänderna utan då är det allergi i slemhinna/tunga pga tex nickel eller andra material.
Så med andra ord är tanden rimligtvis för hög fortfarande? Men nerven är även irriterad nu efter ingreppen? Känns som att den blir känsligare och känsligare för varje gång nu nämligen.... Kan att jag pressar tänder orsaka att jag får ont när jag tuggar på nåt hårt? Att nerven lixom aldrig riktigt får vila?

*spekulerar helvilt just nu*
 
Jag vet ju inte alls. Men det går inte att få bidrag för tandvård/skena med din smärtproblematik. Har för mig att det gått förr med vissa smärtdiagnoser.

Enligt min tandis så stjälpte ofta de icke gjorda hos tandis mer än de hjälpte. Så då var det som jag fattade det lika bra att skita i dem helt.
Nja nu var det ju tandläkaren som rekommenderade dessa pga av att dom faktiskt fungerar ganska bra till en billig peng. Nu vet jag inte när du kollade sist på såna bettskivor men dom har ju utvecklats ganska mycket senaste åren och det finns flera olika varianter att välja mellan. Den jag tänker på är en av dom dyrare.
 
Så med andra ord är tanden rimligtvis för hög fortfarande? Men nerven är även irriterad nu efter ingreppen? Känns som att den blir känsligare och känsligare för varje gång nu nämligen.... Kan att jag pressar tänder orsaka att jag får ont när jag tuggar på nåt hårt? Att nerven lixom aldrig riktigt får vila?

*spekulerar helvilt just nu*
Det är mycket troligt en del av problemet, jag får ont om jag är stressad en längre tid och biter ihop länge.
 
Det är mycket troligt en del av problemet, jag får ont om jag är stressad en längre tid och biter ihop länge.
Att den är för hög eller att jag biter ihop?

När jag hade tillfällig lagning fick vi fylla på lagningen ganska ofta då det lossnade bitar väldigt lätt. Troligtvis pga av att jag biter ihop kan jag se nu....:idea: En bettskena är nog ingen dum ide ändå :angel:
 
Att den är för hög eller att jag biter ihop?

När jag hade tillfällig lagning fick vi fylla på lagningen ganska ofta då det lossnade bitar väldigt lätt. Troligtvis pga av att jag biter ihop kan jag se nu....:idea: En bettskena är nog ingen dum ide ändå :angel:
Det kan vara en kombination eller bara att du biter ihop för mycket.
 
Så med andra ord är tanden rimligtvis för hög fortfarande? Men nerven är även irriterad nu efter ingreppen? Känns som att den blir känsligare och känsligare för varje gång nu nämligen.... Kan att jag pressar tänder orsaka att jag får ont när jag tuggar på nåt hårt? Att nerven lixom aldrig riktigt får vila?

*spekulerar helvilt just nu*

Jag svara ja på alla dina frågor. Det finns liksom inget enkelt svar genom internet men alla spekulationer är rimliga.
 
Jag slog sönder tänder i underkäken för några år sen, ridolycka. Tänderna lagades (bitar som var borta) hade ont i något år när jag åt, påstods vara nervsmärta. Numera känner jag ingenting.
 
Jag har nu beställt en bettskena :) den kommer i början av nästa vecka. Det blev en sleepright secure. Den kändes mest lämplig. Hoppas det kan funka så nerven får vila på nätterna. Annars får vi ta och slipa en runda till på tanden tänker jag. Jag har i alla fall inte lika ont i käken i dag så det känns som att i alla fall det går åt rätt håll. :)
 
Ja, det var ganska jobbigt, det gjorde ONT, sen lärde jag mig att äta på ena sidan - och fick sen lära om att äta på båda igen :grin:
Man får verkligen smärtminne när man har ont på en sida har jag märkt. och så känns det konstigt att tugga där för att man inte är van. Klurigt!
 
Men vad är skillnaden på tillfällig och permanent lagning? Vad är det som gör att jag blir smärtfri på den tillfälliga?
Ämnena i den? Den andra tanden blev ju bra trots permanentlagning?
Kan det vara så att trots allt är för hög?

Så många frågor men jag försöker bara reda ut det hela och du verkar ju veta en del ;)

En tillfällig lagning är av ett annat material än den permanenta. En permanent är gjord i plast (oftast) och en tillfällig är ett pulver som man droppar en vätska i och blandar så det blir som en "smet/deg". Den håller inte lika bra och är mycket lättare att ta bort om man behöver. Den står inte emot tidens tand (haha! ;)) lika bra heller.

En för hög lagning kan göra GRYMT ont. Munnen är superkänslig och det kan vara för högt även om det inte syns. Testa att bita om ett hårstrå så märker man hur lite som behövs för att det ska märkas av.
Det många tandläkare gör är att låta patienten bita ihop om märkpappret när man dels är bedövad och dels ligger ner. Det blir sällan/aldrig riktigt bra. Tandläkare borde lära sig att åtminstone sätta patienten upp när man testar höjden. Det är först i sittande position som tänderna biter ihop så som man normalt gör.
 
Jag gissar att det är många år sedan du var tandsköterska. För 20 år sedan var det vanligt att man kunde få ont efter en lagning när man gick från amalgam till komposit och det berodde på att plasten krympte när den härdade så att det blev ”dragningar” i tanden. Dagens material är krympningen nästan obefintlig så det problemet är i princip borta. Reaktioner efter lagningar beror oftast på att den är för hög, tanden har varit trasig en tid innan lagning, lagningen är stor och eventuellt nära tandpulpan, det finns sprickor i tanden (eller att man bara har en känslig tand eftersom det ändå är så att man retar upp den stackars nerven i tanden när man borrar i tanden men det går över snabbt.)

Tänder i sig lever inte, det enda som lever är pulpan som är blod och nerv. Allergi förekommer inte i tänderna utan då är det allergi i slemhinna/tunga pga tex nickel eller andra material.

Nej, det är inte länge sedan. Och jag har fortfarande kontakt med tandvårdspersonal så jag känner mig rätt up to date inom tandvården.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 601
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok Hade sån fruktansvärd tandvärk efteråt. En sån där hemsk smärta så man till och med funderar ut hur man kan dra ut tanden själv på bästa...
Svar
2
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ I åratal har jag kämpat för att få tandvård under narkos och för en vecka sedan var det äntligen dags. Svindyrt såklart, och väldigt...
Svar
11
· Visningar
5 238
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp