Tankar kring ponny köp?

Kroken

Trådstartare
Hej!
Behöver hjälp med tankar kring ett ponny köp.
Ponnyn ska användas som promenad ponny till en nybörjare. " Ridning" 1-3 dagar i veckan.

Har hittat en lagom ponny som stämmer överens på alla mina "krav" på vad jag letar efter, men...

Den har en sparkskada på en has som gör att den ej går igenom en besiktning, men rids ordentlig idag (enligt ägaren) och är inte halt. Är ej röntgad men de sa att det är broskbildning i hasen. Jag själv har kollat med hjälp av mycket hästkunning person och ser ingen hälta. Ponnyn är inte öm men svullen.
Den är inte försäkrad, men borde ju inte vara några problem förutom på det benet, att få en basförsäkring.

Är en ganska billig ponny (under 10 000), inget ingår utom hästen.
Hur hade ni tänkt kring skadan och annat?
Ponnyn passar utmärkt för övrigt.
 
En billig häst utan försäkring och som inte går igenom en besiktining kan bli väldigt dyr i slutändan.

Jag skulle ha letat vidare efter en annan häst alternativt avvaktat tills säljaren gjort en ordentlig utredning inklusive röntgen på benet.
 
Hej!
Behöver hjälp med tankar kring ett ponny köp.
Ponnyn ska användas som promenad ponny till en nybörjare. " Ridning" 1-3 dagar i veckan.

Har hittat en lagom ponny som stämmer överens på alla mina "krav" på vad jag letar efter, men...

Den har en sparkskada på en has som gör att den ej går igenom en besiktning, men rids ordentlig idag (enligt ägaren) och är inte halt. Är ej röntgad men de sa att det är broskbildning i hasen. Jag själv har kollat med hjälp av mycket hästkunning person och ser ingen hälta. Ponnyn är inte öm men svullen.
Den är inte försäkrad, men borde ju inte vara några problem förutom på det benet, att få en basförsäkring.

Är en ganska billig ponny (under 10 000), inget ingår utom hästen.
Hur hade ni tänkt kring skadan och annat?
Ponnyn passar utmärkt för övrigt.
Köpte själv en ponny med spatt.
Jag hade köpt den igen alla dar i veckan. Om ni trivs med ponnyn och den är snäll så hade jag tyckt det är viktigast.
Snälla ponnyer är svåra att hitta!
 
Be att få numret till veterinären som behandlade hästen och hör vad den tycker. Jag tycker inte det ska hindra köp om ni tänkt den för enklare ridning. Gör en besiktning också och fråga vad besiktigande veterinär tycker. Det finns som sagt inget "gå igenom besiktning" utan veterinären meddelar de fynd hen hittar och kan ge råd utifrån dem, men det är upp till köparen om man vill köpa eller inte.
 
Ja men det går inte att genomföra ett böjprov på det benet. Är en lite äldre ponny, ska tillägas.
För att ponnyn inte vill? Då skulle jag tolka det som smärta. Och även om den faktiskt är ohalt idag så kan det raskt ändra sig med nytt stall, nya hagar, ny utrustning och ny ridning. Det är dyrt nog att hålla en häst som var frisk när man köpte den....
 
Hur kan de veta att det är en broskbildning om ingen undersökning med bilddiagnostik har gjorts? Om hästen rids fullt ut idag, hur duktig är ryttaren? Vad betyder "fullt ut"? En häst som har en äldre skada kan hållas fräsch genom regelbunden, hållbar och klok ridning men ställs den av, en mindre duktig ryttare rider, hästen rids färre dagar, andra underlag i både hage och vid ridning kan göra att hästen inte håller.

Är hästen perfekt i övrigt hade jag velat ha en ordentlig genomgång av hästen på klinik och då inkluderat bilddiagnostik. Visst kostar det men hellre veta innan. Att köpa en häst som sedan inte håller och får tas bort kostar så enormt mycket smärta och det hade jag inte utsatt mig för. Hästen lär inte gå att få vettigt försäkrad heller om hen är över 16 år så där behövs en ordentlig buffert och en plan för hur mycket och vad som ska åtgärdas om något händer.
 
Hej!
Behöver hjälp med tankar kring ett ponny köp.
Ponnyn ska användas som promenad ponny till en nybörjare. " Ridning" 1-3 dagar i veckan.

Har hittat en lagom ponny som stämmer överens på alla mina "krav" på vad jag letar efter, men...

Den har en sparkskada på en has som gör att den ej går igenom en besiktning, men rids ordentlig idag (enligt ägaren) och är inte halt. Är ej röntgad men de sa att det är broskbildning i hasen. Jag själv har kollat med hjälp av mycket hästkunning person och ser ingen hälta. Ponnyn är inte öm men svullen.
Den är inte försäkrad, men borde ju inte vara några problem förutom på det benet, att få en basförsäkring.

Är en ganska billig ponny (under 10 000), inget ingår utom hästen.
Hur hade ni tänkt kring skadan och annat?
Ponnyn passar utmärkt för övrigt.
Jag har köpt/fått ett par stycken hästar med diverse skavanker genom åren. Och min inställning är att jag är medveten om vad jag köper och den risk jag tar i sammanhanget. Om hästen funkar för det arbete jag planerar att den ska klara av, så varför krångla?
Köp hästen och njut av den så länge den funkar! Anpassa ridningen efter hästens mående. Ge den en bra ålderdom (och avsluta ålderdomen när den får så ont att det inte längre är rimligt att behandla)
Möjligen hade jag förhandlat om priset, eftersom det finns en defekt.
 
Snäll promenadkompis för under tio papp finns det många av . Jag hade provat /träffat flera och inte köpt just denna .

Viktigt med ponny är ju också att den är skonad från överviktsproblem/relaterade hälsoproblem främst fång sen tidigare - särskilt om det är tänkt att ni ska ha den som promenadponny , och hur den ska gå med andra hästar och på vilken typ av hage med gräs stora delar av året beroende på var ni bor osv :)

Oförsäkrad om den inte går igenom besiktning och ni vill teckna försäkring så blir det ”begränsat” kort summerat.

Att ponnyn inte ens går att böja Pga det som påstås vara anledningen blir vansinnigt att överväga tycker jag. Då är den väldigt påverkad och kan lätt få större problem .
 
Senast ändrad:
Jag har köpt/fått ett par stycken hästar med diverse skavanker genom åren. Och min inställning är att jag är medveten om vad jag köper och den risk jag tar i sammanhanget. Om hästen funkar för det arbete jag planerar att den ska klara av, så varför krångla?
Köp hästen och njut av den så länge den funkar! Anpassa ridningen efter hästens mående. Ge den en bra ålderdom (och avsluta ålderdomen när den får så ont att det inte längre är rimligt att behandla)
Möjligen hade jag förhandlat om priset, eftersom det finns en defekt.

Jag tänker att TS frågar eftersom denne pratar om mer än en ”defekt” ? Om böjprov inte ens går att göra för att hästen inte kan böja benet är det ju lite mer än en ”defekt” .
 
Jag har köpt/fått ett par stycken hästar med diverse skavanker genom åren. Och min inställning är att jag är medveten om vad jag köper och den risk jag tar i sammanhanget. Om hästen funkar för det arbete jag planerar att den ska klara av, så varför krångla?
Köp hästen och njut av den så länge den funkar! Anpassa ridningen efter hästens mående. Ge den en bra ålderdom (och avsluta ålderdomen när den får så ont att det inte längre är rimligt att behandla)
Möjligen hade jag förhandlat om priset, eftersom det finns en defekt.
Fast i det här fallet är det ju helt vansinnigt om inte ponnyn ens varit till en veterinär för bedömning. Säljaren kan ju inget veta mer än att gissa på det ena eller det andra. Att köpa en sådan häst som har någon slags skada som ej varit till veterinär (som jag förstod det) är att medverka till djurplågeri och det tror jag inte TS vill. Annars håller jag med dig.
 
Jag tänker att TS frågar eftersom denne pratar om mer än en ”defekt” ? Om böjprov inte ens går att göra för att hästen inte kan böja benet är det ju lite mer än en ”defekt” .
Jag tror vi läser in olika saker i att det inte går att göra ett böjprov.
Fast i det här fallet är det ju helt vansinnigt om inte ponnyn ens varit till en veterinär för bedömning. Säljaren kan ju inget veta mer än att gissa på det ena eller det andra. Att köpa en sådan häst som har någon slags skada som ej varit till veterinär (som jag förstod det) är att medverka till djurplågeri och det tror jag inte TS vill. Annars håller jag med dig.
Om hästen rids normalt utan att visa hälta (rörelsestörning) så skulle jag nog inte dra det så långt som att "medverka till djurplågeri". (jag utgår bara ifrån det ts skrivit)
Men det är ju fortfarande inget som hindrar ts från att låta en veterinär undersöka den för att se hur illa skadad den är.

Det jag vill säga är att om man vet vad man köper - och i det ingår ofta en veterinärundersökning, även om den inte ger ett blankt papper!! - och är medveten om risken med att köpa en något defekt häst, så ser jag inget hinder att göra det.
(mitt allra bästa hästköp var en häst som jag visste hade smådefekter och som jag klinikbesiktigade, inte för att få ett friskintyg utan just för att veta vad det var jag köpte, vilka defekter som ingick i köpet så att säga....)
 
Tack för alla tankar och svar. Ja det är väldigt olika vad man lägger in i olika ord, beskrivningar, åkommor mm...

Just böjprovet som är ett känsligt ämne, är mer att det går att böja men kommer visa en viss grad hälta.

Självklart kommer en vetrinär kolla och som någon/några skrev så man vet vad man har att förhålla sig till.

Jag har som krav att det är en ponny som tar hand om sin ryttare, inte för pigg, inte för trög, inte fet, inte fång, slår inte mot skänkel eller när man tar i munnen, rycker inte tygeln ur händerna, surare inte när man sköter den, trygg i sig själv och inte nervös, lyfter snällt på fötterna, drar inte iväg till första bästa grästuva, följer snällt med vid intag, kan vara själv i stallet och även vid uteritt, samtidigt som den ska gå tryggt med sällskap.
Och sedan är det säkert mycket mer som jag inte tänker på att skriva ner.
Nu har jag hittat det jag letat efter, bara vissa defekter och då får man ta den i förhållande till mitt användningsområden och vad jag är bered att hantera.
 
Jag tror vi läser in olika saker i att det inte går att göra ett böjprov

Ok ja så tror jag det är.
TS motiverar det ju nu också senare.

Det primära i sammanhanget är ju att alla som köper utifrån premisser de uttrycker/frågar om landar i sina egna beslut oavsett och är nöjda med det :up: :)

Svar har ju givits utifrån TS ambivalens osv - i vanlig ordning när någon tillfrågar sociala media .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 097
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har fått erbjudande att sälja en av mina ponnyer till en ridskola. Jag undrar om ni har några tankar och erfarenheter kring...
Svar
15
· Visningar
2 032
Senast: Novalisa
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: pulkaskurk
·
Ridning Efter ett sex år långt hästuppehåll har jag tagit upp ridningen igen. Rider i dagsläget på ridskola en dag i veckan samt är medryttare...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp