Bukefalos 28 år!

Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

KL

Jag är lite förbryllad nu när jag tänker lite mer på det.. Bockningar för mig ska komma av att hästen är glad/har överskottsenergi. Eller ibland om man själv gjort något dumt. Men om hästen inte slutar bocka så är jag nästan säker på att den har ont eller helt enkelt tappat lusten! Det förstnämnda ska ju självklart behandlas innan man ger sig på "problemhästlösningar", är det det sistnämnda så är väl det inte svårare än att låta hästen gå och skrota i en hage och få promenader och mys, eller få somna in?

Jag hade hellre låtit min häst somna in än att tvinga på honom ridning om han skulle vara så uppenbarligt ovillig.

För allt vad vi vet så kanske hästen började bocka för att ryttaren är en katastrof? Misshandlar? Rider elakt/hårt? Det går bara att spekulera, men i vilket fall är hästen väldigt negativt inställd till ridningen av NÅGON anledning.
 
Sv: Tell me this is madness!

hämta en rodeoryttare- skrev jag ju:grin:

Det gå ju att bara böja på hästens hals. så kan den inte bocka- hålla balansen.

Jag förstår lite hur du menar, men håller ändå med vissa om att det inte är så bara. Min första häst var bockmästare. I nästan varje galopp bockade hon av iver (hade stått i ett år pga föl, väldigt pigg och svårstimulerad travare)
Jag (då 12 år) fick lära mig att

Märka av bockningarna i god tid och hålla upp huvudet

Aktivera henne i galoppen

Inte rejsa (Fats det var lite svårt ibland) :angel:

Och om jag märkte tecken på bockning försent fick jag som du skriver böja halsen så att hon kände att hon inte hade balans nog att bocka.

Efter 4 månader lyckades jag förhindra i stort sett alla bockningar, efter 5 månader fick hon den stimuleringen hon behövde så hon slutade bocka, efter 6 månader fick jag lämna tillbaka henne :devil:
 
Sv: Tell me this is madness!

KL

Jag är lite förbryllad nu när jag tänker lite mer på det.. Bockningar för mig ska komma av att hästen är glad/har överskottsenergi. Eller ibland om man själv gjort något dumt. Men om hästen inte slutar bocka så är jag nästan säker på att den har ont eller helt enkelt tappat lusten! Det förstnämnda ska ju självklart behandlas innan man ger sig på "problemhästlösningar", är det det sistnämnda så är väl det inte svårare än att låta hästen gå och skrota i en hage och få promenader och mys, eller få somna in?

Jag hade hellre låtit min häst somna in än att tvinga på honom ridning om han skulle vara så uppenbarligt ovillig.

För allt vad vi vet så kanske hästen började bocka för att ryttaren är en katastrof? Misshandlar? Rider elakt/hårt? Det går bara att spekulera, men i vilket fall är hästen väldigt negativt inställd till ridningen av NÅGON anledning.
:bow:
Hästen kan ha blivit rejält skrämd o det som vanligt... tolkas som att den är "dum":mad:
Sen är det stor skillnad på glädjebocksprång.
 
Sv: Tell me this is madness!

:bow:
Hästen kan ha blivit rejält skrämd o det som vanligt... tolkas som att den är "dum":mad:
Sen är det stor skillnad på glädjebocksprång.

Ja det är så jag känner.. Något besvärar ju uppenbarligen hästen, varför då tvinga den till att ridas istället för att ta reda på varför? (frågan var inte riktad mot dig, den var allmän fundering)
 
Sv: Tell me this is madness!

hämta en rodeoryttare- skrev jag ju:grin:

Det gå ju att bara böja på hästens hals. så kan den inte bocka- hålla balansen.

Right Baby :grin:
Du aldrig hört talas om Sun Fishing där hästen vrider sig så att magen syns,
Switch Ends där han snör runt 180gr.
Kicking The Moon där han gå räk upp och sen sparka på månen med bakfåt.
Gå intil youtub och titta på lita Rodeo Bucking:banana:
Har hästen val fått för sig den ska bucka då göra han det,:bump:
och det komma du inte att stoppa.:devil:
 
Sv: Tell me this is madness!

Ja, hästen kan bocka för fler anleddning, en god horseman försöka att lusta utt den VÄRFÖR betyendet.
Men det är inte alla häst äger som kan hålla med din häst pilosofi att om hästen kom på "om jag bocker då slippa jag att jobba och kan gå klippa graset", i det fallet är det biligar att köpa en KLIPPO!
Az
 
Sv: Tell me this is madness!

Fast en rodeohäst har ju ett snöre som ger obehag och som aldrig ger med sig. Därför bockar ju hästen som en tok.

KLIPPO? Är det en gräsklippare?:D
 
Sv: Tell me this is madness!

Nu blir jag matt... Någon tycker att det är bättre att låta hästen somna in. Har ni aldrig varit med om/hört talas om hästar som lämnas bort på tillridning? Det händer väl i era "normala" världar? Jag har hängt i ett välrenommerat dressyrstall i Skåne, där de tog emot hästar på tillridning, unga och äldre, lugna och bråkiga, bockande och stegrande och lugna. Har ni sett det nya programmet ponnyakuten, med Tobbe Larsson, där även Jan Brink medverkar? Ska man avliva alla ponnyer som visades i första avsnittet? De är ju uppenbart felhanterade och olyckliga hela bunten.
Jag blir faktiskt upprörd, för många är så otroligt snäva i sina tankesätt. Eller i vissa fall undrar jag om det bara handlar om att provocera.

Det här är väl inte konstigare än att du tar hjälp av en duktig dressyrtränare med en problemhäst, förutom att han använder sig av en metod som ni tycker är helt förkastlig. Det är ju inte mannen i videon som orsakat hästens olycka
 
Sv: Tell me this is madness!

PS. Att bockningar bara kommer av glädje, vilket nonsens. Den som skriver det måste då lära sig att skilja på gott och ont.
 
Sv: Tell me this is madness!

Om hästen bockar a la rodeo är det troligen något som har skrämt/ gjort illa hästen tidigare.
Den har lärt sig att få bort det "onda" genom att få av sig eländet.

att rodeohästar gör som de gör är för att man spänner remmen i ljumsken o frågan är om de även ger n mindre elchock vid utsläpp som de gör med tjurarna:confused::mad:

Det kan även hända om täckesgjordar hamnar där- om man inte har spännt fast täcket framtill.
 
Sv: Tell me this is madness!

För allt vad vi vet så kanske hästen började bocka för att ryttaren är en katastrof? Misshandlar? Rider elakt/hårt? Det går bara att spekulera, men i vilket fall är hästen väldigt negativt inställd till ridningen av NÅGON anledning.


Jag håller med dig och framför allt så anser jag att det är ryttaren/ägare (tidigare eller nuvarande) som är grunden till problemet.

En häst är ju inte elak eller visar en olat för att det är skoj. Den är elak för att den antingen har ont, kommer undan arbete med det eller för att den motsätter sig att bli riden på ett sätt. Det är ett sätt att säga att något är fel. Visst kan en häst bocka för att livet är lajbans men inte på det sätt som gör att en människa anser att det är rättfärdigat med den sorts behandling denna stackars häst fick. (och inte ens om hästen så var folkilsk så anser jag att detta var sättet att lösa det på).


Alla 3 orsaker är orsakade av människan eller på annat sätt människans ansvar att ta reda på!
Att lösa det som denna hästägare gjort är att misshandla sin häst.
Så egentligen önskar jag att denna häst fått gå till hästhimlen för tydligen så har inte denna häst en vettig hästägare!



Den fina pisk som mannen hade önskar jag att jag haft, tillsammans med mannen... Jag skulle inte slutat slå på timmar... Fast då kanske jag inte varit bättre än honom.:grin:
 
Sv: Tell me this is madness!

Fast en rodeohäst har ju ett snöre som ger obehag och som aldrig ger med sig. Därför bockar ju hästen som en tok.

KLIPPO? Är det en gräsklippare?:D

Det kallas för en Belly Cinch, den är för att få hästen att bucka under sig, om man hade inte det då skulla det bli mer av en Runing Buck, det kan du se på Argentina Rodeo, youtube.
Har sett en del häster som tycka det är rolig att bucka utan belly cinch.

Jepp, är KLIPPO 1 el 2 P?
Az
 
Sv: Tell me this is madness!

Om hästen bockar a la rodeo är det troligen något som har skrämt/ gjort illa hästen tidigare.
Den har lärt sig att få bort det "onda" genom att få av sig eländet.

att rodeohästar gör som de gör är för att man spänner remmen i ljumsken o frågan är om de även ger n mindre elchock vid utsläpp som de gör med tjurarna:confused::mad:

Det kan även hända om täckesgjordar hamnar där- om man inte har spännt fast täcket framtill.

Ah, the Pig Pokers! jo jag har sett det och I G i min bok.

Till ni som tror att hästen bucka bara för att den har ont...you got a lot too learn about horses ;)
Az
 
Sv: Tell me this is madness!

Den behöver inte ha ont, men kanske har haft det tidigare o sen hittat på en lösning för att slippa.

Det kan oxå bero på rädsla- hästminnet. Den försvarar sig genom att fly.
 
Sv: Tell me this is madness!

Det kan berör på vad som helst!
På slutet är hästen brukbar eller ska den kässeras?
Az
 
Sv: Tell me this is madness!

PS. Att bockningar bara kommer av glädje, vilket nonsens. Den som skriver det måste då lära sig att skilja på gott och ont.

Jag antar att du syftade på mig? Eftersom jag är den enda som skrivit så..
För säkerhets skull ska jag citera exakt vad jag skrev:

Bockningar för mig ska komma av att hästen är glad/har överskottsenergi. Eller ibland om man själv gjort något dumt

Jag fetmarkerade lite saker jag ville betona..
Men du vänder det till att någon skrivit att dom bara kommer av glädje?

Och om det nu är så att du syftade på någon annan så får du hemskt gärna säga vem, så att jag vet. Annars kan du väl ge f*n i att vrida på folks ord?
 
Sv: Tell me this is madness!

Nu blir jag matt... Någon tycker att det är bättre att låta hästen somna in. Har ni aldrig varit med om/hört talas om hästar som lämnas bort på tillridning? Det händer väl i era "normala" världar? Jag har hängt i ett välrenommerat dressyrstall i Skåne, där de tog emot hästar på tillridning, unga och äldre, lugna och bråkiga, bockande och stegrande och lugna. Har ni sett det nya programmet ponnyakuten, med Tobbe Larsson, där även Jan Brink medverkar? Ska man avliva alla ponnyer som visades i första avsnittet? De är ju uppenbart felhanterade och olyckliga hela bunten.
Jag blir faktiskt upprörd, för många är så otroligt snäva i sina tankesätt. Eller i vissa fall undrar jag om det bara handlar om att provocera.

Det här är väl inte konstigare än att du tar hjälp av en duktig dressyrtränare med en problemhäst, förutom att han använder sig av en metod som ni tycker är helt förkastlig. Det är ju inte mannen i videon som orsakat hästens olycka

Men seriöst, kan du läsa?? Hur fasen kan du jämföra en häst som haft stora problem i flera år, där ingenting funkar osv, med ponnyryttare som söker hjälp för första gången?? :crazy: Du är helt ologisk? Man får intrycket av att allt är svart eller vitt för dig.

Dessa ponnyryttarna söker åtminstone hjälp av en duktiga människa med sund hästsyn, inte en gammal gubbe som vill tjäna pengar på sitt icke befintliga kunskap :mad:
Många ponnier där är olyckliga, och ägarna tar dom till en tränare för att ändra detta på ett sunt sätt..

Dressyrtränaren har förhoppningsvis bättre förnuft än att knyta upp hästars ben..

Min åsikt om tillridning är att det är toppen att man kan ta hjälp av en erfaren ryttare! Jag menar, istället för att skicka hästen att må dåligt hos gubben :idea:

Man får enligt lag inte utsätta en häst för obehag medvetet, är inte det exakt vad han håller på med?
 

Liknande trådar

Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 689
Senast: mandalaki
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 134
Senast: Cornelia
·
Äldre VÄLKOMNA TILL DEN OFFICIELLA ESC2015 - FINALTRÅDEN! I morgon lördag kl 21;00 tävlar Måns Zelmerlöw och 26 andra artister/grupper i...
16 17 18
Svar
341
· Visningar
17 770
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp