Tik och hane ihop

Vad är det för vinthundsras du funderar på att köpa där uppfödaren påstår att tikar inte kan bo med tikar osv? Det låter extremt konstigt i mina öron och en sådan uppfödare skulle jag absolut inte köpa hund från. En vinthund ÄR snäll mot andra hundar, otroligt lättsam och trevlig. Om de inte gillar andra så visar de oftast det genom att helt enkelt inte bry sig om de andra, inte att de slåss.

Tikarnas beteende påverkar absolut valparna, men att gå på enbart tiken är inte heller lämpligt eftersom det är så otroligt mycket genetik som spelar in. Att vinthundar är avvaktande mot främlingar är i 99% av fallen rastypiskt. Det är dock viktigt att ta skillnad på om hundarna inte bryr sig eller om de är rädda. Ingen hund ska vara rädd för människor, hur främmande de än är.
Du får vänta och se när valpbilderna kommer vilken vinthund det är :)

Tiken (mamman) har inte bott hos uppfödaren från början inte heller hanen hon gick med. Uppfödaren kanske inte ville ta några risker om bråk, jag vet inte
Tiken stod en bit ifrån och skällde lite, efter ett par minuter kom hon fram och nosade gick sen bort och skällde igen. Hon gillade inte att vi va där men hon va inte aggressiv
Jag ska dit igen, kanske får jag kontakt med tiken då...frågan är hur jag ska förhålla mig om jag inte gillar tiken, vad jobbigt
 
Du får vänta och se när valpbilderna kommer vilken vinthund det är :)

Tiken (mamman) har inte bott hos uppfödaren från början inte heller hanen hon gick med. Uppfödaren kanske inte ville ta några risker om bråk, jag vet inte
Tiken stod en bit ifrån och skällde lite, efter ett par minuter kom hon fram och nosade gick sen bort och skällde igen. Hon gillade inte att vi va där men hon va inte aggressiv
Jag ska dit igen, kanske får jag kontakt med tiken då...frågan är hur jag ska förhålla mig om jag inte gillar tiken, vad jobbigt

Min tanke var mest att om du skulle säga vilken vinthundsras det är så kanske jag kan tipsa om någon uppfödare som avlar på hundar som är rastypiska istället, hundar som är lätta(!) i alla tänkbara situationer med hundar och männsiskor, precis så som det ska vara. Det gynnar varken dig, din blivande hund eller rasen i stort om du köper hund från en uppfödare som avlar på otrevliga hundar, tvärt om bidrar det bara till att det kan födas fler mentalt dåliga hundar, vilket ju är synd när det finns alla möjligheter i världen att minimera risken för just sådant.

Tillägg: att köpa valp från en tik du inte gillar är inte heller klokt. Mest troligt kommer din blivande hund vara väldigt lik sin mor och vips har du då köpt en hund som du inte gillar, eller åtminstone inte gillar så mycket som du skulle kunna gjort om hunden passat dig bättre.
 
Vi har en okastrerad hane och tre tikar. Det går bra. Han blir lite "trippigare" i ca tre dagar runt höglöp men inget mer. Han lyssnar när man säger till honom att backa undan. Nu väger hanen bara 9 kg och tikarna är stora schäfrar så en parning går inte på tre röda men de är aldrig ensamm vid löp. Löptiken är mest i hundgård då. Vi har hundgård både ute samt i större uppvärmd byggnad så hundarna kan cirkulera lite vid behov.
 
Det jag tänker på som jobbigt med två tikar är om dom börjar bråka om rang.
Jag pratade med en uppfödare och hen sa att även om en tik är lågrang (min york) så kan det bli bråk om ingen ger sig
Tikar kan tydligen vara riktigt bitchiga mot varandra.
Våra tikar är absolut bitchiga. Vi har dom alltid 2+1.
 
Min tanke var mest att om du skulle säga vilken vinthundsras det är så kanske jag kan tipsa om någon uppfödare som avlar på hundar som är rastypiska istället, hundar som är lätta(!) i alla tänkbara situationer med hundar och männsiskor, precis så som det ska vara. Det gynnar varken dig, din blivande hund eller rasen i stort om du köper hund från en uppfödare som avlar på otrevliga hundar, tvärt om bidrar det bara till att det kan födas fler mentalt dåliga hundar, vilket ju är synd när det finns alla möjligheter i världen att minimera risken för just sådant.

Tillägg: att köpa valp från en tik du inte gillar är inte heller klokt. Mest troligt kommer din blivande hund vara väldigt lik sin mor och vips har du då köpt en hund som du inte gillar, eller åtminstone inte gillar så mycket som du skulle kunna gjort om hunden passat dig bättre.
Uppfödaren är verkligen en av dom bästa i Sverige där tvekar jag inte. Alla hundarna hen har är trevliga, utom den tiken. Tiken är otroligt snygg att se på, jag gillar utseendet
Miljön påverkar också valparna, jag tänker att om hundenväxer upp hos oss, så kommer det bli en glad kelig, nyfiken going som jag kommer att älska på alla sätt

Tråden har definitivt fått mig att fundera

Tack alla för bra svar
 
Våra tikar är absolut bitchiga. Vi har dom alltid 2+1.
Menar du två tikar och en hane ihop?
Vad beror det på att tikarna inte gillar varandra, har dom känt varandra sen dom va små?

Finns det risk för parning mellan en yorktik och en vinthundhane öht?
Är det ens möjligt?
 
Jag hade aldrig köpt en valp efter en tik jag inte tyckte om. Jag har haft en hund med mentala brister och det vill jag aldrig vara med om igen, därför gör jag allt jag kan för att undvika det. Jag öste kärlek över den där valpen och gjorde allt jag kunde för att få henne att känna sig trygg men inte f*n hjälpte det, det genetiska arvet var helt enkelt för stort för att jag skulle kunna påverka henne. Sorgligt men sant.
 
Uppfödaren är verkligen en av dom bästa i Sverige där tvekar jag inte. Alla hundarna hen har är trevliga, utom den tiken. Tiken är otroligt snygg att se på, jag gillar utseendet
Miljön påverkar också valparna, jag tänker att om hundenväxer upp hos oss, så kommer det bli en glad kelig, nyfiken going som jag kommer att älska på alla sätt

Tråden har definitivt fått mig att fundera

Tack alla för bra svar

Jag hade inte offrat mentalitet för utseende och därför valt bort den tiken, utifrån vad du skriver här.

Lite nyfiken på vad som gör just den uppfödaren så bra? Enbart utställningsresultat?
 
Jag hade aldrig köpt en valp efter en tik jag inte tyckte om. Jag har haft en hund med mentala brister och det vill jag aldrig vara med om igen, därför gör jag allt jag kan för att undvika det. Jag öste kärlek över den där valpen och gjorde allt jag kunde för att få henne att känna sig trygg men inte f*n hjälpte det, det genetiska arvet var helt enkelt för stort för att jag skulle kunna påverka henne. Sorgligt men sant.
Jag vet inte om tiken har mentala brister eller om det är rastypiskt att den rasen är så reserverad
Uppfödarens andra hundar hade gärna hoppat upp och satt sig i vårt knä för att mysa... Deras beteende va inte rastypiskt enl uppfödare

Va tiken och resten av kullen till din hund också otrygg och med mentala brister eller hade du otur med din hund?
 
Jag hade inte offrat mentalitet för utseende och därför valt bort den tiken, utifrån vad du skriver här.

Lite nyfiken på vad som gör just den uppfödaren så bra? Enbart utställningsresultat?
Det är utställnings resultaten jag går efter
Ser dom bara på utseendet på utställningar , tittar dom inte alls på hur hunden är till sättet?
 
Ööööööööööööööh !:banghead::banghead::banghead: Missade du den lektionen i skolan? Självklart är det möjligt,var tror du alla blandraser kommer ifrån??
Ööh vi hade inga lektioner om hundavel i min skola ;)
Vad jag tänker på är att min york är väldigt liten och en vinthund är väldigt stor
Dvs stor snopp och liten vulva, kommer en så stor hanne in i en så liten tik?

(Annars så är jag medveten om att det finns blandraser....)
 
Hur gör jag för att skicka ett PM som bara den personen kan se här på buke?

Klickar jag på 'starta en konversation'?
 
Det är utställnings resultaten jag går efter
Ser dom bara på utseendet på utställningar , tittar dom inte alls på hur hunden är till sättet?
Hunden ska gå att känna igenom utan aggressioner, vet inte hur rädslor döms men det är väl det enda.

Jag har raser som "ska"/kan vara reserverade. Det ska dock aldrig handla om osäkerhet eller rädslor (inte heller aggressioner). Mina har missat den detaljen, men de jag träffat med den egenskapen har varit ointresserade. De "ser" mig inte om jag inte har godis/arbete att erbjuda eller insisterar. Har inget intresse av mig, men inte heller något emot mig.

Ja, en sån blandras är möjlig och de kan vara rätt påhittiga för att få till det.
 
Uppfödaren är verkligen en av dom bästa i Sverige där tvekar jag inte. Alla hundarna hen har är trevliga, utom den tiken. Tiken är otroligt snygg att se på, jag gillar utseendet
Miljön påverkar också valparna, jag tänker att om hundenväxer upp hos oss, så kommer det bli en glad kelig, nyfiken going som jag kommer att älska på alla sätt

Tråden har definitivt fått mig att fundera

Tack alla för bra svar

Det spelar ingen roll hur snygg en hund är, om den inte har trevligt temperament - och temperament är i högsta grad ärftlig oavsett miljö och oavsett hur "mysigt" den växer upp.
 
Jag vet inte om tiken har mentala brister eller om det är rastypiskt att den rasen är så reserverad
Uppfödarens andra hundar hade gärna hoppat upp och satt sig i vårt knä för att mysa... Deras beteende va inte rastypiskt enl uppfödare

Va tiken och resten av kullen till din hund också otrygg och med mentala brister eller hade du otur med din hund?

När jag själv tittat på italiensk vinthund (vilket är rasen jag misstänker att du är intresserad av) så har flera erfarna ägare av rasen varnat mig för att det förekommer rädslor i rasen. Rasen har blivit så populär så snabbt att många avlat på "lite vad som helst" för att det är så många som vill köpa. Flera sa därför åt mig att vara noga med att kolla upp så att hunden (jag var mest ute efter omplacering) inte var en sådan som undvek kontakt. Som sagt var, visst att de kanske inte älskar att alla tar i dem hur som helst, men de ska i så fall vara mer uttråkade än rädda/se det som obehagligt.

Min erfarenhet är att man får passa sig om man sätter sig på huk nära italienare, risken är stor att de pussar ihjäl en, världens mysigaste och gladaste små vinthundar ;) De gånger jag träffat sådana som varit obekväma med att bli hanterade av främlingar, de gångerna har jag blivit förvånad och ägarna har varit konstant besvikna i någon grad, över att hunden inte blev så lätt och rolig som de hoppats på.


Det är utställnings resultaten jag går efter
Ser dom bara på utseendet på utställningar , tittar dom inte alls på hur hunden är till sättet?

De ser bara till utseendet. Hunden ska bli diskvalificerad om den biter domaren eller visar sig vara aggressiv, men det är absolut inte alltid de blir det. Ofta är det utställningsvarianter av olika raser som har den absolut sämsta mentaliteten.


Hur gör jag för att skicka ett PM som bara den personen kan se här på buke?

Klickar jag på 'starta en konversation'?

Precis så! :)
 
En annan aspekt på kombinationen liten hund+vinthund. Jag har griffoner (5kgs hundar). Jag har en uppfödarkollega som även har Whippet, där det en dag blev galet. Whippeten tolkade Griffonen som bytesdjur och sedan var det över på några sekunder.
Med detta INTE sagt att man inte kan ha vinthundar ihop med små hundar, utan min poäng är att ens eget ansvar för att vara förutseende och se till att olyckor inte händer är så mycket större ju större storleks- och typskillnad det är på hundarna.
Ang val av kön: beror på rasen. Finns ingen könsbundet aggressivitet i rasen(-erna) hade jag kört på samma kön, för att helt enkelt aldrig behöva fundera kring risken för tjuvparning hemma iaf. I min ras finns generellt ingen aggressivitet alls, har just nu fyra tikar hemma (3 egna och valpvakt åt den 4e)
 
En annan aspekt på kombinationen liten hund+vinthund. Jag har griffoner (5kgs hundar). Jag har en uppfödarkollega som även har Whippet, där det en dag blev galet. Whippeten tolkade Griffonen som bytesdjur och sedan var det över på några sekunder.
Med detta INTE sagt att man inte kan ha vinthundar ihop med små hundar, utan min poäng är att ens eget ansvar för att vara förutseende och se till att olyckor inte händer är så mycket större ju större storleks- och typskillnad det är på hundarna.
Ang val av kön: beror på rasen. Finns ingen könsbundet aggressivitet i rasen(-erna) hade jag kört på samma kön, för att helt enkelt aldrig behöva fundera kring risken för tjuvparning hemma iaf. I min ras finns generellt ingen aggressivitet alls, har just nu fyra tikar hemma (3 egna och valpvakt åt den 4e)

Oj, hur gick det till? Alltså, i vilken situation blev det sådär? Jag är van vid att utan problem kunna ha jaktgalna salukis ihop med chihuahua-stora hundar utan konstigheter. Mina hundar har inga som helst problem med att se skillnad på hundar och bytesdjur oavsett storlek. Har bara hört om några få, irländska kappgreyhounds som sett småhundar som bytesdjur innan.
 
Menar du två tikar och en hane ihop?
Vad beror det på att tikarna inte gillar varandra, har dom känt varandra sen dom va små?

Finns det risk för parning mellan en yorktik och en vinthundhane öht?
Är det ens möjligt?
Våra tikar är mor, dotter, dotter. Döttrarna har ej växt upp ihop. Men samtliga tre är ranghöga och utmanar ständigt varandra.
Mor+dotter funkar under uppsikt. Hannen funkar med alla men brukar var med den tik som blir ensam.
Men alla tre tikarna går inte ihop så vi har hundarna i två "lag".
Vi gör allt gånger två. Rastar, tränar, matar osv...
Tikarna ingår i uppfödingen. Hanen är enbart sällskap.
 
Oj, hur gick det till? Alltså, i vilken situation blev det sådär? Jag är van vid att utan problem kunna ha jaktgalna salukis ihop med chihuahua-stora hundar utan konstigheter. Mina hundar har inga som helst problem med att se skillnad på hundar och bytesdjur oavsett storlek. Har bara hört om några få, irländska kappgreyhounds som sett småhundar som bytesdjur innan.

Som jag förstod det var de i någon form av inhängnad (större hundgård eller rastgård, bara ägarens egna hundar), något fick lillhunden att rusa och whippen bara såg jakt. Var väl antagligen ett resultat av maximal otur, men något man som ägare måste inse kan ske. På samma sätt som att en tass från en molossunghund mycket väl kan knäcka ryggen på en liten hund osv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 425
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 795
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 481
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp