Tips att göra med en oinriden 3-åring?

Gotthard

Trådstartare
Jag har träffat vääärldens bäääästa ponny som jag ska börja sköta 1-2 ggr i veckan. Han är 3 år, oinriden och knappt hanterad men så otroligt snäll! Jag känner från i måndags när jag träffade honom andra gången att det verkligen sprakade imellan oss:love: Han har visst inte blivit hanterad(=inte klappad av en människa) på 6 veckor och hoss förra ägaren så hade han bara stått i en hage eller vad det nu var, vet inte riktigt.
Men nu behöver jag lite tips på vad jag kan göra med honom :)
 
Sv: Tips att göra med en oinriden 3-åring?

Börja med att kunna borsta och kratsa hovar. Gå på promenader, träna på att ha träns på sig. Så småning om på med sadel...

Sen beror det ju lite på hur duktig du är om du kan fortsätta med att longera, tömköra och så småning om börja sitta in den.
 
Sv: Tips att göra med en oinriden 3-åring?

Första steget är ju att du skall kunna röra vid honom, den dagliga visiteringen, borstning, lyfta och kratsa hovar osv.
Hitta ställen fär att gillar att bli kliad. Gosa, kela och mys.

Träna ledarskapsövningar, hanteringsövningar över huvudtaget.
Använd dig gärna av Pat Parellis 7-games. Super!!
Skapa ett band mellan er, ett förtreoende, respekt, vänskap.
Ha roligt tillsammans!

Träna miljöträning, tex gå över pressening, gå imellan läskiga saker, prasslande plastpåsar, paraplyn, ballonger. Använd din fantasi. Ju mer läskiga saker du gör med honom, ju mer kommer han att lita på dig.

Gå promenader, longera, tömkör.
Gå ut i skogen, gå över stockar, runt träd osv så att han får lyfta på benen, börja sig runt träden osv.

Träna att gå över bommar, löshoppa.

Det finns mycket man kan göra med en häst :)
 
Sv: Tips att göra med en oinriden 3-åring?

Jag tror att han inte har haft täcke på sig förut heller, det perfekta är att jag köpte ett täcke strl 125 som säkert passar honom:love:
Men jag blev lite nyfiken på det där Pat parellis 7-games, vad är det för något? :)
 
Sv: Tips att göra med en oinriden 3-åring?

jag tycker du ska prata med hästägaren om vad du får och inte får göra med hästen...

men hantering så som borsta, kratsa hovar, spola med vatten kanske, leda hästen på promenad, ev med sadel på ryggen mm mm...


men tycker du ska lägga upp det med hästägaren
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 924
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 557
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp