Tips inför nyår!

Mitt nyår kretsar kring att hålla Camaro lugn och att undvika att hon gör våra andra hundar oroliga genom sin rädsla.
Hon får stesolid i förebyggande syfte på nyårsafton, vi börjar på morgonen och doserar så att hon aldrig hinner börja bli orolig. Har märkt att hon då klarar tolvslaget väldigt mycket bättre!

Sen är vi som sagt alltid hemma. Har hög musik, gärna typ actionfilm på tvn, fördragna rullgardiner, tuggben osv. Stänger in hela familjen i sovrummet och försöker att ha det så avslappnat som det går.
Vi går ALDRIG ut på kvällen/natten, och håller ytterdörrarna låsta då Camaro kan få för sig att öppna och sticka om hon blir rädd.
I år har vi ju dock valp, han klarar inte lika länge utan rastning men vi får planera väl så det blir så bra som möjligt :)

Förra året gick över förväntan, hoppas på samma resultat iår!
Ska väl lägga till att vi bor på landet så det är inga jättefyrverkerier vi håller oss undan, har någon granne en bit bort som brukar fira men tyckte jag hörde att han gått bort nyligen.. Får se hur det blir i år..
 
Jag är tacksam över att mina inte bryr sig (åtminstone inte än) - för här är rena världskriget veckorna runt nyår (det har redan börjat). Med enorma fönster så är det svårt att täcka för och väldigt lyhört, så det dånar i väggarna. Vi går sista promenadrundan vid vanliga tiden (mellan 17.30-18.30) och sen är vi i inne. En del smäller det ändå vid den tiden, men mina bryr sig inte ett smack om ljuden - den ena kan reagera lite om det lyser upp precis över skallen, men släpper det så fort det slutat och går vidare som ingenting. Men jag tänker mig för ändå för man vet aldrig när en olycka kan ske och jag försöker gå åt ett håll där det är mindre tätt med folk som "leker". Sen går vi inte utanför dörren förrän en snabbkiss vid 1-tiden på natten i trädgården (går inte sova före dess ändå) när det är mer riskfritt att inte få nedfallande raketer över sig i trädgården. Jag får alltid rensa rester dagen efter.....jäkla trist är det.

Har dock en gång i tiden haft en raketrädd hund (ej rädd för smällare/skott utan endast tjutet från raketer). Det blev stora blöta fläckar i golvet/asfalten när hon hörde raketer då hon blev så rädd att det dröp av tassvett av henne. Fick rastas i trädgården i flera veckor här kring nyår. oerhört ledsamt. Hon fick flytta av annan anledning, men det var nog ändå skönt för henne att slippa bo i ett område där det fyras av pyrotekniska saker många gånger om året.
 
Sen går vi inte utanför dörren förrän en snabbkiss vid 1-tiden på natten i trädgården (går inte sova före dess ändå) när det är mer riskfritt att inte få nedfallande raketer över sig i trädgården. Jag får alltid rensa rester dagen efter.....jäkla trist är det.

Samma här. Så jäkla respektlöst! Man hör resterna regna ner över taket samtidigt som folk skrattar och skriker...
 
Jag vill tipsa om att P1 har en sändning med kyrkklockor från runt om i landet runt nyår. Både stämningsfullt och oerhört effektivt för att dämpa fyrverkeriljuden utifrån.

Här kommer vi också att ladda upp med älgben inför kvällen. På dagen ska hundarna få varsitt spår så att de är lagom trötta. Lillfisen är helt oberörd för ljud men gammelfarbror går upp i varv och ska jaga bort det otäcka genom att skälla.
 
Se också till att ha reflexväst på hunden. Självklart utomhus, men även inomhus om det går mycket i ytterdörren. En fluorescerande gul hund är så mycket lättare att hitta än en som har samma färg som visset gräs, snö eller mörker.
 
Se också till att ha reflexväst på hunden. Självklart utomhus, men även inomhus om det går mycket i ytterdörren. En fluorescerande gul hund är så mycket lättare att hitta än en som har samma färg som visset gräs, snö eller mörker.

Och att något hunden har på sig är tydligt märkt med telefonnummer och vart hunden bor! Min gamle Zipper är rädd för raketer, och även om det sällan skjuts mycket här har jag alltid ett reflexhalsband på honom dagarna kring nyår. På insidan har jag skrivit mitt telefonnummer med spritpenna och våran adress.

Allt för många bortsprungna hundar kring nyår, och dessutom många som inte får återse sina ägare så snabbt som dom hade kunnat eftersom hundarna inte är märkta, chip/tatuering är inte registrerat med ägaruppgifter eller möjligheterna att kolla hundens märkning är dåliga.
 
Läste att det är populärt att åka ut till flygplatser för att där är det förbud för raketer.
Att något Stockholmshotell har riktat in sina hundtillåtna rum till hundägare pga detta.
 
Läste att det är populärt att åka ut till flygplatser för att där är det förbud för raketer.
Att något Stockholmshotell har riktat in sina hundtillåtna rum till hundägare pga detta.

Har för mig att det är något stort hotell vid Arlanda där det går att bo med hund för att slippa fyrverkerier :)
 
Har för mig att det är något stort hotell vid Arlanda där det går att bo med hund för att slippa fyrverkerier :)

Clarion på Arlanda (fullbokat) erbjuder en natt på hotellrum (hundar sover gratis den natten) samt nyårssupé på rummet för ett mycket bra pris.
Även Ibis style Arlanda har liknande och Häringe slott i Haninge, som är känt för att vara hundvänligt (de har en egen matmeny för hundarna) har liknande upplägg då de ej skjuter fyrverkerier där ute.

Vet att många bokar flera månader i förväg.
 
Är inte så aktiv på forumet längre, men gick precis in nu och tänkte göra en tråd om just nyår. Jag har en hund som är totalt hysteriskt rädd. Det har hänt en massa grejer från valpstadiet och framöver som har gjort det hela värre och jag har i ett halvår känt ångest inför nyår. Förra året hade hon sprutdiarre och sket ner en hel säng i ångest, hjärtat pumpar i 500 och jag mår skitdåligt...

Min hund är 2 år ( och några månader till), detta blir alltså hennes tredje nyår. Jag jobbar i år och hunden kommer vara med mig på jobbet ( gruppboende som ser ut som en lägenhet). Jag har försökt förbereda mig, har gett henne zylikene i ett par veckor, har satt på henne adaptilhalsband för någon vecka sedan och har laddat med adaptilsprej som ska sprejas på hennes bädd på nyårsafton. Har ingen aning om ifall det hjälper, men vad tror ni. Persiennerna kommer dras ner, tvn lite högre på.... Hade planer på att lämna bort henne, men personen jag hittade som erbjöd sig, kände jag inte, så det kändes helt fel att lämna bort henne och byta miljö i samma veva som nyår, då smällandet ju inte bara är vid tolvslaget utan pågår i flera dagar i staden jag bor i. Okänd människa, ny miljö och säkert påverkad av raketer redan innan av "småsmällandet" dagar innan. Nä, hon får vara med mig och jag bara hoppas av hela mitt hjärta att det blir lugnt. Har ni mer råd till mig ( och andra) i samma situation?
 
Jag tänkte testa fetvadd i öronen på gammelhunden för att se om det dämpar ljudet lite för honom. Ska börja vänja honom redan nu.
 
Man kan ju undra hur länge allmänhetens bruk av fyrverkerier och smällare ska få fortgå som det gör idag. Det är faktiskt rätt sjukt att folk ska behöva barrikadera sig bakom mörkläggningsgardiner, hyra in sig på hotell på Arlanda eller köra omkring i bilen en hel dag bara för att folk vill smälla raketer. För att inte tala om att de som hanterar raketerna oftast är berusade och att det alltid är någon som skadas och någons bostad som börjar brinna på grund av felriktade raketer.
 
Man kan ju undra hur länge allmänhetens bruk av fyrverkerier och smällare ska få fortgå som det gör idag. Det är faktiskt rätt sjukt att folk ska behöva barrikadera sig bakom mörkläggningsgardiner, hyra in sig på hotell på Arlanda eller köra omkring i bilen en hel dag bara för att folk vill smälla raketer. För att inte tala om att de som hanterar raketerna oftast är berusade och att det alltid är någon som skadas och någons bostad som börjar brinna på grund av felriktade raketer.

Hade det bara varit runt tolvslaget så hade det varit en sak men jag tycker synd om alla panikrädda hundar och deras ägare när det smäller hela dagarna runt nyår. Enligt mig hade det bästa varit om man ordnat stora fyrverkerier på bestämda platser - roligare att titta på, säkrare och lättare att undvika.

Men jag vill framför allt att aveln på ljudrädda hundar upphör, den är den som är roten till problemet.
 
Hade det bara varit runt tolvslaget så hade det varit en sak men jag tycker synd om alla panikrädda hundar och deras ägare när det smäller hela dagarna runt nyår. Enligt mig hade det bästa varit om man ordnat stora fyrverkerier på bestämda platser - roligare att titta på, säkrare och lättare att undvika.

Men jag vill framför allt att aveln på ljudrädda hundar upphör, den är den som är roten till problemet.

Jag håller med på båda styckena. Samtidigt så är ju problemen med raketer/smällare större än för bara hundar så rent allmänt borde det införas restriktioner (där husdjur skulle kunna vara en av argumenten men absolut inte det enda argumentet) :)
 
Min har fått lugnande ett år, vilket tyvärr blev jobbigt. Hon var stenad och desorienterad och livrädd. Lyckades nafsa sambon i näsan i rena förskräckelsen. Jag siktar på bra motion tidigt på dagen, och att framför allt hålla min sambo lugn. Sambon blir så orolig för hunden att han ibland gör det värre.
Jag brukar sitta på toaletten med kranen rinnande på tolvslaget och sambon får serva med champagne. Helt okej. Vi bor mitt på Södermalm och det är smått hysteriskt. Ute har jag för säkerhets skull halsband och sele och godis i fickorna. Vissa år har vi åkt till landet och fryst som fan rent ut sagt men hunden har varit lycklig. Hoppas på kompromiss i år.
 
Fast där tycker jag du är lite ute och cyklar Dentaku. Självklart ska vi avla på bra hundar, men att någon hund blivit skotträdd behöver inte ha med gener att göra. Min hund var endast 3,5 månad när jag och min granne sitter på balkongen och röker, när några ungar firar iväg en raket som smäller 1 meter från min hundvalp. Jag ryter till åt dem, varav de tycker det är kul och firar av en till... Ja, där gick min hund i taket och är rädd för all framtid... Nu ska jag inte avla på henne, men att skriva att det är mer eller mindre "skräp" med dessa hundar är enligt mig ren okunskap. Det hunden vart med om präglar den och har inget med "normal" rädsla att göra..
 
Men jag vill framför allt att aveln på ljudrädda hundar upphör, den är den som är roten till problemet.

Grejen är väl att många hundar inte reagerar alls på skott eller ljud i vanliga situationer, inte på mh osv men reagerar på just fyrverkerier. Sedan har jag själv märkt hur lätt det är att förstöra en bra hund, om ägaren är helt knäpp. Efter att ha läst insändare i tidningen från hundägare som enligt dem själva skyndar sig ut, rusar i panik mellan olika "trygga punkter" osv så förvånar det mig inte att många hundar är rädda. Visst blir en del hundar rädda även om ägarna gör allt rätt, men många påverkas garanterat av att deras ägare hanterar situationen helt fel. (Sedan är situationen med hundarna enligt mig det minsta problemet med fyrverkerier, men ja, det råder det säkert delade uppfattningar kring)
 
Jag kommer aldrig använda "skarpa" medel/medicin, då jag hört att det är precis som du skriver Hyacinth. Det jag använder är receptfritt och lite lugnande, och jag bara hoppas det hjälper, vi får se. Hade det bara smällt vid tolvslaget är det inga problem, men de smäller ju i dagar både innan och efter tyvärr, så att planera aktivitet
r går ju inte :-(....
 
Fast där tycker jag du är lite ute och cyklar Dentaku. Självklart ska vi avla på bra hundar, men att någon hund blivit skotträdd behöver inte ha med gener att göra. Min hund var endast 3,5 månad när jag och min granne sitter på balkongen och röker, när några ungar firar iväg en raket som smäller 1 meter från min hundvalp. Jag ryter till åt dem, varav de tycker det är kul och firar av en till... Ja, där gick min hund i taket och är rädd för all framtid... Nu ska jag inte avla på henne, men att skriva att det är mer eller mindre "skräp" med dessa hundar är enligt mig ren okunskap. Det hunden vart med om präglar den och har inget med "normal" rädsla att göra..
Det där är ju så himla dubbelt, för jag tror inte att @Dentaku menar att alla hundar är rädda för att dessa är skräp pga aveln.

Självklart finns det hundar som har blivit räddast olika orsaker och som inte är skräpiga mentalt. Men sen finns det också många som är skotträdda "från början" vilket såklart ställer till det. Så om folk slutar avla på mentalt skräp (som min hund) så skulle det troligtvis finnas färre hundar som mår dåligt på nyår.

Det skulle liksom vara ett bra sätt att förebygga och underlätta för våra hundar. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 138
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 094
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 260
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 465
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp