Bukefalos 28 år!

Men herregud.
Det finns ju redan pengar anslagna till romer i Rumänien och Bulgarien.
30 MILJARDER finns redan men regeringarna i deras hemländer vägrar ansöka om dom för det anses inte vara ett problem.
Ett alternativ som Buke kanske skulle tycka vara ett bättre, vore då att ta hit samtliga romer till Sverige och ansöka om dessa miljarder för att betala för dom.

Problem solved liksom (och svenska skattebetalare slipper betala för andra länders medborgare)
:up:
Hunky Dory.

Ja herregud. Är det din slutsats om vad Bukes användare tycker så kan inte jag heller säga mer än så...
 
Helt OT men nu kan jag inte sluta lyssna till Dan Andersson, Björn Azfelius lite Cornelis, Fred Åkerström och Olle Adolphson. Herregud Dan Anderssons Spelmannen :love: Man får ont i hjärtat av den.

Glad att jag påminns om vilka underbara poeter och sångare Sverige hade en gång i tiden. Och sedan lite Thåström och Staten och Kapitalet. På den tiden artister och sånger faktiskt stod för något.
 
Någon som såg kvällens uppdrag granskning? Visade ju på den organiserade brottsligheten med narkotika och människohandel som tiggeriet för med sig i Norge.
Attans svår fråga tycker jag, jag är ju inte emot ett förbud för de som kommer hit för egen del men hur urskiljer man de som kommer hit för egen del och de som inte gör det? :cautious:

Här finns programmet

https://www.svtplay.se/video/153436...ag-granskning-sasong-18-lyckolandet?info=visa
 
Men det handlar ju också om det som följer i tiggeriets spår. Det framgick väl rätt tydligt. Men låtsas som det regnar som du gör är ju inte något sätt att angripa problemet.(det ör att låtsas att det inte finns)
Det är ju där själva problemet ligger, dvs. nedskräpning, stölder och annan kriminalitet som vissa av dom håller på med när dom inte tigger. Själva tiggandet som sådant är harmlöst, det är resten av "verksamheten" som inte är det.
 
@hoppsann
Jag känner nog inte igen mig i att det inte pratas om heder, det kan ju bero på mitt arbete och att jag därför lägger märke till när det står om det i media och liknande. Vi har haft flera utbildningar senaste året och har även personer inne med mer kunskap som vi kan rådfråga i hedersärenden. Det finns hemsidor och telefonlinjer speciellt för detta. Sedan kan man alltid göra mer, och vi borde uppmärksammat det tidigare. Det är ju dock, precis som med alla ärenden, svårt att agera om det som du skriver inte gäller så allvarlig oro att tvångslagstiftningen kan användas.
Jag tror på att upplysa både kvinnor och män tidigt, inte bara om lagar och regler i Sverige utan också om vilka konsekvenser det kan få, så som att deras barn faktiskt blir omhändertagna. Och, viktigast av allt, informera om att det finns skydd att få från samhället så att de som är drabbade vågar söka hjälp. Men då måste vi såklart kunna garantera dem skydd.
Är så enig i allt du säger. :)
Lyssnade på Studio 1 i går och det var en man som pratade om Sveriges skolors dåliga resultat i t.ex. matte (Pisa-undersökningen), som ledde till att man startade Mattelyftet med goda resultat.
Nu tyckte han att vi var usla på demokrati (rätten att vara vem man vill osv.). Att lärarna tyckte dessa frågor var svåra att hantera på ett bra sätt. Och kanske hellre lade fokus på riksdag, landsting osv.
Så han föreslog ett demokratilyft! :D För att stötta lärare och lyfta de här frågorna. Hoppas att det blir så.
 
Men de är ju inte en del av vårt samhälle.
De svaga i vårt samhälle är väl fattigpensionärerna, som inte sitter utanför ICA och tigger, även fast de skulle kunna göra det med gott samvete.
Stoltheten sitter dock i från barnsben.

Vi pratar om andra EU-medborgare, vad du svamlar om är obegripligt, motorfordon, datorer yada yada :confused:. Vilken skyldighet anser du Sverige som land har att försörja 410 miljoner EU medborgare som har fri inreserätt här?
Betald semester i t.e.x Nice i 3 månader för mig på Franska statens bekostnad vore väldigt trevligt nu såhär på höstkanten.

Du är way off. Självklart är de en del av vårt samhälle, du vill ju till och med stifta lagar i vårt samhälle för att reglera deras friheter. Det är medmänniskor som finns i vår absoluta närhet.

Din obsession kring fattigpensionärer som relativt denna grupp har det enormt förspänt, är bara verklighetsfrånvänd. De slipper faktiskt sitta utanför Ica och får en pension ändå, inklusive tillgång till ett av världens bästa sjukvårdssystem och slipper bli spottade på av främlingsfientliga idioter och utsatta för diskussion om att de ska hindras att synas.
 
En majoritet av dessa tiggare har faktiskt inte ens laglig rätt att vistas i Sverige då de varit här mer än 3 månader i sträck. Den fria rörligheten med sitt regelverk är ju egentligen ett skämt med tanke på att det helt uppenbart inte uppstår några som helst konsekvenser av att du inte följer de reglerna.

Men nu har ju Stockholms stads rödgrönrosa röra tagit beslut om att alla papperslösa och illegala i Sverige har rätt till försörjningsstöd av staden så det är väl bara för alla Sveriges tiggare att bege sig dit så slipper de ju sitta utanför ICA i Knäckebröhult..
 
Helt OT men nu kan jag inte sluta lyssna till Dan Andersson, Björn Azfelius lite Cornelis, Fred Åkerström och Olle Adolphson. Herregud Dan Anderssons Spelmannen :love: Man får ont i hjärtat av den.

Glad att jag påminns om vilka underbara poeter och sångare Sverige hade en gång i tiden. Och sedan lite Thåström och Staten och Kapitalet. På den tiden artister och sånger faktiskt stod för något.
Jag älskar Thorstein Bergmans tolkningar av Dan Andersson! Den LP:n nötte jag nästan upp på 70-talet.....
 
Du är way off. Självklart är de en del av vårt samhälle, du vill ju till och med stifta lagar i vårt samhälle för att reglera deras friheter. Det är medmänniskor som finns i vår absoluta närhet.

Din obsession kring fattigpensionärer som relativt denna grupp har det enormt förspänt, är bara verklighetsfrånvänd. De slipper faktiskt sitta utanför Ica och får en pension ändå, inklusive tillgång till ett av världens bästa sjukvårdssystem och slipper bli spottade på av främlingsfientliga idioter och utsatta för diskussion om att de ska hindras att synas.
Självklart är de en del av vår EU-gemenskap (i den mån de är EU-medborgare)
Men från det till att hävda att de är en del av vårt samhälle, ja det är som du säger "way off."
Lagarna vi har och de lagar vi kommer att stifta är avsedda för att skydda och reglera tillvaron för våra medborgare/dem med PUT. (Och naturligtvis ska de gälla alla som befinner sig här i landet)
Lagar som bara har giltighet i vårt land.

Att som du jämföra grupper i Sverige med grupper utomlands är ju rätt löjligt egentligen då alla som bor i Sverige tillhör de övre 20% i världen vad det gäller standard o levnadsförhållanden.

Ta och öppna en kartbok, titta på det lilla Sverige och ställ dig sedan frågan om hur verklighetsförankrad ditt mantra om att alla som vill komma ska få komma är.

Fakta är väl att vi varken får eller kan tvinga en annan stat att agera. Vi kan bara be dem eller agera inom EU;s regelverk.

Ett tiggeriförbud skulle naturligtvis gälla alla. Så som förbudet att skräpa ner eller att ockupera mark.
Vad som behövs är lagändringar som möjligjör det för enskillda och offentliga markägare att verksamt agera. Ex att utan förvarning konfiskera oregistrerade/oförsäkrade fordon och tält som är uppställta på olovlig plats.
Att kunna utkräva av alla som besöker landet, bevis på att de kan stå för mat o husrum antingen med likvida medel eller via vitt arbete.
Då skulle mycket av problemen försvinna.....här vill säga och det är ju här svenska lagar ska verka, inte i Rumänien.
 
Din obsession kring fattigpensionärer som relativt denna grupp har det enormt förspänt, är bara verklighetsfrånvänd. De slipper faktiskt sitta utanför Ica och får en pension ändå, inklusive tillgång till ett av världens bästa sjukvårdssystem

Håller med om att pensionärerna trots att de ofta lever på små medel har det "bra" jämfört med vissa grupper. MEN måste ändå rätta dig. De FÅR inte pension, de har tjänat ihop till denna genom arbete/att de betalat skatt till samhället under hela livet.
 
En majoritet av dessa tiggare har faktiskt inte ens laglig rätt att vistas i Sverige då de varit här mer än 3 månader i sträck. Den fria rörligheten med sitt regelverk är ju egentligen ett skämt med tanke på att det helt uppenbart inte uppstår några som helst konsekvenser av att du inte följer de reglerna.

Men nu har ju Stockholms stads rödgrönrosa röra tagit beslut om att alla papperslösa och illegala i Sverige har rätt till försörjningsstöd av staden så det är väl bara för alla Sveriges tiggare att bege sig dit så slipper de ju sitta utanför ICA i Knäckebröhult..
Eftersom @sjoberga m.fl. tycker det är bra och inga problem med tiggeriet kan vi ju kopiera upp vägbeskrivningar eftersom Sjoberga och säkerligen andra också troligen har en del mark så kan dom bosätta sig där och vem vet, det kanske tom. finns husrum att låna så kan dom ju umgås på riktigt. :idea:
 
Eftersom @sjoberga m.fl. tycker det är bra och inga problem med tiggeriet kan vi ju kopiera upp vägbeskrivningar eftersom Sjoberga och säkerligen andra också troligen har en del mark så kan dom bosätta sig där och vem vet, det kanske tom. finns husrum att låna så kan dom ju umgås på riktigt. :idea:

Så antingen är man för ett förbud eller så ser man inga problem ? Det är just den svartvita populism som vi måste undvika för att ha ens en liten, liten chans att komma åt problemen.
 
Håller med om att pensionärerna trots att de ofta lever på små medel har det "bra" jämfört med vissa grupper. MEN måste ändå rätta dig. De FÅR inte pension, de har tjänat ihop till denna genom arbete/att de betalat skatt till samhället under hela livet.

Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara.

Jag menar inte att denna grupp är priviligerad i allmänhet, men jämför man dem med de allra mest utsatta är de som i ett paradis av överflöd och trygghet. Därför blir den jämförelsen så knepig att ständigt dra upp.
 
Jag skäms fortfarande för att dessa 4000 migranters misär upptar så stort debattutrymme i riktningen att vi, levandes i ett välfärdsland, upplever stora problem som vi måste lösa för vår skull oavsett konsekvenser för de som är utsatta. Det är inte värdigt. Att många Vellingebor saknar sån värdighet är väl känt, men att det sprider sig som en löpeld?
 
Håller med om att pensionärerna trots att de ofta lever på små medel har det "bra" jämfört med vissa grupper. MEN måste ändå rätta dig. De FÅR inte pension, de har tjänat ihop till denna genom arbete/att de betalat skatt till samhället under hela livet.
Hm..en stor del av de sk. fattigpensionärena "får" pension, dvs garantipension eftersom de inte betalat in så det räcker. Ex merparten av de med uppehållstillstånd som uppbär pension.
 
Jag skäms fortfarande för att dessa 4000 migranters misär upptar så stort debattutrymme i riktningen att vi, levandes i ett välfärdsland, upplever stora problem som vi måste lösa för vår skull oavsett konsekvenser för de som är utsatta. Det är inte värdigt. Att många Vellingebor saknar sån värdighet är väl känt, men att det sprider sig som en löpeld?
Du har ju både mark o sängplatser, så för att sluta skämmas så är det väl bara för dig att välja..erbjud dem som tigger i Linköpings omnejd gratis boende så mår du säkert bättre ;)
 
Eller inte. Fattigpensionär / garantipension finns inga villkor om inbetalad skatt för. Och så ska det vara.

Jag menar inte att denna grupp är priviligerad i allmänhet, men jämför man dem med de allra mest utsatta är de som i ett paradis av överflöd och trygghet. Därför blir den jämförelsen så knepig att ständigt dra upp.
Jo det finns vilkor.
Du får bara ut ca 1/40 av garantipensionen för vart år du varit skriven i Sverige.
Undantaget de som erhållit uppehållstillstånd och kommer från länder utanför EU.????? man kan ju andra varför dessa ska ha en gräddfil?
 
Så antingen är man för ett förbud eller så ser man inga problem ?
Ja ock? Den här diskussionen är typisk i Lilla Landet Mellanmjölk där ingen törs ta ställning för att inte riskera att trampa på onda tår och bli utesluten av "vänner" och kanske förlora jobbet, man måste tycka rätt annars är man inte värdig att vara vän med. Demokraturen lever och frodas som aldrig förr och ger en unken smak av forna DDR.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen förbjuder en man i Ångermanland att ta hand om hov- och klövbärande djur. Detta efter att de under kontroller hittat flera...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 458
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp