Det är samma sak med månggifte, barnäktenskap och hedersförtryck. Det är också en kultur.
Som t.ex. Sverige, sammhället, vi, inte klarar av att stoppa. Inte ens när det sker här där vi bor.

Vi protesterar vi inte mot det i vår rädsla för att bli kallade för rasister eller "fob", mot någon trosriktning.
Det här gäller ju inte bara nysvenskar, utan andra och tredje generation svenskfödda.

Kan vara futtigt att säga att Rumänien ska ta hand om sina barn, när präktiga Sverige också väljer att blunda när unga och kvinnor far lika illa här...
Jag skäms.

Jag håller med dig om att vi behöver prata mer om hedersvåld och lära oss mer om det, samt agera snabbare, men jag tycker också att vi har blivit bättre. Jag upplever att vi är dåliga på att upptäcka hedersvåld inom socialtjänsten där jag jobbar, men när det kommer till vår kännedom agerar vi kraftigt och där tycker jag att det har blivit en skillnad i tänket mot när jag började.
 
VI protesterar högljutt :D:D:D, vilka jävla vi?????
DU tillhör ju den gruppen som hållit tyst sedan innan valet av rädsla för att bli kallad rasist :banghead::banghead::banghead::banghead:.
Du har ju hela tiden påstått att det inte finns några problem alls med invandringen.

Alice Teodorecscu sammanfattar utmärkt din egna inställning utifrån dina postade kommentarer här på Buke :
"
En betydande orsak är att den migrationspolitik som det rådde konsensus om i riksdagen saknade bredare folklig förankring. SD kunde därmed växa för att inget annat parti längre förespråkade en mer restriktiv flyktingpolitik, trots att såväl socialdemokrater som moderater historiskt varit anhängare av en sådan linje. Samtidigt vågade inget annat parti förespråka en mer restriktiv migrationspolitik eftersom SD växte.

Om bara ett parti erbjuder en politik som ligger i linje med den allmänna opinionen i en för väljarna viktig fråga kommer människor att lägga sin röst på detta parti, helt oavsett vilket detta partis historia. När ett nytt parti, inte sällan med en tydlig och rentav begränsad politisk agenda, seglar upp i opinionen brukar övriga partier vilja adressera de frågor som nykomlingen bygger sin framgång på. Så var det exempelvis när Mp eller FI blev heta, men så har det inte varit med SD. Att diskutera migrations- eller integrationsrelaterade frågor har tvärtom uppfattats som ett sätt att normalisera partiet, vilket resulterat i att de sluppit möta konkurrens i sakfrågorna. Det har lett till sakfrågorna förblivit olösta."

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-vad-krävs-för-att-de-ska-återvända-1.4660187

Är du helt världsfrånvänd?

Att vara emot invandring har inget med att vara emot hederskultur att göra. Alls.

Istället är det knepigt att tro att mindre utbyte av människor och idéer minskar hedersförtrycket. För oss andra är det uppenbart tvärtom.
 
Är du helt världsfrånvänd?

Att vara emot invandring har inget med att vara emot hederskultur att göra. Alls.

Istället är det knepigt att tro att mindre utbyte av människor och idéer minskar hedersförtrycket. För oss andra är det uppenbart tvärtom.
Det intressanta är ju, att menings och erfarenhetsutbyte inte stoppas om vi får en hårdare reglering av asylinvandringen. Eftersom den av landet efterfrågade invandringen av arbetskraft och studerande inte påverkas. Den invandringen är och har alltid varit en stor tillgång för landet. Vad folk nu vänder sig emot, i allt högre grad, är den icke självbärande invandringen som belastar stat o komun för långa tider, många gånger livslånga tider för dessa personer.

Vad vi kan göra för att minska det sk hedersvåldet är att i ett initiallt skede inte gödsla med permanenta uppehållstillstånd, för det andra vara ännu mer restrektiva med medborgarskap. Detta skulle då i sin tur möjligjöra utvisning av den som utövar den formen av förtryck. Låta den förtryckta individen stanna, ock sparka ut dem som inte accepterar den svenska lagstiftningen...
 
Detta skulle då i sin tur möjligjöra utvisning av den som utövar den formen av förtryck. Låta den förtryckta individen stanna, ock sparka ut dem som inte accepterar den svenska lagstiftningen...
Rasiiiist!!! :rage: :rage:

Klart patrasket måste stanna kvar, hur ska det annars gå? :banghead:




Fö. håller jag helt med dig, vill man inte sköta sig så har man inget här att göra och då kan man åka tillbaks till krig och elände asap. :cool:
 
Rasiiiist!!! :rage: :rage:

Klart patrasket måste stanna kvar, hur ska det annars gå? :banghead:




Fö. håller jag helt med dig, vill man inte sköta sig så har man inget här att göra och då kan man åka tillbaks till krig och elände asap. :cool:
Problet är, att man tillåts inte vara kritisk mot vår asylpolitik utan att anklagas för att vara främlingsfientlig och rassistisk. För min egen del arbetar jag med folk från ett stort antal länder, har ett stort antal länder som arbetsfält. Ingen av de personer jag sluter avtal med ligger Sverige eller sina länder till last. Många av de experter man möter, även i Sverige äe importer. Det går idag knappast att sätta sig ner i en diskussion utan att information tas in , antingen direkt eller via nätet.
Så där ligger inte problemet.

Men att blunda inför det faktumet att familjen på 10 personer som kommer från en annan kultur, som har med sig kunskaper som inte är kompatibla med våra behov, att den familjen inte på sikt kommer att kunna vara produktiv utan att man för lång tid framöver (1 eller 2 generationer) kommer att leva på stat o kommun dvs våra skattepengar.
Nu säger jag inte att vi ska stoppa asylhjälpen. Men vi ska ställa 2 krav på den.
1 Att kostnaderna ska öppet redovisas. Detta löses enklast genom att migrationsmyndigheten är ansvarig för asylanternas boende och uppehället tills de har eget jobb och egen bostad.
2 Att vi demokratiskt avgör hur mycket vi som stat är kapabla/villiga att lägga på den verksamheten. Ex 1% av BNP inkl U-hjälpen.
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig om att vi behöver prata mer om hedersvåld och lära oss mer om det, samt agera snabbare, men jag tycker också att vi har blivit bättre. Jag upplever att vi är dåliga på att upptäcka hedersvåld inom socialtjänsten där jag jobbar, men när det kommer till vår kännedom agerar vi kraftigt och där tycker jag att det har blivit en skillnad i tänket mot när jag började.
Hade vi pratat mer om det tror jag att ni hade haft ännu mer att göra är jag rädd. Och hinner ni det?
T.o.m. Mona Sahlin sa ju på sin tid (så man har ju känt till fenomenet länge), att man hade misslyckats med hedersvåldet.
För att man inte riktigt vågade driva frågorna.
Att sveket mot t.ex. Fadime var grovt. I år är första gången jag tycker att man, om man lyssnar, i media börjar närma sig.
Att mannen som blev mördad i Grycksbo i år blev omskrivet i media som hedersmord fick i alla fall mig att tappa hakan!
Det kanske var för att mannen blev mördad av Fadimes familj som det var "ok".? Stackars fine man som blev mördad, för att han inte ville mörda sina två döttrar som hade skakat hand eller kramat några kompisar utanför skolan...
Och det var ju inte det enda hedersmordet i år från den familjen. En annan man, som hade ett förhållande med en ex-fru till familjen, blev ju också nedmejad.
Fadimes bror blev ju dödad av Polisen vid ett ingripande för något år sedan. Han hade då precis kommit ut från fängelse och försökte ta sig in hos sin ex-fru, vilken han hade besöksförbud emot. Grannarna larmade och Polisen kom. Och så gick det som det gick. Det är bara EN familj.

Hedersvåldet är så mycket större än vi kan förstå.
Jag vet att ni som jobbar i sociala sektorn jobbar som djur, ni är hjältar. :heart

Men det ni inte vet, är svårt att göra något åt.
Och om ni kopplas in på t.ex. ett barn i en kommun nära mig, och familjen flyttar, så är verkar uppföljningen vara tveksam?
I det här fallet hann utredningen inte slutföras och brottet var ju inte så grovt. Hon fick ju "bara inte" leka med kompisar som hade bröder hemma, hon var tolv år och grannarna meddelade skolan och socialen.
Jag tror att man behöver lägga många timmar på jämlikhet och demokrati i skolan och där kvinnor finns. Lite mer på djupet.
"- I Sverige får vem som helst, prata med vem den vill, vara med vem den vill (man eller kvinna), gifta sig med vem den vill, bo var den vill, osv."
Ni har det inte lätt på jobbet, och jag beundrar er!
 
Jag tycker vi protesterar högljutt och arbetar aktivt med de här frågorna. Det är knappast rumsrent att hänvisa till "heder" som anledning att förtrycka barn och vuxna i det svenska samhället.

Sedan att vi inte fått bättre bukt med det är trist, men jag anser att du är helt ute och cyklar i din analys att det beror på att man inte får tala klartext om problemet.
Jag pratar mycket om problemet och upplever inte alls som att folk flest förstår hur stort problemet är tyvärr.

Månggifte är t.ex. mycket mer omfattande än vi tror. Hade varit kul att få lägga vantarna på Centerns siffror, när de i sitt idéprogram lade fram som förslag att tillåta månggifte 2012.
Hade det inte varit för att så många lever i den konstellationen, i Sverige, idag, hade aldrig förslaget kommit?
Jag skulle tro att kvinnorna som lever under patriarkatets ok (polygami) i Sverige är betydligt fler än antalet EU-migranter.
Men jag kan inte se det i diskussionen.

Första gången jag läste det rakt ut i någon form av tryck, var faktiskt i GW Persons bok Bombmakaren och hans kvinna.
Helt otroligt att han inte blev hängd för det.
Nu är det ju snack om familjen i Nacka. Men på något sätt har vi blundat för att det lever 3 kvinnor och 16 barn i ett förtryck! Det är ju liksom ok eftersom det är deras kultur.
Som är emot Svensk lagstiftning.

Utan debattens fokus ligger på att Nacka kommun har köpt in bostadsrätter för 14 miljoner till den här familjen. Och att kommunen (och media) verkar vilja lägga fokus på att det är för dyrt för kommunens skattebetalare att ta emot sin lilla del nysvenskar.
Jättekonstigt.
Jag har inte läst om några fackeltåg eller demonstrationer mot det förtrycket.
Så jag är djupt oenig i att vi protesterar högljutt och aktivt.
 
Problemet är väl att alla problem som i ngn form har en beröringspunkt med etnisk bakgrund är tabubelagda sedan många år i Sverige.

Unga kvinnor tvingas av sin omgivning och sina egna värderingar till att acceptera förhållande som för de flesta här på forumet skulle vara främmande.
Vi accepterar snällt och krattar manegen i o m att man exempelvis tillåtet täckande kläder på arbetsplatser, skolor och badanläggningar.

Sedan gynnar vårt sociala skyddsnät ett beteende där kvinnor med många barn avskärmas från samhället och hamnar under total kontroll av mannen eller andra familjemedlemmar.

Den enda verksamma metoden att stävja detta är att utvisa dem som bryter mot lagstiftningen och för att kunna göra det måste vi bli betydligt restrektivare med både P.u.t. och medborgarskap. Så att vi kan avhysa dem som ständigt bryter mot våra regler.
 
Den kommer att våldsamt förnekas av "de goda". -Så är det inte, i alla fall inte här.
http://www.expressen.se/nyheter/ledare-for-tiggarnatverket-levde-lyxliv-pengar-i-kylskap/
Och det är det ju inte heller, inte med samtliga tiggande. Men, visar det sig att det förekommer mer än sporadiskt, är det illa nog för att behöva åtgärdas. Även om "oskyldiga" tiggande människor tyvärr kommer i kläm. Igen - det är ett brett problem som man inte kan stoppa med en åtgärd i en ände......
 
Jag känner mer för ett förbud nu än tidigare. Det är inte den bästa lösningen men en del av problemen försvinner/minskar.
Det hela är ju uppdelat i 2 problem.
1 Det problem folkgruppen har att leva med i sina hemländer
2 Det problem deras aktiviteter förorsakar i Sverige

Ett tiggeriförbud har aldrig varit avsett att lösa det första problemet endast att stävja det andra.
 
Det hela är ju uppdelat i 2 problem.
1 Det problem folkgruppen har att leva med i sina hemländer
2 Det problem deras aktiviteter förorsakar i Sverige

Ett tiggeriförbud har aldrig varit avsett att lösa det första problemet endast att stävja det andra.

Grundproblemet återstår, sedan kan man se det som oetiskt med ett förbud, men som sagt en viss del av problemen försvinner, fattigdomen består.
 
@hoppsann
Jag känner nog inte igen mig i att det inte pratas om heder, det kan ju bero på mitt arbete och att jag därför lägger märke till när det står om det i media och liknande. Vi har haft flera utbildningar senaste året och har även personer inne med mer kunskap som vi kan rådfråga i hedersärenden. Det finns hemsidor och telefonlinjer speciellt för detta. Sedan kan man alltid göra mer, och vi borde uppmärksammat det tidigare. Det är ju dock, precis som med alla ärenden, svårt att agera om det som du skriver inte gäller så allvarlig oro att tvångslagstiftningen kan användas.
Jag tror på att upplysa både kvinnor och män tidigt, inte bara om lagar och regler i Sverige utan också om vilka konsekvenser det kan få, så som att deras barn faktiskt blir omhändertagna. Och, viktigast av allt, informera om att det finns skydd att få från samhället så att de som är drabbade vågar söka hjälp. Men då måste vi såklart kunna garantera dem skydd.
 
Grundproblemet återstår, sedan kan man se det som oetiskt med ett förbud, men som sagt en viss del av problemen försvinner, fattigdomen består.
Grundproblemet i Sverige åtgärdas. Dvs den ena av 2 problem. Problemen i hemländerna har vi inte mandat att bestämma över. Vi sköter vårt och kan sedan erbjuda möjligheter, påtryckningar för hur deras hemländer ska hantera sina problem.
 
Rätten att få be en annan människa om hjälp är grundläggande rättighet i ett modernt och humant samhälle anser jag.
Vad är ditt förslag som skulle hjälpa :)?
Tänker att ett förbud tar bort mycket av den kringliggande problematiken såsom nedskräpning och okupering, inte bra för miljön eller för någon.

Sedan vore det bra att inte ge pengar till organiserad brottslighet, vilket det kan vara om man ger en tiggare. Och själva tiggarna får ytterst lite av pengarna.

Det är snarare dessa problem man drastisk kommer bukt med men som sagt kommer fortfarande fattigdomen att bestå, den försvinner ju inte genom ett förbud.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 326
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp