Bukefalos 28 år!

Vad är ditt förslag som skulle hjälpa :)?
Tänker att ett förbud tar bort mycket av den kringliggande problematiken såsom nedskräpning och okupering, inte bra för miljön eller för någon.

Sedan vore det bra att inte ge pengar till organiserad brottslighet, vilket det kan vara om man ger en tiggare. Och själva tiggarna får ytterst lite av pengarna.

Det är snarare dessa problem man drastisk kommer bukt med men som sagt kommer fortfarande fattigdomen att bestå, den försvinner ju inte genom ett förbud.

Jag har inte förespråkat att ge direkt till tiggarna i handen, jag har sagt att jag värnar om rätten att be om hjälp i det samhälle jag vill leva i. Frågan om lösningar har jag nämnt tidigare och handlar om organiserad hjälp på kort sikt och utbildning och inkludering i samhället på lång sikt. Det ryms tyvärr inte att beskriva i en mening. Om det är enkla lösningar på komplexa problem som efterfrågas får jag passa, det kan andra hitta på bättre.
 
Rätten att få be en annan människa om hjälp är grundläggande rättighet i ett modernt och humant samhälle anser jag.
Om du då istället kräver att de som kommer kan ordna boende och försörjning..för att få visstas i landet. Försörjning antingen via ett vitt jobb eller att man har tiiräkliga likvida medel för att betala för mat o husrum.
Börja i den änden.
Se till att myndigheter och privata mark o fastighetsägare får direkt hjälp av ordningsmakten när mar o utrymmen ockuperats.
Konfiskera avställda fordon som parkeras olagligt, och detta omgående, utan förvarning exempelvis.
 
Vad är ditt förslag som skulle hjälpa :)?
Tänker att ett förbud tar bort mycket av den kringliggande problematiken såsom nedskräpning och okupering, inte bra för miljön eller för någon.

Sedan vore det bra att inte ge pengar till organiserad brottslighet, vilket det kan vara om man ger en tiggare. Och själva tiggarna får ytterst lite av pengarna.

Det är snarare dessa problem man drastisk kommer bukt med men som sagt kommer fortfarande fattigdomen att bestå, den försvinner ju inte genom ett förbud.

Trafikdöden stoppas genom förbud mot motorfordon på vägarna.
Barnporr stoppas genom förbud mot datorer och Internet.
Våldtäkter stoppas genom utegångsförbud när det är mörkt.

Visst får alla dessa förbud vissa indirekta positiva effekter, men vad gör det med oss som samhälle?

Ett förbud för de allra, allra svagaste i samhället att be andra om hjälp är absurt. Jag vidhåller det. Det enda problem man löser med det är att de välförsedda slipper se eländet på samma sätt.
 
Trafikdöden stoppas genom förbud mot motorfordon på vägarna.
Barnporr stoppas genom förbud mot datorer och Internet.
Våldtäkter stoppas genom utegångsförbud när det är mörkt.

Visst får alla dessa förbud vissa indirekta positiva effekter, men vad gör det med oss som samhälle?

Ett förbud för de allra, allra svagaste i samhället att be andra om hjälp är absurt. Jag vidhåller det. Det enda problem man löser med det är att de välförsedda slipper se eländet på samma sätt.
Märkliga resonemang du har. Att jämföra bilar, datorer och att vara ute med tiggeriet. Inte samma koppling öht
 
Den är väl, fortfarande, den låt som legat etta längst på gamla goda Svensktoppen - Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa..." med Hootenanny Singers?

Varför skriver jag det? Ingen aning. Det bara slog mig helt plötsligt. En väldigt vacker dikt som vi fick lära oss utantill av vår älskade bildlärare (teckningslärare hette det då...) i högstadiet, Olle Josefsson. Där beskrivs Tiggarn i ganska vackra ordalag - Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring, och vid lägerelden hörde de hans sång. Och om bettlare och vägmän och om underbara ting och om sin längtan sjöng han, hela natten lång... (Jag kan den fortfarande!)

Tänk vilken annorlunda bild vi har idag av "Tiggare".

Och nej, jag tror inte han från Luossa levde nåt jättetrevligt liv, han heller.

Det var bara en tanke som kom....
 
Ett förbud för de allra, allra svagaste i samhället att be andra om hjälp är absurt. Jag vidhåller det. Det enda problem man löser med det är att de välförsedda slipper se eländet på samma sätt.

Men de är ju inte en del av vårt samhälle.
De svaga i vårt samhälle är väl fattigpensionärerna, som inte sitter utanför ICA och tigger, även fast de skulle kunna göra det med gott samvete.
Stoltheten sitter dock i från barnsben.

Vi pratar om andra EU-medborgare, vad du svamlar om är obegripligt, motorfordon, datorer yada yada :confused:. Vilken skyldighet anser du Sverige som land har att försörja 410 miljoner EU medborgare som har fri inreserätt här?
Betald semester i t.e.x Nice i 3 månader för mig på Franska statens bekostnad vore väldigt trevligt nu såhär på höstkanten.
 
Kan där vara andra regler i andra länder? Dvs man FÅR inte stå direkt utanför en butik? Jag tänkte likadant i Helsingfors ifjol. Tiggare som satt mitt på tomma ytor som torg etc men aldrig direkt utanför någon butik.
Vet att det är flera sidor sedan men svarar ändå :)

De i min ort sitter ofta lutade mot snurrdörrarna(hittar inte bättre ord på svenska) och under taket vid ingången. Alltså inte ens en meter från ingång.

Minns fortfarande på förra orten hur en gammal kvinna blev ivägshasad från tak över huvudet för att hon satt för nära, i spöregn :(
 
Märkliga resonemang du har. Att jämföra bilar, datorer och att vara ute med tiggeriet. Inte samma koppling öht

Det är inte så märkliga jämförelser utifrån att vi alltid måste väga rimligheten i de åtgärder vi väljer för det problem vi vill lösa. Allra effektivast för att minska våldsbrott kvällstid är ju att införa utegångsförbud. Personer som arbetar kvällstid eller har hund som behöver rastas kan söka tillstånd för det hos polisen. Men vi gör inte det, trots att det vore en extremt effektiv åtgärd, för att vi värderar vår frihet att röra oss fritt högre.
 
Den är väl, fortfarande, den låt som legat etta längst på gamla goda Svensktoppen - Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa..." med Hootenanny Singers?

Varför skriver jag det? Ingen aning. Det bara slog mig helt plötsligt. En väldigt vacker dikt som vi fick lära oss utantill av vår älskade bildlärare (teckningslärare hette det då...) i högstadiet, Olle Josefsson. Där beskrivs Tiggarn i ganska vackra ordalag - Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring, och vid lägerelden hörde de hans sång. Och om bettlare och vägmän och om underbara ting och om sin längtan sjöng han, hela natten lång... (Jag kan den fortfarande!)

Tänk vilken annorlunda bild vi har idag av "Tiggare".

Och nej, jag tror inte han från Luossa levde nåt jättetrevligt liv, han heller.

Det var bara en tanke som kom....
Ingenting är väl varken fint eller bra med att leva utanför samhället, luffarna var ju också en grupp som levde på liknande sätt dvs. ur hand i mun och på folks välvilja eller skräck, det var långt ifrån alla luffare som var snälla. Vi skriver idag 2017 och snart 2018 i almanackan men har inte kommit längre och f*n vet om vi kommer längre, finns inte viljan att förändra sitt levnadsförhållande så cementeras problemet och allt går i stå, generation efter generation men jag ska vara mycket tydlig med att jag INTE är med på det tåget, jag har aldrig, och kommer aldrig att ge ett öre till en tiggare. Punkt!

McG - som idag såg en "ganska"ny minibuss hämta upp Biltemas "entrévärd" som fö. satt och pratade i ett headset när jag gick in där.
 
Det är inte så märkliga jämförelser utifrån att vi alltid måste väga rimligheten i de åtgärder vi väljer för det problem vi vill lösa. Allra effektivast för att minska våldsbrott kvällstid är ju att införa utegångsförbud. Personer som arbetar kvällstid eller har hund som behöver rastas kan söka tillstånd för det hos polisen. Men vi gör inte det, trots att det vore en extremt effektiv åtgärd, för att vi värderar vår frihet att röra oss fritt högre.
Ja frihet måste värderas högt. Känns ju givetvis inte bra att tiggare som frivilligt kommit hit och sköter sig inte ska få tigga mer. Men sen har vi en annan grupp som håller på med tiggeri, prostition och möjligen droger. Den gruppen kan gärna få försvinna helt tycker jag. Jag vill inte sponsra någon som helst kriminell verksamhet.
 
Ja frihet måste värderas högt. Känns ju givetvis inte bra att tiggare som frivilligt kommit hit och sköter sig inte ska få tigga mer. Men sen har vi en annan grupp som håller på med tiggeri, prostition och möjligen droger. Den gruppen kan gärna få försvinna helt tycker jag. Jag vill inte sponsra någon som helst kriminell verksamhet.

Det behöver du inte heller. Det står dig lika fritt att välja själv när och hur du vill ge, eller inte alls. Du behöver inte ett förbud mot tiggeri för att du ska kunna avstå från att ge, eller att dela med dig av ditt välstånd på ett annat sätt.
 
Det behöver du inte heller. Det står dig lika fritt att välja själv när och hur du vill ge, eller inte alls. Du behöver inte ett förbud mot tiggeri för att du ska kunna avstå från att ge, eller att dela med dig av ditt välstånd på ett annat sätt.
Givetvis inte :). Men jag skulle gärna vilja att de som fastnat där har möjlighet att komma ur. De som är längst ner i hierarkin ffa. De högst upp som håller trådarna har jag inte mycket sympati för, de är för övrigt för "fina" för att tigga.
 
Det behöver du inte heller. Det står dig lika fritt att välja själv när och hur du vill ge, eller inte alls. Du behöver inte ett förbud mot tiggeri för att du ska kunna avstå från att ge, eller att dela med dig av ditt välstånd på ett annat sätt.

Men det handlar ju också om det som följer i tiggeriets spår. Det framgick väl rätt tydligt. Men låtsas som det regnar som du gör är ju inte något sätt att angripa problemet.(det ör att låtsas att det inte finns)
 
Givetvis inte :). Men jag skulle gärna vilja att de som fastnat där har möjlighet att komma ur. De som är längst ner i hierarkin ffa. De högst upp som håller trådarna har jag inte mycket sympati för, de är för övrigt för "fina" för att tigga.

Har svårt att se att ett förbud mot tiggeri skulle hjälpa dessa människor som är "längst ner", som du vill hjälpa genom att förbjuda dem att be svenskar de möter om hjälp. Snarare bygger det större murar mellan dessa utsatta personer och människor de möter på stan. De blir spottade på idag, och nu ska de förbjudas att tilltala människor om deras ord innehåller en fråga om en slant. Kan det bli mer inhumant? Kommer jag få jag tilltala dessa människor alls i framtiden? Ge dem en blick? Eller kommer det också räknas som att jag uppmuntrar dessa oönskade element att stanna kvar i VÅRT land...?

Och när t om anmälan om våldtäkter blir liggande hos polisen med motiveringen att resurserna måste läggas på mord istället, varför skulle de då prioritera att följa upp enskilda tiggare? (Människohandel och annan organiserad brottslighet, miljöbrott m.m. är ju redan olagligt idag så där lär ju inte ett tiggeriförbud förändra polisens prioriteringar särskilt mycket).
 
En liten kommentar angående männen som sitter bredvid också. Jag har sett alltför mycket av könsrelaterad problematik bland dessa familjer för att kunna säga några trevliga ord om dessa män, generellt sett alltså och tyvärr överensstämmande med väldigt många andra grupper världen över. En del av förklaringen till att det är kvinnor som tigger och män som sitter bredvid är högst rationell; kvinnor och personer med synliga funktionsnedsättningar ger mer i koppen än män. Om de som gav istället gav männen mer så skulle det vara fler män som tigger medan kvinnorna göra annat. De flesta känner dock spontant mer sympati för kvinnorna, vilket ger resultatet att det blir kvinnorna som får den uppgiften.
 
Men det handlar ju också om det som följer i tiggeriets spår. Det framgick väl rätt tydligt. Men låtsas som det regnar som du gör är ju inte något sätt att angripa problemet.(det ör att låtsas att det inte finns)

Och att presentera dina tolkningar som mina åsikter är ju inte heller något bra sätt för en konstruktiv diskussion. Jag har tidigare i tråden redan skrivit att jag är väldigt medveten om problem som vi har i samhället idag, utan att jag för den skull ser samma lösning som du.
 
Har svårt att se att ett förbud mot tiggeri skulle hjälpa dessa människor som är "längst ner", som du vill hjälpa genom att förbjuda dem att be svenskar de möter om hjälp. Snarare bygger det större murar mellan dessa utsatta personer och människor de möter på stan. De blir spottade på idag, och nu ska de förbjudas att tilltala människor om deras ord innehåller en fråga om en slant. Kan det bli mer inhumant? Kommer jag få jag tilltala dessa människor alls i framtiden? Ge dem en blick? Eller kommer det också räknas som att jag uppmuntrar dessa oönskade element att stanna kvar i VÅRT land...?

Och när t om anmälan om våldtäkter blir liggande hos polisen med motiveringen att resurserna måste läggas på mord istället, varför skulle de då prioritera att följa upp enskilda tiggare? (Människohandel och annan organiserad brottslighet, miljöbrott m.m. är ju redan olagligt idag så där lär ju inte ett tiggeriförbud förändra polisens prioriteringar särskilt mycket).
Nej ett förbud hjälper inte dessa, det har jag redan skrivit flera ggr. Men jag skulle gärna se att det gick att hjälpa på något sätt. Att ge pengar hjäper inte. Utan mer långsiktiga projekt. Utbildning är en bra väg.
 
Men herregud.
Det finns ju redan pengar anslagna till romer i Rumänien och Bulgarien.
30 MILJARDER finns redan men regeringarna i deras hemländer vägrar ansöka om dom för det anses inte vara ett problem.
Ett alternativ som Buke kanske skulle tycka vara ett bättre, vore då att ta hit samtliga romer till Sverige och ansöka om dessa miljarder för att betala för dom.

Problem solved liksom (och svenska skattebetalare slipper betala för andra länders medborgare)
:up:
Hunky Dory.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Pilot
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 458
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förbjuda elitryttaren att bedriva näringsverksamhet med hästar var ett beslut som inte står i proportion till att ryttaren lämnade...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp