Bukefalos 28 år!

Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

Såklart borde alla illa behandlade hästar få en chans med en snäll och kunnig människa som kan visa dem att det kan vara kul att bli riden.
Men om man testat alla "vettiga" metoder(inkl grundlig fysisk genomgång av veterinär mm) och hästen ändå inte VILL, då skulle jag anta att det finns en smärta (i kropp eller själ) som vi inte hittar och som vi inte verkar kunna lösa. Då skulle jag antingen låta hästen somna in, eller få gå som sällskap om den skulle kunna trvias med det.

Inga omständigheter kan ursäkta att man beter sig som mannen gör i filmen, kan man inte göra det MED hästen och med respekt för hästen, då ska man inte göra det alls.

Jag tror att det är lite så vi tänker, som anser att det kanske finns hästar som man helt enkelt ska låta vara.
 
Sv: Tell me this is madness!

Sa att binda ihop ett ben pa en hast ar "avskyvart och ett overgrepp"?

Daremot att:

Satta jarnskrot i munnen ar ok till och med med en kedja under hakan. Vad för kedja pratar du om?

Att knyta fast hasten i huvudet i en vagg sa den inte kan ta sig loss ar ok. Inget som verkar skadligt eller obekvämt iaf.

Att sla hastar med piska ar helt lagligt. Men slå? Ingen har sagt att detta är lagligt att slå en häst, spöt används då INTE på rätt sätt.

Att satta sporrar i sidorna pa en hast ar ok. Hellre "ett litet finger som petar på hästen att ditåt är det" än ett evigt bankande med benet.

Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok. Vet inte ens vad det är..

Att satta en ryttare sa tung att hasten inte orkar bocka ar tydligen ok enligt en anvandare. Ja idioter finns överallt.

Att snora ihop mulen med en laderrem ar ok. Detta är ju för att hästen ska bli "nedsövd" för hans eget bästa bättre det än att bråka med hästen o stressa upp honom- beror på varför o vilken metod förstås.

Ar att binda ihop en ben som pa filmen ett overgrepp sa vill jag inte ens fundera pa vad ovanstaende ar.

Eller ar det bara sa att de flesta ar sa vana vid de andra sakerna sa att det inte langre beror dem?

For jag kan inte tanka mig att nagon som reagerar sa starkt over att binda ihop ett ben pa en hast skulle tycka att ovanstaende ar ok?

Dags att se over sin egen hasthallning innan man ojar sig over andras kanske?

Jag kan inte helt hålla med dig Linda över din jämförelse. Jag kan heller inte uttrycka mig om det är fel det han gör på filmen, det ser inte trevligt ut nej och inget jag tror man gör i första taget.
 
Sv: Tell me this is madness!

Nu såg jag de andra filmerna. Jag tycker inte han behandlar hästen vidare ok. Hästen får inte ens en chans att gå framåt fören han daskar till honom ordentligt, det reagerade jag på faktiskt. En häst ska alltid få en chans.

Han backar även hästen på ett märkligt sett.

Njaaa. Jag är lite skeptisk.
 
Sv: Tell me this is madness!

Han backar även hästen på ett märkligt sett.

Reagerade på det också, jag tyckte han var onödigt hårdhänt. Framför allt på en häst som i övrigt verkar ganska så lyhörd.
 
Sv: Tell me this is madness!

kl

Tycker det är hemskt att man ska använda tvångsmetoder genom uppbinding av ben eller hals i form av rollkur. Samspel mellan häst och ryttare på ett, för hästen oskadligt sätt är väl inte för mkt begärt :(
 
Sv: Tell me this is madness!

Sa att binda ihop ett ben pa en hast ar "avskyvart och ett overgrepp"?

Daremot att:

Satta jarnskrot i munnen ar ok till och med med en kedja under hakan. Vad för kedja pratar du om? Stanger

Att knyta fast hasten i huvudet i en vagg sa den inte kan ta sig loss ar ok. Inget som verkar skadligt eller obekvämt iaf. Du missar poangen helt poangen, det handlade inte om huruvida det var skadligt eller ej, las igen.

Att sla hastar med piska ar helt lagligt. Men slå? Ingen har sagt att detta är lagligt att slå en häst, spöt används då INTE på rätt sätt. Ratt enligt vem? Visst ar det lagligt att sla en hast. Jag har sett dig sla mina gamla hastar. Inte brot du nagon lag da inte, da hade jag sagt till.

Att satta sporrar i sidorna pa en hast ar ok. Hellre "ett litet finger som petar på hästen att ditåt är det" än ett evigt bankande med benet. Varfor tycker du det ar ok? Ar det inte battre att lara hasten att ga fram pa annat satt? Sedan ar en sporre knappast jamforbart med ett finger. :crazy:

Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok. Vet inte ens vad det är.. Nu Citerar du mig som om att jag tycker det ar ok. Du tar det ur sitt samanhang. Det ar inte sa snallt.

Att satta en ryttare sa tung att hasten inte orkar bocka ar tydligen ok enligt en anvandare. Ja idioter finns överallt. Det haller jag med om.

Att snora ihop mulen med en laderrem ar ok. Detta är ju för att hästen ska bli "nedsövd" för hans eget bästa bättre det än att bråka med hästen o stressa upp honom- beror på varför o vilken metod förstås.
Jag tankte mest pa nosgrimmor men brems ar ju en annan metod saklart. Det ar dock inte ok att anvanda som substitut for korrekt hantering.

Ar att binda ihop en ben som pa filmen ett overgrepp sa vill jag inte ens fundera pa vad ovanstaende ar.

Eller ar det bara sa att de flesta ar sa vana vid de andra sakerna sa att det inte langre beror dem?

For jag kan inte tanka mig att nagon som reagerar sa starkt over att binda ihop ett ben pa en hast skulle tycka att ovanstaende ar ok?

Dags att se over sin egen hasthallning innan man ojar sig over andras kanske?

Jag kan inte helt hålla med dig Linda över din jämförelse. Jag kan heller inte uttrycka mig om det är fel det han gör på filmen, det ser inte trevligt ut nej och inget jag tror man gör i första taget.

Jag skrev in mina svar efter dina, det vart lite otydligt men jag tror nog du kan lasa det anda.

Jag haller inte med dig om en del av det ovanstaende heller.
Men sa ar det.

Jag tycker inte heller det ser trevligt ut men nu var det ju inte det jag argumenterade emot utan det faktum att manga ar sa avtrubbade att de inte ser hur vi hanterar hastar dagligen och att mangt och mycket ar varre an det som visas pa filmen.
 
Sv: Tell me this is madness!

Linda skriver inte du lite struligt nu?

Jag har väl aldrig slagit dina hästar? O menar du att jag använt spö på ridskolehästarna du hade så har du fel, Jag har aldrig hållt i ett spö, en gång på min egna förra häst en pinne o ja kunde knappt hålla i både tyglar o pinnen. Här förstoda jag dig noll.

Du gjorde en jämförelse med att binda upp ett ben o låta den stappla sig fram med ryttare på och att binda upp en häst. Jag menade att hästen har väl lättare att skada sig o känna obehag med det första nämda`?

Alltså på dig låter det som om du har uppfattat sporrens syfte helt. :crazy: Det är visst som ett hjälpande finger. En häst kan bli skänkeldöv och det är nog mer otrevligt att banka med skänklarna 100 gånger än att peta lite en gång med sporren. Sedan om alla använder sporrar på rätt eller fel sett är en annan sak.

O detta fattar jag ABSOLUT INTE:
(Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok. Vet inte ens vad det är.. Nu Citerar du mig som om att jag tycker det ar ok. Du tar det ur sitt samanhang. Det ar inte sa snallt.)

Vad är inte snällt? Att jag inte vet vad en bockstoppare är??

Läs om de svar du gav mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Tell me this is madness!

Your mail box is full!!!!!!!!!!!
Az
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag tror vi ska sluta diskutera har for annars blir det valdigt personligt.
Och jag vill helst inte hanga ut dig eller andra har pa ett oppet forum.
Men du var ganska ung nar du var hos mig, du kanske inte kommer ihag.
 
Sv: Tell me this is madness!

Men om man läser detta:

"Varför ska man tvinga en häst att bli riden som så tydligt visar att den INTE vill? Satt i system?"

så är det inte många unghästar, ohanterade hästar som skulle kvala in som ridhästar.

Men det kan väl inte vara standard? Alla våra unghästar har gillat att bli inridna, att få uppgifter och att vara i händelsernas centrum. De brukar reagera med nyfikenhet och vara mycket ambitiösa. Ibland misslyckas man naturligtvis i vissa situationer och gör hästen osäker, men starka protester så som bocksprång har jag faktiskt inte upplevt med våra unghästar förrän tidigast ett par år in i ridutbildningen, ca 5 års ålder.

Däremot är jag långt ifrån perfekt på den här skalan som anges i tråden. I tråden skrivs att ett bett är ett hot om smärta och att hästen därför fogar sig i det. Samma borde gälla staket i hagen, då i synnerhet elstaket. Ja, egentligen alla sätt att hålla hästen instängd. För att inte snacka om hur den lär sig att inte utmana allt för tuffa hästar med högre rang. Och det fungerar likadant för oss människor. Nu har vi den fördelen att vi kan lära oss saker på ett högre intellektuellt plan (dvs principen att lära oss av andras misstag), men mycket av det som styr oss är ju fortfarande inlärt genom att undvika vissa saker som är fysiskt eller mentalt obehagligt på något sätt.

Nu menar jag absolut inte att en inlärningsprocedur ska orsaka hästen skador (till skillnad från hästarnas egna uppfostran som kan vara ganska hårdhänt), men att lära hästen att det är obehagligt att göra fel tycker inte jag är ett generellt metodfel, även om det är ännu viktigare att göra det skitkul för hästen att göra rätt.
 
Sv: Tell me this is madness!

En häst kan bli skänkeldöv och det är nog mer otrevligt att banka med skänklarna 100 gånger än att peta lite en gång med sporren.

Vill bara invända lite här. En häst blir inte skänkeldöv, det är något man gör den. Och ärligt talat tycker jag inte sporrar är svaret på skänkeldöda hästars problem heller. Däremot har jag ridit med sporrar. Dels när jag var yngre och inte förstod bättre, men även senare när jag var äldre och visste lite bättre. Sporrar är rätt använda ett sätt att förfina sina hjälper, inte för att förstärka hjälperna eller bestraffa.
 
Sv: Tell me this is madness!

Nu menar jag absolut inte att en inlärningsprocedur ska orsaka hästen skador (till skillnad från hästarnas egna uppfostran som kan vara ganska hårdhänt), men att lära hästen att det är obehagligt att göra fel tycker inte jag är ett generellt metodfel, även om det är ännu viktigare att göra det skitkul för hästen att göra rätt.

Förresten, för att kommentera på trådens huvudämne så tycker jag 'bockavvänjningstricket' som visas i videon faller ganska hårt på detta. Här bestraffar man ju hästen hela tiden, inte bara när den bockar utan även när den står snällt, när den rör sig framåt och inte minst när man hoppar upp. Man lär här inte hästen att inte bocka, man lär den att människan har så utstuderade metoder att tvinga fram sin vilja att allt motstånd är meningslöst - man knäcker hästen. Precis som under vissa dressyrträningsmetoder.
 
Sv: Tell me this is madness!

Förresten, för att kommentera på trådens huvudämne så tycker jag 'bockavvänjningstricket' som visas i videon faller ganska hårt på detta. Här bestraffar man ju hästen hela tiden, inte bara när den bockar utan även när den står snällt, när den rör sig framåt och inte minst när man hoppar upp. Man lär här inte hästen att inte bocka, man lär den att människan har så utstuderade metoder att tvinga fram sin vilja att allt motstånd är meningslöst - man knäcker hästen. Precis som under vissa dressyrträningsmetoder.

PRECIS! :bow:
Sådär kortfattat och tydligt hade jag aldrig kunnat få ihop det :bow:

Jag kan heller inte förstå att bockningar och ovilja "ska" ingå vid inridning, jag har bara haft(har) två unghästar, men ingen av dem har någonsin visat motvilja. Någon bockning har det väl blivit när man blivit lite väl glad i hatten, men det är ju något helt annat.
Är det verkligen så att unghästar vanligen visar ovilja och bockar vid inridning? Då skulle jag föreslå att man byter metod.. :angel:
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag tror vi ska sluta diskutera har for annars blir det valdigt personligt.
Och jag vill helst inte hanga ut dig eller andra har pa ett oppet forum.
Men du var ganska ung nar du var hos mig, du kanske inte kommer ihag.

Jag fattar inte alls vad du snackar om. Jag minns den tiden väl. Du måste förväxla mig.
Menar du händelsen med Blakkur? Det var ju inte direkt att slå hästen, fel ja absolut.. men vadå vi var 12-13? Det är väl annat att sitta o piska hästen förbannat för att den inte gör som man vill..

Sedan svarar du inte på resterande av inlägget där du skrivit helt struligt o tycker att jag är dum. Jag vill inte alls komma i tjafs eller bråk med dig Linda, men ibland tycker jag du skriver lite märkligt i trådar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 671
Senast: mandalaki
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 089
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 132
Senast: Cornelia
·
Äldre VÄLKOMNA TILL DEN OFFICIELLA ESC2015 - FINALTRÅDEN! I morgon lördag kl 21;00 tävlar Måns Zelmerlöw och 26 andra artister/grupper i...
16 17 18
Svar
341
· Visningar
17 716
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp