Bukefalos 28 år!

Tell me this is madness!

Sv: Tell me this is madness!

Jag håller med dig och framför allt så anser jag att det är ryttaren/ägare (tidigare eller nuvarande) som är grunden till problemet.

En häst är ju inte elak eller visar en olat för att det är skoj. Den är elak för att den antingen har ont, kommer undan arbete med det eller för att den motsätter sig att bli riden på ett sätt. Det är ett sätt att säga att något är fel. Visst kan en häst bocka för att livet är lajbans men inte på det sätt som gör att en människa anser att det är rättfärdigat med den sorts behandling denna stackars häst fick. (och inte ens om hästen så var folkilsk så anser jag att detta var sättet att lösa det på).


Alla 3 orsaker är orsakade av människan eller på annat sätt människans ansvar att ta reda på!
Att lösa det som denna hästägare gjort är att misshandla sin häst.
Så egentligen önskar jag att denna häst fått gå till hästhimlen för tydligen så har inte denna häst en vettig hästägare!



Den fina pisk som mannen hade önskar jag att jag haft, tillsammans med mannen... Jag skulle inte slutat slå på timmar... Fast då kanske jag inte varit bättre än honom.:grin:

Håller med dig helt :bow:
 
Sv: Tell me this is madness!

Det är väl just det den här filmen handlar om????

Nej? Filmen handlar om att dom tvingar hästen till att bli riden fastän den inte vill.

Jag funderade på en sak förut.. Om en häst ska visa att den är obehaglig med ridningen och inte vill (Säg att den är rädd, har ont eller helt enkelt inte har någon livsglädje kvar) hur tycker du att den ska visa det då?
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag hade visst kommit ihåg fel, upptäckte jag när jag såg filmerna igen. Har granskat alla 4 nu och jag mår illa. Jag och sambon har lust att ha ett litet samtal med den där..

På första videon skulle han visa att hästen bockar. Det är så genomskinligt. Han har flera cm långa westernsporrar som han kvickt trycker in i hästens sidor, det är inte förrän han trycker hårt med sporrarna som hästen bockar. Notera gärna också att han aldrig trycker lika hårt i de andra videosarna.
Min åsikt (som ej går att ändras på förrän bevis finns) är att gubbfan skulle visa hästen värre än den var. På häststackarens bekostnad.

Han SLÅR hästen utan anledning med nån jävla läderrem (?)!! Han hade inte smackat eller på något sätt visat att han ville att hästen skulle fram, han bara tog i och rappade till på rumpan, 2 ggr! Det är FAN inte ett bra sätt att lära en häst att sluta bocka!!! :mad:

Sen binder han upp hästens vänstra framben, hoppar upp på hästen och tvingar den i galopp. Redan på 4 ben är ryttaren för stor för hästen.

Sen sätter han i ett skarpt bett för att kunna böja hästens hals innan den bockar. Ett ganska så bra sätt, men att han behöver ett sådant bett för att utföra det är ju patetiskt.

Jag undrar fortfarande, vad gjorde misshandeln innan för nytta om han bara skulle använda en rätt välanvänd metod i slutändan ändå?

Ni ska få min personliga teori.. Den kommer motbevisas jättefort och allt, men detta verkar det som för mig:

Han tar en ung häst som aldrig är riden med sporrar (eller har dåliga minnen med sporrar), får den att bocka med hjälp av vassa sporrar, misshandlar hästen, sen använder han en vanlig metod i slutet för att förhindra bockningarna. Taadaa, puckot har "fixat" hästen :devil:

Han har fortfarande ingen aning om varför hästen bockar, hästen verkar inte fatta ett skit av vad han håller på med, mer än att stackaren ser rätt skrämd ut. Om han nu "fixade" hästen, varför finns det inga videos där hästen rids av en random människa utan att bocka?
Jag är arg nu, förbannad.
Att försvara något sådant där är vidrigt. Människan har ingen medkänsla, det behövs ingen psykolog för att se.
 
Sv: Tell me this is madness!

Tittade igen jag med o visst har du rätt.

Hästen kanske inte ens vet vad skänkeln betyder o gubben har en miniring att hålla till i o målar upp det ofantligt- hans bragd då:mad:

Stjärnsporrar i sidorna- ja så gör rodeoryttarna oxå om hästen är för tam.
 
Sv: Tell me this is madness!

*kl*

Jag ber om ursäkt att jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men eftersom den fortfarande innehåller spekulationer hit och dit, hoppas jag att det är okey att ställa frågan om det framgår någonstans vad resultatet av detta blev?

Slutade hästen bocka och blev ridbar?
 
Sv: Tell me this is madness!

Tittade igen jag med o visst har du rätt.

Hästen kanske inte ens vet vad skänkeln betyder o gubben har en miniring att hålla till i o målar upp det ofantligt- hans bragd då:mad:

Stjärnsporrar i sidorna- ja så gör rodeoryttarna oxå om hästen är för tam.

Ja, det är lätt att missa men kollar man så blir det tydligt!
Jag hade betett mig betydligt värre om någon sparkade sådana in i sidorna på mig :mad:
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag tycker precis som du:bow:
Sen gillar jag inte gubben överhuvudtaget. Det är hans kroppspråk tror jag som gör det:crazy:
 
Sv: Tell me this is madness!

Axel, du steg just otroligt i mina ögon med detta inlägg:

Om hästen bockar a la rodeo är det troligen något som har skrämt/ gjort illa hästen tidigare.
Den har lärt sig att få bort det "onda" genom att få av sig eländet.

att rodeohästar gör som de gör är för att man spänner remmen i ljumsken o frågan är om de även ger n mindre elchock vid utsläpp som de gör med tjurarna

Det kan även hända om täckesgjordar hamnar där- om man inte har spännt fast täcket framtill.
 
Sv: Tell me this is madness!

Jag kollade alla 4 filmerna, och ska ja va ärlig såg själva uppbindandet av benet ut att vara det som skadade hästen minst. Jag tvivlar på att hästen fick några men av det.
Såg texten på sidan att ingen utom den här mannen kunnat hjälpa hästen, men är det ingen mer än jag som tycker att hela filmen ser väldigt riggad ut? Som alla dressyrtränares filmer där dom först lär den unga hästen alla rörelser perfekt och sedan filmar när den utför, istället för att visa vägen till resultatet? (Ingen kritik mot dressyrtränarna.)

Bockstopparen eller vad han hette står ju hela tiden och förklarar och vet vad som ska hända, och ja vet att ja med en nästan lika dan häst skulle kunna göra en precis lika dan film. Skulle dock aldrig göra filmen IRL, men skulle kunna.
En hafflinger ja red till började alltid bocka vid galopp på ridbanan, eftersom ridbanan var väldigt liten. Den knubbiga hästen i filmen kan inte ha det lätt i den lilla round-pen, och när ryttaren går på med vad som kan vara vassa sporrar är det ju klart att hästen bockar.
Sedan binder han upp benet på den egentligen snälla hästen, som ställer upp på det och även dom andra "tricken" han hade för att stoppa bockandet. När hästen sen är "botad" sitter han upp igen och driver betydligt mindre än första ridturen, och dessutom bara i skritt och lite trav och vänder snävt hela tiden. Såklart att hästen inte bockar då, eftersom den klarar uppgiften.
Sen har väl ryttaren kommit på att man kan tjäna pengar på en sån film och gör den. Om den är fejk kan ju ingen bevisa egentligen...

Citerar mitt tidigare inlägg i tråden.
Jag hoppas inte att den stackars hästen var mer eller mindre oinriden. Känns av ngn anledning värre att göra som i filmen mot en oinriden häst. En häst som ännu inte hunnit få några erfarenheter av människor, varken bra eller dåliga. Vet inte varför men inbillar mig att en häst som redan blivit väl behandlad av människor kommer ihåg det och inte påverkas lika mkt av dålig behandling.
 
Sv: Tell me this is madness!

Tänkte på filmen i inlägget, såg även filmen innan och efter.
Det är ju tydligt att hästen har problem med sadeln, den står ständigt och piskar med svansen och kickar när mannen sadlar, samt kurar ihop sig. Bara det är ju en anledning att bocka.

Mannens sätt när han rider, med hårda kickar, gör ju inte saken bättre. Jag tror hästens "problem" hade gått att lösa om man backat undan och tagit reda på var problemet satt. Tror snarare hästen hade mer problem med sadeln, än med ryttaren! Visst, mannens sätt "fungerade" men jag tror man hade kunnat lösa problemet med bockningarna på ett skonsammare sätt genom att som vissa andra sagt, backat ett par steg och börjat om från början!

Bara en tanke :)
 
Sv: Tell me this is madness!

jag måste få tillägga en sak, att man säger att en häst som bockar inte vill bli riden kan jag förstå, tex min egen lilla stjärna där hemma. men att man då ska lämna den att beta kanske inte alltid är bästa lösningen, om hästen haft onda människor omkring sig och inte längre vill bli riden, sen hamnar hos goda människor vet ju inte hästen det, min häst ville INTE bli riden, för hans erfarenheter var inte bra, men jag tvingade honom att hänga med ut i skogen och så fort han mäskte att jag INTE slet, drog, skrek och slog, blev han lugn och tyckte det var jätte kul.

jag tänkte att om en människa har gett en häst ett dåligt minne så bör det väl oxå vara en människa som motbevisar det, det kanske är vår skyldighet gentemot hästen så den slipper gå runt i hagen och sen bli stressad av att se ryttare;) jag är glad att jag kunde vända min hästs inställning och jag är oxå glad att han nu bor hos mig ;)
 

Liknande trådar

Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 678
Senast: mandalaki
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 089
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 133
Senast: Cornelia
·
Äldre VÄLKOMNA TILL DEN OFFICIELLA ESC2015 - FINALTRÅDEN! I morgon lördag kl 21;00 tävlar Måns Zelmerlöw och 26 andra artister/grupper i...
16 17 18
Svar
341
· Visningar
17 752
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp